Netwerkkabel laten vervangen. Welk bedrijf?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik weet niet of dit topic hier geplaatst kan worden, of in het onderdeel 'klussen'.

De bestaande CAT5E kabel zou ik willen -laten- vervangen door CAT6A.
Ik kan het niet zelf, maar heb ook geen idee wat voor soort bedrijf je hiervoor kunt inschakelen.

Punt is dat bedrijven die je op Internet vindt zich veelal bezig houden met grote projecten en ingewikkelde zaken. "Netwerkoplossingen" "Mogelijkheden bespreken" etc.
Die komen niet langs voor het vervangen van een kabeltje.

Lang geleden is het aangelegd door een ZZP'er, alleen dat bedrijfje bestaat niet meer.

Ongetwijfeld een domme vraag, ik weet het, maar in welke hoek zou ik het moeten zoeken?

Thanks!

Beste antwoord (via tww62 op 24-01-2025 15:02)

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Nooit eerder gedaan en ik denk dat ik er ook niet aan zal beginnen.
Eerlijk gezegd, ik ken mijzelf, dat gaat loopt verkeerd af. Heb de spullen en de kennis niet.

Het bedrijfje dat het destijds aanlegde had een hele lange trekveer en daarmee redde hij het nét.
Trekveer had niet een halve meter korter moeten zijn.
Oude kabel aan de nieuwe knopen en met twee personen de nieuwe kabel erin trekken. 1 persoon trekt de oude kabel eruit, terwijl de andere de nieuwe kabel in de buis invoert. Als ze beide goed opletten met kracht zetten, dan heb je in 10 minuten de kabel erin getrokken.

Als het echt door een ander gedaan moet worden zou ik guidion of student aan huis eens proberen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:40
Elke elektricien/installateur elektro kan dit.

Geen handige kennis/buurman die kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:35

Sharky

Skamn Dippy!

ICT-bedrijven trekken doorgaans geen kabels. Elk installatiebedrijf kan/doet dit.

This too shall pass

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-09 17:48
Waarom wil je dit doen?
Een CAT5E en CAT6A kabel kunnen ongeveer hetzelfde, namelijk 1 Gbps over niet al te grote afstanden.
In een woonhuis voor consumenten is de maximale lengte vaak onder de 30 meter, waarmee er eigenlijk geen verschil is tussen de 2.
Beetje zonde, naar mijn mening

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Waarom kan je het niet.

Heb je het nog nooit gedaan, of is er een beperking waardoor je het niet kan doen?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

GarBaGe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:27:
Waarom wil je dit doen?
Een CAT5E en CAT6A kabel kunnen ongeveer hetzelfde, namelijk 1 Gbps over niet al te grote afstanden.
In een woonhuis voor consumenten is de maximale lengte vaak onder de 30 meter, waarmee er eigenlijk geen verschil is tussen de 2.
Beetje zonde, naar mijn mening
Cat6A doet 10gbit (tot 55m) volgens specificaties, CAT5e niet volgens specificaties maar KAN het ook tot korte afstanden, maar is gewoon af te raden en geen garantie, als hij naar 10gbit wil kan hij gewoon beter de kabels vervangen.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:24:
Elke elektricien/installateur elektro kan dit.

Geen handige kennis/buurman die kan helpen?
Op 'elektricien' heb ik ook al gezocht. Op de paar sites die ik bezocht had kwam het woord kabels of netwerk niet in voor. Wel zaken als CV, groepen aanleggen, elektrische kookplaat, zonnepanelen, verhelpen storingen en weet ik veel wat allemaal nog meer. maar netwerk...?? Helaas.

Heb inderdaad geen 'handige buurman', spijtig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:42
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:21:
De bestaande CAT5E kabel zou ik willen -laten- vervangen door CAT6A.
Ik kan het niet zelf, maar heb ook geen idee wat voor soort bedrijf je hiervoor kunt inschakelen.
Waarom wil je de kabel vervangen?

Check dit filmpje even, misschien is het helemaal niet nodig:
[YouTube: https://youtu.be/S63Jt45F5YA]

[ Voor 3% gewijzigd door FredvZ op 24-01-2025 14:21 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
jack zomer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:00:
Waarom kan je het niet.

Heb je het nog nooit gedaan, of is er een beperking waardoor je het niet kan doen?
Eerlijk gezegd, ik ken mijzelf, dat gaat loopt verkeerd af. Heb de spullen en de kennis niet.

