Compleet nieuwe verwarmingsinstallatie, ideeën en tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-06 12:21
Hallo mede tweakers en verbouwers,

Ik zal eerst een situatieschets geven met wat de huidige situatie is en de situatie hoe ik hem graag zou willen.

We wonen in een vrijstaand huis uit 1978 welke momenteel een defecte luchtverwarming heeft. We verwarmen momenteel in de huiskamer met airco en en openhaard, de rest van de kamers hebben elektrische kacheltjes. Voor nu met de huidige salderingsregeling kan dit nog uit maar is dus niet toekomstbestendig. Ook met het oog op een eventuele verkoop ( ooit ) van het huis is het wel wenselijk dat er centrale verwarming aanwezig is.

Op zolder staat de oude Brink luchtverwarmer, deze stookte er per jaar ook 4000m3 gas doorheen, vandaar dat we niet een dergelijk systeem weer willen en ook omdat het geen prettige warmte is. Daarnaast hebben we warm mater via een geiser die ook op zolder staat.

Vloerverwarming wel aan gedacht maar is teveel sloop- en breekwerk.

Mijn idee:

De geiser en de Brink luchtverwarmer eruit en vervangen door een CV installatie welke toekomstbestendig is door het eventuele gebruik met een warmtepomp en of zonneboiler en mogelijk ook te integreren is met Home assistant, op alle radiatoren een slimme radiator knop ( Tado od aquara )

Door de bestaande luchtkanalen, flexibele leidingen trekken naar de luchtopeningen in de kamers en hier lage temperatuur radiatoren te plaatsen.

Hieronder 2 plattegronden met hoe ik het eventueel in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzoPOf-mZWzVCthAv_WiBYMWlQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SUcjFPm5xT7NiLTffh7qqyrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNl1cHFr9AO5gBDe4vmG2dpEmjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLyhH2yIfg77DYSzNGQOJeBV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen ervaren klusser maar leidingen trekken en eenvoudig werk kan ik prima, het aansluiten zou ik door een vakman uitbesteden.

Hebben ideeën hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken en welke matrialen ik nodig zou hebben, denk hierbij aan welke CV ketel die toekomst bestendig is , wel CW5 ;-) en wat van soort leidingen in zou moeten gaan gebruiken.

Budget tussen de 5 en 10k.

Alle input is welkom! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-06 14:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Paar dingen:
- overweeg vloerverwarming
- indien vloerverwarming: houd rekening met een warmtepomp / ZLTV-verwarming
- overweeg hergebruik vd kanalen voor balans (WTW) ventilatie. Ventilatie wordt vaak vergeten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:58
Sjoerd_r schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:57:
en wat van soort leidingen in zou moeten gaan gebruiken.
Met een zo groot mogelijke diameter. De beunhaas die bij mij de jaga radiatoren geplaatst heeft, heeft dit gedaan met de gebruikelijke buizen voor cv. Maar cv werkt met een dt van 20, dus als je met een warmtepomp dt van 5 evenveel energie je huis in wilt pompen, dan moet er 4x zoveel water door die leiding lopen.

De afgelopen jaren ging dat goed, maar nu de WP er staat mag de volgende keer dat bij mij de vloer open gaat er een loodgieter langs komen...

https://www.heatgeek.com/...at-pump-with-cheat-sheet/
Afbeeldingslocatie: https://www.heatgeek.com/wp-content/uploads/2022/05/heatgeek-cheat-sheet.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-06 16:21
Sjoerd_r schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:57:
Hallo mede tweakers en verbouwers,

Ik zal eerst een situatieschets geven met wat de huidige situatie is en de situatie hoe ik hem graag zou willen.

We wonen in een vrijstaand huis uit 1978 welke momenteel een defecte luchtverwarming heeft. We verwarmen momenteel in de huiskamer met airco en en openhaard, de rest van de kamers hebben elektrische kacheltjes. Voor nu met de huidige salderingsregeling kan dit nog uit maar is dus niet toekomstbestendig. Ook met het oog op een eventuele verkoop ( ooit ) van het huis is het wel wenselijk dat er centrale verwarming aanwezig is.

