Synology of unifi netwerk opslag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-07 09:05
medetweakers,

momenteel zit ik met een desktop setup waarop een plex server draait en waarin 6 gelijke HD zitten.

Vanwege de vooral grafische power opstelling van dit systeem is dit geen zuinig iets en zorgt de 24/24 7/7 ON situatie ervoor dat de temperatuur in de bureau altijd mooi op peil is.

Al enige tijd heb ik een synology nas op het oog om zowel de data als de plex server (en later home assistant) naar toe te verhuizen, maar sinds kort is unifi ook met een nas model op de markt gekomen.
Momenteel zit ik al erg ver in het unifi eco systeem (UDM SE, 2 switches, 3 AP's, deurbel en camera's) en ben ik hier uitermate tevreden van.

Dit zorgt ervoor dat ik nu tussen onderstaande 2 setups twijfel
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1NetwerkadaptersSynology E10G30-F2€ 290,-€ 290,-
1NASSynology DiskStation DS1821+, zonder harde schijven€ 1.079,-€ 1.079,-
Totaal€ 1.369,-

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BarebonesASUS NUC 14 Pro Core Ultra 5 125H (met 2,5" bay)€ 521,18€ 521,18
1Geheugen internKingston Fury Impact KF556S40IBK2-32€ 99,90€ 99,90
1NASUbiquiti UniFi UNAS Pro€ 627,99€ 627,99
Totaal€ 1.249,07

prijzen liggen erg dicht tegen elkaar en functionaliteit is volgens mij zo goed als hetzelfde. Dus wat is de beste optie hier?

Eventuele vragen:
  • Waarom de netwerk adapter bij de synology?
    De UNAs wordt ook via een 10Gb DAC kabel verbonden met de switch. Appels met appels vergelijken dus
  • Waarom geen SSD bij de NUC?
    Ik heb hier nog 2 samsung 970's liggen
  • Hoe wordt de media in het netwerk aangesproken?
    via 3 nvidia shields of een samsung S tablet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34
Ik mis je usecase. Waarom denk je 10 Gb/s nodig te hebben? Voor plex, home assistant en "een tablet" in ieder geval niet. Synology is over het algemeen prima, Ubiquity zal zich nog moeten gaan bewijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door sig69 op 23-01-2025 23:36 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 21:56

M2M

medicijnman

't zal voornamelijk persoonlijke voorkeur zijn, maar die synology dingen hebben wel een wat langere track record en wellicht ook wat meer mogelijkheden voor het draaien van VM's en containers.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ben zelf niet bekend met Ubiquity maar wel met Synology NASsen die ik eigenlijk al jaren lang gebruik. Zou persoonlijk dan ook meer richting Synology gaan die zich wel in de loop der jaren bewezen hebben. Althans hier heb ik eigenlijk zelden problemen gehad met mijn wel dan vrij simpele Synology NAS. Gebruik mijn NAS dus hoofdzakelijk voor het streamen van films en series via dan een Dune HD mediaplayer via een gewoon 1 Gbit/s netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Stampertjen Ik heb zelf ook een Ubiquiti netwerk Setup en een Synology NAS.

Mijn film/serie bibliotheek staat dan ook op de NAS, echter draait Plex bij mijn op een Mac aangezien die gewoon vele male sterker is qua CPU/GPU.

Vooral als je HEVC / HDR / DV / x265 etc draait is de CPU in de Synology vaak de bottleneck.

Die UNas pro zat ik zelf ook over na te denken, echter staat dat product vooral qua software nog in de kinderschoenen. Zo is er bijvoorbeeld geen Docker support en ook geen 3rd party.

Mocht je dingen dus willen automatiseren qua downloads d.m.v. Medusa of Radarr/Sonarr etc dan is de Synology qua software en mogelijkheden (helaas) nog steeds de beste keuze.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Greatsword schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:54:
@Stampertjen Ik heb zelf ook een Ubiquiti netwerk Setup en een Synology NAS.

