Welke ASUS router upgrade ter vervanging van RT-AC86U

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-05 11:16
Hallo,

Ik ben mij aan het orienteren voor een router upgrade van mijn oude (nog goed werkende) ASUS RT-AC86U router.

De reden voor de upgrade is dat de RT-AC86U wordt niet meer verder ondersteund door de Merlin firmware per dec-2024. En inmiddels heb ik ook een aantal wifi6 enabled devices in huis (TV/Smartphones/Tablet), waarbij ik dan naar wifi6 wil overgaan.

De nieuwe ASUS router zal naast wifi 6 support ook nog andere zaken moeten supporten om weer voor een aantal jaar toekomstbestendig te zijn:
- Wifi 6/6e (7 is geen must)
- 2.5Gbps LAN ports
- 2.5/10Gbps WAN port (ivm glasvezel upgrade)
- Moet ook minstens 1 USB port opzitten
- OpenVPN support
- Merlin firmware support (of GNUton kan ook, heb nu Merlin)
- router-leds/fancy verlichting moet uitgezet kunnen worden

Verder wil ik eigenlijk ook mijn Zyxel Odido router gaan vervangen met deze nieuwe ASUS router. Ik begrijp dat je dan het VLAN-ID moet kunnen instellen. Bij ASUS staat dat dan aangegevens als IPTV support?

Huidige router staat in de woonkamer, en geeft voldoende dekking in huis/zolder/tuin.
Nieuwe router moet ook natuurlijk geode dekking blijven geven.

Nu heb ik mijzelf afgelopen weekend al even zitten verdiepen in de diverse nieuwe modellen van ASUS en ben op de volgende uitgekomen:
  • ASUS RT-BE86U
  • ASUS RT-BE88U
  • ASUS RT-BE92U
  • ASUS RT-AX86U Pro
  • ASUS RT-AX88U Pro
Vraag 1:
Nu heeft de RT-BE92 als enige wifi 6E en 7 support, maar daarbij is de MIMO voor 2.4/5/6 GHz band: 3x3 / 2x2 / 2x2
In hoeverre ga je dit als gebruiker merken qua verschil met bijvoorbeeld de RT-BE88 of AX88U Pro welke voor de 2.4/5GHz band 4x4 / 4x4 hebben?

Vraag2:
Ga je het verschil merken bij gebruik van QAM1024 of QAM4096 (RT-AX88U Pro en RT-BE88U)
Zelfde vraag maar dan voor de wifi bandbreedte 160/320 MHz, merk je daarin verschil qua bereik/dekking

Vraag3:
De RT-BE88U heeft ook een SFP+ mogelijkheid. Is het dan mogelijk om dan rechtstreeks de glasverbinding van Odido middels een SFP+ module aan te sluiten? Dan gaat de ONT er ook tussen uit. Of is dit niet verstandig om te doen? (zou dan ook glasvezel kabel moeten verleggen/verlengen)

Vraag4:
Zijn er nog andere type ASUS router in overweging te nemen? Ik zag ook allerlei futuristic gaming routers (BE-19000/BE-25000). WAF van waarschijnlijk -10 8)
Zijn dit dan de huidige best-of-class routers? Even de prijs achterwegende gelaten :/

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

@Chris12 Interessante vragen, want ik loop ook tegen vervanging aan met mijn AC86u. Ik ben erg gewend en gecharmeerd van de Merlin Firmware met oa Diversion en Skyscanner. Ook de CPU power om een snelle OpenVPN sessie vanaf de router naar een VPN provider op te zetten was fijn, maar is nu minder nodig.

Ik heb in 2023 een jaar een Draytek DSL router icm een Pi-hole docker gedraaid op mij Synology, maar dat was toch kwetsbaarder/storingsgevoeliger en kostte me meer tijd om te onderhouden.
De Asus met Merlin is een keer instellen en daarna weinig omkijken naar.
Ook Gastennetwerk werkt erg makkelijk met de extra (Asus Lyra) accesspoints (bedraad aangesloten, niet in Aimesh mode).

Ben jij weer uitgekomen op een Asus oplossing? Of iets heel anders?
Ik heb nu een glasaansluiting met ONT van Glasdraad en dus eigen Asus router. Maakt dat nog uit in de keuze?