HexOS (Truenas) installatie -- Welke HDD/SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:21
Dag iedereen!

Ik ben redeijk nieuw in het 'thuisserver' gebeuren (heb vroeger wel reeds met Synology gewerkt)
maar heb nu dus een 'zelfbouw' systeem:

2 X HDD 8TB
1 x SSD (M2) 2TB
1 x SSD (SATA) 256GB

Ik heb 'HEXOS' (dus eigenlijk 'Truenas' met een 'skin')

Wat ik wens te bereiken met dit systeem:

- belangrijke data: (foto's, belangrijke documenten)
- niet belangrijke data: (Films, Series, ...)
- VM's (onder andere HomeAssistant, Linux)
- 'apps' (zoals Plex, immich, ...)

De belangrijke data moet dus 'redundant' opgeslagen worden (2x 8TB HDD in raid 1)
Al de rest is niet erg als deze 'verloren' gaan (best hier een 3e HDD voor aanschaffen?)

Maar mijn vraag is nu als volgt:
Op welke ssd doe ik best de installatie van HEXOS (Truenass)?

Doe ik dit op de 256GB SSD (SATA)? (ik heb hier misschien nog een 2e van liggen ook, voor een redundante installatie? Tijdens de insall is het mogelijk meerdere schijven te kiezen voor de install)
Gebruik ik de 2TB SSD (M2) dan voor de VM's ?

Of is het beter van Truenass direct op de 2TB SSD te installeren en de 256GB SSD dan niet te gebruiken?

Ik hoor graag jullie tips en feedback!

Groeten,
Thomas

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Kijk bij VM’s en bij programma’s die veel schrijfacties naar de schijf doen vooral naar SSD’s met een hoge TBW rating, zoals deze, waar ik er 2 van in mijn unraid bak heb voor dezelfde doeleinden:

uitvoering: Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 2TB

VM’s vinden een vlotte M.2 wel lekker :) (en containers ook wel)

Je OS op de 256GB zetten is inderdaad prima, die zal weinig belast worden verder.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-08 14:16
Je moet even kijken hoe het OS geïnstalleerd wordt op de ssd. Als ik het me goed herinner kun je de ssd waarop je truenas installeert niet gebruiken als opslag. Ik weet niet of dat voor hexos ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:21
Hexos is gewoon een 'skin' over Truenas (en die wat dingen 'eenvoudiger' zou moeten maken in de toekomst.. nu nog redelijk beperkt, maar je kan gemakkelijk de truenas interface gebruiken)

Het is inderdaad zo dat de ssd waar Hexos op geinstalleerd is niet meer tussen de 'schijven' staat en het is dus niet mogelijk om deze nog te integreren in een pool of als opslag te gebruiken.

de 'apps' die standaard ondersteund worden (1 click install) zijn uiteindelijk gewoon 'containers'.
dus deze zullen ook draaien op de ssd van hexos lijkt mij dan.. vandaar mijn twijfel of het dan misschien beter is om Hexos (op de M2 ssd (2TB) te installeren in de plaats van de sata SSD (256GB)

Hexos zit echt wel nog maar in 'beta' (zeer weinig mogelijkheden, maar je kan gewoon in de truenass interface werken ook, maar truenas is net iets complexer voor wat minder ervaren mensen zoals ik )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijpie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-08 19:21
Zeker straks Syncthing als app in HexOS of TrueNAS installeren en je belangrijke data syncen met een andere server/pc en niet alleen op redundancy vertrouwen.

Ik zou toch eens een virtual machine met TrueNAS Scale 25.10 opzetten en wat youtube movies van Lawrence Systems en server@home gaan bekijken en HexOS even laten rusten en eens een beetje met TrueNAS gaan testen. Het is best wel te doen.