Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49
Ik werd net verrast door hoog gepiep van mijn UPS. Het blijkt dat van mijn UPS (gelinkt hierboven) de accu waarschijnlijk defect is. Vervelende bijkomstigheid is dat volgens APC de accu niet user-replacable is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu lijkt APC aan te geven dat dese accu niet zo snel defect moet gaan:
Cause / Resolution:
Most APC batteries should last three to five years. There are many factors which affect Battery life including environment and number of discharges. Below are some guidelines to ensure optimum life expectancy:
Nu zie je in de output van apc hierboven ook dat de batterij mogelijk uit 2001 stamt? De UPC heb ik echter gekocht op 2022-05, dus het is nog geen drie jaar dat deze het heeft volgehouden. Volgens Amazon is de garantie wel verlopen.

Weet iemand of deze batterij te kort is meegegaan? Valt hier nog bij Amazon iets aan te geven? En wat zou een vervangende UPS kunnen zijn met Linux support?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:59
De accu is prima te vervangen. Hij is alleen niet user replaceable omdat ze niet willen dat de "gebruiker" het doet. Als je ooit op een helpdesk hebt gewerkt snap je wel waarom ze dat niet willen.

APC verkoopt ook gewoon de replacement accu's. Al kun je er ook prima alternatieve accu's in proppen.

En de de huidige accu zal echt niet uit 2001 stammen want dan was ie al veel eerder kapot gegaan. En zo'n accu ligt niet 20 jaar op de plank. En 2001-01-01 is geen "echte" datum in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
@.Maarten Dankje, ik kon niet zo snel een vervangende accu vinden maar ik zal wel opnieuw zoeken.

Hoe praktisch is een portable UPS als UPS? Bijvoorbeeld de uitvoering: EcoFlow River 2 - Deze is qua prijsklasse wel hoger natuurlijk, maar heeft wel een Lithium batterij dus gaat vele jaren mee en kan ook nog voor andere zaken worden gebruikt (bijvoorbeeld bij langdurige stroomonderbreking - noem het een noodpakket).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:59
Als je naar de site van APC gaat (https://www.apc.com/nl/en...e-7-7-schuko-outlets-avr/) kun je daar op replacement battery klikken. Dan krijg je te zien welke accu erin past. In dit geval de RBC17. Bij bijvoorbeeld 123accu kun je ook compatible accu's krijgen die een stuk goedkoper zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbgZDP4T5ysOmE_1ggvj4Dla7lU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltOKEq57l3UBouwKxi5XL10y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door .Maarten op 23-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat een hoop geld durft de fabrikant te vragen. Als ik het goed zie is het een 12 V, 9 Ah AGM loodaccu. Bij Conrad zitten ze rond de € 30-40, bij NKON nog wat minder.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 23-01-2025 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

Voordat je een overpriced accu besteld bij APC, deze accu heb je nodig: https://www.allekabels.nl...921/loodaccu-12-volt.html

Heb recent zelf ook deze accu vervangen bij een APC UPS

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-06 21:42
Ik heb thuis een smart-ups 750 staan en daar heb ik destijds 2 standaard 12v 7ah Yuasa loodaccu's (Yuasa NP7-12) ingezet dit is heel wat jaren goed gegaan maar helaas is deze accu naar meerdere jaren nu ook weer defect.

Wat ik zo zie zit er in de UPS van jouw een standaard accu met een APC stikker erop van 12V 9Ah
Denk dat je die ook met een normale 12v accu kunt vervangen. (weet zo niet als het een AGM variant is)

[ Voor 7% gewijzigd door thespeed op 23-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Weet je het zeker? Als ik op internet zoek lijkt het origineel een AGM-accu te zijn en is de Ultracell UL9-12 een gewone loodaccu. Ze verschillen o.a. in de benodigde laadspanning.

[ Voor 12% gewijzigd door TBTL op 23-01-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:34

BCC

Als die accu’s vijf jaar meegaan is het veel. Vaak geven ze geen foutmelding maar zit er niet genoeg prik meer in om de machine netjes af te sluiten. Gewoon accu vervangen en gaan.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
.Maarten schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:44:
Als je naar de site van APC gaat (https://www.apc.com/nl/en...e-7-7-schuko-outlets-avr/) kun je daar op replacement battery klikken.