Op zolder staat de oude Brink luchtverwarmer, deze stookte er per jaar ook 4000m3 gas doorheen, vandaar dat we niet een dergelijk systeem weer willen en ook omdat het geen prettige warmte is. Daarnaast hebben we warm mater via een geiser die ook op zolder staat.

Vloerverwarming wel aan gedacht maar is teveel sloop- en breekwerk.

Mijn idee:

De geiser en de Brink luchtverwarmer eruit en vervangen door een CV installatie welke toekomstbestendig is door het eventuele gebruik met een warmtepomp en of zonneboiler en mogelijk ook te integreren is met Home assistant, op alle radiatoren een slimme radiator knop ( Tado od aquara )

Door de bestaande luchtkanalen, flexibele leidingen trekken naar de luchtopeningen in de kamers en hier lage temperatuur radiatoren te plaatsen.

Hieronder 2 plattegronden met hoe ik het eventueel in gedachten had:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben geen ervaren klusser maar leidingen trekken en eenvoudig werk kan ik prima, het aansluiten zou ik door een vakman uitbesteden.

Hebben ideeën hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken en welke matrialen ik nodig zou hebben, denk hierbij aan welke CV ketel die toekomst bestendig is , wel CW5 ;-) en wat van soort leidingen in zou moeten gaan gebruiken.

Budget tussen de 5 en 10k.

Alle input is welkom! _/-\o_
Mijn advies is om niet voor een oplossing met radiatoren te kiezen. Je haalt nooit zeer lage temperaturen, wat voor een warmtepomp ideaal is en het is best een duur grapje. Reken voor ZLT radiatoren maar met 1€/Watt. Gezien het gasverbruik van de woning en de leeftijd zul je iets van 16 kW nodig hebben. Dus reken maar uit, als daar nog leidingen, cv 2500€, installateurskosten en eigen werk bij komt. Ook krijg je ineens best wel stevige radiatoren die ruimte innemen.
Totaalbudget ga je richting de 20k denk ik.
Je kunt ook de helft aan radiatoroppervlak ophangen, maar ja dan kom je op de 45 graden aanvoertemperatuur. Das super voor een gasketel (die je overigens op lage retourtemperatuur stuurt) maar voor een WP net niet.

Dus mogelijk is de huidige oplossing met AC in de woonkamer en elektrisch op de slaapkamers helemaal zo gek nog niet. Hangt een beetje af van hoe vaak je verwarming op de slaapkamers nodig hebt.
Ben je bv thuiswerker en wil je die ruimte verwarmen, dan is een AC prima oplossing omdat je dan in de zomer meteen koeling hebt.

Over de koper van het huis zou ik me niet druk maken, goeie kans dat die de vloer niet mooi vindt, alles er uit sloopt en er alsnog VVW in legt.

(Disclaimer: wij hebben de bestaande radiatoren en convectoren uit de woonkamer gehaald en VVW aangelegd. Comfort is echt beter dan AC en we zijn van al dat stof af uit de radiatoren/convectoren. Afgiftevermogen op 35/30/20 is van 1000 W naar 7500W gegaan in de woonkamer. Zelfs bij 0 gr buiten hebben we aan 28gr invoer voldoende vanuit de WP.
Dus mijn opmerking is zeker gekleurd. :+ )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:13
Zou niet weten hoe je een CV leiding door een luchtkanaal met hoeken krijgt.
Vergeet dat.
Maak gewoon ouderwets een cv leiding systeem
Door je huis.
Bv naar beneden doorboren en in de kruipruimte verslepen van de leidingen.
Begin dan met 28mm
Laat even goed ontwerp maken
Koop buis en (LTV) radiatoren.
Gezien je budget ben je een beetje beperkt in wat je kan.
Een gewone HR cv ketel en radiatoren moet misschien net lukken.

