Twinfield API verplicht certificeren van koppelingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelkevdbos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-03 14:08
In maart 2022 ontving ik een e-mail van Twinfield, een populair boekhoudpakket in de cloud van Wolters Kluwer, over het certificeren van de door mij gemaakte API-koppeling.

De toon van de mail: "Ik zou namelijk willen onderzoeken of het voor jou interessant is om een gecertificeerd partner te worden van Twinfield".

Niet overtuigd van de voordelen hiervan, heb ik de mail beantwoord met een bedankje en hoopte dat het hiermee af zou zijn gedaan.

Helaas was dit niet het geval. Enkele dagen later ontvang ik wederom een mail. De inhoud van de mail gaat nu over: we willen de koppelingen beter kunnen monitoren, dus gaan we in de nabije toekomst certificering verplichten. En nu komt ook de aap uit de mouw: je kan alleen nog koppelen wanneer er een abonnement met ons wordt afgesloten. Lees: Niet alleen de gebruikers van Twinfield moeten betalen, ook de leveranciers van koppelingen moeten gaan betalen.

Uiteraard niet gediend van deze ommezwaai in twee dagen, geef ik aan dat het een behoorlijk bittere pil is en dan ook wel benieuwd ben naar de kosten van dit alles.

Ik krijg een excuus voor het feit dat ze me zo verrasten, én ik krijg een prijs indicatie voor het (verplichte) abonnement: voor 50 euro kan ik zoveel klanten koppelen als ik wens. Wat ze daarbij even weglaten voor het gemak is dat ze spreken over 50 euro per maand |:(

Met stomheid geslagen besluit ik dit absurde verzoek te negeren. Voor wat extra context: Twinfield bied een stokoude SOAP API aan die aan alle kanten piept en kraakt. De documentatie is archaïsch, de code voorbeelden beperkt en de client library's (wrappers) naar mijn weten allen door de open source community gemaakt en onderhouden.

Fast forward, december 2024 ontvang ik opnieuw een mail van Twinfield. In 2025 gaan ze niet gecertificeerde koppelingen uitfaseren en op inactief zetten. De kosten zijn inmiddels 53 euro per maand. Opnieuw geef ik aan geen heil te zien in deze certificering en bovendien voor mijn geringe aantal implementaties het bedrag absoluut absurd vind. Dat levert me uiteindelijk een korting op van 50% omdat het daarmee wordt beschouwd als intern gebruik en niet commercieel.

Nu is mijn vraag: hoe zouden jullie reageren op een dergelijke (graai) actie van een grote software leverancier? Als eenpitter ben ik totaal niet geïnteresseerd in een link op hun website, een mention op socials, iedere twee jaar een nieuwe sticker dat ik gecertificeerd ben, en het verschil te moeten doorrekenen aan mijn eigen klant, die al reeds per maand betaald bij dezelfde leverancier.

Mijn klant krijgt daar tenminste nog een echte dienst voor..

P.S. voor de verplichte 53 euro per maand krijg je dus:
- 2 jaarlijkse certificering
- Partner status (??)
- Een eigen test administratie
- Toegang tot tech support (9-5 at most)
- Toegang tot developer portal
- Vermelding op website en socials

[ Voor 5% gewijzigd door eelkevdbos op 23-01-2025 07:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

"Waarom moet ik wegenbelasting betalen, ik heb mijn auto toch al afbetaald?"

Is het leuk? Nee. Volgens de voorwaarden? Waarschijnlijk wel. Noodzakelijk? Mogelijk niet. Graaierij onder de noemer van eeuwige groei en het tevreden stellen van hongerige aandeelhouders? Hoogstwaarschijnlijk.

Wat wil je dan doen, ze aanklagen, of overstappen naar een pakket dat (nog!) geen abonnementskosten rekent voor een koppeling?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelkevdbos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-03 14:08
CodeCaster schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:45:
"Waarom moet ik wegenbelasting betalen, ik heb mijn auto toch al afbetaald?"

