2 macbooks, 2 verschillende beheerder wachtwoorden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooiedibbes
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-01 16:32
Hallo ik zit met een issue en ik weet zo snel niet hoe ik dit moet oplossen. Het volgende is aan de hand.

Mijn vrouw heeft een macbook air M2 2022 (Mac1) waar zij beheerder is.
Mijn vrouw heeft nog een macbook air M2 2022 (Mac2) waar zij ook beheerder is.

Waarom 2, lang verhaal iets met een kleuter en noodles.

Mac1 heeft een tijdje uit de running gelegen, laten repareren en die draait nu weer. In de tussentijd is Mac2 aangeschaft waar mijn vrouw nu op werkt. Omdat de Mac1 een betere batterij heeft dan mijn windows laptop en ik veel mobiel ben heb ik Mac1 nu geclaimed.

Op Mac2 heeft mijn vrouw recentelijk haar wachtwoorden veranderd (waaronder beheerder om in te loggen etc) maar heeft deze verandering niet doorgevoerd op Mac1. En nu is het wachtwoord op Mac1 (het oude beheerderswachtwoord vergeten, i know i know). Hierdoor kan ik nu niet de juiste updates uitvoeren want oud beheerders wachtwoord nodig.

Ik wil graag weten hoe ik het huidige beheerders wachtwoord kan 'syncen' zodat;
- ik updates kan uitvoeren
- mijn vrouw met haar beheerders account op beide laptops weer kan inloggen.

Alvast bedankt, mocht additionele informatie nodig zijn dan hoor ik dat graag.

PSN: Eczeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
https://support.apple.com/en-us/102633

Op wachtwoord vergeten klikken, je krijgt dan een lijst met opties, selecteer bijvoorbeeld je Apple account + verifiëren via ander device.

De link geeft aan welke opties er zijn, scroll stukje omlaag naar reset password.

Als niets meer werkt :
https://support.apple.com/en-us/102673

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 23-01-2025 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooiedibbes
Yes, geprobeerd. Als ik het via de apple ID route doe dan vraagt die op een gegeven moment:

- nieuwe recovery key, dit is prima
- om geen data te verliezen dient de beheerder zich uit te loggen met wachtwoord, dit hebben we dus niet

Alle andere opties neigen meer naar een zwaardere reset wat ik niet wil want dan gaat alles op mijn (gebruikers) account denk ik verloren. En dat wil ik niet.

Ergens hoopte ik dat er een manier zou zijn omdat zij als beheerder op Mac2 haar ding nu doet, dat het makkelijk zou zijn om op Mac1 de beheerder gegevens te herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 17:13
Dooiedibbes schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 07:15:
Yes, geprobeerd. Als ik het via de apple ID route doe dan vraagt die op een gegeven moment:

- nieuwe recovery key, dit is prima
- om geen data te verliezen dient de beheerder zich uit te loggen met wachtwoord, dit hebben we dus niet

Alle andere opties neigen meer naar een zwaardere reset wat ik niet wil want dan gaat alles op mijn (gebruikers) account denk ik verloren. En dat wil ik niet.

Ergens hoopte ik dat er een manier zou zijn omdat zij als beheerder op Mac2 haar ding nu doet, dat het makkelijk zou zijn om op Mac1 de beheerder gegevens te herstellen
Die mogelijkheid bestaat inderdaad, maar die had je vrouw zelf moeten activeren. Er is een optie waarbij je met het wachtwoord van het Apple ID ook het accountwachtwoord kunt resetten. Deze informatie staat bij ‘ Opnieuw instellen met je Apple ID’ Weet je of je vrouw deze functie heeft ingeschakeld?

Als dit niet het geval is, dan ben ik bang dat het toch een complete reset wordt van de MacBook. :(

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:51
Kan je niet snel een backup maken van jouw bestanden naar een externe schijf / cloud?

Dat scheelt namelijk hoop gedoe, en dan ben je zeker dat je bestanden hoe dan ook veilig zijn.

Ps- volgens Apple kan je ook klikken op alle wachtwoorden vergeten, dus ook die van de admin. Hij zou niet de data resetten als je met Apple is inlogt.

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 23-01-2025 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooiedibbes
Het probleem nu is dat als ik het wachtwoord wil veranderen ik twee opties krijg.

- Opnieuw instellen met je Apple ID
- Herstarten en wachtwoordherstelopties tonen

Bij beide krijg ik de vraag of opmerking 'Niet bewaarde wijzigingen gaan mogelijk verloren wanneer opnieuw opstart' Dit bevestig ik door in te loggen als beheerder zodat ik iedereen fatsoenlijk uitlog.

Dit gaat dus niet omdat we dit wachtwoord niet meer weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dooiedibbes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:14:
Bij beide krijg ik de vraag of opmerking 'Niet bewaarde wijzigingen gaan mogelijk verloren wanneer opnieuw opstart' Dit bevestig ik door in te loggen als beheerder zodat ik iedereen fatsoenlijk uitlog.
Dit is gewoon omdat het ding geherstart wordt, als je het account niet kunt uitloggen kun je dat gewoon forceren. De waarschuwing is alleen maar omdat er mogelijk programma's open staan waarin niet gesaved is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooiedibbes
Ik kom niet verder dan het

'Niet bewaarde wijzigingen gaan mogelijk verloren wanneer je opstart' Omdat de herstart knop hier niet werkt door het ontbreken van het wachtwoord

Of doel jij op handmatig opnieuw opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ja, desnoods door de aan/uitknop ingedrukt te houden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Dooiedibbes Wat @CyBeR zegt klopt, windows geeft overigens dezelfde melding, die heb je ook vast wel eens gezien.
Dus als je een word document open hebt staan bijvoorbeeld, dan krijg je die melding, ook al staat autosave aan en een cloud backup.

Overweeg je vriendin in te laten loggen met haar apple-id, dat houdt de boel beter in sync dan lokaal inloggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1