Het bedrijfje dat het destijds aanlegde had een hele lange trekveer en daarmee redde hij het nét.

Hoe dan ook, ik besteed dit liever uit, maar wel aan een betrouwbaar bedrijfje.
(Je ziet wel eens op TV dat iemand een 'klusser' had ingehuurd voor een kleine reparatie (loodgieter o.i.d.) , maar dat 'ie haast een persoonlijjke lening afsluiten om het te kunnen betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 08:42

ResuCigam

BOFH

Zoek in Google op "installateur netwerk woonplaats" dan moet je vast wel iemand kunnen vinden.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 09:02
Het is al een paar keer gevraagd, maar nog niet door jou beantwoord:

WAAROM wil je die kabel vervangen?

Uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat het nodig is. Ook de trekveer is (misschien) niet nodig, er zit namelijk al een kabel en die kun je gebruiken om een nieuwe kabel te trekken.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
bregweb schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:28:
Het is al een paar keer gevraagd, maar nog niet door jou beantwoord:

WAAROM wil je die kabel vervangen?

Uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat het nodig is. Ook de trekveer is (misschien) niet nodig, er zit namelijk al een kabel en die kun je gebruiken om een nieuwe kabel te trekken.
Ik zit bij Delta en die biedt gaandeweg steeds hogere snelheden aan.
Voor zover ik weet is CAT5E geschikt tot 1Mbps, hetgeen ik nu heb.

Delta biedt nu al een abonnement van 4Gbps (een maand geleden was het nog 2Gbps).
Wie weet is het over een jaar wel 6Gbps, vandaar mijn overweging om de kabel te vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Tja marketing haalt toch altijd weer een hoop mensen over om overbodige dingen te kopen en te doen en om nutteloze abonnementen af te sluiten.

Wat kun je momenteel (of in de nabije toekomst) niet met je 1Gbps waar je 10 Gbps voor nodig hebt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:39
De vraag is of je netwerkapparatuur het uberhaupt ook aan kan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
ResuCigam schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:22:
Zoek in Google op "installateur netwerk woonplaats" dan moet je vast wel iemand kunnen vinden.
Helaas...
Loodgieters, CV installatie, installatie voor grote bedrijven, bla bla

Dan heb je ook nog 'werkspot'.
Daar stond het ook niet tussen - zijn meer van de timmer- metsel- en loodgieterswerk.

Het vast best wel tegen hoor... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
powerplay schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:47:
De vraag is of je netwerkapparatuur het uberhaupt ook aan kan.
Da's een kwestie van upgraden. Moet ik toch doen, over niet al te lange tijd doen.
Het spul is behoorlijk oud. Upgraden naar Windows 11 kan niet, om maar wat te noemen.

Enfin, dank voor alle input. Ik zoek rustig verder, heeft geen haast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Oude kabel aan de nieuwe knopen en met twee personen de nieuwe kabel erin trekken. 1 persoon trekt de oude kabel eruit, terwijl de andere de nieuwe kabel in de buis invoert. Als ze beide goed opletten met kracht zetten, dan heb je in 10 minuten de kabel erin getrokken.

Als het echt door een ander gedaan moet worden zou ik guidion of student aan huis eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hherrie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 21:53
Ik zou gewoon eens contact opnemen met een elektricien. Wellicht staat het niet met zoveel woorden op hun website, maar doorgaans behoort het aanleggen van datakabels ook tot hun gebruikelijke werkzaamheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

Op zich kan elke elektricien de kabel trekken, maakt hun niets uit of het 230 of UTP is. Misschien dat niet elke elektricien het kan afmonteren maar dat is een kwestie van er een paar bellen of een emailtje sturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:10

IkWilbert

Het is mij!

Zoek eens op de term domotica in de buurt waar je woont.
Die kunnen dit ook prima uitvoeren voor je. Maar ik denk dat elke goede elektricien dit prima kan verzorgen.

Bel er gewoon een paar en stel de vraag.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]

Op 'elektricien' heb ik ook al gezocht. Op de paar sites die ik bezocht had kwam het woord kabels of netwerk niet in voor. Wel zaken als CV, groepen aanleggen, elektrische kookplaat, zonnepanelen, verhelpen storingen en weet ik veel wat allemaal nog meer. maar netwerk...?? Helaas.