Is het leuk? Nee. Volgens de voorwaarden? Waarschijnlijk wel. Noodzakelijk? Mogelijk niet. Graaierij onder de noemer van eeuwige groei en het tevreden stellen van hongerige aandeelhouders? Hoogstwaarschijnlijk.

Wat wil je dan doen, ze aanklagen, of overstappen naar een pakket dat (nog!) geen abonnementskosten rekent voor een koppeling?
Het voelt gewoon absurd. Het feit dat ik koppelingen bouw zorgt er voor dat zij klanten behouden. In mijn hoofd krijg je hier in retail land gewoon een affiliatie bonus voor. Aanklagen zit er zeker niet in, dat is de 53 euro per maand dan ook weer niet waard, maar ik ben wel benieuwd of meer software devs te maken hebben gehad met het betalen als leverancier van de koppeling. Voor mij was dit de eerste keer in 15+ jaar professioneel software bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door eelkevdbos op 23-01-2025 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Och, zo ongebruikelijk is het ook niet lijkt me. Ik zou nog één poging doen wat hogerop in die club en aangeven dat hun model niet klopt: jij bent geen ‘partner’ of ‘leverancier van koppelingen’ die dat voor meerdere klanten doet, maar hebt gewoon één integratie gemaakt voor een klant.

En verder bij je klant neerleggen: “Hee klant, Twinfield rekent voortaan 53 euro extra voor API-access.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

eelkevdbos schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:50:
[...]

Het voelt gewoon absurd. Het feit dat ik koppelingen bouw zorgt er voor dat zij klanten behouden. In mijn hoofd krijg je hier in retail land gewoon een affiliatie bonus voor. Aanklagen zit er zeker niet in, dat is de 53 euro per maand dan ook weer niet waard, maar ik ben wel benieuwd of meer software devs te maken hebben gehad met het betalen als leverancier van de koppeling. Voor mij was dit de eerste keer in 15+ jaar professioneel software bouwen.
Ik heb in dezelfde tijd ook de nodige koppelingen gebouwd en inderdaad, in de meeste gevallen geef je ze alleen maar meer business en word daarvoor soms zelfs bedankt met een vermelding op hun site, niet met een factuur. Snap dat het absurd voelt.

Maar ze kunnen het flikken, want de klanten gaan toch niet switchen.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sjiek is het zeker niet maar als jij t kunt doorbelasten aan jouw klanten, dan is het toch overzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 11:35
Wat @Cartman! zegt: Sjiek is het niet, maar het is helaas ook niet echt ongebruikelijk binnen deze wereld. Exact gaat precies hetzelfde doen met Exact Online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-06 18:02

Metro2002

Memento mori

Wij hebben binnen ons bedrijf ook een klein aantal klanten waar we een koppeling naar twinfield mee hebben en we denken er ook over om die koppeling maar gewoon uit de lucht te halen. Sowieso is de api bagger en levert het met enige regelmaat problemen op. Het is gewoon de moeite niet waard. Als meer bedrijven dat gaan doen schiet twinfield zichzelf hier wel mee in de voet.

[ Voor 12% gewijzigd door Metro2002 op 23-01-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessiedebeagle
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-05 23:26
Ik geef je helemaal gelijk. In het verleden heb ik ook gekoppeld met ze, en het is 1 groot drama.
Het is één groot dramatisch verouderd stuk software, maar dat is denk ik waar boekhouders van houden.

Hier geld voor gaan vragen klopt niet, ook als je bedenkt dat de klanten al voor het pakket betalen. Dan hoort API toegang gewoon gratis te zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door jessiedebeagle op 29-01-2025 17:57 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 17:00

RMX

Bij mij proberen ze hetzelfde te doen.
Ik heb een korting van 75 procent gehad, maar ik ben er niet meer op in gegaan.

Ze zullen binnenkort wel weer beginnen maar ik geloof echt niet dat ze ineens de koppeling offline halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Goed, zullen we 't dan nu wel weer over Softwareontwikkeling gaan hebben i.p.v. #metoo ? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 04-02-2025 20:24 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1