Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:57
Goedemiddag!

In onze woning ligt beneden vloerverwarming. 10 jaar geleden aangelegd met een verdeler, grundfuss pomp en buisthermostaat.
Later is er nog een zoneklep tussen gezet met Tado thermostaat en een pompschakelaar.

Nu is de vloerverwarming eigenlijk het enige wat aan staat in huis. De radiatoren boven worden nauwelijks gebruikt. Daarom al eens wat pogingen gedaan om de cv ketel lager in te stellen, maar met koude dagen krijgen we dan de woonkamer niet meer warm. Dat gebeurt onder de 55 graden ketel temp.

Er is vast wat verlies al richting de verdeler, maar met alle mogelijke afstelling ben ik benieuwd of er nog wat te optimaliseren valt om dit efficiënter te krijgen.

Zie foto voor opstelling
- zoneklep met Tado thermostaatknop aangestuurd door woonkamer Tado thermostaat
- Pompschakelaar
- Thermostaat knop, ingesteld op 50 graden
- Grundfuss Pomp op stand 2 (van de 3)
- buis thermostaat op 60 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M43H7laA84_B7WdPqyI7dkhrBUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM1vsQ4uHoLeNFcONU2BeBrA.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd naar jullie input! Dank alvast!

Beste antwoord (via TD-91 op 24-01-2025 17:04)

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:39
@TD-91
Het verlagen van de aanvoertemperatuur van de cv-ketel heeft bij vloerverwarming met een mengverdeler (verdeler met pomp) weinig tot geen toegevoegde waarde. Dat komt door de werking van een mengverdeler. Bovendien is de retourtemperatuur vanaf de vvw naar de ketel altijd heel laag; meestal minder dan 30 graden. En dan zit je al ruim in het HR-gebied van de cv-ketel.

Een mengverdeler is bedoeld om 2 verschillende watercircuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit. Deze 2 watercircuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en een eigen thermostaat hebben. De twee circuits ontmoeten elkaar in de retourbuis van de verdeler en wisselen daar warmte uit. De werking lijkt op een transformator of adapter in de elektrotechniek.
Het HT-circuit (ketelcircuit) fungeert, naast het verwarmen van de radiatoren, als transportmiddel van warmte (= energie) naar het LT-circuit. De temperatuur in het HT-circuit wordt bepaald door de ruimtethermostaat samen met de regeling van de cv-ketel.

In het LT-circuit (vvw-circuit) vindt de warmte-afgifte plaats via de vvw aan de ruimte. De temperatuur in het LT-circuit wordt geregeld door de thermostaat op de verdeler. Deze temperatuur in de vvw zorgt ervoor dat aan de warmtebehoefte van jouw woning wordt voldaan (althans het gedeelte met de vvw).
Als de aanvoertemperatuur van de ketel laag is, is de kans groot dat er te weinig warmte (energie) naar de mengverdeler wordt getransporteerd.

Vraag jezelf eens af wat het nut is van het variëren van de temperatuur in het ketelcircuit (primaire circuit) terwijl de temperatuur in het vvw-circuit (secundaire circuit) constant wordt gehouden door het thermostaatventiel op de mengverdeler.

Als je wilt weten hoe een mengverdeler werkt zoals jij hebt: hier heb ik dat in het verleden al eens eerder uitgelegd met een aantal rekenvoorbeelden:
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Edit: Als ik toch nog een tip mag geven: experimenteer met de thermostaatknop op de verdeler. Vaak kun je het met 35°C in de vvw nog warm genoeg krijgen. Zo niet, dan verhoog je deze naar bijv. 40°C.
Het resultaat hiervan is dat de retourtemperatuur vanuit de vvw nog iets lager wordt en dat heeft een gunstig effect op het HR-rendement van de cv-ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door arpeggio op 24-01-2025 16:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Hoi,

Je hebt een mengverdeler met waarschijnlijk een vaste mengverhouding waarbij er retour gemengd wordt bij de aanvoer voor de pomp. Dit gebruik je bij hoge temperatuur verwarming. Als je de aanvoertemperatuur wil verlagen en de vloer wil warm houden zul je een verdeler moeten hebben die minder retourwater bij de aanvoer mengt.

Je zou kunnen kijken of er aan de rechterkant nog een schroef zit waarmee je de mengverhouding kunt aanpassen.

Groet,

Wouter

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
@TD-91
Het verlagen van de aanvoertemperatuur van de cv-ketel heeft bij vloerverwarming met een mengverdeler (verdeler met pomp) weinig tot geen toegevoegde waarde. Dat komt door de werking van een mengverdeler. Bovendien is de retourtemperatuur vanaf de vvw naar de ketel altijd heel laag; meestal minder dan 30 graden. En dan zit je al ruim in het HR-gebied van de cv-ketel.

