Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdude2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 17:19
Beste forumleden,

Ik wil een NAS aanschaffen om mijn belangrijke data op te slaan. Ik heb wat rondgekeken en dan zie ik de Synolgy DS223J als goede optie voor mij. Op dit moment heb ik al 3-3,5 TB aan data die ik op deze NAS zou willen zetten.

Ik heb een aanbieding gevonden met een Synology NAS (DS223J) met 2x4TB WD Red Plus HDD voor 408,- euro. Ook heb ik dezelfde NAS gevonden met 2x6TB Seagate Ironwolf HDD.

Maar nu lees ik in allerlei testen dat de Seagate (veel) meer lawaai maakt. De NAS komt op zolder te staan waar ook gewerkt wordt (kantoorruimte). Ik wil denk ik de NAS in RAID1 gebruiken dus ik denk dat ik minimaal 6 TB nodig heb. Wat is volgens jullie een goede optie?

Daarna wil ik als back-up de data in de cloud zetten. Ik heb goede dingen gelezen over pCloud en NordLocker. Zijn er volgens jullie nog andere, betere en liefst goedkoper cloudoplossingen?

Zoals jullie zien een aantal vragen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Superdude

Superdude2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

offtopic:
Die mag wel eens een update van de topic start hebben :P 2017 en kapotte plaatjes

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdude2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 17:19
Als eerste bedankt voor je antwoord.

Dit topic had ik idd al gelezen, maar dat is niet echt wat ik vraag. Mijn vraag gaat echt over welke HDD ik moet nemen in de Synology DS223J NAS. Ik heb ook nog iets gezien van Synology HDD's, maar deze zijn hetzelfde als die van Seagate?

Daarnaast heb ik vraag over welke cloudopslag ik het beste kan kiezen. He gaat vooral om backup/opslag, dus hoeft in principe niet zoveel speciale functies bij te zitten. Als de data maar veilig opgeslagen kan worden.

Wie kan mij verder helpen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Superdude

Superdude2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:43

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sorry hoor, maar dan heb je het topic echt niet goed gelezen, want deze onderwerpen worden daar meermaals in besproken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 15:45

nelizmastr

Goed wies kapot

De makkelijkste cloud opslag bij een Synology is C2, dat is hun eigen dienst. Cloud opslag van meedere terabytes wordt wel kostbaar.

Het is ook aan te bevelen een offline back-up van je NAS en data te maken bijv. met een externe schijf, minimaal ter grootte van je disk array’s nettocapaciteit.

Betreffende je databehoete: bijna alle schijven van 8TB en groter zijn 7200rpm en zullen wat meer geluid maken, daar heb je echter alleen “last” van als je er letterlijk naast gaat zitten en veel lees/schrijfacties doet. Verder zijn ze doorgaans vrij stil.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 23-01-2025 21:29 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02:41
Je wil geen NAS hebben staan waar er gewerkt wordt tenzij het al een lawaaierige ruimte is. Het is een NAS de bedoeling is dat je die overal kan plaatsen waar er netwerk is. Zet het ergens in een systeemruimte waar nooit iemand komt.

Elke schijf maakt veel lawaai, ook de 5400rpm. Als het nergens anders kan staan dan in een werkruimte zou ik toch zoeken naar 5400rpm crm-disks. Bijv WD Red Pro van het type EFRX. 6TB is volgens mij de grootste met deze rotatiesnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Microkid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 17:57:
Sorry hoor, maar dan heb je het topic echt niet goed gelezen, want deze onderwerpen worden daar meermaals in besproken.
Ik kom hier toch even op terug, het is een TS uit 2017 die niet onderhouden is, het topic is groot dus alle info staat er vast in maar dan heeft het topic geen toegevoegde waarde meer. Dan werkt zelfs google of reddit beter :P
Ik heb er al een TS over ingeschoten, maar wellicht alvast een hint, als jij het beter weet, wellicht meewerken aan een nieuwe Topic Start?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je geeft aan data van 3 - 3,5TB te hebben en wilt daar 4TB a 6TB harde schijven voor aanschaffen.

Afgezien van aanbiedingen zou ik wel goed berekenen hoe snel je data in de aankomende jaren zal gaan groeien.

Je wilt eigenlijk met de investering die je doet in de NAS de aankomende jaren goed zitten zonder dat je zorgen hoeft te maken dat je schijven alweer vol zitten.

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 15:55
Ik heb zelf deze NAS met op het moment 1 Seagate 4TB HDD op 7200rpm en het geluid is erg storend. De NAS stond een paar weken bij mijn ouders, stel dat er brand bij mij uitbreekt, dan zou de NAS veilig staan. Maar m'n ouders werden gek van de herrie, dus weer terug bij mezelf thuis. Niet aan te raden in een omgeving waar je lekker rustig wilt werken, of je moet voor SSD's gaan die je natuurlijk niet hoort.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

sus

is druk :+

Ik heb diverse Synology's met WD Red en Seagate Ironwolf schijven gehad, beide presteren prima. Wel heb ik met de Seagate's al eerder dan in de planning zat (al na een jaar of 3) schijven moeten wisselen wegens bad sectors dan dat ik dat bij de WD's heb moeten doen. Normaal hou ik 4.5 jaar aan om de eerste schijf in een set te wisselen, en dan steeds met een tussenstap van 3-4 maanden. Hiermee spreid je de schijven dat je in een andere productieserie zit en je hebt niet in 1x de kosten van de vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:39
Heb hier een DS414 met 4 stuks 3TB WD red plus draaien vanaf 2014.

Vorig jaar is er een overleden en vervangen door een nieuwe.
De eerste is dus na ruim 10 jaar lang 24/7 gedraaid te hebben overleden, de rest draait nog zonder problemen door.

Als je SHR gebruikt is preventief vervangen niet zinvol, gaat er een defect dan vervang je hem gewoon er ondertussen draait de Nas gewoon door.
Wel is het verstandig regelmatig te scrubben om problemen tijdig te detecteren, je wilt geen twee disken gelijktijdig met slechte sectoren hebben.

PS.
En uiteraard zorgen dat je een backup hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 25-05-2025 15:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1