warmtewisselaar buffertank voor cop1 boiler plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 01:27
Ik heb een plan of idee maar heeft iemand daar ervaring mee?
Op een vloerverwarming groep een buffertank met warmtewisselaar voor de inlaat cop1 boiler plaatsen.

De electrische boiler wordt gecompenseerd door de pv in de zomer, in de stookseizoen is dat echter cop1 werk. Door een buffertank met warmtewisselaar op een groep van de vloerverwarming aan te sluiten wordt water voorverwarmt door de warmtepomp en bespaar ik ongeveer 50% op de directe wateropwarming.

koud water wordt in de buffer voorverwarmd door de lt-vloerverwarming naar 25 a 30 graden vervolgens warmt de boiler het verder op naar gewenste temperatuur.

Berekening;
buffer 80 liter inhoud
opwarmen 10c. koud naar 25 graden.
1.16 watt per c/k per liter ik reken met 1.3watt voor opvang verliezen.
165 stookdagen.

80l x 15 gr x 1.3Wh x 165d = 257 Kwh verplaatst van cop1 elektrisch element naar l/w warmtepomp cop4= 190 kWh afname bespaard.

mijn feiten.
1000kWh afname per jaar voor boiler verbruik

600 kWh zomer via pv dekking
190 kWh winterbesparing

210 kWh netto verbruik warmwater per jaar.

buffertank met ww 80 liter kost €450 :) of eventueel 30 liter €300
warmtepompboiler is een veelvoud en verbruikt toch ook rond de 350 kWh per jaar.

Rekenkundig klopt het. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Het kan in theorie prima, in de praktijk zie je het vaker als hygiëneboiler wat ingezet wordt als buffervat. Je moet vooral even opletten of je de juiste materialen hebt voor drinkwater. In het geval van een hygiëneboiler is het meestal een RVS spiraal.

Als je het als een VV groep aansluit moet je wel opletten dat het niet een bypass vormt (wanneer het vat warm is) waardoor je je retour gaat opwarmen en je VVW dus minder efficiënt warmte afgeeft. Dan zou je eigenlijk weer een klep moeten sluiten als het vat warm genoeg is.

Verliezen uit de boiler zijn eigenlijk geen verliezen omdat het gewoon afgifte is wat je anders met de vloer had gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door Rimco op 22-01-2025 20:55 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edje-bel
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-09 01:27
@Rimco
De warmtewisselaar is passief en kan niet warmer zijn dan de aanvoertemperatuur VV of kouder dan de retourtemperatuur.
Heeft de VV zijn insteltemp bereikt kan er warmte onttrokken worden maar bij LT-verwarming staat dan de aanvoer uit, er is geen aan- of afvoer in de VV groep er is dan geen bypass.

De warmtewisselaar heeft alleen rendement in het stookseizoen in de zomer doet de elektrische boiler al het werk en verbruik wordt dan door pv afgedekt.