Een mengverdeler is bedoeld om 2 verschillende watercircuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit. Deze 2 watercircuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en een eigen thermostaat hebben. De twee circuits ontmoeten elkaar in de retourbuis van de verdeler en wisselen daar warmte uit. De werking lijkt op een transformator of adapter in de elektrotechniek.
Het HT-circuit (ketelcircuit) fungeert, naast het verwarmen van de radiatoren, als transportmiddel van warmte (= energie) naar het LT-circuit. De temperatuur in het HT-circuit wordt bepaald door de ruimtethermostaat samen met de regeling van de cv-ketel.

In het LT-circuit (vvw-circuit) vindt de warmte-afgifte plaats via de vvw aan de ruimte. De temperatuur in het LT-circuit wordt geregeld door de thermostaat op de verdeler. Deze temperatuur in de vvw zorgt ervoor dat aan de warmtebehoefte van jouw woning wordt voldaan (althans het gedeelte met de vvw).
Als de aanvoertemperatuur van de ketel laag is, is de kans groot dat er te weinig warmte (energie) naar de mengverdeler wordt getransporteerd.

Vraag jezelf eens af wat het nut is van het variëren van de temperatuur in het ketelcircuit (primaire circuit) terwijl de temperatuur in het vvw-circuit (secundaire circuit) constant wordt gehouden door het thermostaatventiel op de mengverdeler.

Als je wilt weten hoe een mengverdeler werkt zoals jij hebt: hier heb ik dat in het verleden al eens eerder uitgelegd met een aantal rekenvoorbeelden:
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Edit: Als ik toch nog een tip mag geven: experimenteer met de thermostaatknop op de verdeler. Vaak kun je het met 35°C in de vvw nog warm genoeg krijgen. Zo niet, dan verhoog je deze naar bijv. 40°C.
Het resultaat hiervan is dat de retourtemperatuur vanuit de vvw nog iets lager wordt en dat heeft een gunstig effect op het HR-rendement van de cv-ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door arpeggio op 24-01-2025 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@WillemSuper @arpeggio dank voor jullie uitgebreide antwoorden!

@arpeggio ingaande op jouw edit, je hebt het dan dus over de thermostaat knop die nog op 50 stond ingesteld (niet over de buisthermostaat). Correct? Ga ik daar eens mee experimenten.
Zal daarnaast je uitleg in het andere topic nog eens goed doornemen.

Fijn om zo wat meer te begrijpen van de installatie!

Edit: je voorbeeld berekeningen verduidelijken een hoop.

[ Voor 7% gewijzigd door TD-91 op 24-01-2025 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
TD-91 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:07:
...
@arpeggio ingaande op jouw edit, je hebt het dan dus over de thermostaat knop die nog op 50 stond ingesteld (niet over de buisthermostaat). Correct? Ga ik daar eens mee experimenten.
...
De (witte) thermostaatknop boven op verdeler, die op 50°C staat, doseert het water uit het ketelcircuit en daar kun je mee experimenteren. Deze zorgt ervoor dat het vvw-water op de door jou ingestelde temperatuur blijft.

Het oranje blok is verbonden met een temperatuurvoeler die ergens onder de aanvoerbuis is geklemd. Dit is een maximaal-beveiliging. Je hebt deze op 60°C staan, maar deze mag ook wel op 50°C staan. Deze zorgt ervoor dat de vvw-pomp stopt als het water in de vvw te heet zou worden.
Het is een beveiliging en heeft verder geen invloed op de werking van de mengverdeler.

Aanvulling: Als ik nog eens goed naar de foto kijk, vraag ik mij af of deze maximaal-beveiliging op de pomp is aangesloten. Ik kan het niet goed zien.
Normaal is zo'n beveiliging aangesloten op een aparte thermostaatknop. Die knop zou dan op de retour van de verdeler moeten zitten, maar daar zit in jouw geval geen thermostaatknop. Het is mij niet helemaal duidelijk hoe deze beveiliging bij jou werkt. Hij heeft hoe dan ook geen effect op de werking van de verdeler.

