Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33
Hallo,

Ik heb al enige tijd problemen met een laptop, graag zou ik willen weten wat mijn rechten zijn ivm garantie.
In juni heb ik een laptop gekocht, direct bij de webshop van de producent. Dit heb ik al vaker gedaan. Hierna heb ik veel contact gehad met de klantenservice:
  • Na levering bleek dat de bodem van de laptop krom was (batterij opgezet?). Deze is terggegaan naar de producent.
  • Begin juli heb ik een nieuwe laptop ontvangen. Deze heeft prima gewerkt tot oktober. De laptop geeft geen beeld, "aan lampje brand kort" dus terug naar de leverancier ter reparatie.
  • Begin december is de laptop weer terug. Het valt me op dat de laptop tijdens gebruik erg heet wordt. Tijdens het monitoren van de CPU temp. blijkt deze op te lopen tot boven de 90 graden, terwijl er geen ventilator begint te blazen. Dus (voor de tweede keer) voor reparatie opgestuurd.
  • Begin januari de laptop is weer terug van reparatie (hele lijst onderdelen vervangen, waaronder de ventilator) opnieuw blijkt dat de temperatuur veel te hoog is. Diverse dingen gedaan; updates en driverupdates. Bios settings veranderd etc. het beeld wordt wel iets beter, maar het lijkt erop dat de ventilator niet in toeren regelt. Uiteindelijk blijft de temperatuur oplopen tot 90+ graden. Ik ben er natuurlijk wel klaar mee, maar de klantenservice wil de laptop toch nog repareren..
De laptop is nu een half jaar oud, waarvan deze de helft van de tijd onderweg of ter repararatie lag. Tijdens het laatste gesprek met de helpdesk heb ik gevraagd om mijn geld terug te krijgen, dat was niet mogelijk. Ondertussen is de laptop dus voor de derde keer ter reparatie gestuurd.

Welke rechten heb ik in deze? en welke stappen dien ik hiervoor te ondernemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Online wordt vaak 3 keer reparatie gemeld.
Echter, jouw eerste laptop is niet gerepareerd maar vervangen.
Dit betekend dat je huidige laptop pas 2 maal gerepareerd is (1x in okt, 1x in dec).
Dit zou dan de 3e reparatie worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
Je kunt je beroepen op non-conformiteit.

De wet kent geen minimale aantal reparaties alvorens je recht op ontbinding hebt, dit is namelijk afhankelijk van de individuele case.

Het product voldoet niet aan wat je zou mogen verwachten, is meermaals gerepareerd waarbij de laatste reparatie niet het probleem m.b.t. de warmteontwikkeling heeft verholpen. Je kunt hierdoor op grond van art. 7:22 lid 2 BW de koop ontbinden middels email en/of brief waarbij de winkel binnen een redelijke termijn (14 dagen) na retour van de laptop het volledige aankoopbedrag dient terug te betalen.

Wanneer de winkel hier niet mee akkoord gaat zul je het ontbinden van de koopovereenkomst middels een dagvaarding moeten afdwingen. Je heb een sterke zaak en staat in je recht.

Wellicht handig om aan de klantenservice te vragen waar je de email naar toe mag sturen. In dit subforum kun je verschillende voorbeeldbrieven vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef012
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33
@99ruud99 @Freshouttheoven Top, bedankt voor de snelle reacties.
Ik wacht de derde reparatie nog af. Mocht de laptop hierna nog steeds niet naar behoren werken, weet ik wat ik kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:58
Toevallig zelf met een garantie discussie bezig met een winkel dus veel gezocht de afgelopen tijd.
Wellicht heb je iets aan deze link: https://www.consuwijzer.n...pot/wat-zijn-mijn-rechten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:06
99ruud99 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:40:
Online wordt vaak 3 keer reparatie gemeld.
Echter, jouw eerste laptop is niet gerepareerd maar vervangen.
Dit betekend dat je huidige laptop pas 2 maal gerepareerd is (1x in okt, 1x in dec).
Dit zou dan de 3e reparatie worden.
Die 3 keer dat gemeld wordt, is vanuit de verkopers 'in het leven geroepen". Er is hier geen verplichting voor. Er is hier duidelijk een terugkerend issue die gerelateerd aan elkaar is, en lijkt daarom ook een ontwerpfout te zijn.

Het product is duidelijk niet conform, en naar mijn inziens zou TS dus best de keuze kunnen maken om de koop te ontbinden omdat er geen vertrouwen meer is in de werkzaamheid van het product. Dat is een keuze die bij de koper ligt.

De koper heeft al meermaals de kans gegeven aan de verkoper om het euvel te verhelpen zonder aanzienlijk overlast.

Onder BW 7:21 sub 3 staat dat de verkoper verplicht is om de zaak binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper de verplichtingen na te komen.

Die verplichtingen staan vermeld in BW 7:21 sub 1 als a) aflevering van het ontbrekende; 2) herstel van de afgeleverde zaak, of 3) vervanging van afgleverde zaak.

TS heeft in juni/juli al enige tijd geen beschikking gehad over de laptop, wederom in oktober, en wederom in december. Alleen van december heb ik een indicatie van circa 3 a 4 weken. Naar mijn inziens is dat al vrij aanzienlijk. De keuze zou dan ook eerder moeten zijn om naar ontbinding toe te werken, en dan elders een andere laptop aan te schaffen.
Pagina: 1