Zwart scherm voor en na vervanging moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenehz
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-01 16:54
Hoe waarschijnlijk is het dat zowel mijn oude videokaart als integrated gpu kapot zijn? Heeft het zin om eerst aparte onderdelen te kopen om te debuggen?

Probleem is opgelost. Samenvatting:
Mijn oude moederbord/cpu was stuk. De nieuwe setup gaf geen beeld omdat de grafische kaart een firmwareupdate nodig had om via hdmi en display beeld te kunnen geven.

Er was bij mij veel verwarring omdat ik geen feedback onderdelen had (moederbord speaker/led) en oude en nieuwe onderdelen hetzelfde resultaat leken te hebben. Gelukkig gaf capslock wel een verschil en bleek 1 van de 4 type beeldscherm kabels (dvi, de witte) wel te werken.
Einde samenvatting
...

Processor:
Intel Core i5-4690k 3.5GHz 1150 (oud)
AMD Ryzen 5 5600X (nieuw)

Moederbord:
ASUS H97M-E, s1150 (oud)
Gigabyte B550M DS3H (nieuw)

Voeding:
Corsair VS 650W (oud)
Corsair RM650 (nieuw)

Grafische kaart:
MSI GeForce GTX 960 2G

Kast:
Corsair Carbide 200R

Geheugen:
Corsair Vengeance LP 1600 (2x4GB)(oud)
goodram 1600D364L11/8GB(oud)
Corsair Vengeance LPX (2x16)(nieuw)

Disks:
SeaGate Desktop HDD 1TB
Kingston V300 120GB
nog een Kingston ssd (500GB)
...

Een week geleden viel mijn computer uit. Ik kreeg 1 seconden het bios opstartscherm te zien en daarna alleen maar zwart. Meerdere keren opstarten, met/zonder geheugen/hdd/ssd/videokaart en 2 verschillende schermen. (schermen doen het wel op laptop)
Gezien ik geen biepjes kreeg dacht ik dat het aan het moederbord/cpu lag, dus niewe gekocht. Daarna ook voeding vervangen. Echter wat ik niet door had is dat voor die biepjes je een moederbord speakertje nodig hebt wat bij geen van mijn moederborden was geleverd. In alle gevallen:

Als ik de aan/uitknop indruk krijg ik één biep, geeft hij licht en gaan de fans aan. Geen reactie van monitoren, niet als ik ze op videokaart of moederbord aansluit.
Als ik een paar seconden op de aan/uitknop druk dan gaat hij netjes uit, tenzij ik het nieuwe moederbord gebruik zonder geheugen. Klein detail, maar dat is de enige feedback die ik uit het systeem heb kunnen krijgen: kennelijk gaat hij verder in het booten als ik wel geheugen er in heb zitten.
Oude moederbord heeft ook een ledje die aangeeft dat hij stroom heeft (enige ledje op beide borden), die gaat aan.

Dit zorgt ervoor dat ik vermoed dat het toch de videokaart is en dat mijn oude moederbord/cpu wel gewoon werken. Echter: oude cpu heeft een geintegreerde gpu, dus die zou beeld moeten kunnen geven, wat hij niet doet (ook geprobeerd met nieuwe voeding) Zouden die allebij stuk zijn? Misschien was de voeding stuk en heeft dat beiden beschadigd?

Ik ben een beetje naief geweest in mijn veronderstelling dat moederborden (niet de duurste maar ook niet de goedkoopste) iets meer feedback zouden geven, heeft het zin om een moederbord speakertje te kopen? (zit meer met dat er weer tijd overheen gaat) Of is de videokaart het laatste onderdeel wat fout kan zijn en moet dat hem dus zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door thenehz op 24-01-2025 16:45 . Reden: opmaak ]

Beste antwoord (via thenehz op 24-01-2025 16:30)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Probleem is zeer waarschijnlijk net dat de 960 kapot is,maar te oud is qua videobios,

Wat moet je updaten met nieuwe hardware,omdat uefi zeer waarschijnlijk niet goed ondersteund word door de huidige gpu bios

https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

hangt ie aan een display port?

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 11:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Probleem is zeer waarschijnlijk net dat de 960 kapot is,maar te oud is qua videobios,

Wat moet je updaten met nieuwe hardware,omdat uefi zeer waarschijnlijk niet goed ondersteund word door de huidige gpu bios

hangt ie aan een display port?

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Een gpu gaat voor mijn gevoel vele malen sneller stuk dan een moederbord.

En heb je de oude opstelling ook geprobeerd zonder dat je de gpu er in had zitten?

Want het kan ook zijn dat het moederbord de gpu wel ziet en dan de igpu uitzet. Vroeger was het of losse hou of interne gpu.

Mocht dat niet werken, dan zou ik daarna een bios-reset doen (het kan namelijk zijn dat de bios geforceerd is op de losse gpu).

En qua nieuwe set: Corsair Vengeance LPX is wel hèt geheugen dat je moet mijden.

Het is goedkoop, maar Corsair heeft allerlei versies van die sticks en alles wordt onder 1 verkoopnummer verkocht. Sommige versies werken niet of niet lekker met AMD. En je weet pas welke versie je hebt als je de sticks fysiek in je handen hebt (waardoor je kans hebt dat het niet werkt en je het terug moet sturen).Dus kijk even goed welke versie je hebt en welke er in de QVL van je moederbord staat.

@freaky35 Jouw vermoeden geeft geen antwoord waarom dan opeens de gpu het in het oude systeem niet meer doet.

