Loop een beetje vast op het energy dashboard in HA

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:30
Ik heb nu al enige tijd een vrij banale plug-HA setup.
8 plugs
Solar erbij

En ik dacht met de wizard rap een energy dashboardje samen te klikken. Niet dus ....

Terwijl ik kan zien dat ergens wel de data moet beschikbaar zijn ,
Gaat het op een of andere manier , toch niet goed met het energy dasbboard. Ik heb geen idee maar is het fluctueren van de kwh informatie het probleem ?

De historie tabel met zowel vermogen en energie lijkt wel een juiste grafiek aan te geven.
kwh meeting neemt toe als er iets gemeten wordt. en blijft stabiel als er geen ogenblikkelijk verbruik is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/378TjEIBMBRxBsJylq5uudpqwVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4JaTU04mw1YvWUWsXIZIIge.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb enkel de mogelijk om 'vermogen in kwh' van de plugs te kiezen voor de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2olCq_-H-UikMHOqv0TTr1dAB6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/231wZoIuzdnFbdjzeIBhIEry.jpg?f=fotoalbum_large

De daily yet van de SMA omvormer is constanter neem ik aan ( integratie via api ) en geeft geen probleem
Maar de vaatwas in de energy grafiek daar gaat helemaal verkeerd.
Het lijkt wel dat de grafiek door de fluctuaties in de reporting gaat gemiddeldes neemt en dan gaat optellen ofzo ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOmZtJDRMuDg0tLE9G-6xCsCNHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ngQW3xCln7RBMnKbKjPUL5iR.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via blahenazo op 25-01-2025 08:42)

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

FutureCow

(C) FutureCow

Het energiedashboard heeft het liefste een energie sensor in kWh die door blijft lopen. Als ik naar de grafiek van jouw energie sensor kijk, gaat deze steeds weer omlaag? Van 26 kWh naar 33 kWh en later van 26 kWh naar 34 kWh. Doordat deze dus verspringt, krijg je ook een gek beeld in je dashboard, deze geeft negatief aan als deze van 33 kWh weer terug gaat naar 26.
Je moet dus even uitzoeken waar deze vreemde meetwaarden vandaan komen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:52

FutureCow

(C) FutureCow

Het energiedashboard heeft het liefste een energie sensor in kWh die door blijft lopen. Als ik naar de grafiek van jouw energie sensor kijk, gaat deze steeds weer omlaag? Van 26 kWh naar 33 kWh en later van 26 kWh naar 34 kWh. Doordat deze dus verspringt, krijg je ook een gek beeld in je dashboard, deze geeft negatief aan als deze van 33 kWh weer terug gaat naar 26.
Je moet dus even uitzoeken waar deze vreemde meetwaarden vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Welke pluggen zijn dat?

Want opgenomen energie kan bij een vaatwasser natuurlijk niet opeens lager worden. Opgenomen is opgenomen, tenzij de vaatwasser ook energie kan opwekken :+ Dus de plug geeft het gewoon niet correct door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
nous A1Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Hmmm , lijkt aan een oude FW op de plug te liggen.

Ik heb ( had ) een problem met de ember fw op mijn dongle E waardoor FW flashen van zigbee clients echt een probleem was. Ik heb net een andere FW geflashed op de stick en heb nu eindelijk de plugs naar een recentere FW kunnen flashen. het lijkt er veel beter uit te zien.

het gaatje in de grafiek was het flashen en dus down brengen van de zigbee netwerk. dus letterlijk geen data =)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA2UVb_LR2IQoGqgFT5srNzzKFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fc16a2yYCARQEYFUlTsSNCm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door blahenazo op 25-01-2025 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Er is nog heel weinig data en alle stekkers zitten op de laatste fw, maar het lijkt toch veel beter te gaan.

Ik wist wel dat niet alles op het laatste fw zat (door dat ik niet kon flashen zonder dat de dongle eruit klapte) , maar ik dacht op een of andere manier dat het rapporteren van deze data gewoon op deze manier via zigbee gebeurde. Ook mede omdat alle andere waardes wel perfect werkten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iclSRQPhkh_7NMxzj63xar_xfQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PasxZyd3N3lplg4AfP8bBoq1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Ik zal wel nog eens moeten zoeken wat die untracked consumption is. Want het lijkt een exact spiegelbeeld van de som van de plugs. Hoezo untracked dan ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:59

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Volgens mij heb je geen sensor toegevoegd die je netverbruik (en eventueel PV en accu) weergeven. Dan gaat HA er vanuit dat het 0 is en om dus op 0 uit te komen moet untracked dus het negatieve zijn van al het verbruik.

Was van HA misschien handiger geweest om geen untracked te tonen als er geen netmeter gedefinieerd staat.

Mooiste oplossing is dus je netverbruik toe te voegen (bijvoorbeeld uitlezing P1). Wil / heb je dat niet zou je een helper aan kunnen maken die de som is van alle verbruikers. Als je die dan als "netverbruik" toevoegd zal er geen untracked meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
Wel ja, het hele HA setup , energie pluggen gebeuren, etc.... . Komt doordat begin februari de analoge meter vervangen wordt door een digitale :(

Pv heb ik al maar er is natuurlijk geen zon, misschien zal ik nu wel zien dat er iets weggestreept wordt.

Als de digitale meter er is dan hang ik zowiezo de digitale meter, ev paal , etc... eraan

Met zoeen HW actieve splitter.

[ Voor 32% gewijzigd door blahenazo op 25-01-2025 08:50 ]

Pagina: 1