Aardlek tript na enkele minuten zware belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:50
MIjn zus heeft een probleem met de installatie in huis. Als de oven wordt ingeschakeld klapt na enige tijd (een minuut of 2) de aardlekschakelaar eruit. De oven is inmiddels vervangen door een andere oven, maar met de nieuwe oven is het probleem precies hetzelfde. Ik wil graag helpen, maar ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken.

1. Het gaat daadwerkelijk om aardlekschakelaars, geen aardlekautomaten
2. De groepenkast is 2 jaar geleden vernieuwd, sindsdien geen veranderingen aan de installatie, alles heeft al die tijd gewerkt.
3. Het probleem doet zich ook voor als alle groepen behalve die van de oven uitstaan.
4. Het probleem doet zich ook voor als de oven met een verlengsnoer via een andere groep (en aardlek) wordt aangesloten.

Wat ik sowieso nog wil testen is wat een andere zware belaster doet. Daarnaast wil ik in de groepenkast even controleren of alles goed vast zit. Maar verder loop ik een een beetje vast op wat het probleem kan zijn dat er voor zorgt dat een aardlek na een tijdje afschakelt. Je kunt natuurlijk pech hebben, maar 2 kappotte aardleks of 2 kapotte ovens lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Heeft iemand een suggestie over wat het probleem kan zijn en/of wat ik nog zou kunnen testen. Ik ben geen elektricien, dus buiten een multimeter heb ik geen uitgebreide meetapparatuur.

Regeren is vooruitschuiven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:05
De aardlekschakelaar tript zodra er stroom weglekt via de aarde draad.
In principe zijn er best wat apparaten die een heel klein beetje "laten" weglekken via de aarde, maar de aardlekschakelaar heeft een minimale grens die bereikt moet worden voordat deze tript.
Je kan via "meggeren" de weerstand bepalen van het isolatie materiaal van de draden in de muren en vloeren en daarmee kijken of je niet ook andere punten hebt waar er wat stroom weglekt.

Ik heb dit zelf ook een keer gehad.
Bleek dat mijn lekkage van 10 jaar eerder ervoor had gezorgd dat er water in een electriciteitsleiding terecht was gekomen.
Door de jaren heen is het isolatiemateriaal achteruit gegaan en kreeg ik aardlek problemen.
Het vervangen van de draden (en verwijderen / verminderen van het water) heeft het probleem opgelost.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

GarBaGe schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:25:
De aardlekschakelaar tript zodra er stroom weglekt via de aarde draad.
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn, dat kan ook via andere wegen.

Want dat zou betekenen dat een aardlek niet zou werken bij een stekker zonder aarde ;)

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 24-01-2025 11:29 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je hebt eigenlijk alle testen die je dan zelf kunt doen al gedaan. Maar gezien het probleem meeverhuisd naar andere aardlek ben ik toch bang dat je oven te veel lekt, ook al is hij nieuw.

Andere opties zouden zijn:
- Aardlekken slecht. Maarja, 2 kapotte aardlekschakelaars lijkt me onwaarschijnlijker dan DOA oven.
- Beide groepen waar je op getest hebt hebben al een grote lekstroom. Maar ook dat lijkt me onwaarschijnlijker.

Een test die je nog kan doen maar wel moeite kost, sluit de oven eens bij jezelf aan (of buren als je de installatie daar vertrouwd / up to date is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
De "nieuwe" oven is een tweedehandse die het bij de vorige eigenaar gewoon deed. Ik zou het heel raar vinden als daar spontaan hetzelfde euvel ingekomen is als de vorige oven. Maar testen met een verlengsnoer naar de buren is nog wel een idee.
Iemand nog een theorie over hoe een aardfout pas na een minuut (zware belasting) kan onstaan? Ik kom niet veel verder dan dathet getriggered wordt doordat er iets warm wordt en uitzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
Volgens mij heb je zelf ook al de conclusie kunnen trekken dat je oven defect is.

Als je jezelf aan een beetje risico durft bloot te stellen kan je een andere aardlekschakelaar installeren specifiek voor de ovengroep.
Een normale aardlekschakelaar werkt bij 30mA. Maar je kan ook een aardlekschakelaar van 100mA of 300mA kopen. Die worden veelal bij bijvoorbeeld omvormers van zonnepalen gebruikt. Dat geeft je net iets meer marge voordat de veiligheid inschakelt.

Deze bijvoorbeeld, dit is wel een aardlek-automaat. Dus die gebruik je los van je bestaande automaat / aardlekschakelaar. Deze installeer je dus specifiek voor de groep van de oven. Ze zijn ook te koop in de smallere variant.

edit:

Let op: wat ik hierboven voorstel wijkt af van de richtlijn voor 30mA binnenshuis. Doe dit dus alleen als je je oven echt niet wilt vervangen en je accepteert dat je iets meer risico loopt. 300mA is een lekstroom van maximaal 70 watt.

[ Voor 18% gewijzigd door BovenHond op 24-01-2025 13:17 . Reden: nog even de risico's duidelijk benadrukken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de vorige eigenaar er geen aardlek voor had zitten merk je het ook niet. En als de oven niet nieuw is vergroot dat wel mijn vermoeden.

Verder wel normaal dat er dan wat tijd overheen gaat. Vaak zijn het de verwarmingselementen die door het uitzetten dan een lek krijgen.

Meer lek toestaan zou ik geen fan van zijn. Is dan vaak ook alleen uitstel omdat lek meer kan worden. Lijkt me investeren in een nieuw verwarmingselement (vaak gewoon te krijgen) me het meer waard.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 24-01-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Welk merk en type aardlekschakelaar is het?
Heb je wellicht een (leesbare en scherpe) foto van de groepenkast?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Nou, ben er geweest. Heb om dingen uit te sluiten een alamat die ik nog had in de groepenkast gezet en de oven daar direct op aangesloten met een verlengsnoer, en ... geen probleem. De oven weer op zijn eigen stopcontact gezet en ... geen probleem. Ik heb alle verbindingen in de groepenkast nog even gecontroleerd en niets gevonden. Het werkt nu gewoon, schiet mij maar lek verder.

Groepenkast is allemeel Eaton overigens, aardleks 40A/30mA met daarachter 3 B16's per aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59
T-MOB schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:30:
Nou, ben er geweest. Heb om dingen uit te sluiten een alamat die ik nog had in de groepenkast gezet en de oven daar direct op aangesloten met een verlengsnoer, en ... geen probleem. De oven weer op zijn eigen stopcontact gezet en ... geen probleem. Ik heb alle verbindingen in de groepenkast nog even gecontroleerd en niets gevonden. Het werkt nu gewoon, schiet mij maar lek verder.

Groepenkast is allemeel Eaton overigens, aardleks 40A/30mA met daarachter 3 B16's per aardlek.
Lekkage in je oven gehad van vochtig-eten. Dat nu langzaam is opgedroogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Of defecte aardlekschakelaar. Of de combi van kleine aardlek en iets minder gevoelige alamat.

[ Voor 53% gewijzigd door Sethro op 24-01-2025 15:45 ]

Pagina: 1