website voor bij houden applicatie updates.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainbuddy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 24-04 11:08
Hallo mede tweakers,

Ik hoop dat ik op de goed plek zit. Ik ben op zoek naar een website waarbij ik een lijst kan opgeven met software applicaties. Wanneer er dan een nieuw versie beschikbaar is dat ik dit dan makkelijk kan zien.

Ik ben niet op zoek naar een applicatie die dit kan doen, maar gewoon puur een website die dit kan doen. Heb namelijk geen zin om extra applicaties te hebben.
Ook zal ik het gebruiken voor werk waardoor het vaak voorkomt dat er applicaties bij een gebruiker geïnstalleerd is die niet op mijn werk laptop staan.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-05 19:53
Bedoel je iets zoals ninite.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainbuddy
CuBras schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:32:
Bedoel je iets zoals ninite.com?
helaas heeft ninite een beperkt aantal hoeveelheid selectie aan software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CB32
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

Blokker_1999

Full steam ahead

Als het is om op je eigen systeem te installeren zou ik vandaag de dag kijken of je de software kunt installeren met winget. Dit maakt het eenvoudig om software achteraf ook weer bij te werken.

Zelf houd ik mijn ogen open voor een site of een dienst die mij een lijst kan bezorgen zodat ik me niet op 101 mailinglists moet inschrijven op het werk, maar ben nog geen uitgebreide dienst tegengekomen die me simpelweg kan waarschuwen voor updates aan software van onze hele catalogus aan software die we op het werk gebruiken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

En winget valt dan (op een enkel device) te voorzien van een GUI met https://www.marticliment.com/unigetui/

Maar dat is dus per device. Voor een beheerde werk-omgeving: ga dat vooral niet handmatig doen met een handmatig bijgehouden lijstje op een website.. Je loopt binnen no time erg achter. Ik zou het haast veiliger vinden om iedereen adminrechten te geven en alle auto-updates inschakelen.

Heb je iets van centraal beheer ingericht? Of is het een set volledig standalone laptops/ PC's?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Zakelijk zou ik eens kijken naar Microsoft Endpoint Configuration Manager (MECM) / SCCM of Ansible of Puppet ofzo. Verder: Eens met bovenstaand: WinGet.

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 10:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
RobIII schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:24:
Zakelijk zou ik eens kijken naar Microsoft Endpoint Configuration Manager (MECM) / SCCM of Ansible of Puppet ofzo.
Geen van die tools houden bij of er een nieuwe versie uitgekomen is. Dat moet je nog steeds zelf doen.
Verder: Eens met bovenstaand: WinGet.
Dat is de enige die mogelijk maakt om te kijken of er wat nieuw is met `winget upgrade`.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Room42 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28:
[...]
Geen van die tools houden bij of er een nieuwe versie uitgekomen is. Dat moet je nog steeds zelf doen.
Dat was dan ook een reactie op:
brainbuddy schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:28:
Ook zal ik het gebruiken voor werk waardoor het vaak voorkomt dat er applicaties bij een gebruiker geïnstalleerd is die niet op mijn werk laptop staan.
;) Ik heb een beetje moeite met die zin interpreteren maar ik lees daarin dat TS geautomatiseerd deployments wil doen om systemen gelijk te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 24-01-2025 10:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasJ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-05 16:13
Als je Intune gebruikt, dan zou Scappman een goede optie zijn:
https://www.scappman.com/

Je kan hier applicaties uit hun uitgebreide bibliotheek kiezen, welke automatisch worden geüpdate bij een nieuwe versie.

Eventueel kun je ook je eigen applicaties uitrollen, mocht hij niet in hun bibliotheek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-05 19:44
Room42 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:28:
[...]

[...]

Dat is de enige die mogelijk maakt om te kijken of er wat nieuw is met `winget upgrade`.
Applicaties uitgerold met endpoint maakt het dan wel weer mogelijk om in te stellen dat specifieke applicaties zonder invoer van een admin updates mogen installeren... en maakt het overzichtelijk welke versie van welke applicatie er op de devices draait. Het helpt wat dat betreft dus wel om het overzicht centraal te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:59

Blokker_1999

Full steam ahead

ThomasJ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:00:
Als je Intune gebruikt, dan zou Scappman een goede optie zijn:
https://www.scappman.com/

Je kan hier applicaties uit hun uitgebreide bibliotheek kiezen, welke automatisch worden geüpdate bij een nieuwe versie.

