Audio / Spotify streamen naar een Z5500

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
Ik heb al jaren de beroemde uitvoering: Logitech Z-5500 Digital als speaker systeem aan mijn HTPC hangen voor het kijken van films, waar ik nog steeds heel tevreden mee ben (er ligt zelfs een reserve set op zolder :o )

Nu wil ik ook wel eens muziek luisteren, en dan streamen via Spotify vanaf de telefoon. Daar heb ik destijds Balena Sound op een RPi4 gezet, welke aangesloten zit via SPDIF kabel.
Zie hier de uitleg / werking daarvan: https://blog.balena.io/tu...sing-only-a-raspberry-pi/

Dat werkt, maar de interactie is heel erg traag. Een actie, bijvoorbeeld starten of wijzigen van een nummer, duurt wel 30 tot 45 seconden. Ik heb onlangs de hele boel opnieuw geflashed en geïnstalleerd, maar dit euvel blijft. Dus ik ben bang dat dit een tekortkoming is aan Balena Sound. Ik heb zitten zoeken maar geen oplossing voor kunnen vinden. Wel jammer, want afgezien daarvan werkt het best mooi en het is altijd beschikbaar in huis voor iedereen die wil streamen.

Kennen jullie wellicht een andere manier om deze set aan te sturen / muziek via Spotify naar te streamen? Mooiste zou zijn ik de RPi daarvoor kan gebruiken, maar voor een andere optie sta ik ook open.

PS: Ja de set zit ook aangesloten op de HTPC, dus in theorie zou ik die kunnen opstarten, en daar Spotify op kunnen openen, maar ook dat is nogal omslachtig (+ dat je ook de TV moet aanzetten, tobo moet pakken etc).

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Beste antwoord (via Pazo op 24-01-2025 20:06)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon https://ropieee.org/xl/ of Volumio op die pi knallen en gaan.

Ropieee XL snapt ook airplay als je wilt. Volumio vreet alles en is qua interface veel volwassener plus meer opties.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 14:29
Ik heb het kleine broertje van de set (Z5400) en heb daar voor spotify/tune-in streamen een Chromecast audio aan hangen. Werkt nog steeds prima, al worden ze niet meer gemaakt, verkocht of ondersteunt helaas... Dus ik weet niet hoe lang het nog blijft werken.

[ Voor 13% gewijzigd door Harmsen op 23-01-2025 11:25 ]

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt @Harmsen voor je input, maar daar heb je (als ik het apparaat al zou kunnen krijgen) zeker een Google account en Google Home app nodig? Google = (zoveel mogelijk) exit in ons huis, dus dat gaat 'm niet worden :)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
Pazo schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Google = (zoveel mogelijk) exit in ons huis, dus dat gaat 'm niet worden :)
Dan heb je geen Android vermoed ik, maar een iOS device.

Ben je dan niet gewoon op zoek naar een AirPlay audioadapter zoals uitvoering: Belkin SoundForm Connect ?

Hoe speel je nu audio af naar die RPi? Ook via AirPlay? Wellicht een ander image proberen, als ik zoek op 'airplay raspberry pi' zie ik diverse instructies voor een DIY receiver.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@ThinkPad Nee LineageOS zonder Google Play services.

Ik zit mij nu wel ineens te bedenken... volgens mij maak ik verbinding via wifi met Balena, maar BT kan ook lees ik... Dat ga ik vanavond nog even proberen. Misschien is de oplossing dichterbij dan ik dacht. Stom dat ik daar nog niet eerder aan gedacht heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 23-01-2025 12:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ropieee XL snapt ook airplay als je wilt. Volumio vreet alles en is qua interface veel volwassener plus meer opties.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt voor de alternatieven @The Eagle , ik ga daar eens naar kijken.
Gisteravond nog bezig geweest met Bluetooth en Balena, maar loop helaas tegen allerlei vreemde problemen aan die ik nog niet heb weten op te lossen (apparaten weigeren verbinding te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
The Eagle schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:45:

Zojuist Volumio geprobeerd: wat een zegen! :o
Werkt echt fantastisch. Naast Spotify ook lokale muziek. En regeert echt direct zodra iets ik in Spotify aanklik.
Super! Bedankt voor deze tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Alstu :)

Vergeet ook de Volumio app niet te installeren.
En protip: icm een NAS, maak onder sources een network drive (CIFS) aan die naar je map met muziek point. Dan kan Volumio zelf de indexing doen en kun je ook snel zoeken door je lokale muziek. Lokale index is een stuk sneller dan via DLNA opvragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja ik heb een server waarop ca 30k muziekbestanden staan. :+ Ben er al mee bezig. Het is een fijn programma.
Voornaamste reden is het streamen naar de Z5500, en dat werkt nu echt top. Vrouwlief is er ook blij mee dat ze nu Spotify eenvoudig naar de Z5500 kan streamen.

Pagina: 1