Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-05 15:42
Mijn vraag:

Ik heb extra RAM in mijn mobo gezet. Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30. Zelfde RAM gekocht, dus ik denkend dat moet het dan wel doen. Ik kreeg direct al crashes in het begin. Vervolgens in de BIOS alle settings weer naar normaal gezet. Hierdoor kon ik wel gewoon in Windows. Weer terug naar BIOS om het maximale uit m'n RAM te krijgen en naar EXPO II gezet, hierdoor kwam hij niet verder dan het laadscherm. Bij normale BIOS-settings zie ik het volgende in ROG CPU-Z staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAnqFiXJFREMNFW6vNZFZHM-Nzc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9mJmQZQanpwHQLm4Tu13YgsI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji0-eBZqrjCwJHt3kUWBT370reU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/m4ClBCvAmRG8W2n2tKziVbsk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A99P-4cCOCD9_dJAk9W_B3wlMA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bl1ON3L2uuFRiU9DsTuYGtgN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmiydxfHRhPKku4IjkVmpNFnx5o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4aCAq3IJuNpTvz1o0NfLoiE.png?f=user_large

Iemand enig idee hoe ik alle RAM op dezelfde settings krijg en de maximale/beste instellingen zonder dat het systeem vastloopt of crashed? Ik zou wel graag EXPO e.d. willen gebruiken of in ieder geval de 6000 MT/s eruit willen krijgen.

Relevante software en hardware die ik gebruik:

https://tweakers.net/gallery/1323066/inventaris/

Beste antwoord (via Ziegels op 25-01-2025 16:55)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-07 23:11

Dark

who tweaked the light?

Okee het verschil is dus duidelijk, de ene set is met chips van het merk/type sk hynix 'A-die', en de andere sk hynix 'M-die'. Ik weet er het fijne niet van, maar over het algemeen is mixen van verschillende chips geen goede basis voor optimale prestaties.

Het werkt op het moment dus wel met heel losse timings, maar de kans is aanwezig dat je nooit die 30-36-36-76-112 gaat halen, omdat het gemengde chips zijn en omdat het er 4 reepjes zijn, wat altijd een extra belasting van de geheugencontroller veroorzaakt.

Dus wat is nou wijsheid in dit geval? Nou dat hangt dan af van je noodzaak voor 64GB en je portemonnee. Kan je het met 32GB ook af, dan zou ik lekker die 2x A-die erin doen op expo instellen, die 2x M-die op v&a, en klaar.
Is 64GB echt noodzaak, en heb je de snelheid niet nodig? dan kan je dit laten zitten en proberen in hoeverre je de timings nog naar beneden kan krijgen. Door ze op 1.4V te zetten en dan stap voor stap de timings verlagen en te testen, wat best een langdurig proces kan zijn.
Heb je liever 64GB op c30 zonder gedoe en daar ook de portemonnee voor, dan zou ik lekker een een ander kitje halen van 2x32GB en eventueel die andere twee verkopen om de schade te beperken.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-07 23:47
4 dimms met EXPO aan is zwaar voor de geheugencontroller, heel vaak te zwaar. Daarnaast mix je RAM want zijn niet als kit van 4 gekocht. Als je stabiel 64GB op 6000 MT/s wilt dan haal je 2x32GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Ik snap wat je zegt, maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Is er toch een optie om het met deze 4x16GB RAM te doen? En welke instellingen kan ik het beste gebruiken dan?

Is er een optie om de RAM te laten resetten o.i.d.? Dat het systeem opnieuw gaat denken dat het wel als set van 4 is gekocht? Ik heb geen idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Ziegels schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:32:
Ik snap wat je zegt, maar daar kan ik nu niets meer aan veranderen. Is er toch een optie om het met deze 4x16GB RAM te doen?
Genoegen nemen met een lagere snelheid.
En welke instellingen kan ik het beste gebruiken dan?
Handmatig de settings invoeren maar daar weet ik het fijne niet van. Ik haal liever in het begin teveel RAM dan RAM dat na uitbreiding niet stabiel werkt. Dat was op AM4 al zo.
Is er een optie om de RAM te laten resetten o.i.d.? Dat het systeem opnieuw gaat denken dat het wel als set van 4 is gekocht? Ik heb geen idee...
Doe sws één set per geheugenkanaal. En het BIOS van het moederbord up to date brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Nooit geweten dat het zo werkt. Toch bedankt.

Iemand die wel weet wat ik qua settings kan doen? Net alleen de snelheid in de bios naar 6000 aangepast en dat werkt. Hoewel hij in CPU-Z nog steeds verschillende (dezelfde als op de foto’s) waardes aangeeft. Hoe krijg ik dit gelijk? Kan ik het ergens resetten?

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Staat mij iets van bij dat Der8auer ook tegen dit probleem op liep bij een van zijn AMD systemen maar geen idee hoe hij dit opgelost heeft, of dat hij het heeft kunnen oplossen. Had dit probleem trouwens ook zelf bij een vorig maar wel al wat ouder AMD systeem dat ik er geen 2 dimms bij kon prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ziegels schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 23:26:
Nooit geweten dat het zo werkt. Toch bedankt.

