graag advies tweakoplossing PA versterker probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Hoi,

Mijn audiosetup heeft oa een passieve subwoofer opstelling (2). Deze worden aangestuurd door een PA eindversterker (behringer inuke6000dsp). Die krijgt 100hz en lager audio-input vanuit een minidsp crossover.

Inmiddels ben ik bezig met eea in cq weg te bouwen en wil ik de Behringer op afstand aan en uit kunnen zetten. Mijn voorversterker (quad 34) kan mooi af fabriek stroom leveren aan de quad 606mki eindversterker, en beiden gaan dus aan en uit met de aanuit knop op de quad 34 voorversterker.

Nu dacht ik slim te zijn en na ampere consumptie check en max belasting op de quad 34, een stekkerdoos op die quad 34 aan te sluiten zodat ook de behringer stroom vanuit de quad 34 krijgt.

Probleem is dat de behringer het niet leuk vindt dat de stroom abrupt stopt, en een behoorlijke luide knap uit de subwoofers komt als ik eea uit zet met de quad 34. Ik heb de behringer daarna los in stopcontact gedaan en gekeken of het probleem ook gebeurt als ik gewoon de stekker eruit trek. En jawel, ook daar kreeg ik die luide pop.

Nu heb ik elders gelezen dat meer (behringer) gebruikers dit soort luide pops ervaren als je plotseling de stroom eraf haalt. Kennelijk heeft de Behringer een soort circuit die na het uitzetten, eea in een relay vertraagt en daarmee de stroomlading langzaam laat ontladen. Als je de stekker eruit trekt ontlaadt hij ineens en dat geeft een charge in de speaker verbindingen.

Nu las ik elders ook een oplossing ind e vorm van een speaker switch box tussen de versterker en de speakers te plaatsen. Je hebt kastjes waar je de uitgang van de versterker op aansluit en je meerdere setjes speakers kan switchen.

Het idee om de luide pop geluid te verhinderen is dan voordat je de stroom van de versterker haalt, je eerst de aansluiting tussen de versterker en de speaker fysiek verbreekt. Maar ik hoor verschillende adviezen of dat wel of niet veilig is.

Mijn vraag aan jullie: kan je zomaar, zeker op zon high outputversterker, als deze nog aan is, de fysieke verbinding met de speakers verbreken?

Een 2e, meer tweakende optie is de versterker open schroeven en een paar draadjes aan de originele aan/uit knop te solderen en dan 2 meter verder in een klein kastje 1zelfde knop te maken. De behringer is een vrij goedkope versterker dus een beetje klooien ben ik niet bang voor.

Optie 3 is om het gewoon zo te laten, de versterker zn eigen stroomsnoer naar de stroombron te houden zonder de quad34 optie, en braaf de aan/uit knop te blijven gebruiken.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als de normale schakelaar een aan-uit variant is, zou je een relais kunnen nemen die je er parallel op aansluit. Vergelijkbaar met optie 2, maar dan wel het praktische automatisch inschakelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zyk
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16-05 18:35

Zyk

Je kunt een koppelrelais (spoel op 230V, contacten iets willekeurigs) gebruiken om met de 230V uit de Quad de sub los te schakelen van de Behringer versterker. Het is een klasse D eindtrap, dat gaat goed.

De voeding van de Behringer versterker steek je direct in het stopcontact, maar met een tijdsrelais met afvalvertraging ertussen. De tijdsrelais stuur je aan vanuit de contacten van de relais die de speakers koppelt.

Als je de Quad nu aanzet, wordt de sub aan de Behringer geschakeld, en gaat de Behringer aan.
Als je de Quad nu uitzet, schakelt eerst de sub los van de versterker, en na de afvalvertraging schakelt de versterker pas uit.

Overigens 6kW aan subs… Ik ben blij dat ik niet naast je woon 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Zyk schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:36:
Je kunt een koppelrelais (spoel op 230V, contacten iets willekeurigs) gebruiken om met de 230V uit de Quad de sub los te schakelen van de Behringer versterker. Het is een klasse D eindtrap, dat gaat goed.

De voeding van de Behringer versterker steek je direct in het stopcontact, maar met een tijdsrelais met afvalvertraging ertussen. De tijdsrelais stuur je aan vanuit de contacten van de relais die de speakers koppelt.

Als je de Quad nu aanzet, wordt de sub aan de Behringer geschakeld, en gaat de Behringer aan.
Als je de Quad nu uitzet, schakelt eerst de sub los van de versterker, en na de afvalvertraging schakelt de versterker pas uit.

