Decibel metingen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb een week of twee terug veel metingen gedaan tijdens een test met verschillenden PA sets en ook met auto's.

Zo ook de 6de van Nederland deze zou volgens de officieel meting 136db halen,

Na dat ik de meting had uitgevoerd bleek ie niet eens in de buurt te komen maar ergens rond de 120db te blijven hangen.

Nu weet ik heel zeker dat het niet aan mijn meter ligt deze is gekalibreerd en voor de zekerheid hebben we ook nog een ander meter gebruikt.

Maar wat voor rare trucjes halen zo op zo'n meeting uit dat ze er 16db bij krijgen :?

En heeft iemand zijn of haar eigen zet wel eens gemeten.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

Jag

Een tijdje geleden heb ik een discussie gevoerd met iemand die beweerde 162 dBspl te halen in zijn auto. En beweerde geloof ik ook nog dat het record op 174 dB lag. Kan allebei natuurlijk niet, maar die getallen stonden wel op de website van zo'n organisatie die van die spl drag wedstrijden houdt.

Nou heb ik twee vragen:
- heb je je dB meter ook op verschillende plekken gehouden?
- wat is de max spl die je dB meter kan meten (bij mijnes is dat 126 dBspl)?

Je kan trouwens ook vantevoren berekenen wat de max spl is op de afstand die jij meet, uitgaande van een anechoïsche kamer. Dan weet je wat je ongeveer kan verwachten.

En hoe die spl draggers het doen, geen idee. Maar dat ze extreem aan het frauderen zijn, mag duidelijk zijn. Misschien dat ze een hele kortstondige piek meten.

• Big-Foot
Dit was een dure en een goedkope de goedkopere houdt bij 130 op en de ander was afhankelijk van de microfoon maar kon volgens specs dacht ik makkelijk 160 aan.

oeps Vergeten,

Ja ik heb de meters op verschillende plaatsen gehouden,
maar voornamelijk de meting proberen na te doen dus de orginele cd en in de hoek van het voor raam meten.

Maar dat cheaten is niet normaal meer ja, en het rare is dat de mensen die het willen laten meten cheaten niet maar blijkbaar wordt er met de meetappartuur wat raars gedaan

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 23:38 schreef mweert het volgende:
Dit was een dure en een goedkope de goedkopere houdt bij 130 op en de ander was afhankelijk van de microfoon maar kon volgens specs dacht ik makkelijk 160 aan.

oeps Vergeten,

Ja ik heb de meters op verschillende plaatsen gehouden,
maar voornamelijk de meting proberen na te doen dus de orginele cd en in de hoek van het voor raam meten.

Maar dat cheaten is niet normaal meer ja, en het rare is dat de mensen die het willen laten meten cheaten niet maar blijkbaar wordt er met de meetappartuur wat raars gedaan
160 dB? Lijkt me sterk. Je hebt het over PA's neem ik aan? Kaj is wel eens bij een meting geweest van een EAW 850 set, en die haalde in een redelijk kleine ruimte (10 x 10 ofzo) iets van 134. De PA in de grote zaal van de stadsschouwburg Utrecht haalt iets van 100 dBspl op de mixer positie.

• Big-Foot
Ik bedoel de meter kan tot 160 db meten en de goedkopere maar tot 130.

Die duurdere kosten dan ook meteen 10 ruggen (geleend ben ook niet gek)

• Big-Foot
Vandaag wederom gemeten maar dit keer bleef ie mooi op 117 plakken.

Nou is dit voor in een auto hard zat maar echt bijzonder vondt ik het niet.

Dat lukt mij ook wel met een floormonitor dus wat moet de rest van die auto's dan voorstellen 8-)

• Jag

Jag

Op zaterdag 15 september 2001 10:42 schreef mweert het volgende:
Ik bedoel de meter kan tot 160 db meten en de goedkopere maar tot 130.

Die duurdere kosten dan ook meteen 10 ruggen (geleend ben ook niet gek)
Ah, ok :).
Op zaterdag 15 september 2001 17:00 schreef mweert het volgende:
Vandaag wederom gemeten maar dit keer bleef ie mooi op 117 plakken.