Iemand die wel weet wat ik qua settings kan doen? Net alleen de snelheid in de bios naar 6000 aangepast en dat werkt. Hoewel hij in CPU-Z nog steeds verschillende (dezelfde als op de foto’s) waardes aangeeft. Hoe krijg ik dit gelijk? Kan ik het ergens resetten?

Bedankt alvast
omdat je naar de SPD waarden kijkt, dat zijn de voorgeprogrammeerde waarden, die onveranderlijk zijn. Je moet op het 'memory' tabblad kijken, dat zijn de waarden waarmee gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Dank je wel.

Heeft het nog zin om een CMOS reset te doen op mijn mobo? Ik lees dat dat er voor zorgt dat de (o.a. RAM-) settings terug worden gezet. En van daaruit weer settings aanpassen in bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Zojuist dit filmpje bekeken en morgen maar eens proberen: https://youtu.be/1KZFeE-o3jo?si=mB7r_o12ETgQZ1me

En anders hoor ik het ook graag. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
BIOS reset kan helpen en sws het BIOS updaten als het nog niet op de laatste stabiele versie draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Oké, bedankt. Ik ga in ieder geval een bios reset doen. BIOS paar weken geleden al geüpdatet, dus waarschijnlijk is hij nog up-to-date en anders doe ik dat nogmaals.

En vanavond ook de waardes in de BIOS zetten zoals in het filmpje. Bij 4x16GB is het wel mogelijk om de snelheden en timings te krijgen zoals EXPO ze ook zou geven, maar je moet wel de juiste bios-settings hebben en niet alles van EXPO klakkeloos overnemen. Zie filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:46

HugoBoss1985

Xenotech

Asrock heeft vandaag een beta bios uitgebracht die ram compatiblity vergroot.
Schijnbaar voor B850/X870.
Maar ik zag dat deze ook beschikbaar was voor mijn Asrock B650 bord.
Er wordt ook aangeraden om de chipset drivers te updaten, die vreemd genoeg nog niet op de website van AMD staan maar wél bij Asrock te downloaden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pThPjR2lcoFuEOTAbXGiyplFjIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pi8kKnACRkKyLo1OWgcDPLbx.png?f=fotoalbum_large

Deze staat op Asus website. Lijkt mij dezelfde als die van AsRock. Ik ga hem hoe dan ook updaten.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik laat weten hoe het is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:27
heb je ook al getest of een lagere snelheid wel stabiel is 4 dimms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt dit geheugen instellen op profiel jedec #6 uit je plaatje. (2400 MHz)
Hoger lukt niet, want dan lopen de latencies en spanningen uit elkaar.

Bij DRAM wil je eigenlijk dat alle chips dezelfde specs hebben en het liefst zelfs uit dezelfde batch komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Ik heb alleen gisteren getest met snelheid 6000 MT/s, zonder aan andere settings te komen. Dat deed het. Ook tijdens het gamen.

Dus lagere snelheden zou die waarschijnlijk ook wel gewoon doen.

Nu bezig met het resetten van m’n bios en dus RAM-gegevens. Hopende dat hij m’n RAM echt als 4 gelijken ziet. De eerste 2 dimms gaven nog aan op Expo te staan. Dit wil ik clearen, voordat ik met finetunen ga beginnen met 4 dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
jeroen3 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 23:10:
Je kunt dit geheugen instellen op profiel jedec #6 uit je plaatje. (2400 MHz)
Hoger lukt niet, want dan lopen de latencies en spanningen uit elkaar.

Bij DRAM wil je eigenlijk dat alle chips dezelfde specs hebben en het liefst zelfs uit dezelfde batch komen.
Ja, ik heb m’n vorige RAM een jaar geleden gekocht, dus denk niet dezelfde batch. Rest wel precies gelijk.

Wat betekent dan die 2400 MHz? En waarom 2400 MHz? Ik snap niet goed waarom en wanneer er gepraat wordt over 2400 MHz. 6000 (dus 3000) is toch wat je uiteindelijk wilt? Ben een beetje een leek hierin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Laatst online: 09:53
Ik zou wel heel goed stress testen, de kans dan DDR5 op 6000MT/s 100% stabiel is op Ryzen met 4 dimms is vrij klein.

AMD zelf garandeert bij de 7800X3D maar 3600MT/s zodra je 4 dimms gaat gebruiken. Zie: https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-7800x3d.html 'connectivity' uitvouwen en dan max memory speeds.