[ Voor 20% gewijzigd door arpeggio op 24-01-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@arpeggio de beveiliging in ieder geval op 50 gezet. Deze zit om de aanvoerbuis geklemd en aan de linkerkant loopt er vanuit de aanvoerbuis een ijzerdraad richting diezelfde thermostaatknop die het water uit het ketelcircuit doseert (aangepast naar 35).
Meet de beveiliging dan de temperatuur van de aanvoerbuis of via het ijzerdraadje de temperatuur van de thermostaatknop bij de ketelaanvoer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVxI2sQzXM3m-eQxNopwr71GQNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4LNY97RYzSsg18DCQHq8Oxe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door TD-91 op 25-01-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
TD-91 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:09:
@arpeggio de beveiliging in ieder geval op 50 gezet. Deze zit om de aanvoerbuis geklemd en aan de linkerkant loopt er vanuit de aanvoerbuis een ijzerdraad richting diezelfde thermostaatknop die het water uit het ketelcircuit doseert (aangepast naar 35).
Meet de beveiliging dan de temperatuur van de aanvoerbuis of via het ijzerdraadje de temperatuur van de thermostaatknop bij de ketelaanvoer?
Je zit nu aan verschillende knoppen te draaien, maar ik twijfel of dat helemaal goed gaat met de instellingen die je hier noemt. Ik weet niet of ik goed begrijp welke temperatuurvoelers je bedoelt.
Je hebt 3 temperatuurvoelers met een bijbehorende knop of instelmogelijkheid.

1. De belangrijkste voor de instelling van de verdeler is de witte thermostaatknop rechtsboven op de verdeler. Deze is via een metalen draad verbonden met een temperatuurvoeler die links in de onderste balk is ingestoken. Deze balk is de aanvoer voor de vvw. Hier wordt de temperatuur gemeten van het water dat de slangen van de vvw in gaat. De thermostaatknop kun je op 35°C instellen, maar niet hoger dan 40°C. Je wilt liever niet dat er te heet water je vloer instroomt.
Deze thermostaatknop regelt de temperatuur van het vvw-water.

2. Boven de thermostaatknop zit een metalen klem die via een zwart draadje is verbonden met een rood kastje rechts op de muur. Dit is een pompschakelaar die de pomp uitschakelt wanneer de ketel geen heet water meer aanvoert naar de verdeler. Zonder zo'n pompschakelaar zou de vvw-pomp continu blijven draaien, ook wanneer de kamerthermostaat geen warmte vraagt en de cv-ketel stopt. Oudere verdelers hadden zo'n continu draaiende pomp en daarom is de pompschakelaar later toegevoegd om stroom te besparen.
De instelling weet ik niet helemaal zeker, maar ik dacht iets van 27°C. Wellicht kun je dat terugvinden in de handleiding en anders zijn er wel filmpjes op YouTube die het uitleggen.

3. Het oranje kastje dat op de onderste balk ligt, is de maximaal thermostaat waar ik het eerder over had. Dit is een beveiliging die ingrijpt als er onverhoopt iets mis mocht gaan met de thermostaatknop op de verdeler. Voor deze beveiliging zou ik een instelling van 50°C aanhouden. In ieder geval (iets) hoger dan de witte thermostaatknop.
Aan dit oranje kastje zie ik ook een metalen draad zitten, maar ik kan niet zien waar deze heengaat. Aan het uiteinde zou een temperatuurvoeler kunnen zitten, meestal een koperen buisje. Deze draad is vrij strak opgewonden en dan zou het ook een veer kunnen zijn die dat oranje kastje samen met een voeler strak om de buis klemt.
Kun je zien waar die opgewonden draad voor dient?

Edit: Als je wat wilt besparen in jouw installatie, dan zou je deze oude pomp kunnen vervangen door een nieuw en energiezuiniger type (A-label). Dan kun je die pompschakelaar en die maximaal-thermostaat ook weglaten. De mengverdelers van nu hebben alleen maar een pomp zonder al die extra spullenboel.

[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 25-01-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-91
@arpeggio dank voor de extra toelichting
Dan heb ik je eerdere berichten goed begrepen.

1. De witte thermostaatknop inderdaad ingesteld op 35 (stond op 50!).

2. De pompschakelaar nog even gecheckt en verhoogd van 25 naar 27 obv info handleiding en info ander topic.

3. De oranje maximaal thermostaat verlaagd van 60 naar 50. Even gecheckt, maar dat metalen draadje/ketting loopt enkel onder de balk door om het kastje op zijn plek te houden. Even stukje opgetild, het lijkt erop dat de voeler aan de onderkant van het oranje kastje zit en dus tegen de balk aan geklemd wordt.

De pomp vervangen is inderdaad nog een goed punt, lees online dat deze toch behoorlijk verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-09 10:24
TD-91 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 11:50:

1. De witte thermostaatknop inderdaad ingesteld op 35 (stond op 50!).
Staar je niet blind naar de tekst op de knop, bij mij zit er bijvoorbeeld een afwijking van zo'n 10 graden tussen de instelling op de knop en de daadwerkelijk gemeten temperatuur. Belangrijkste is de temperatuur van de aanvoer-balk, deze wil je liever niet hoger dan de eerdergenoemde 40 graden.
Pagina: 1