Of we hebben hier te maken met 2 losse problemen (wat natuurlijk een stuk kleinere kans heeft dan 1 defect onderdeel):
Een kapotte cpu of moederbord plus een gpu die niet werkt met de nieuwe setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenehz
White Feather schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:29:
En heb je de oude opstelling ook geprobeerd zonder dat je de gpu er in had zitten?
Ja
Mocht dat niet werken, dan zou ik daarna een bios-reset doen (het kan namelijk zijn dat de bios geforceerd is op de losse gpu).
Ik heb het bios nu op twee verschillende manieren gereset (batterij er uit en weer in en pin verschuiven zoals beschreven in handleiding)
Helaas geen verandering. (met en zonder ssd)
En qua nieuwe set: Corsair Vengeance LPX is wel hèt geheugen dat je moet mijden.
Ik dacht veilig te zijn door het goedkoopste spul te vermijden, zat kennelijk toch nog te goedkoop :(
Snelle zoektocht zegt dat je een z in het modelnummer nodig hebt en dat heeft die van mij niet. Zorgt dit alleen voor vermindering van snelheid of kan dat ook dit soort problemen veroorzaken?
@freaky35 Jouw vermoeden geeft geen antwoord waarom dan opeens de gpu het in het oude systeem niet meer doet.

Of we hebben hier te maken met 2 losse problemen (wat natuurlijk een stuk kleinere kans heeft dan 1 defect onderdeel):
Een kapotte cpu of moederbord plus een gpu die niet werkt met de nieuwe setup.
Misschien dat één defect er al langer is en de interne gpu het heeft opgevangen totdat die ook de brui gegeven heeft? Of oude voeding heeft beide kapot gemaakt. (aangenomen dat dat kan)

Dank jullie voor de antwoorden tot nu toe, het heeft me iig nog iets te proberen gegeven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
thenehz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:52:
Ik heb het bios nu op twee verschillende manieren gereset (batterij er uit en weer in en pin verschuiven zoals beschreven in handleiding)
Probeer het dan toch ook nog eens op deze manier:

Stekker uit voeding, CMOS batterij eruit en dan ook de Bios jumper clear/reset plaatsen.
Paar minuten zo laten en dan proberen of dat wat oplevert.

Opstarten met alleen Voeding/CPU/RAM.
Ook eventueel andere video (moderbord intern) aansluiting proberen.

Kijk ook voor diagnose LED indicators op je moederbord(en) en/of speaker/beeper indien beschikbaar.

Kijk ook of CAPS lock toetsenbord werkt, dat is een indicatie dat het systeem in ieder geval heeft gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thenehz
The_Doman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Kijk ook of CAPS lock toetsenbord werkt, dat is een indicatie dat het systeem in ieder geval heeft gepost.
Nieuwe informatie!
Nieuwe situatie: capslock doet het wel (met/zonder gpu)
Oude situatie: capslock doet het niet

Heb met 2 toetsenborden geprobeerd. Het oude toetsenbord (oude aansluiting) krijgt wel stroom, te zien aan numlock lichtje. Maar capslock (en numlock voor usb toetsenbord) doet het alleen op de nieuwe situatie.
Dus waarschijnlijk dan toch een fout met de oude moederbord/cpu. En mijn videokaart is dan of ook kapot of te oud voor mijn nieuwe onderdelen.
Als hij te oud is dan zou firmware updaten misschien helpen, maar ik weet niet of dat kan als je het bios scherm niet kan zien.

De rest van The_Doman's post heb ik ook geprobeerd, waar beschikbaar. (leds en speakers ontbreken helaas)

[ Voor 21% gewijzigd door thenehz op 24-01-2025 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online

uefi op legacy zetten,dan zou je beeld moeten hebben,dan firmware updaten en dan zou je uefi weer aan moeten kunnen zetten

YouTube: How to Change Legacy to UEFI in Bios Gigabyte

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:42
thenehz schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:44:
Heb met 2 toetsenborden geprobeerd. Het oude toetsenbord (oude aansluiting) krijgt wel stroom, te zien aan numlock lichtje. Maar capslock (en numlock voor usb toetsenbord) doet het alleen op de nieuwe situatie.
Dus waarschijnlijk dan toch een fout met de oude moederbord/cpu. En mijn videokaart is dan of ook kapot of te oud voor mijn nieuwe onderdelen.
Werkende CAPS lock duidt inderdaad op een correct gepost systeem.
Dit dan toch ook wel getest zonder grafische kaart, dus alleen moederbord CPU/GPU?
Alle mogelijke video aansluitingen geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thenehz
Ok, wetend dat nieuwe situatie het waarschijnlijk wel doet heb ik nog een keer alles nagelopen en ik heb in mijn collectie een oude witte kabel gevonden, DVI. (heb hiervoor met hdmi en die andere die er op lijkt geprobeerd. En de oude blauwe, maar die kon alleen op oud moederbord) Die doet het wel op 1 van de 2 monitoren! Ik heb beeld en kan het bios menu in. Dus ik ga kijken wat ik hier allemaal mee kan doen.

Dank jullie allemaal! Ik kom straks nog terug om een antwoord te selecteren als beste (beetje raar gezien ik al jullie antwoorden gebruikt heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
cpu heeft geen onboard gpu @The_Doman als je dat bedoelt in elk geval

[ Voor 46% gewijzigd door freaky35 op 24-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thenehz
Alles werkt! Ik had nog wat problemen met een asus driver die ik in veilige modus moest weghalen, maar nu heb ik de gpu firmware kunnen bijwerken en ik heb weer een volledig werkende computer!

Ik heb een korte samenvatting in mijn eerste post gezet. Nogmaal dank!
Pagina: 1