En idd sluit op de luchtkanalen bij voorkeur een WTW unit aan. (De kanalen zijn alleen veel te dik.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zou ook geen CV meer installeren. Kies dan voor een goedkope warmtepomp met vloerverwarming. Warmtepomp heb je al voor 1000 euro. Monoblock uit de R290 generatie. Kun je ook nog is zelf aanleggen. Goedkoper dan een CV.

Met je budget red je het wel om beneden warmtepomp met vloerverwarming aan te leggen. Als je goed shopt lukt misschien vloerverwarming boven ook nog wel.

Anders boven toch nog wel een paar radiatoren. Zou daar dan voor eenvoudige T22 radiatoren gaan en dan zo groot als past. Haal je van MP voor weinig. Voldoende om de kou uit de lucht te halen.

[ Voor 65% gewijzigd door Sethro op 23-01-2025 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Sethro schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:38:
Zou ook geen CV meer installeren. Kies dan voor een goedkope warmtepomp met vloerverwarming. Warmtepomp heb je al voor 1000 euro. Monoblock uit de R290 generatie. Kun je ook nog is zelf aanleggen. Goedkoper dan een CV.

Met je budget red je het wel om beneden warmtepomp met vloerverwarming aan te leggen. Als je goed shopt lukt misschien vloerverwarming boven ook nog wel.

Anders boven toch nog wel een paar radiatoren. Zou daar dan voor eenvoudige T22 radiatoren gaan en dan zo groot als past. Haal je van MP voor weinig. Voldoende om de kou uit de lucht te halen.
Ja dat is het beste:
Maar dat weet jij ook. Misschien houten vloeren of anders vloer eruit bikken. Zit je met stucwerk.
Nieuwe dekvloer, deuren afkorten. Stucwerk, schilderwerk, nieuwe afwerkvloer. Dan de installatie nog.
Dat is minimaal 25K en een huis dat je een paar weken niet kan gebruiken.
Je bent gek als je dan niet gelijk andere wensen oppakt.
Ga dan uit van 50-100k complete renovatie:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Wat is de basisvloer en wat ligt er voor afwerkvloer op?
Indien het een zandcementvloer is dan zou ik altijd voor vloerverwarming gaan.
Is echt de beste optie voor verwarming.
Verwarmen met de airco kan ook, leuk voor de herfst en lente, te veel temperatuurverschillen is mijn ervaring en alsnog een steenkoude vloer ondanks isolatie

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14-06 16:21
Technician- schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Ja dat is het beste:
Maar dat weet jij ook. Misschien houten vloeren of anders vloer eruit bikken. Zit je met stucwerk.
Nieuwe dekvloer, deuren afkorten. Stucwerk, schilderwerk, nieuwe afwerkvloer. Dan de installatie nog.
Dat is minimaal 25K en een huis dat je een paar weken niet kan gebruiken.
Je bent gek als je dan niet gelijk andere wensen oppakt.
Ga dan uit van 50-100k complete renovatie:
Ja klopt. Bij ons kwam het op 12k€ voor 60m2:
-Convectorputten dichten en isoleren
-houtvloer (verlijmd!)@€ verwijderen
- egaliseren en verhogen tot niveau gietvloer keuken
-fraisen
-vvw dr in
-dicht smeren
-egaliseren
-PVC dr op

Moesten we zelf deuren inkorten en plinten regelen. Oh ja en 1200€ voor 10 dagen vakantiehuisje.

