Ventilatiesysteem C in kelder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-06 09:26
Ik wil graag een ongebruikte kelder gaan gebruiken als opslag/berging. Het gaat om een totaaloppervlak van 100m2, met daarin 3 ruimtes. De ruimtes zijn open naar elkaar toe (geen deuren).

In 1 van de ruimtes is een (relatief kleine) ventilatieopening naar buiten. In de andere ruimtes is geen opening naar buiten en is helaas ook niet te maken.

Momenteel is er boven aan de keldertrap een deur met daarin een ventilator die lucht vanuit de gang/portiek (binnenruimte) lucht de kelder in blaast. Die lucht gaat dus via de voorgenoemde opening naar buiten. Hierdoor is er in 1 van de ruimtes een goede luchtstroom maar in de andere 2 niet. Mijn vraag is hoe ik de luchtstroom kan organiseren in de andere ruimtes?

Ik zat zelf te denken aan een ventilatie type C die lucht met buizen afzuigt uit de 3 ruimtes en naar buiten blaast. De huidige ventilator in de kelderdeur zou dan vervangen worden door een luchtrooster, waardoor lucht aangevoerd kan worden.

1. Is dit een goede oplossing of zijn er betere ideen?
2. In deze oplossing heb ik aangenomen dat het niet zo goed is om direct lucht van buiten de kelder in te blazen ivm condensatie op koude oppervlakken (daarom dus lucht naar buiten blazen en aanvoeren vanuit de hal/portiek).

Alvast bedankt voor de inzichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Je zal condensatie krijgen op de koude oppervlakken.

Warme lucht heeft een hoge relatieve vochtigheid.
Die komt de kelder binnen en koelt af, waarbij het vocht neerslaat op de koude oppervlakken.

Volgens mij is een ventilatiesysteem type D het meest geschikt.
Je behoud dan de warmte in de kelder, en vocht in de lucht condenseert al op de warmtewisselaar.

Overigens is de luchtkwaliteit niet zo belangrijk voor een opslag. (je leeft er niet)
Je wil vocht kwijt, ik denk dat het goedkoper is om in elke ruimte een goede ontvochtiger neer te zetten.
Als je deze hoog zet, kun je mogelijk het condensvocht via een afvoerbuisje richting riool leiden.

Bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/Pro...9a37aba5615a&gad_source=1

EDIT:
Zie deze link ook over verschillende ventilatie toepassingen in kelders.
Die prijzen zijn hoog, als je het zelf doet kan het zeker veel goedkoper.
een itho hru200 is ongeveer 850 euro, komt dan nog wat leidingwerk bij.
https://alphaventilatie.nl/ventilatie/kelder-ventileren/

[ Voor 63% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
dank je - ja systeem C met vochtsensor was het idee.

ben een beetje bang dat ontvochtigers me een vermogen aan stroom zou kosten, vandaar een voorkeur voor ventilatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Wat voor ventilatie is er in de rest van je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Geen - dat wil zeggen, het gaat om de kelder van een appartementencomplexje. De centrale hal/portiek heeft geen ventilatie behalve door de brievenbus (ik weet even niet uit mijn hoofd of de 2 ramen uitgerust zijn met ventilatieroosters). Het is overigens een oud pand dus de tocht komt wel langs de voordeur etc.

[ Voor 13% gewijzigd door studiostevus op 23-01-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puntenwolk
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Dat is wel een moeilijke situatie. Ik begrijp dat je doelstelling alleen ontvochtigen is. Ik denk eigenlijk dat het niet mogelijk is om door middel van ventilatie alleen in deze situatie een koude, onverwarmde kelder te ontvochtigen.

Als je gaat Systeem C ventileren met koude buitenlucht zal die niet veel vocht opnemen en meenemen naar buiten. Ventilatie indirect via de brievenbus van de centrale hal is eigenlijk ook buitenlucht. De onverwarmde kelder heeft in de winter ongeveer de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid van de buitenlucht. Nog meer buitenlucht verandert dat niet.

Systeem D heeft niet zo heel veel zin in een onverwarmde ruimte.

Wat kan wel?

Je kan de ruimte (een beetje) gaan verwarmen in combinatie met systeem C ventilatie. De koude buitenlucht die naar binnen wordt getrokken warmt dan op. Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Bij het opwarmen zal deze warme lucht dus ook wat vocht aan je kelder onttrekken. Dat vocht wordt dan samen met de warme lucht door je systeem C naar buiten geblazen. Je zou eventueel ook systeem D kunnen gebruiken. Je zal dan minder verwarming nodig hebben, maar een (veel) duurdere ventilator.

Je kan een adsorptie ontvochtiger gebruiken. Die werkt eigenlijk een beetje hetzelfde, want ook hier wordt lucht verwarmd om zo extra vocht uit de omgeving te onttrekken. Ik verwacht dan ook dat je energieverbruik van een adsorptie ontvochtiger vergelijkbaar zal zijn met verwarmen + systeem C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ventilatie helpt altijd ten opzichte van geen ventilatie.
Ik zou eens beginnen met een Itho ventilatiebox en dan ISS stijl (ja Internationaal Space Station) met buizen slangen en wat da ook lucht wegtrekken of inblazen in de aparte ruimtes.

Kost je een euro of 300 en dan kan je gaan meten. Dat gezegd hebbende, T en RV metertjes op wifi zijn prima te vinden voor weinig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ja dat was mijn idee inderdaad… ducobox en dikke slangen aan het plafond.

Welke richting blazen/zuigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ze zijn ontworpen om af te zuigen, een uitgang en vier ingangen, dus ik zou daarmee beginnen. Achter de voorplaat zit een regelaar verstopt om de basis stand aan te passen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1