Bij 2 dimms in het 5200MT/s, een overklok van het geheugen van 5200MT/s naar 6000MT/s gaat vaak wel bij Ryzen, echter van 3600MT/s naar 6000MT/s is wel heel fors en zal je vrij goed moeten testen voordat je dat echt stabiel kan verklaren. Een middagje gamen ofzo zal daar niet voldoende voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-07 14:29
Ik heb 4x16 GB stabiel draaien met een 7800X3D op Expo profiel 6000 Mhz. Maar dit geheugen is dan ook echt hetzelfde en gelijktijdig gekocht. Wel duurt de memory check met het opstarten van de pc wat langer.
Mijn moederbord is een Asus TUF gaming B650 moederbord.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Ik krijg het niet voor elkaar om meer dan alleen de snelheid in de bios aan te passen. Heb hem op 6000 gezet. Ik ga hem nog goed testen. Bedankt voor jullie antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Kijk ook eens met een ander programma dan rog cpu-z, om te zien hoe dat het geheugen uitleest? HwInfo64 geeft veel meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Dark schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:50:
Kijk ook eens met een ander programma dan rog cpu-z, om te zien hoe dat het geheugen uitleest? HwInfo64 geeft veel meer info.
Zentimings is mogelijk handiger. HWiNFO64 is voornamelijk leuk voor temperatuur en voltages imho.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D | ASUS Radeon 9070XT Prime OC | Kingston Fury 64GB 6000CL30 | 2x Corsair MP700 Pro SE 2TB | CoolerMaster V1100 SFX | Cooler Master NR200p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

ECP0WERS schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 06:22:
[...]

Zentimings is mogelijk handiger. HWiNFO64 is voornamelijk leuk voor temperatuur en voltages imho.
Niks tegen zentimings hoor, dat is ook prima, maar ik opperde hwInfo omdat het me opviel dat rog cpu-z zo te zien niet alle of niet de juiste SPD waarden weergaf, want de naam van de dimm doet toch vermoeden dat er een 3000mhz profiel aanwezig zou moeten zijn, wat dus niet wordt weergegeven voor de 2e en 4e dimm. Het hoofdscherm van hwInfo (1) geeft hier zeer uitgebreide informatie over en het summary schermpje (2) heeft nog wat meer ruimte voor SPD profielen en met klik op het icoontje ook over de in gebruik zijnde timings (3). Ik ben het wel met je eens dat het sensor schermpje in deze natuurlijk wat minder nuttig is en vooral voor voltages en temps gebruikt wordt, maar de andere schermpjes bieden dus wel meer info.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4KM2RLR69jKSxe4iGy440UN4RA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q4SR52KAGdopktGHdhlEwyeN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Bedankt, Dark. Ik heb direct even gekeken hoe de waardes in HWiNfo staan. Zie screenshots. Het lijkt erop dat hij wel gewoon op 6000MHz loopt en stabiel. Dat is het enige wat ik heb aangepast in de bios. Geen voltages en timings e.d. veranderd. Alleen de snelheid.

Screenshot 1: RAM die er al in zat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmO5skHQPeoyRN_gXRRF5hAWXwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DCmiwOj4nXsp9j7l0i0aMoSg.png?f=fotoalbum_large

Screenshot 2: nieuwe RAM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uP3Ekp9VsnXokAaLDSOMAqm2YC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jFPFpgXLaC6NCooZlp2Q7fE.png?f=fotoalbum_large

Is de timing van 50,50,50,96 goed genoeg? Of is dat nog iets om aan te passen, denken jullie?

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Loopt nu 6000C50 1,1v. Lijkt mij onder de streep niet sneller dan 4800C40. Wil je het RAM op 6000C30 1,4v hebben dan moet je de waardes allemaal handmatig invoeren of EXPO aan maar dat pakt ie niet zeg je.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Okee het verschil is dus duidelijk, de ene set is met chips van het merk/type sk hynix 'A-die', en de andere sk hynix 'M-die'. Ik weet er het fijne niet van, maar over het algemeen is mixen van verschillende chips geen goede basis voor optimale prestaties.

Het werkt op het moment dus wel met heel losse timings, maar de kans is aanwezig dat je nooit die 30-36-36-76-112 gaat halen, omdat het gemengde chips zijn en omdat het er 4 reepjes zijn, wat altijd een extra belasting van de geheugencontroller veroorzaakt.

Dus wat is nou wijsheid in dit geval? Nou dat hangt dan af van je noodzaak voor 64GB en je portemonnee. Kan je het met 32GB ook af, dan zou ik lekker die 2x A-die erin doen op expo instellen, die 2x M-die op v&a, en klaar.
Is 64GB echt noodzaak, en heb je de snelheid niet nodig? dan kan je dit laten zitten en proberen in hoeverre je de timings nog naar beneden kan krijgen. Door ze op 1.4V te zetten en dan stap voor stap de timings verlagen en te testen, wat best een langdurig proces kan zijn.
Heb je liever 64GB op c30 zonder gedoe en daar ook de portemonnee voor, dan zou ik lekker een een ander kitje halen van 2x32GB en eventueel die andere twee verkopen om de schade te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ziegels
Bedankt beiden voor jullie antwoorden.

Je maakt inderdaad de goede afweging, omdat je zag dat ze net iets verschillen van elkaar. Dat was mij nog niet opgevallen. Ik kan nog wel wat proberen te spelen met de timings, maar dat zal niet heel veel zin hebben.

Ik ga de afweging maken. Bedankt!
Pagina: 1