Dus als het wegvallen van de salderingsregeling de pijn is die gepakt moet worden, dan zou ik dat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:09
Als je in de huidige situatie 4000m3 gas per jaar nodig hebt om het huis warm te houden is er nog wel iets te verbeteren aan je warmteverlies. Het budget laat geen dure isolatie toe, maar isoleren van de zoldervloer kost niet veel. Spouwmuurisolatie is relatief betaalbaar en subsidiabel, zeker in combinatie met een tweede gesubsidieerde maatregel als een warmtepomp.
Radiatoren van marktplaats zijn inderdaad heel voordelig.
Vloerverwarming is mooi, maar wel een flinke investering. In ons geval was wandverwarming tegen de binnengevel in combinatie met isolatie een goede oplossing, omdat we dat zelf per vertrek konden doen en niet het huis uit hoefden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Dank allemaal voor jullie opmerkingen tot nu toe, voor de volledigheid heb ik ook een warmteverliesberekening:

Room Heat Loss (W)

Woonkamer 1487.21
Eetkamer 1510.66
Keuken 936.98
Werkruimte 703.23
Slaapkamer 1 1168.84
Slaapkamer 2 1168.84
Slaapkamer 3 993.45
Badkamer 618.14
Als je in de huidige situatie 4000m3 gas per jaar nodig hebt om het huis warm te houden is er nog wel iets te verbeteren aan je warmteverlies
Dat is zeker waar maar er is al veel opgelost door bepaalde tochtgaten te dichten, deze waren bij de bouw expres aangebracht om overdruk door de heteluchtverwarmer weg te werken, met andere woorden een deel van de warme lucht ging lina recta naar buiten en daarnaast was de heleluchtverwarming niet gemaakt om zuinig te zijn ;-)
Wat is de basisvloer en wat ligt er voor afwerkvloer op?
Indien het een zandcementvloer is dan zou ik altijd voor vloerverwarming gaan.
Is echt de beste optie voor verwarming.
Er ligt een zandcementvloer op, maar de impact ( en kosten ) om er vloerverwarming in te frezen en daarna alles te egaliseren krijg ik thuis niet verkocht ( WAF ).
Paar dingen:
- overweeg vloerverwarming
- indien vloerverwarming: houd rekening met een warmtepomp / ZLTV-verwarming
- overweeg hergebruik vd kanalen voor balans (WTW) ventilatie. Ventilatie wordt vaak vergeten.
- is overwogen
- valt dus af
- Ook overwogen alleen liggen de kanalen onder de vloer en komen ze net boven de vloer met de roosters, dan zou ik die kanalen moeten verplaatsen naar het plafond,
Zou niet weten hoe je een CV leiding door een luchtkanaal met hoeken krijgt.
Vergeet dat.
Er zitten inderdaad een paar bochten in, maar met flexibele buis zou dat geen probleem hoeven te zijn.

Ik ben met jullie eens dat de beste oplossing vloerverwarming zou zijn, ook lang en breed over nagedacht, afgewogen en overlegd met de bepalende factor, maar die zei nee.

Daarom nu het idee om radiatoren te plaatsen, het hoeven geen ZLT radiatoren te zijn maar LT en ouderwetse zijn ook prima. Mijn idee om LT te doen was onder het mom " als we dan toch bezig zijn "

Het is vooral belangrijk om de kou er met de koude dagen uit te krijgen, in de woonkamer prefereren we nog steeds de houtkachel, maar dat zal één der dagen ook wel aan banden worden gelegd.

Budget mag wel wat omhoog naar 15k.

[ Voor 0% gewijzigd door Sjoerd_r op 24-01-2025 09:27 . Reden: budget toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Sjoerd_r schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:23:
Dank allemaal voor jullie opmerkingen tot nu toe, voor de volledigheid heb ik ook een warmteverliesberekening:

Room Heat Loss (W)

Woonkamer 1487.21
Eetkamer 1510.66
Keuken 936.98
Werkruimte 703.23
Slaapkamer 1 1168.84
Slaapkamer 2 1168.84
Slaapkamer 3 993.45
Badkamer 618.14

[...]

