Badkamerventilator werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo,

Een tijdje geleden heeft de elektricien alle voorbereidingen gedaan voor wat betreft de stroomkabels van de badkamerventilator. Deze ventilator zou moeten werken wanneer het licht van de badkamer aan is.

Het betreft de Vent-Axia Svensa ventilator. De aannemer die de badkamer heeft gemonteerd heeft deze ventilator ook aangesloten, maar kreeg hem niet aan de praat.

Ik heb de ventilator nu zelf opengemaakt en de bedrading lijkt correct te zijn aangesloten. Op de afbeelding van boven naar beneden:

Regelfase (SL)
Fase (L)
Nul (N)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HpTiy9iglMKBZo2AVZvCEF1Rag=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GkToJiPcqggiZFKTWHjw4bE5.png?f=fotoalbum_large

Of ziet iemand op de afbeelding nog iets wat niet lijkt te kloppen?

Wilde er eerst zelf naar kijken voordat ik de elektricien laat komen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:18
Heb je al met een spanningszoeker (duspol) voorzichtig gekeken of er spanning staat op de fase? en of er spanning staat op de regelfase. Bij driefase; Zitten de regelfase en de fase op dezelfde fase in je meterkast?

Eventueel even een lamp aansluiten op de fase en de nul om te kijken of de stroomkring compleet is.

Zo kan je uitsluiten of het probleem in de ventilator of in het stroomcircuit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Op basis van de foto kan ik niet inschatten of de N en SL zo horen te zitten, of omgewisseld. Staat het ook op de groene PCB gemarkeerd?
Sidenote: het koper mag wat korter blootliggend, het zal niet snel gebeuren, maar de kale L en N liggen wel heel dicht bij elkaar.

Hoe is de andere kant van de draden aangesloten?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:58

lasharor

7 december 2004

Wat gebeurt er als je de ventilator handmatig bedient? Staat er uberhaubt spanning op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Heb met een spanningszoeker gekeken of er spanning zat op de nulfase (blauwe draad) en hierna "ontplofte" de boel. Kan iemand hier wat mee of heb ik het nu zelf kapot gemaakt?

De SL / L / N volgorde staan overigens aangeduid op de groene PCB, dus qua volgorde/aansluiten zou dit moeten kloppen.

[ Voor 25% gewijzigd door Uhmazing op 22-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat bedoel je met 'ontplofte'?
Maar het klinkt niet gezond...
En je zou eigenlijk juist op de fasedraad (L - bruin) de spanning moeten zoeken/vinden, niet bij de nuldraad.

Anderzijds, als je nog niet zo behendig bent met elektra, goed opletten wat je doet! Je kan ook jezelf kapot maken.

Aldoende leert men, maar wees voorzichtig :)

[ Voor 32% gewijzigd door bartvl op 22-01-2025 17:17 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
bartvl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:16:
Wat bedoel je met 'ontplofte'?
Maar het klinkt niet gezond...
En je zou eigenlijk juist op de fasedraad (L - bruin) de spanning moeten zoeken/vinden, niet bij de nuldraad.

Anderzijds, als je nog niet zo behendig bent met elektra, goed opletten wat je doet! Je kan ook jezelf kapot maken.

Aldoende leert men, maar wees voorzichtig :)
Er kwam een behoorlijke knal waarna de groep uitviel en e.e.a. nu zwart is. Heb de groep hierna weer aangezet en de verlichting etc. werkt nog, maar durf er nu inderdaad niet meer aan te komen.
Vraag me af of de ventilator nu überhaupt nog werkt?
Denk dat ik het maar laat zo en de elektricien inschakel 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b12TWTLI1D1R575eQZOdM7SPsCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVubZVA568Kwjgm2yxEZIV97.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSxUaQNgVj5grwh5QyewBSF0N7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9ERtM1EfzJ0QWqvKiVZkZo5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:26
heb je de schroevendraaier tussen de draden gestopt?

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
doodindegoot schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:30:
heb je de schroevendraaier tussen de draden gestopt?
Nee ik heb hem op het koper van de blauwe draad gehouden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:26
En vervolgens kortsluiting gemaakt met de bruine. Je moet de spanningszoeker op de schroef zetten waarmee de draad geklemd wordt, en je duim op het uiteinde van de spanningszoeker houden. Nu gaat die ventilator het nooit meer doen.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
doodindegoot schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:34:
En vervolgens kortsluiting gemaakt met de bruine. Je moet de spanningszoeker op de schroef zetten waarmee de draad geklemd wordt, en je duim op het uiteinde van de spanningszoeker houden. Nu gaat die ventilator het nooit meer doen.
Dat vermoeden had ik al. Is dat iets wat 100% zeker is dat hij het nooit meer zal doen?
Zo ja dan zal ik alvast een nieuwe ventilator moeten bestellen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Niet per se. Er kan een onderdeeltje stuk zijn op het moederbord. Meten is weten, maar niet op de manier zoals je dit net deed :-P.