[Afbeelding]
Dat is de prijs van een nieuwe UPS 8)7 Dat wordt een alternatief kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-06 11:52

InFamous

excommunicado

TBTL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Weet je het zeker? Als ik op internet zoek lijkt het origineel een AGM-accu te zijn en is de Ultracell UL9-12 een gewone loodaccu. Ze verschillen o.a. in de benodigde laadspanning.
Het is een VRLA accu en werd aan mij aangeboden als AGM accu. Werkt bij mij verder uitstekend zonder problemen in een APC CS 650.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 23:48
Ja die oem prijs gaat nergens over...
https://www.eijlander.nl/...gr-aansluiting-6-3mm.html

Loodaccus gaan helaas niet zo lang mee, dat is helaas de chemie. Gelukkig kosten ze weinig.
Alleen het verzenden is wat lastiger vanwege gewicht en adr.

Zorg ervoor dat de ups goed koud staat, want hij maakt zichzelf goed warm en dat is slecht voor de accu.
Zo'n zelfde accu zit in een eaton ellipse eco en daarin gaan ze veel langer mee.

Hij is in die UPS vrij eenvoudig zelf te vervangen overigens, gewoon eerst de stekker eruit en zekering lostrekken.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 23-01-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
TBTL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Als ik de datasheets bekijk niet:
https://amper.md/wp-conte...9/04/Ultracell-UL9-12.pdf
https://www.landportbv.co...purpose_series.4b9db8.pdf

Ik kijk dan naar de Cycle Use.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik heb mijn UPS weggedaan toen de accu stuk ging. Nog nooit stroomuitval met oorzaak buitenshuis gehad. Was altijd zelf de schuldige (kortsluiting bij klussen o.i.d.).

Heb een aardlekautomaat in de groepenkast geplaatst waar m’n IT-gear op is aangesloten. Als de aardlek van andere groepen eruit klapt dan blijft dit gewoon draaien.

Voor die zeldzame keer dat de oorzaak wel buitenshuis is en er mogelijk datacorruptie ontstaat heb ik backups.

Scheelt ook nog eens sluipverbruik van de UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
ThinkPad schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:00:
Ik heb mijn UPS weggedaan toen de accu stuk ging. Nog nooit stroomuitval met oorzaak buitenshuis gehad. Was altijd zelf de schuldige (kortsluiting bij klussen o.i.d.).
Ik heb een tijd last gehad van een aardlek, maar sinds het vervangen van de meterkast niet meer voorgekomen. Maar ik heb wel 2x een DAS op mijn thuisserver aangesloten via LVM RAID met een SSD als cache. Extra veiligheid kan op zich geen kwaad.
Ja, dat is wel een dingetje. Hij is aardig warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:53
Sebazzz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:51:
@.Maarten Dankje, ik kon niet zo snel een vervangende accu vinden maar ik zal wel opnieuw zoeken.

Hoe praktisch is een portable UPS als UPS? Bijvoorbeeld de uitvoering: EcoFlow River 2 - Deze is qua prijsklasse wel hoger natuurlijk, maar heeft wel een Lithium batterij dus gaat vele jaren mee en kan ook nog voor andere zaken worden gebruikt (bijvoorbeeld bij langdurige stroomonderbreking - noem het een noodpakket).
Ik heb een River 2 (max). Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.
- De River 2 is een EPS geen UPS. Hij schakelt voor sommige apparatuur mogelijk te traag (ik heb er geen last van overigens)
- Er is geen USB-interface vanaf de River 2 naar iets anders. Je kan dus apparaten niet automatisch laten afsluiten. Hier opgelost door met Home Assistant de state of charge uit te lezen en bij lager dan 5% m'n Diskstation een shutdown commando te geven
- Een River 2 beschermt (voor zover ik weet) niet zoals een UPS dat doet (brownout, te hoog voltage etc). De river 2 schakelt naar de accu als de stroom wegvalt
- De inverter in de River 2 is niet zo heel zuinig. Normaal niet zo'n issue want hij doet netjes 'pass through' als ie vol is, maar zodra je van accu gaat werken vreet de inverter 10-20W

Overigens is de nieuwe River 3 wel als UPS verkrijgbaar met een schakeltijd <10ms. Daar zit ook een USB-interface op, maar die is natuurlijk weer eens niet standaard dus er is onder Windows speciale software nodig (die nog niet af is) en op linux hebben ze geloof ik ook een speciaal pakketje wat je alleen kan krijgen als je contact opneemt met Ecoflow zelf.