Eventueel kun je ook je eigen applicaties uitrollen, mocht hij niet in hun bibliotheek staat.
Kijk bij een Scappman, PMP, .. goed na of alle software die je nodig hebt aanwezig is in de tool, dat is 1 van de redenen dat wij deze hebben overgeslagen. Meer dan de helft van onze software zat er niet in.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainbuddy
Blokker_1999 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:03:
Als het is om op je eigen systeem te installeren zou ik vandaag de dag kijken of je de software kunt installeren met winget. Dit maakt het eenvoudig om software achteraf ook weer bij te werken.

Zelf houd ik mijn ogen open voor een site of een dienst die mij een lijst kan bezorgen zodat ik me niet op 101 mailinglists moet inschrijven op het werk, maar ben nog geen uitgebreide dienst tegengekomen die me simpelweg kan waarschuwen voor updates aan software van onze hele catalogus aan software die we op het werk gebruiken.
Ik denk dat mijn antwoord op me vraag dus niet beantwoordis helaas. Winget is een geweldige tool, maar helaas iets wat niet aan mijn behoefte voldoet. Wel voor prive gebruik waar ik het al gebruik, maar niet voor werk. en denk dat ik maar de mailbox moet blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je geeft ook totaal niet aan waar je op je werk NU al gebruik van maakt of waar je precies naar op zoek bent.

"Ik ben op zoek naar een website waar ik software in een lijstje kan opgeven", klinkt als een oplossing die je in je hoofd hebt, maar die in de praktijk niet zo goed werkt.

Terwijl er wel andere oplossingen bestaan die aansluiten op behoeften/usecases zoals die in de praktijk voorkomen en waar duizenden (werkplek)beheerders ook gebruik van maken.

Want vrijwel geen enkele professionele beheerder gaat zich inschrijven op 100 mailinglists of elke dag kijken bij de +100 applicaties die hij of zij in beheer heeft, er een update is. (+packagen/testen, etc)

(En misschien zijn ze er wel, maar ik ken ze niet..)

Als je nu niets gebruikt om gecentraliseerd werkplekbeheer te doen, zul je in de praktijk dus ook geen systemen vinden die daarop aansluiten.
Gebruik je wel al iets, dan kun je kijken of je vendor specifiek een uitbreiding kunt vinden die aansluit op je werkplekbeheer of daar los van staat maar wel te integreren is.

Zo wordt door diverse mensen hier al Intune genoemd al dan niet in combinatie met:

Intune+Sceppman
Intune+winget (er zijn diverse voorbeelden te vinden van wat scriptjes die je in een handomdraai kunt inzetten in een win32 app die met winget je app(s) installeren en bijwerken en waaruit je rapportages kunt trekken

Zelfs in simpele AD/GroupPolicy/Winget kun je al oplossingen bedenken die automatisch de apps bijwerken met desnoods een blacklist van apps die je niet wilt dat ze bijgewerkt worden of waarvan je weet dat de standaard updates problemen opleveren.
Wat dacht je van : Winget + WingetAutoUpdate + WingetAutoupdate-AAS

Andere betaalde werkplekbeheer/RMM vendors en oplossingen zijn er ook legio te vinden en sommige bieden zelfs goedkope of zelfs gratis instap oplossingen aan voor een beperkt aantal endpoints. Daarmee kun je ook je eigen software/repositories toevoegen
  • PDQdeploy
  • Action1
  • NinjaOne
  • Atera
  • Producten van ManageEngine
  • KACE by Quest
En anders kun je nog als je er de tijd en energie voor hebt je eigen oplossingen bouwen met

Ansible/Puppet/Chef/DevOps/Git

Zelfs die moeite kan zich op termijn nog terugbetalen in plaats van mailtjes lopen doorploegen.
De meeste mensen hier willen je echt wel helpen, maar niet met dwaasheid :)
Dus in plaats van een oplossingsrichting te kiezen, vraag om advies bij waar je mee worstelt.

Welke uitdagingen heb je nu? Welke tools zijn er in gebruik, waar wordt in voorzien en wat mis je dan nog?
Denk niet in oplossingen, maar in problemen.. (meestal zeg je het andersom, I know..)

Dan kunnen we meedenken om die problemen op te lossen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door akimosan op 26-01-2025 17:27 ]

Pagina: 1