Dat is zeker waar maar er is al veel opgelost door bepaalde tochtgaten te dichten, deze waren bij de bouw expres aangebracht om overdruk door de heteluchtverwarmer weg te werken, met andere woorden een deel van de warme lucht ging lina recta naar buiten en daarnaast was de heleluchtverwarming niet gemaakt om zuinig te zijn ;-)

[...]

Er ligt een zandcementvloer op, maar de impact ( en kosten ) om er vloerverwarming in te frezen en daarna alles te egaliseren krijg ik thuis niet verkocht ( WAF ).

[...]

- is overwogen
- valt dus af
- Ook overwogen alleen liggen de kanalen onder de vloer en komen ze net boven de vloer met de roosters, dan zou ik die kanalen moeten verplaatsen naar het plafond,

[...]

Er zitten inderdaad een paar bochten in, maar met flexibele buis zou dat geen probleem hoeven te zijn.

Ik ben met jullie eens dat de beste oplossing vloerverwarming zou zijn, ook lang en breed over nagedacht, afgewogen en overlegd met de bepalende factor, maar die zei nee.

Daarom nu het idee om radiatoren te plaatsen, het hoeven geen ZLT radiatoren te zijn maar LT en ouderwetse zijn ook prima. Mijn idee om LT te doen was onder het mom " als we dan toch bezig zijn "

Het is vooral belangrijk om de kou er met de koude dagen uit te krijgen, in de woonkamer prefereren we nog steeds de houtkachel, maar dat zal één der dagen ook wel aan banden worden gelegd.

Welke flexibele cv buis is er dan?
Ik ken alleen RVS ribbelbuis, waarom je dan armaflex isolatie doet, dat blijft haken bij elke schroef die erin zit.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met zelfklussen maar dit lijkt mij niet te doen.
Tevens zal je voor elke radiator ergens naar een verdeelpunt moeten of heel veel leidingen door de kanalen trekken. Redelijk kansloos lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Technician- schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:22:
[...]

Welke flexibele cv buis is er dan?
Ik ken alleen RVS ribbelbuis, waarom je dan armaflex isolatie doet, dat blijft haken bij elke schroef die erin zit.
Kijk, dat is tenminste informatie waar ik wat mee kan, omdat ik er geen ervaring mee heb heb ik dus geen idee of een dergelijke buis zo te gebruiken is.

Het aantal buizen wat eventueel door een luchtkanaal heen zou gaan valt wel mee, heb het even uitgetekend:

( vergeef me mijn paint skills )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ry9VV026IeRSlrzwtwC5R1WCPjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqSPRuznFt3ueb9Wf1LexEP6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Sjoerd_r schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Kijk, dat is tenminste informatie waar ik wat mee kan, omdat ik er geen ervaring mee heb heb ik dus geen idee of een dergelijke buis zo te gebruiken is.

Het aantal buizen wat eventueel door een luchtkanaal heen zou gaan valt wel mee, heb het even uitgetekend:

[Afbeelding]
Ja dat kan je wel tekenen maar snap nog steeds niet hoe je er buis doorheen krijgt een ook nog stukken onder de radiatoren waar wil je die kwijt dan?
Vlg mij lukt dat nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:23
Sjoerd_r schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:26:
[...]

[Afbeelding]
Een meerlagenbuis kan je in een bocht buigen, maar die kan je niet van boven een spirobuis met een bocht in duwen en verwachten dat die er aan de andere kant uit komt.

Ik snap niet hoe je tot de conclusie kunt komen dat het huis compleet verbouwen met als eindresultaat een LT radiator in iedere kamer de beste optie is. Heb je wel naar het hele plaatje gekeken? Is het glas nog origineel uit 78? Dat zal namelijk (lek) dubbelglas zijn en al dan niet op sommige plekken nog enkel glas. Dakisolatie was een paar cm'er glaswol in die tijd, wat heb je daar aan gedaan of ga je aan doen? Is je spouw geïsoleerd? Dit zijn de zaken die het verbruik van 4000 m3 gas veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd_r
Oilman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Een meerlagenbuis kan je in een bocht buigen, maar die kan je niet van boven een spirobuis met een bocht in duwen en verwachten dat die er aan de andere kant uit komt.

