Langzamer internet via ethernet (advies over nieuw systeem)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak1992
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 27-08 15:36
Hoi allemaal,

Op dit moment is mijn situatie als volgt:

- Ik betaal voor 1 Gig Glasvezel internet bij Caiway, maar heb de overstap gemaakt naar KPN (moet nog worden overgezet)
- Via het modem komt daadwerkelijk deze snelheid binnen als ik direct mijn Cat6 kabel vanuit mijn pc er in prik
- Snelheid via speedtest is maximaal 300 mb/s via Wifi, en 200 mb/s via ethernet
- Ik heb een Asus rtac66ub1 router er tussen hangen

Nu heb ik het idee dat dit dus aan mijn router ligt.

Ik zou graag dit hele gebeuren willen aanpassen in mijn huis, zodat ik zowel snel Internet heb via Wifi als via ethernet. En dat ik natuurlijk zo veel mogelijk binnen kan halen waar ik ook voor betaal. Ik gebruik het voornamelijk voor thuiswerken, streamingsdiensten en gaming.

Ik zat hierbij te denken aan alleen een nieuwe router, maar ik sta ook open om hiervoor bijvoorbeeld Unifi aan te schaffen.

Wat zouden jullie mij adviseren?

Alvast bedankt.

Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Die router is inderdaad al een ouder model.

Hoe groot is je huis en hoeveel apparaten heb je aangesloten met een kabel? Als je niet al te groot woont heb je best kans dat de KPN Experiabox al voldoende mogelijkheden voor je biedt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 20:06
Het is niet helemaal duidelijk. Je prikt een UTP kabel van modem naar PC volle snelheid maar UTP kabel van modem naar router naar PC en het is 200Mbps?

Tja je kan de kabel van modem naar router nog uitsluiten/Fabrieksreset op router doen maar anders kan je vrij zeker zeggen dat het aan de router ligt.

Verder, wat kan je nu niet wat je wel graag zou willen? Je kan bij Unifi voor 400 euro stuk gaan slaan op een goede mesh set maar wat wil je bereiken daarmee? Hoeveel m2 moet je bijv. overbruggen, zou het wifi van het modem alleen niet voldoende zijn bijv? Het voelt nog een beetje ik betaal voor een Gig en wil dat dan ook halen, wat prima is alleen hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen dan en wat zijn de vereisten aan het netwerk dat je wil hebben alleen dan kan je ook nuttig avies krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak1992
FredvZ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:18:
Die router is inderdaad al een ouder model.

Hoe groot is je huis en hoeveel apparaten heb je aangesloten met een kabel? Als je niet al te groot woont heb je best kans dat de KPN Experiabox al voldoende mogelijkheden voor je biedt.
Ik woon in een rijtjeshuis met 3 verdiepingen en heb nu ongeveer 7 apparaten aangesloten met een kabel (tv's, sonos, pc's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak1992
SirMemeAlot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:19:
Het is niet helemaal duidelijk. Je prikt een UTP kabel van modem naar PC volle snelheid maar UTP kabel van modem naar router naar PC en het is 200Mbps?
- Klopt inderdaad. Het loopt nu vanuit mijn Modem -> Router -> Switch -> Naar alle kamers in mijn huis
SirMemeAlot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:19: Tja je kan de kabel van modem naar router nog uitsluiten/Fabrieksreset op router doen maar anders kan je vrij zeker zeggen dat het aan de router ligt.
- Dit heb ik gedaan inderdaad met een nieuwe kabel. Maar zelfde resultaat helaas
SirMemeAlot schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:19: Verder, wat kan je nu niet wat je wel graag zou willen? Je kan bij Unifi voor 400 euro stuk gaan slaan op een goede mesh set maar wat wil je bereiken daarmee? Hoeveel m2 moet je bijv. overbruggen, zou het wifi van het modem alleen niet voldoende zijn bijv? Het voelt nog een beetje ik betaal voor een Gig en wil dat dan ook halen, wat prima is alleen hoeveel ben je bereid daarvoor te betalen dan en wat zijn de vereisten aan het netwerk dat je wil hebben alleen dan kan je ook nuttig avies krijgen.
- Voornamelijk tijdens gamen heb ik traag internet. Ook in de slaapkamer en op zolder vaak weinig bereik via WiFi. Dus vandaar dat ik dat daar ook wel een oplossing voor zou willen vinden. Woon in een 'standaard' rijtjeshuis met een oppervlakte van 150 m2. Het hoeft dus niet extreem veel te overbruggen.

Helaas ben ik hier te onbekend mee, waardoor ik niet goed weet wat verder nodig is om te weten voor goed advies.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjaak1992 op 24-01-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
Sjaak1992 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:23:
Ik woon in een rijtjeshuis met 3 verdiepingen en heb nu ongeveer 7 apparaten aangesloten met een kabel (tv's, sonos, pc's).
Dan gaat het modem van KPN niet voldoende mogelijkheden bieden.

Persoonlijk zou ik dan minimaal 1 accesspoint per verdieping aansluiten.
Als je dat met Unifi wil doen zou m.i. de minimale config moeten zijn:
- 1x Unifi Cloudgateway Ultra
- 1x USW-Lite-8-POE switch
- 3x U6+ accesspoint

Mocht je geen behoefte hebben aan dekking op de tweede verdieping (zolder) kan je eventueel 2 accesspoints gebruiken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 20:06
Als ik je wensen zo lees kan dat wel stuk goedkoper, setje Deco X20 en je bent er ook wel. Geef deze een wired backhaul (gebruik dan wel TP link switches) en wat jij aangeeft kan prima.

Zelf geen ervaring mee, maar ik den dat 2 superwifi 2 je probleem ook kan verhelpen alleen dan zit je wel met als je bij KPN weg gaat je deze waarschijnlijk moet inleveren. Daarom zou ik gaan voor Deco X20/X60 setje en dan kan je overal 1Gb mits je apparaat het ook ondersteund draadloos halen in je woning. (Als je de deco bekabeld onderling met elkaar kunt laten verbinden.

Als je wel voor Unifi wil gaan, zie dat er nu 2 te koop staat in Tweakers Vraag & aanbod: v&a aangeboden: Ubiquiti UniFi U6+ (ongeopend)

[ Voor 16% gewijzigd door SirMemeAlot op 25-01-2025 10:04 ]

Pagina: 1