Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 10:22
Nu ik eindelijk een nieuwe ketel heb, wil ik alles zo efficient kunnen warm stoken. Heb gisteren de FLIR van het werk even kunnen lenen en het viel me op dat sommige leidingen van de vloerverwarming erg warm zijn, terwijl de leiding ernaast lauw is. Op sommige plekken verschilt de temperatuur zo'n 10 graden. Is het dan nodig om:

- de leidingen door te laten spoelen?
- pomp vervangen? (is uit 2005)
- Verdeelblok vervangen?

Wie heeft hier ervaring mee? Installatie is uit 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:53

Dentheman

Zie signature

Dat is juist de werking van vloerverwarming dat er temperatuurschil in je verschillende lussen zit. Aanvoer en router-leiding liggen doorgaans naast elkaar waarbij aanvoer altijd warmer is dan de retour.

Je wilt wel zo'n gelijkmatig mogelijke verdeling van het warme water over je verschillende groepen, je zou groepen die significant warmer zijn dan andere groepen wat kunnen knijpen (mits er flowmeters op je verdeler zitten).

Je kan ook proberen om de pompsnelheid te verhogen, maar het spoelen van de leidingen of het vervangen van het verdeelblok zou niet hoeven (tenzij je met je nieuwe ketel met een aanzienlijk lagere aanvoertemperatuur bent gaan werken en je naar een open verdeler zou kunnen overstappen).

[ Voor 5% gewijzigd door Dentheman op 23-01-2025 12:52 ]

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-05 10:22
Ah, helder. Ik was vergeten te vermelden dat het temperatuur verschil zo'n 10 graden is. Maar is het dan zo dat de keuken, die redelijk dicht bij de verdeler zit, zoveel verlies heeft? Ik heb nu plaatsen waar de vloer lekker warm is en andere plekken (er valk naast) waar het niet eens warm is. Dus heel gelijkmatig is het niet.
De verdeler heeft maar 1 temperatuurmeter, geen flow meter.