Vooral als je HEVC / HDR / DV / x265 etc draait is de CPU in de Synology vaak de bottleneck.
Dat hangt voornamelijk van je afspelende apparaten af natuurlijk. Ik heb een vergelijkbare setup en transcoden komt eigenlijk nooit voor. De synology is gewoon dom opslag en de plex server op de nuc doet ook niks.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
sig69 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:33:
Ik mis je usecase. Waarom denk je 10 Gb/s nodig te hebben? Voor plex, home assistant en "een tablet" in ieder geval niet. Synology is over het algemeen prima, Ubiquity zal zich nog moeten gaan bewijzen.
10GB/s is zeker niet nodig. Al wil ik toekomst gericht wel de kern zaken in mijn netwerk op een 2,5 GB connectie.
De UNAS heeft gewoon de 10GB/s en daarom dat ik dit dus in beide setups doortrek.

Algemeen merk ik dus dat de voorkeur naar synology gaat. Iets dat ik wel vermoedde vanwege de grootte fanbase hier. Ik vind het gewoon spijtig om zo een dergelijke nas als gewoon domme opslag te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Stampertjen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:31:
[...]

10GB/s is zeker niet nodig. Al wil ik toekomst gericht wel de kern zaken in mijn netwerk op een 2,5 GB connectie.
De UNAS heeft gewoon de 10GB/s en daarom dat ik dit dus in beide setups doortrek.

Algemeen merk ik dus dat de voorkeur naar synology gaat. Iets dat ik wel vermoedde vanwege de grootte fanbase hier. Ik vind het gewoon spijtig om zo een dergelijke nas als gewoon domme opslag te gebruiken.
Dat hoeft natuurlijk niet. Recente synology's kan je heel veel mee. Maar die van mij is oud dus ik heb er gewoon een domme opslagdoos van gemaakt, en dat doet ie prima. Er komt overigens binnenkort wat moois aan, merk en type weet ik niet meer. Stond op de frontpage.
Gevonden: nieuws: Minisforums eerste nas heeft Ryzen AI 9 HX Pro-processor en 10Gbit/s-...

[ Voor 16% gewijzigd door sig69 op 24-01-2025 00:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stampertjen
sig69 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:37:
[...]

Dat hoeft natuurlijk niet. Recente synology's kan je heel veel mee. Maar die van mij is oud dus ik heb er gewoon een domme opslagdoos van gemaakt, en dat doet ie prima. Er komt overigens binnenkort wat moois aan, merk en type weet ik niet meer. Stond op de frontpage.
Gevonden: nieuws: Minisforums eerste nas heeft Ryzen AI 9 HX Pro-processor en 10Gbit/s-...
Deftige specs, maar dit is ook een fabrikant die zich nog moet bewijzen op vlak van nas. Tevens zijn 5 slots te weinig voor mij. Ik zit nu al met 4,5 HD vol en wil wel ruimte hebben in de toekomst.

Toch bedankt voor de link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:02
Stampertjen schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 00:31:
[...]

Je bent niet de enige die met dit idee speelt om een UNAS in te zetten als pure opslag en dan een Mini PC ervoor of iets dergelijks. Ben hier ook een beetje naar aan het kijken ipv een 4U DiY server (Intel based voor transcoding) met daarop Unraid, om het eigenlijk op die manier te doen, zou in principe goedkoper kunnen dan een DiY build, maar veel lijkt het elkaar niet te ontlopen.

Wundertech heeft op zijn kanaal een video met een dergelijke setup getest.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to Add Docker & Jellyfin Functionality to the UNAS Pro with a Mini PC Home Server

Het gebruik van 10Gbe snap ik ook wel om zo data snel op de UNAS te kunnen plaatsen. Heb zelf een serieuze Blu-ray collectie welke ik wil rippen en dan op de NAS opslaan en dan helpt een 10Gbe connectie wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
De software van een Nas is zo'n beetje het belangrijkste, want de hardware is simpel.
Unifi heeft wat dat betreft geen best track record.

En iets wat 7/24 uur aanstaat wil je niet te veel stroom laten verbruiken en dus zeker geen overbodige 10Gbps netwerkkaart.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefaanDG
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:02
@Ben(V) Kan je daar wat over uitweiden waar je tegenaan bent gelopen met Unifi software? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Pagina: 1