Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:54
In 2022 hebben wij diverse Bosch-producten aangeschaft voor onze nieuwe keuken. Het bedrijf gaf daarbij aan dat er een extra garantie van 3 jaar (in totaal 5 jaar garantie) geldt wanneer je meerdere producten van hetzelfde merk koopt. Helaas waren wij er niet van op de hoogte dat wij deze garantie zelf moesten registreren bij Bosch. Hierdoor hebben we in de praktijk slechts recht op de standaard garantieperiode van 2 jaar.

Nu is echter de magnetronfunctie van onze oven defect geraakt, ongeveer 2,5 jaar na aankoop. Deze magnetron/oven heeft destijds €1200,- gekost. Doordat wij de verlengde garantie niet hebben geregistreerd, kunnen wij hier geen aanspraak op maken. Is er wellicht een juridische mogelijkheid om alsnog aanspraak te maken op garantie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
Lijkt mij dat hier hoogstens sprake kan zijn van beroep doen op een "redelijkerwijs te verwachten levensduur". Dat je verzaakt hebt destijds de garantie te claimen is denk ik niet iets wat je met terugwerkende kracht nog voor elkaar krijgt.

@fopjurist kom er maar in! :)

[ Voor 6% gewijzigd door KnoxNL op 23-01-2025 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:38
Het staat ook best duidelijk in allerlei documentatie die je erbij krijgt, en bij ons is het ook nog een aantal keer door de leverancier gemeld. Dat gezegd hebbende lijkt me inderdaad dat je niet de volle mep van de reparatie zou moeten hoeven te betalen.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Volgens de Uneto-VNI lijst mag je een gebruiksduur van 8 jaar verwachten.

Jouw eerste aanspreekpunt is de verkoper (keukenboer), niet Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
Snowhite0901 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:44:
Het staat ook best duidelijk in allerlei documentatie die je erbij krijgt, en bij ons is het ook nog een aantal keer door de leverancier gemeld. Dat gezegd hebbende lijkt me inderdaad dat je niet de volle mep van de reparatie zou moeten hoeven te betalen.
We hebben de apparatuur laten installeren door een ander bedrijf en daarom geen documentatie gezien. De leverancier heeft het ons ook niet aangegeven zover we kunnen herinneren. Maar dat valt voor beide partijen na zoveel jaar waarschijnlijk ook niet te bewijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
KnoxNL schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:39:
Lijkt mij dat hier hoogstens sprake kan zijn van beroep doen op een "redelijkerwijs te verwachten levensduur". Dat je verzaakt hebt destijds de garantie te claimen is denk ik niet iets wat je met terugwerkende kracht nog voor elkaar krijgt.

@fopjurist kom er maar in! :)
Ik zou helemaal niets doen met achteraf verlengde fabrieksgarantie.

Van een magnetron die meer dan €1k kost mag je verwachten dat die langer dan 2,5 jaar mee gaat.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51

Qwerty-273

Meukposter

Voltex schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:52:
We hebben de apparatuur laten installeren door een ander bedrijf en daarom geen documentatie gezien. De leverancier heeft het ons ook niet aangegeven zover we kunnen herinneren. Maar dat valt voor beide partijen na zoveel jaar waarschijnlijk ook niet te bewijzen.
De installateur heeft alles bruut weggegooid? Is er niets van installatie handleidingen, garantie documenten, etc achtergelaten? Maar zoals al gezegd, de leverancier (aangenomen dat jij daar direct gekocht hebt) aanspreken op de te verwachten levensduur van het product.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:22
TMDC schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:56:
[...]

Ik zou helemaal niets doen met achteraf verlengde fabrieksgarantie.

Van een magnetron die meer dan €1k kost mag je verwachten dat die langer dan 2,5 jaar mee gaat.

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Dat zeg ik toch ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Yes, ik las het als "[je kunt het in ieder geval proberen maar] is denk ik niet iets wat je met terugwerkende kracht nog voor elkaar krijgt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Voltex schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Wat heb je precies afgesproken met het bedrijf dat de oven heeft verkocht? Je hebt daar alleen een bestelling geplaatst voor spullen, zonder verdere afspraken of diensten? In dat geval heb je een koopovereenkomst gesloten, en mag je vanwege de garantietermijn verwachten dat de oven vijf jaar volledig probleemloos meegaat. De verkoper moet de problemen dan oplossen.

De fabrikant kun je waarschijnlijk ook verplichten om de garantie te verlenen. Je hebt de oven niet geregistreerd, maar ik zie niet welk redelijk belang de fabrikant heeft bij die registratie. De voorwaarde van de registratieplicht kun je daarom vermoedelijk als onredelijk bezwarend vernietigen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
fopjurist schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:08:
[...]

Wat heb je precies afgesproken met het bedrijf dat de oven heeft verkocht? Je hebt daar alleen een bestelling geplaatst voor spullen, zonder verdere afspraken of diensten? In dat geval heb je een koopovereenkomst gesloten, en mag je vanwege de garantietermijn verwachten dat de oven vijf jaar volledig probleemloos meegaat. De verkoper moet de problemen dan oplossen.

De fabrikant kun je waarschijnlijk ook verplichten om de garantie te verlenen. Je hebt de oven niet geregistreerd, maar ik zie niet welk redelijk belang de fabrikant heeft bij die registratie. De voorwaarde van de registratieplicht kun je daarom vermoedelijk als onredelijk bezwarend vernietigen.
We hebben eerst in de winkel een keuze gemaakt qua apparatuur. Daar is volgens mij aangegeven dat met meer dan 4 stuks Bosch apparatuur je 3 jaar extra garantie krijgt. Uiteindelijk per mail de offerte ontvangen en getekend. Verder zijn er geen afspraken gemaakt. De apparatuur is daarna alleen nog aan de deur geleverd door het bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dan zou ik druk zetten op de verkoper, op grond van nonconformiteit moet hij de oven kosteloos repareren of vervangen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voltex
fopjurist schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:36:
Dan zou ik druk zetten op de verkoper, op grond van nonconformiteit moet hij de oven kosteloos repareren of vervangen.
Dank voor je reactie :)
Pagina: 1