Isoleren van houten berging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-09 13:46
Ik wil graag mijn houten berging isoleren zodat ik er thuiswerken met name buiten de winter. Ik ben niet van plan het altijd warm te stoken, maar alleen wanneer ik er gebruik van maak. Wellicht met een infraroodpaneed o.i.d.

De berging ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxxfbKUm3KNmL0I9uSANs6H-NJ0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/YrtstRfW9cLeriHQ27UIIZOS.webp?f=user_large

Na wat research kwam ik uit op deze website: https://www.isolatiemater...andehoutenbergingisoleren

Wat mij aanspreekt is dat er met PIR wordt geïsoleerd in de wanden, wat zorgt dat ik niet te veel ruimte verlies. De berging is namelijk ongeveer 2m/3m. Er wordt gebruik gemaakt van afstandlatten wat zorgt dat het niet direct tegen het hout aanzit. Maar is dit voldoende om geen schimmel oid te krijgen? Of moet ik tussen elke staander aan de buitenkant een ventilatiegat maken?

Daarnaast geven ze aan de pir platen direct op de betonplaat te leggen, is het niet beter om hier eerst dichte folie te leggen?

Ik heb deze vragen ook neergelegd bij isoltiematriaal.nl. Daar zeggen ze het volgende: Om optrekkend vocht tegen te gaan, is het aan te bevelen om eerst een dampremmende pe-folie te plaatsen en hierop plaats je dan de pir-platen.

Wat betreft de wanden van HSB , is het beter om dit te isoleren met glas/steenwol in combinatie met een damp-open folie aan de koude zijde en een dampremmende folie aan de warme zijde.

Stel dat je met pir gaat isoleren, dan is de kans namelijk aanwezig dat vocht ophoopt met schimmelvorming als gevolg.

Maar met glas/steenwol wordt de wand al snel dik. Ook het folie aanbrengen aan de buitenzijde is lastig met alle verticale staanders.

Graag jullie advies, dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:48

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je hebt prima advies gekregen. Wil je graag wat anders horen? (wat?)
Een goede damprem en nadenken over ventilatie is belangrijkste.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
De voorkeur gaat uit naar PIR + afstandlatten voor de wanden ipv steenwol omdat PIR platen dunner zijn met vergelijkbare isolatie waarde. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik geen schimmel op de koude zijde?

Of is het sowieso beter om met steenwol aan de gang te gang, maar hoe plaats ik de folie omdat ik zit met de verticale staanders?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:51
Dit is toch geen schuurtje om een kantoorplek van te maken? :?

Maar haast belangrijker wellicht, hoe ga je je vloer isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:36
Ik denk, als je hier echt een werkplek van gaat maken, dat je hier beter direct een stenen (met isolatie) optrek van kan maken, dak kan vervangen en iets bedenken hoe je de kou uit de vloer kan halen.

Ik heb ook zo'n schuur, hout staat redelijk krom, is niet lucht dicht, ik kan hier en daar de buitenlucht zien.
Dit is niet te isoleren, zodat je er in kunt werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:53
Platgooien en opnieuw beginnen als het een kantoor moet worden. Het is een fietsenschuur, dat is meer een afdak dan woonruimte.

Of 4 onesies over elkaar, en goed doortypen om je vingers warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21

PoweRoy

funky!

whatyoudoing schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:51:
Platgooien en opnieuw beginnen als het een kantoor moet worden. Het is een fietsenschuur, dat is meer een afdak dan woonruimte.

Of 4 onesies over elkaar, en goed doortypen om je vingers warm te houden.
Inderdaad, dit is kansloos. Het hok is nauwelijks breder dan de deur. Als je hier nog allemaal geld wil investeren om isolatie toe te voegen en daar mee het hok nog kleiner van wordt.

Ik gok dat t hok ook op gewone stoeptegels staat. Dus moet je dus ook nog de vloer gaan isoleren en het hok dus toch al weg moet.

