Welke Acces Point kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjc092
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-03 21:38
Hallo,

Momenteel heb ik op de bovenverdieping een slechte wifi verbinding. Op de begane grond, in de hal staat het modem van Zyxel en hebben we een 1gb internetaansluiting.

Ik zou op de eerste verdieping een AP willen plaatsen. Maar zoek eigenlijk advies.

Het wifi verbruik is vooral door telefoons en laptops. Streamen/gamen. De TV en game console zijn met kabel direct op het modem aangesloten.

Wat zou een goede AP zijn voor deze situatie? Ik dacht bijvoorbeeld een Ubiquiti u6+, maar ik lees online dat je vaak beter voor een u6pro kan gaan. Betere chipset en sneller. Alleen lijkt dat voor ons misschien overkill?

Een andere optie is TP-link EAD650. Alleen lees ik weer dat TP-link AP vaker niet goed functioneert.

Op basis van deze "onbetrouwbare" bronnen, zie ik even niet meer wat nu de juiste keuze zou zijn voor onze situatie.

Het budget is niet zozeer een probleem. Of het 100 euro of 200 euro kost voor de AP. Maar het heeft weinig zin om 200 euro neer te leggen als we functies hebben wat we toch nooit zullen gebruiken.

Hopelijk kunnen jullie me van een antwoord voorzien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:39
Hangt er vanaf :)

- Wil je gebruik blijven maken van de Zyxel?
- Heb je kabel op 1e verdieping die naar de zyxel loopt?

Als je Zyxel wilt blijven gebruiken dan is het makkelijkste om Zyxel repeater te kopen en die bedraad aan te sluiten (als dat kan). uitvoering: ZyXEL Dual-Band Wireless AX1800 Gigabit Access Point/Extender

Wil je zyxel niet gebruiken dan kun je 2 losse wifi nodes kopen. Als je niet wilt gaan tweaken etc zou ik dan niet aan unifi beginnen maar simpele tp-link deco 2pack set kopen als X10 (bekabeld) of X50 (draadloos)

Ja technisch gezien kan je ook proberen de zyxel met een ander ap te mixen maar ik zou daar niet aan beginnen

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2025 20:50 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjc092
@laurens0619

De zyxel is standaard geleverd door de leverancier. Hij zou weg mogen. Maar ik heb ook niet perse behoefte om zelf te tweaken en een netwerk op te zetten.

Er loopt een cat6 kabel van de zyxel router naar de bovenverdieping in de slaapkamer waar ik 'm op wil hangen. Of kan ik dat beter in de hal doen?

Online vind ik de volgende AP van Zyxel. Zyxel NebulaFlex NWA90AX Pro

Deze heeft een hogere doorvoersnelheid bij 5 ghz (2400mb) of maakt dat bij ons gebruik niet veel uit? Tegelijk streamen op twee telefoons / social media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 00:08
De deco x50 werkt ook heel goed hier.
Bedraad aan de zyxel.
Wifi van de zyxel is gewoon ruk.

[ Voor 43% gewijzigd door Rbb-lwdn op 22-01-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mjc092
Die werkt niet samen met je Odido(?) Zyxel.
Die moet je dan apart gaan instellen beheren.

Die ik linkte is het model wat je ook kan huren bij Zyxel dacht ik en werkt met easymesh. Dat is inklikken en klaar, neemt automatisch config over van de zyxel.

Voordeel van los setje, dus idd deco x10 of x50 kopen, is dat je provider onafhankelijk bent. Die zet je dan in de plaats van bv de zyxel en bij een provider wissel blijf je je apparatuur houden.

Hoe de kwaliteit van zyxel wifi is weet ik trouwens niet (hierboven lees ik niet al te best) maar Deco is echt mooi spul :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09
laurens0619 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:18:
@Mjc092
Die werkt niet samen met je Odido(?) Zyxel.
Die moet je dan apart gaan instellen beheren.

Die ik linkte is het model wat je ook kan huren bij Zyxel dacht ik en werkt met easymesh. Dat is inklikken en klaar, neemt automatisch config over van de zyxel.

Voordeel van los setje, dus idd deco x10 of x50 kopen, is dat je provider onafhankelijk bent. Die zet je dan in de plaats van bv de zyxel en bij een provider wissel blijf je je apparatuur houden.

Hoe de kwaliteit van zyxel wifi is weet ik trouwens niet (hierboven lees ik niet al te best) maar Deco is echt mooi spul :)
Als je 1 maal de moeite neemt om op de AP het zelfde:

SSID
Password
Encryptie

In te stellen dan kan elke AP samen werken met de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjc092
@laurens0619

Het is inderdaad odido. We stappen over van KPN en daar ook een zyxel router van. Het belangrijkste is wel een stabiele verbinding.

De deco koppel ik dan aan de ethernet kabel die naar de zyxel router loopt en dan heb ik boven gewoon goed internet? Mocht ik weer van provider wisselen dan sluit ik de kabel op het nieuwe modem aan en werkt het weer gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Jup
Maar je koopt 2 decos
- deco 1 zet je in meterkast
- deco 2 boven

Kabel deco 2 plug je in deco 1

Deco1 plug je in de zyxel waar je de wifi van uitzet. Of je plugt hoofd deco direct in de glas media converter

[ Voor 97% gewijzigd door laurens0619 op 22-01-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zou zeker geen dure Pro AP kopen is voor thuis overkill en vol met zaken die je niet gebruikt maar wel betaalt. Haal eerst eens een simpele repeater die je bedraag aansluit op de kabel (dus wel een met UTP aansluiting) kosten weinig en kan je altijd nog hergebruiken. Zou zeker niet meteen hele sets kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1