Siemens S91T1S vaatwasser pompt niet af, draait geen program

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingeman3171
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-01 22:18
Mijn vraag gaat over een Siemens S91T1S vaatwasser.

Er staat na afloop van het laatste programma (vuil) water in de bak.

Het eerste wat ik gedaan heb is hem leeggeschept, de opvangfilters eruit en kijken of de binnenpomp nog ronddraait. Tandwiel draait vrij en heeft normale weerstand.

Dus daarna de linkerzijde opengemaakt omdat ik had begrepen dat daar de vlotters voor het afpompen zich bevinden. Als ik de vlotters optil gaat de machine pompen en verdwijnt al het water netjes in de afvoer.

Maar als ik dan een programma start vult de bak zich en blijft het daarna stil. Programmaklok loopt wel, timer van het programma loopt ook af, maar er gebeurt niks.

De vlotters heb ik ook schoongemaakt (althans de vlotters die de afvoerpomp inschakelen), dus waterreservoir losgemaakt, stekkers eraf en vlotter eruit. Hier zat veel geklonterd wasmiddel tussen maar het probleem is niet opgelost.

Wat me ook opvalt is dat de machine na het vullen waarmee hij het programma start (bij volle bak) nog vaak even het aanvoerventiel opent en sluit, 10x achter elkaar zo'n schokkende beweging op de waterleiding.

Wie weet raad? Indien gewenst kan ik foto's tonen, heb er een aantal gemaakt bij het openmaken.

Alvast dank!

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22-04 23:04
Als ik het zo lees dan doet de omwalspomp het niet.
Die moet tijdens vullen op een bepaald moment gaan draaien .
Gebeurt dit niet dan hoor je inderdaad de vlotter steeds pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingeman3171
Dank voor je reactie. Ik ga deze pomp eens opzoeken en kijken of hij niet toch verstopt zit.

Maar de afvoerpomp doet het wel (als ik de vlotter optil). Waarom pompt de machine dan niet uit zichzelf af als het programma voorbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik vraag mij af of je weet waar je mee bezig bent.

Er is maar 1 vlotter en die zit op de bodemplaat.
Daarvoor hoef je echt niet de linker kant open te maken en het zeefhuis te verwijderen.
Dat er vuil zit bij die vlotter, duidt op een lekkage (vast bij het deurrubber).

De circulatiepomp heeft ook niks met afpompen te maken.

Wat is het FD nummer van je machine?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingeman3171
DJMaze schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:36:

Wat is het FD nummer van je machine?
Dank voor je reactie.

FD: 8505
En ik zie een serienummer: SE64M350EU

En nee ik weet zeker niet precies waar ik mee bezig ben maar ik ben ook niet bang om dingen open te schroeven als dat nodig is. Ik zie dat de schakelaar van de afvoerpomp op twee vlotters reageert: één op de bodem van de machine (die staat netjes naar beneden maar als ik hem optil slaat de pomp aan) en één in het watercircuit onderaan het labyrint. die laatste vlotter heb ik even schoongemaakt, maar ik denk dat ik daarmee niet het eigenlijke probleem heb gevonden, want dat bestaat nog steeds...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
De vlotter op bodem en in labyrint zijn lekkage beveiligingen, daarom slaat de motor aan.

Je vaatwasser is 20 jaar oud, koop een nieuwe.
Want al koop je een nieuwe powermodule (als die ūberhaupt nog ergens te koop is) en sensor, dan krijg je nieuwe problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door DJMaze op 23-01-2025 00:11 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dingeman3171
Ja een belangrijke afweging om zelf eerst eens te gaan kijken en om hier vragen te stellen was ook de leeftijd van het ding. Ik ga voor een andere kijken. Dank voor de reacties.
Pagina: 1