Betonplaat dus. Liefste wil je eronder isoleren, want als je er boven gaat isoleren moet je een trapje gaan maken en de ruimte weer kleiner wordt (hoogte).

[ Voor 11% gewijzigd door PoweRoy op 24-01-2025 08:45 ]

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:41
Dit was ook mijn gedachte, maar weet wel dat als je opnieuw bouwt, een houten muurtje een stuk dunner is dan stenen muren met isolatie.
Dus hoeveel tuin wil je opgeven?
Als je nu houten planken + staanders (5 cm) wand hebt, heb je in het hok dus 2.9 x 1.9 meter.
Wil je hetzelfde met een stenen muur (incl isolatie 40 cm dik), dan heb je dus een gok nodig van 3.7 x 2.7 meter. Dat zou betekenen dat de schuur 90° gedraaid wordt, en je dus 2 meter minder tuin over houdt... Is dat een optie voor jou? De deur zit dan richting de woning. Alternatief is de woning uitbouwen, dan hoeft aan de muur met de woning geen isolerende muur, scheelt weer 30 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomF
Na wat rondvragen bleek dat mijn buurman ook zijn houten berging heeft geïsoleerd op een vergelijkbare manier. Hij heeft staanders van 7 cm met aan de buitenkant rabbatdelen. Hij heeft 1 cm dikke latjes op de rabbatdelen geschroefd, daarop 6 cm PIR geplaatst, de naden afgeplakt met aluminiumtape, en afgewerkt met OSB. Voor de betonnen vloer gebruikt hij XPS-platen met OSB erboven, en het plafond krijgt 14 cm PIR met OSB-afwerking.

Ik ga het op dezelfde manier aanpakken. Bedankt voor alle tips!

Qua verwarming zit ik te denken aan decentrale WTW unit, en ook elektrische convector.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGjCuKc5hdDfROpMK15MuKdsC-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EvAhoDull2sDi6XF8fxH25Qj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GuFn5pN3BMeTRtxP3gYa1HTM_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmRx2CAQy0DnrFtuvFOSkDX4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-09 19:52
Als je overweegt om infrarood te gebruiken om het warm te hebben, en daarnaast stook je niet. Dan heeft isoleren weinig nut. Isolatie dient om warmte beter binnen te houden, in jouw geval is er is niets (behalve je eigen lichaam dan) die warmte afgeeft.
PIR houdt ook slecht zonnewarmte tegen, dus in de zomer wordt het waarschijnlijk lekker bakken in dat schuurtje.
Ik zou aanraden om te kijken in de richting van een airco en minerale wol als isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

TomF schreef op maandag 27 januari 2025 @ 10:03:
Qua verwarming zit ik te denken aan decentrale WTW unit, en ook elektrische convector.
Ik denk eerder dat je hier een airco moet pakken, ondanks isolatie zal dit in de zomer echt wel oncomfortabel warm worden.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nightgold schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:41:

PIR houdt ook slecht zonnewarmte tegen, dus in de zomer wordt het waarschijnlijk lekker bakken in dat schuurtje.
kun je mij die uitleggen? wat bedoel je hier precies mee?

ik overweeg mijn zolderdak te isoleren en overweeg PIR-platen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 27-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Fraggert schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:47:
[...]

kun je mij die uitleggen? wat bedoel je hier precies mee?

ik overweeg mijn zolderdak te isoleren en overweeg PIR-platen.
Om warmte straling goed tegen te houden heb je massa nodig. PIR heeft dat niet. Warmte gaat er dus snel doorheen. Houtvezel plaat bijvoorbeeld heeft een enorme massa. Heeft dus ook lang weerstand tegen zoninstraling.
In het koude en warme zolder topic wordt dit meermaals besproken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

No Hands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Om warmte straling goed tegen te houden heb je massa nodig. PIR heeft dat niet. Warmte gaat er dus snel doorheen. Houtvezel plaat bijvoorbeeld heeft een enorme massa. Heeft dus ook lang weerstand tegen zoninstraling.
In het koude en warme zolder topic wordt dit meermaals besproken.

Pagina: 1