Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S9Dzf7uyY_zEbcwz2Z_3UyjfF9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXnHFBR55cGdRNC7r6Sf3tcn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbPzgeBFKxHIHBtML42EBndfJ90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6TT11OrzxEVqGXZtJTchkoO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Y4JzkPxNhN_q2oHGpomifPyoVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eX9xoacCJAvrJqurCzQ7IYga.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo,

Op de kop af 2 jaar geleden een mooie nieuwe Bosch gekocht. Heel matig gebruikt (9 kilo, 2 persoons huishouden).
Wat meer betaald voor een goed merk, dan krijg je ook service dachten wij, NOT. Hij is net een maand uit de garantie, maar Bosch wil alleen betaald repareren.
Dus: misschien kunnen we het zelf.

Sinds gisteren lekt hij water en schuim uit het zeepbakje. Het probleem begint rond de 10 minuten in de cyclus en blijft dan door gaan totdat er een hele plas water ligt.
De cyclus loopt gewoon door. Hij geeft geen foutmeldingen

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- minder wasmiddel gebruikt (ook met een half dopje doet het probleem zich voor).
- zeepbakje en jets aan de bovenkant schoongemaakt (was al schoon)
- heet water door de verbindingen zeepbakje-kuip gegooid en evt blokkades 'weggemasseerd'.
- pressostaat/niveauregelaar losgehaald, buisje zelf doorgeblazen (geen blokkades). Als het buisje op de kuip aangesloten is en ik er doorheen blaas is er lichte weerstand en hoor ik geborrel onder in de wasmachine. Betekent dit dat er onder in de verbinding naar de kuip ook geen blokkades zitten?
- geprobeerd de pressostaat door te meten. Als ik het goed heb begrepen zou ik GND-NO-NC moeten meten. In de praktijk meet ik 22.5 kOhm tussen pin 1-3 en 3.68 mOhm tussen pin 1-2. Vraag me af of dit correct is.

Ik zie geen schade of versleten pakkingen o.i.d. aan het zeepbakje. Dus mijn gedachtegang is dat de druk te hoog wordt en water/schuim er dan op het zwakste punt (zeepbakje) uit komt.

Zal ik er gewoon een nieuwe pressostaat op gooien? Dat zijn de kosten niet.

Ik wil evt. ook nog wel de aansluiting van de pressostaat op de kuip schoonmaken, maar ik begrijp niet goed hoe ik hier bij kan komen.

Het onderste gedeelte lijkt wel in de kuip geïntegreerd, ik kan alleen het slangetje los trekken. Kan hij aan de voorkant of zijkant open.

Of iemand een ander goed idee?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik denk dat het een overdosering van wasmiddel is. De trommel is aan de bovenkant open naar het zeepbakje. Normaal is dat geen probleem, want het schuim reikt gewoonlijk niet tot de bovenkant van de trommel.

Was je misschien vaak met het ecoprogramma, met weinig was? Deze wasmachine is zo zuinig met energie, omdat hij simpelweg maar weinig water opwarmt en de temperatuur laag houdt. Hij is zuinig met water, want ook het spoelen is minimaal. Als je 2,5 kg wasgoed wast op het programma ECO 40-60, wordt het water maar opgewarmd tot 23 (!) graden. Zie de verbruiksgegevens in de handleiding, op pagina 51. Dan is het logisch dat het wasmiddel niet goed oplost en achterblijft in de machine. Mocht je een waterontharder hebben, dan dien je nog minder wasmiddel te gebruiken.

Je zou de wasmachine eens kunnen laten draaien op het gewone (niet eco) katoenprogramma, 60 of 90 graden, met een oude handdoek erin en GEEN wasmiddel. Dan spoel je de wasmiddelresten weg. De gewone katoenprogramma's halen wel hun opgegeven temperatuur en gebruiken meer water. Eventueel herhalen totdat het niet meer schuimt.

[ Voor 115% gewijzigd door TBTL op 23-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:46
Jouw toestel zou het programma 'trommel reinigen' moeten hebben. Draait dit, zonder product of waspoeder in en dan wordt alles goed schoon gemaakt.

Normaal doe je dit mét product of waspoeder met zuurstofbleekmiddel en schuimt het toestel goed om alles goed zuiver te krijgen. In jouw geval dus geen dingen aan toevoegen, gewoon leeglaten en programma laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
TBTL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:21:
Ik denk dat het een overdosering van wasmiddel is. De trommel is aan de bovenkant open naar het zeepbakje. Normaal is dat geen probleem, want het schuim reikt gewoonlijk niet tot de bovenkant van de trommel.

Was je misschien vaak met het ecoprogramma, met weinig was? Deze wasmachine is zo zuinig met energie, omdat hij simpelweg maar weinig water opwarmt en de temperatuur laag houdt. Hij is zuinig met water, want ook het spoelen is minimaal. Als je 2,5 kg wasgoed wast op het programma ECO 40-60, wordt het water maar opgewarmd tot 23 (!) graden. Zie de verbruiksgegevens in de handleiding, op pagina 51. Dan is het logisch dat het wasmiddel niet goed oplost en achterblijft in de machine. Mocht je een waterontharder hebben, dan dien je nog minder wasmiddel te gebruiken.