Ik snap niet hoe je tot de conclusie kunt komen dat het huis compleet verbouwen met als eindresultaat een LT radiator in iedere kamer de beste optie is. Heb je wel naar het hele plaatje gekeken? Is het glas nog origineel uit 78? Dat zal namelijk (lek) dubbelglas zijn en al dan niet op sommige plekken nog enkel glas. Dakisolatie was een paar cm'er glaswol in die tijd, wat heb je daar aan gedaan of ga je aan doen? Is je spouw geïsoleerd? Dit zijn de zaken die het verbruik van 4000 m3 gas veroorzaken.
Ik snap je reactie volkomen, alle ramen zijn vervangen door HR+, we hebben vloer en spouwmuur isolatie.

We gaan niet alles verbouwen, dat is het hem juist, wewillen geen grote verbouwing, enkel de kou uit de kamers en wel een beetje modern.

We hebben geen spirobuizen maar van die rechthoekige geïsoleerde kanalen welke best ruim zijn. Ook kan ik op de punten waar een bocht zit gewoon bij en de bocht loshalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjcCEqztyiDrq_V8PJnvc1YZ8-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u0a2Xtiw6vpBn9mTqDm1FzpX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hier ook de cv vervangen door vloerverwarming en nieuwe aanvoer leidingen.
Eigenlijk kun je het ook maar 1x goed doen , als je nu 20mm aanlegt op radiatoren blijf je altijd een beperkte afgifte hebben, dus dat betekent dat jij of een nieuwe bewoner mogelijk in de toekomst alsnog de boel open moet breken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:47

Room Heat Loss (W)

Woonkamer 1487.21
Eetkamer 1510.66
Keuken 936.98
Werkruimte 703.23
Slaapkamer 1 1168.84
Slaapkamer 2 1168.84
Slaapkamer 3 993.45
Badkamer 618.14
Dat is nog geen 9kW warmteverlies. Dat rijmt totaal niet met je opgegeven gasverbruik. Een warmteverlies van 9kW past bij een jaarlijks gasverbruik van zo'n 1800m³, in geval van een normale Cv-ketel.
Maar: ik mis ook nog diverse ruimtes in de berekening. Entree, hal, overloop, toilet, bijkeuken, eventueel de berging.
En is er ook wel rekening gehouden met ventilatie verliezen?

Als we er van uitgaan dat de luchtverwarming 25% minder efficiënt is dan een reguliere cv-ketel, dan zou je op basis van je gasverbruik ongeveer op 15kW warmteverlies (@ -10 graden Celsius) uitkomen

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Room Heat Loss (W)

Woonkamer 1487.21
Eetkamer 1510.66
Keuken 936.98
Werkruimte 703.23
Slaapkamer 1 1168.84
Slaapkamer 2 1168.84
Slaapkamer 3 993.45
Badkamer 618.14

[...]

[...]

[...]

- is overwogen
- valt dus af

[...]

Ik denk altijd doe het goed of doe het niet. Je oplossing met leidingen door de kanalen en dan radiatoren plaatsen is er voor mij eentje in de categorie van niet.

Als vloerverwarming geen optie is dan zou ik kijken naar het vervangen van je brink lichtverwarmer door een warmtepomp met kanaalunit. Die kanaalunit komt dan op de plaats van de huidige lichtverwarmer. De kanalen en de rest van de installatie blijft gelijk. Warmtepomp komt buiten te staan/te hangen.

Heb je wel een warmtepomp en goed werkend verwarmingssysteem. Wel nog luchtverwarming. Hou je ook nog geld over.

bjab in "Van luchtverwarming naar..."

[ Voor 3% gewijzigd door Sethro op 25-01-2025 10:19 ]

Pagina: 1