Dus afhankelijk wat je wil/nodig hebt kan het wel maar er zijn zeker kanttekeningen. Overigens zijn tegenwoordig ook 'echte' UPS'en met LFP-accu.

Voorbeeld (echt volkomen willekeurig, geen idee of het een goede UPS is, hij is iig wel line-interactive):
https://www.bol.com/nl/nl...edium=free_shopping&gQT=1

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 23-01-2025 21:11 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 23:48
Er staat in die datasheets overigens ook het antwoord op je originele vraag:
Design Floating Life at 20°C 5 years

En:
Long service life - 3-5 years in standby application (at 25°C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
Korvaag schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:07:
[...]

Dus afhankelijk wat je wil/nodig hebt kan het wel maar er zijn zeker kanttekeningen. Overigens zijn tegenwoordig ook 'echte' UPS'en met LFP-accu.
Wat in de Pricewatch staat is allemaal boven de 1000 euro.. Ik begrijp dat totaal niet. Een BMS en een andere accu, dat is alles wat nodig zou zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
De accu gaat inderdaad normaal gesproken 3 tot 5 jaar mee. Maar bij een goedkope UPS als deze is twee jaar garantie wel een beetje wat je mag verwachten. Ik ben zelf inmiddels overgestapt van SLA/AGM (lood-zuur) accu's naar LiFePO4 accu's. Deze gaan veel en veel langer mee. Zowel qua kalenderjaren als qua aantal laad-ontlaad cycli. Ook kunnen ze veel meer energie bevatten in dezelfde ruimte terwijl ze nog steeds vrij veilig zijn.

De accudatum van 2001 is onzin. De accu zou nooit werkend zijn als deze in 2001 zou zijn geproduceerd. Ook bestond het model van de UPS nog niet. Het is een datafout in de software.

Als je geen software nodig hebt om je PC/server automatisch af te sluiten zou je ook een LiFePO4 Powerstation met UPS mode kunnen overwegen. Deze hebben een veel grotere accucapaciteit en een UPS mode. Nadelen zijn er ook: Ze zijn duurder, gebruiken meer stroom en hebben een tragere schakeltijd.

Voor jouw gebruik zou je bijvoorbeeld de Bluetti AC50B kunnen overwegen:
https://www.bluettipower....50b-camping-power-station

Deze heeft sowieso 5 jaar garantie dus dan zit je wel even goed.

Vermijd de Bluetti EB* serie. Hiervan hebben enkele modellen problemen. De AC* serie staat goed bekend.
Ik heb zelf de grotere Bluetti AC300. Voor alleen een UPS is deze overkill maar wel handig als je ook een noodstroomvoorziening zoekt voor andere apparaten in huis.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Sebazzz schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:09:
[...]

Wat in de Pricewatch staat is allemaal boven de 1000 euro.. Ik begrijp dat totaal niet. Een BMS en een andere accu, dat is alles wat nodig zou zijn :?
Dat ding wat ik post is 173 euro. Niet perse alles staat in de pricewatch he :) Soms levert Google je prima dingen op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
ThinkPad schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:00:
Het is de moeite waard om uit te rekenen wat dat is. Voor deze UPS is dat 15 W, al spreekt de datasheet ook over 90 Btu/h = 26 W. Bij een prijs van € 0,38 / kWh kom je met 15 W uit op € 50 per jaar. 8)7

[ Voor 34% gewijzigd door TBTL op 24-01-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
TBTL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Het is de moeite waard om uit te rekenen wat dat is. Voor deze UPS is dat 15 W. Bij een prijs van € 0,38 / kWh is dat € 50 per jaar. 8)7
Uitstekend punt. Nu mijn meterkast heb vervangen is mijn noodzaak voor een UPS niet zo groot meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
TBTL schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:10:
[...]

Het is de moeite waard om uit te rekenen wat dat is. Voor deze UPS is dat 15 W, al spreekt de datasheet ook over 90 Btu/h = 26 W. Bij een prijs van € 0,38 / kWh kom je met 15 W uit op € 50 per jaar. 8)7
Absoluut. Daarom heb ik destijds gekozen voor een Cyberpower UPS voor een andere PC. Die had een relatief laag verbruik voor een Line interactive UPS. Iets van 7-8W ofzo. Weet niet precies meer.

Pagina: 1