Hi there, ik ben sinds kort verhuisd en overgegaan op Tado x voor mijn nieuwe huis. Reden hiervoor was dat ik de kinderkamers afzonderlijk wilde kunnen verwarmen zonder telkens twee verdiepingen te moeten lopen en om de ketel te kunnen laten verwarmen als het in de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is.
Situatie:
Wanneer ik individuele kamers probeer warm te krijgen zie ik erg onregelmatig regelgedrag van de thermostaat en aan/uit gedrag van de ketel, terwijl de kamer nog niet op temperatuur is (en waardoor het ook erg lang duurt voordat deze op temperatuur komt). Zie ook het screenshot:
:strip_exif()/f/image/s0WwKiqWq7Vm7sKPEVvrTAID.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag: klopt bovenstaande hunch? En wat zou ik hieraan kunnen doen om de individuele kamer sneller warm kunnen krijgen? Verhogen van de max temperatuur op de ketel? Of moet ik dan toch de warmtevraag verhogen (lees: meer radiatoren open)?
Na 10 jaar afwezigheid toch weer terug op GoT - helaas was mijn 35 jaar oude account ondertussen opgeheven
Situatie:
- Ketel: Remeha Calenta 40c
- Thermostaat: Tado x smart wired (was voorheen een eTwist) aangesloten via OpenTherm, hangt in de ruimte met de vloerverwarming
- Radiatoren: 1x vloerverwarming voor 80m2 met zoneregelaar (geschakeld via Tado x wireless receiver), 8x Tado x TRV, 2x normale thermostaatknoppen op handdoekwarmers
- Bypass: radiator in de gang met ouderwetse kraan die paar slagen open staat
- Monitoring: OpenTherm gateway
Wanneer ik individuele kamers probeer warm te krijgen zie ik erg onregelmatig regelgedrag van de thermostaat en aan/uit gedrag van de ketel, terwijl de kamer nog niet op temperatuur is (en waardoor het ook erg lang duurt voordat deze op temperatuur komt). Zie ook het screenshot:
:strip_exif()/f/image/s0WwKiqWq7Vm7sKPEVvrTAID.jpg?f=fotoalbum_large)
- Temperatuur kamer: 17,8
- Ingestelde temperatuur: 22,5 (drie golfjes warmtevraag in Tado)
- Max relatieve modulatie wordt door Tado tijdelijk op 100% gezet, maar daarna snel weer naar 0% (onduidelijk waarom)
- Actuele relatieve ketelmodulatie lijkt op 0% the blijven
- Watertemperatuur loopt op, tot max 65 graden (zoals ingesteld op controlepaneel ketel)
- Retourtemperatuur loopt ook op, maar nette 20 graden delta en niet boven de 45 graden - lijkt dus alsof de ketel de warmte kwijt kan en nog kan condenseren (want onder 50 graden)
- Na 7-9 minuten stoken stopt de ketel ermee (aanvoertemp loopt op naar 65 graden)
- En na 7-9 minuten minuten begint de riedel opnieuw
Mijn vraag: klopt bovenstaande hunch? En wat zou ik hieraan kunnen doen om de individuele kamer sneller warm kunnen krijgen? Verhogen van de max temperatuur op de ketel? Of moet ik dan toch de warmtevraag verhogen (lees: meer radiatoren open)?
Na 10 jaar afwezigheid toch weer terug op GoT - helaas was mijn 35 jaar oude account ondertussen opgeheven