Heb inderdaad geen 'handige buurman', spijtig genoeg.
Persoonlijk vind ik het geen nuttige aanpassing, maar het zijn jouw centen dus kan je doen wat je wilt.

Als je een willekeurige elektricien belt of mailt dan kan die dit gewoon doen.
Er is niks zo snel verdiend als even een paar kabeltjes trekken bij iemand die, zo lees ik jouw berichten in ieder geval, de moeilijkheid zwaar overschat.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Elektricien. Je hebt ook geen trekveer nodig, want er is al een kabel, dus nieuwe kabel er aanvast en trekken maar!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:33
Tsjah, als ik het zo lees zou ik die kabel lekker laten zitten. Stel je wilt een 4Gb abonnement, dan betekent het nog niet dat de rest van je netwerkapparatuur gebruik kan maken van die snelheid. Ga maar vanuit dat het honderden tot enkele duizenden euros kost om die snelheid wel te ondersteunen.

Maar om antwoord te geven op je vraag, een electricien kan dit. Bel er gewoon een paar af ipv te speuren naar zoekwoorden op hun website. Houdt er rekening mee dat de meeste niet zullen zitten te wachten op zo een klein klusje en dus of je vriendelijk bedanken of de 'voor dit geld doen we dit wel' -prijs rekenen.

Alternatief is een oproepje op vraag en aanbod er is vast wel een tweaker je buurt die dit kan en wil. Je kunt ook nog eens werkspot proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:44
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:12:
[...]

[..]
Sjonge, dit is wel héél makkelijk opgeven. Als je toch al op zo'n site zit van een electricien.. dan staat er vast ook een telefoonnummer. Pak gewoon de telefoon op en stel je vraag.
Mocht je dat te spannend vinden hebben 8 van de 10 bedrijven met een website ook een e-mail adres of contactformulier.

Dat je iets niet kan vinden op een site wil niet zeggen dat ze het niet doen. Even contact opnemen en je weet meer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tww62
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:54:
[...]

Aan Guidion heb ik ook gedacht, maar weet niet of ze alleen 'projecten' doen, zoals het vervangen van glasvezelmodems van Caiway door die van Delta, moet ik checken.
Student aan huis, ook misschien een idee. Dank voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 06:00
Ligt eraan waar je woont, voor een kratje bier wil ik het wel voor je doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:59:
[...]

Aan Guidion heb ik ook gedacht, maar weet niet of ze alleen 'projecten' doen, zoals het vervangen van glasvezelmodems van Caiway door die van Delta, moet ik checken.
Student aan huis, ook misschien een idee. Dank voor de tips!
Misschien kun je op Marktplaats Diensten en Vakmensen of hier in V&A een advertentie plaatsen? Ik denk dat het voor jou geen bedrijf hoeft te zijn met KvK inschrijving etc. Je wil gewoon dat iemand met twee rechterhanden dit klusje opknapt. Er zijn heus wel mensen die zo'n vriendendienst tegen betaling uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 09:02
tww62 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:39:
[...]Ik zit bij Delta en die biedt gaandeweg steeds hogere snelheden aan.
Voor zover ik weet is CAT5E geschikt tot 1Mbps, hetgeen ik nu heb.

Delta biedt nu al een abonnement van 4Gbps (een maand geleden was het nog 2Gbps).
Wie weet is het over een jaar wel 6Gbps, vandaar mijn overweging om de kabel te vervangen.
Cat5E is 1000 Mbps, geen 1 Mbps.

Het klinkt een beetje als: ik wil 4 auto's want de A1 is een 4 baans snelweg.
Ga er van uit dat de snelheden uit de advertenties (niet alleen van delta) NOOIT gehaald worden. Met 80% heb je mazzel. Dan hebben we het nog over jouw apparatuur en jouw software. Als je alles (TV, streamen op tablet, online gaming) tegelijk doet in jouw huishouden, heb je dan behoefte aan meer dan 1 Gbps?
Merk je haperingen en zo ja ligt dat aan jouw kabel, of aan je modem/router/netwerkkaart/switch/AP?

Ik kan niet bij jou thuis meekijken, maar ik zou lekker afwachten en die kabel een keer vervangen als je een elektricien voor een ander klus ook nodig hebt.

Hattrick: Thorgal Eagles

Pagina: 1