Je zou de wasmachine eens kunnen laten draaien op het gewone (niet eco) katoenprogramma, 60 of 90 graden, met een oude handdoek erin en GEEN wasmiddel. Dan spoel je de wasmiddelresten weg. De gewone katoenprogramma's halen wel hun opgegeven temperatuur en gebruiken meer water. Eventueel herhalen totdat het niet meer schuimt.
Dank voor je advies. Het gekke is dat dit probleem zich voordoet nu ik voor het eerst een wasprogramma op 90 graden ben gaan doen (een paar hele vieze/beschimmelde tuinkussens)

Ik kan zeker een keer een "lege" cyclus doen om alle zeepresten op te ruimen.

Het verbaast me alleen dat dit probleem zich voor kan doen en dat die bakjes niet drukvast zijn. Zorgt een beetje schuim voor zoveel extra druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
demon326 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 13:53:
Jouw toestel zou het programma 'trommel reinigen' moeten hebben. Draait dit, zonder product of waspoeder in en dan wordt alles goed schoon gemaakt.

Normaal doe je dit mét product of waspoeder met zuurstofbleekmiddel en schuimt het toestel goed om alles goed zuiver te krijgen. In jouw geval dus geen dingen aan toevoegen, gewoon leeglaten en programma laten lopen.
Thanks, ga ik proberen. Ik neig nog steeds naar een mechanisch defect, maar you never know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Je kunt inderdaad zien aan de hoeveelheid schuim dat het overdosering is geweest.
Deze overdosering gaat vaak over langere tijd
En dan met name tijdens hogere temperaturen wordt de zeep extra geactiveerd en dan kan dit gebeuren.
Vroeger zat er in de slang van kuip naar zeepbak een zwanenhals , dit voorkwam dan stoom uittreding naar de zeepbak.
Dit zit er dus tegenwoordig niet meer in .
Dus mi is er niets aan de hand.
Vaker een onderhouds wasje draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jawaligt schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 14:24:
Het verbaast me alleen dat dit probleem zich voor kan doen
Het verbaast mij dat je de handleidingen niet leest noch op het wasmiddel label (ongeveer 50ml) kijkt hoeveel wasmiddel er in een machine moet.

Je moest eens weten naar hoeveel klanten ik moet voor dit probleem en verstopte afvoeren omdat men de apparaten gebruikt alsof het een WC is waarin je alles even wegspoeld en met een scheut chloor klaar bent 8)7

Je maakt wel netjes de droger schoon of bik je het stof uit de condensor zodat de lamellen krom staan en de droger ook niet goed werkt?

Dit is geen sneer of negatief bericht.
Het is bedoeld om er wat van te leren.

[ Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 23-01-2025 20:45 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajow
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-08 14:13
Heeft niks met het merk te maken. Bij onze miele thuis is het ook een keer voorgekomen. je gebruikt dan gewoon te veel wasmiddel.

Lege hete draai helpt, zoals staat in de andere reacties. En houd er rekening mee dat als je klein wasje draait je er ook minder zeep in doet omdat tegenwoordig de wasmachines minder water nemen met minder wasgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
DJMaze schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:07:
[...]

Het verbaast mij dat je de handleidingen niet leest noch op het wasmiddel label (ongeveer 50ml) kijkt hoeveel wasmiddel er in een machine moet.

Je moest eens weten naar hoeveel klanten ik moet voor dit probleem en verstopte afvoeren omdat men de apparaten gebruikt alsof het een WC is waarin je alles even wegspoeld en met een scheut chloor klaar bent 8)7

Je maakt wel netjes de droger schoon of bik je het stof uit de condensor zodat de lamellen krom staan en de droger ook niet goed werkt?

Dit is geen sneer of negatief bericht.
Het is bedoeld om er wat van te leren.
Je doet hier allerlei aannames, geen idee waar die vandaan komen. Niet uit mijn bericht in elk geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawaligt
  • Niet online
Dank voor alle reacties. Voorlopig houd ik het inderdaad op opbouw van wasmiddel over tijd i.c.m een keer een extra hete was draaien waardoor deze extra geactiveerd wordt.

Ik blijf het raar vinden dat dit kan gebeuren, maar "it's not a bug, it's a feature" zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jawaligt schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:09:
Je doet hier allerlei aannames, geen idee waar die vandaan komen.
Ervaringen opdoen als reparateur.

1. Haal bovenkant van je wasmachine er af (2x torx 20 achterop
2. Verwijder de 3 schroeven uit de zeepbak (2x voor kunststof, 1x voor metaal)
3. Verwijder display
4. Verwijder voorkant (2x schroef boven, 3x schroef onder wasmachine, de ring die manchet klemt, stekker uit deurslot)
5. Verwijder de bak waar de wasmiddel lade in schuift (koppel wel eerst de slangen los)
6. Splits die bak in 2-en
7. Maak de bak, en slangen die de kuip in gaan, schoon in je gootsteen met heet water

Zie hoeveel zwarte schimmel je verwijdert die normaal je witte wasgoed vies maakt.

Zet nu de machine weer in elkaar.

Zodra ik bij klanten de afvoerpomp repareer krijgen ze de bak en slangen van mij zodat ze die zelf even schoon kunnen maken.
Kost mij 15 min. extra (machine is toch al uit elkaar), maar dat beetje extra worden ze zo blij van.

Komt gewoon door te veel wasmiddel (overdosering), regelmatig wassen op lage temperaturen en kleding die al verzadigd is met wasmiddelen (ook schoonmaak doeken waar nog allesreiniger en afwasmiddel enzo in zit).

Vooral deze laatste is leuk. Heb ik net een wasmachine gerepareerd, doet de klant opnieuw wasmiddel er in met de wasmiddelverzadigde was die ik drijfnat uit de machine had gevist...

[ Voor 26% gewijzigd door DJMaze op 24-01-2025 23:05 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1