Nou is dit voor in een auto hard zat maar echt bijzonder vondt ik het niet.

Dat lukt mij ook wel met een floormonitor dus wat moet de rest van die auto's dan voorstellen 8-)
De sukkels met die leipe car audio. En natuurlijk kan het niet hard in een auto, ze gebruiken niet eens compression drivers :P. Die dingen worden al zo'n 30 jaar gebruikt in de pro audio.
117 dBspl lukt me trouwens nog wel met onze balcony fills :P.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Ik heb ene tijdje terug op tv iets gezien over spl wedstrijden met auto's

Dat wordt heel flauw getest: Niet met muziek oid, maar een toon die wel wat weg heeft van een scheepshoorn. En dat gedurende een seconde of 2 à 3.

Er zijn ook speciaal voor dat soort wedstrijden subs te koop. Daar staat zelfs in de specs bij vermeld dat ze bedoeld zijn voor spl wedstrijden en een belabberde geluidskwaliteit hebben

Het liujkt me dat je met zo'n setup en een toon die sowieso in een auto erg luid klinkt makkelijk meer dB's kan halen dan wat jij hebt gemeten.
Maar 16 dB meer is wel heel erg veel.

• Big-Foot
Ja die toon klopt maar die jongen bij wie ik getest heb heeft ook zo'n cd, Dus volgens mij meten ze gewoon raar.

• Jag

Jag

Check deze site eens, dat is nog heel wat meer dan 136 dB.

Een toon gebruiken kan trouwens heel verneukratief zijn. Als je er een uitzoekt waarbij je een vette resonantie krijgt, kan dat echt veel schelen. Maar dan nog, ik geloof geen reet van die cijfers die op die site staan.

En het wordt steeds gekker:
Afbeeldingslocatie: http://www.thetechzone.com/articles/road_trip/iasca/Image415_s.JPG

En in deze topic beweert TripleM dat het wereldrecord op 174.3 ligt. En dat is dan weer door de IASCA vastgesteld enzo.

• Big-Foot
Ja dat geloof ik dus nooit niet he!

de bekende how much power link

Wat voor rendement moeten die speakers dan wel niet hebben en hoeveel vermogen ben je dan wel niet nodig.
Dat kan toch niet :?

• Big-Foot
Afbeeldingslocatie: http://www.ping.be/~tor-5092/wisselblad/car/rtameter.jpg
Zo'n soort meter had ik gebruikt.

Maar nu staat er 178db volgens mij kan je dat niet meten dat zou toch elke microfoon volledig dicht knijpen.

• Jag

Jag

Op zaterdag 15 september 2001 18:43 schreef mweert het volgende:
Ja dat geloof ik dus nooit niet he!

de bekende how much power link

Wat voor rendement moeten die speakers dan wel niet hebben en hoeveel vermogen ben je dan wel niet nodig.
Dat kan toch niet :?
Nee, ik dus ook niet. Als je gaat rekenen komt je uit op 2 MW versterkervermogen, en dat is voor 160 dB geloof ik. Ik heb in die draad waar ik naar linkte zitten rekenen, en het gaat echt nergens over.
Op zaterdag 15 september 2001 18:53 schreef mweert het volgende:

Zo'n soort meter had ik gebruikt.

Maar nu staat er 178db volgens mij kan je dat niet meten dat zou toch elke microfoon volledig dicht knijpen.
Een mic die geluidsdrukken van 160 dBspl kan hebben, zijn niet zo schaars volgens mij. En dat is maar goed ook, denk maar aan die mics in die drums, dat gaat er echt heftig aan toe.

• Big-Foot
Ja dat dacht ik ook maar de meeste houden toch echt op bij 130db ik heb hier eentje liggen van een raar merk. Net nieuw
en deze kan 137db aan is ook nog draadloos en heel handig want je hoeft hem vrijwel niet meer uit te fluiten omdat je gewoon pal voor de PA met die mic je zelf doof kan schreewen zonder piepje. :)

Maar ik denk dat ze toch echt beperkter leverbaar zijn als jij denkt.

Zelf de duurder meet microfoons die ik heb gezien houden op bij 150 db.
Pagina: 1