Overigens 6kW aan subs… Ik ben blij dat ik niet naast je woon 😉
Is dat niet veel te ingewikkeld en te duur? Daarnaast Quad of direct in stopcontact: zodra de aan uit knop van de behringer niet gebruikt wordt krijg je die pop. Ik zie afvalrelais voor 190 euro. Dat is meer dan die hele behringer waard is. edit: eentje gevonden voor 22. Maar dat is denk ik te ingewikkeld voor mij. De schroeven in de behringer zijn ook brak. Ik moet m open boren. Ik denk dat ik of de speaker switch probere of het zo laat.

Weet iemand of die speaker switch mogelijk is? Ik zie ze vooral voor lagere outputs dan zon pa versterker.

[ Voor 12% gewijzigd door Rene44 op 23-01-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
De luide pop die je hoort is dat de versterker zijn inputsignaal naar 0v ziet vallen (die is nominaal meestal 1/2 vcc) en daarvoor de output naar een rail trekt, hetzelfde probleem zit er bij het opstarten.

De luidspreker van de versterker trekken is een simpele manier om dat te voorkomen, en een versterker zou geen last moeten hebben van dat de luidspreker opeens 'ontbreekt'.

Als het een hele slimme versterker is (met iets als active feedback ofzo) kan hij er wellicht wel een storing op geven omdat de feedback opeens weg is, maar ook dat kan in principe geen schade geven.

offtopic:
In mijn herinnering is een PA versterker een 'Public Address' versterker voor bijv 100V luidsprekers door een gebouw heen, wat PA versterker genoemd wordt ken ik als 'eindversterker' of heb ik wat gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
SA007 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:39:
De luide pop die je hoort is dat de versterker zijn inputsignaal naar 0v ziet vallen (die is nominaal meestal 1/2 vcc) en daarvoor de output naar een rail trekt, hetzelfde probleem zit er bij het opstarten.

De luidspreker van de versterker trekken is een simpele manier om dat te voorkomen, en een versterker zou geen last moeten hebben van dat de luidspreker opeens 'ontbreekt'.

Als het een hele slimme versterker is (met iets als active feedback ofzo) kan hij er wellicht wel een storing op geven omdat de feedback opeens weg is, maar ook dat kan in principe geen schade geven.

offtopic:
In mijn herinnering is een PA versterker een 'Public Address' versterker voor bijv 100V luidsprekers door een gebouw heen, wat PA versterker genoemd wordt ken ik als 'eindversterker' of heb ik wat gemist?
Dank je wel! Ik heb een schakelaar gekocht. Voor nu heb ik de versterker onder de tafel op een plankje gehangen. Uiteindelijk is het idee om beide eindversterkers dus verder in een kastje te zetten.

PA inderdaad als in Public Adress, duur woord voor high output amplifier. In mijn geval heb ik besloten om inplaats van actieve subwoofers te gebruiken, 2 dikke 15"passief subwoofer kasten te gebruiken, en een high output D klasse versterker op marktplaats te kopen. Zon Behringer inuke6000DSP (whatsinaname) van 2 keer 1600watt @ 8 ohm (!) gaan tussen de 200 en 300 euro weg. Vroeger zou dit 60 kilo aan versterker zijn, met verbruik van een kleine elektrische kachel.

Nu is het een kilo of 6 gewicht en max totaal consumptief vermogen van 620watt als je voluit draait. Op mijn gebruik verbruikt hij minder dan de Quad 606 eindversterker die op 2x140watt @ 8 ohm rechts op de foto onder het bureablad met een groen lampje zn ding doet. Jaren 80 techniek. Omdat het slechts voor de subwoofers is heb je niet zon ontieglijk dure versterker nodig. Sterker, dus ook niet hele dure actieve subwoofers. Ik was voor deze versterker plus 2 zelfbouwkasten met 15" drivers minder dan € 1000,- kwijt, en een snaarstrakke, vrijwel vlakke outputcurve tot 100hz.

Ik ben eerlijk gezegd ook niet elektro tweaker genoeg om verder te klooien met afval relais e.d., maar ik zal me eens wat meer gaan inlezen. Ooit gestart op LTS maar nooit verder dan onderbouw gekomen en daar kregen we rudimentaire elektro. Mocht ik eea gaan openmaken en verder prutsen meldt ik me weer hier.

Voor nu, nogmaals ontzettend bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onqH_CRp1udy42O9vsC-TzYP0FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7l6YhylJK0mjRK5Ms8vOqpa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:58

SA007

Moderator Tweaking
Waarschijnlijk is een afvalrelais niet nodig, ik verwacht dat als de 230V wegvalt je niet 'direct' een plop krijgt maar een paar tiende sec later, dat is genoeg tijd om een normaal relais uit te laten schakelen.

Een afvalrelais wordt het wel wat complexer door, dan moet je alweer de versterker apart voeden zodat hij tijdens de afvaltijd nog spanning krijgt enzo. wordt een stuk lastiger.
Pagina: 1