Wellicht kan je uitsluitsel krijgen bij een Repair Café?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:26

lytjepole

Schier?

Als ik jou was zou ik er niet meer aankomen en iemand erbij halen die wel weet waar hij mee bezig is!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-05 19:18
Kans is aanwezig dat ie het nog gewoon doet aka niet meer stuk is dan voor je spanningszoeker-actie. Kwestie van de roet wegpoetsen en aders weer fris maken

Ik zal wel @Uhmazing van harte aanbevelen om er zelf vooral van af te blijven als je niet in staat bent om een spanningszoeker te gebruiken zonder sluiting te maken...

[ Voor 17% gewijzigd door kwibox op 22-01-2025 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Ding is app-gestuurd.
Moet je hem niet eerst aanmelden in de cloud om hem te laten werken?

Aansluiting lijkt wel te kloppen, tenzij het gespiegeld zit t.o.v. het plaatje.
Normaal gesproken staat dat op de printplaat maar gaat verscholen achter de draden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aETXgxvOY1j1pRdttFUW0hhHuxg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JepmPjgiSPNEgu7Id2hWA0Wm.png?f=user_large

[ Voor 65% gewijzigd door JukeboxBill op 22-01-2025 18:24 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:18
Uhmazing schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Er kwam een behoorlijke knal waarna de groep uitviel en e.e.a. nu zwart is. Heb de groep hierna weer aangezet en de verlichting etc. werkt nog, maar durf er nu inderdaad niet meer aan te komen.
Vraag me af of de ventilator nu überhaupt nog werkt?
Denk dat ik het maar laat zo en de elektricien inschakel 8)7

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik maak niet graag verwijten, maar als je dit overkomt, dan kan je beter van alle elektra afblijven. Je hebt kortsluiting gemaakt. En gelukkig heeft je overstroombeveiligingsautomaat (installatieautomaat) in de meterkast je beschermd tegen nog meer problemen zoals letsel, brand of gesmolten bedrading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Kortsluiting die je gemaakt hebt is voor de rest van de PCB. Kans dat die daardoor defect is is klein. De ventilator zit het zonder problemen moeten doen.

Wat doet de schakelaar aan de zijkant eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
Mijn vader heeft er net nog naar gekeken. We hebben de blauwe en bruine draad aangesloten op een verhuisfitting/lamp en die gaat gewoon aan.
Hierna de ventilator aangesloten op de blauwe/bruine draad en de zwarte draad eruit gehaald, maar de ventilator ging ook hierna niet aan.
Hierna nogmaals alle 3 de kabels aangesloten en ook weer niet aan.

Lijkt dus echt aan de ventilator zelf te liggen. Dat de aannemer hem ook al niet werkend kreeg verbaasde me al.

Op de afbeeldingen hierboven is een bruine switch te zien “sw1”. Heeft iemand een idee waar deze voor dient? Je kunt hem niet echt doorduwen/aanzetten zo lijkt het? In de beschrijving is er ook niks over te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
Je kan het nog met de app proberen.
En anders was ie misschien al DOA.

[ Voor 199% gewijzigd door JukeboxBill op 22-01-2025 20:51 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:58
Je hebt al vastgesteld dat er 230V is :D

Los van de schakeldraad die van de lamp komt kun je dat ding nu ook bedienen met de knoppen of de app, probeer de app en zie wat die zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
De app zegt dat ik op de aan-knop moet duwen om de lampjes op te laten lichten. Hierna zou je verbinding kunnen maken met de app, maar aangezien de aan-knop niks doet en er geen lampjes oplichten vermoed ik echt dat de ventilator gewoon niet (meer) werkt.
Zal een nieuwe bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:00
Lijkt me dat de aannemer even terug moet komen en het werkend achter moet laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:53

de Peer

under peer review

Onno ! schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:15:
Lijkt me dat de aannemer even terug moet komen en het werkend achter moet laten.
Nou na de 'interventie' ;) van TS lijkt me dat niet heel fair meer.
TS lag bijna zelf @doodindegoot ;)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 24-01-2025 11:24 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Wat ik mis is of er op de zwarte draad spanning staat als de schakelaar in de juiste richting staat?

Je zal de eerste niet zijn waar in de centraaldoos de schakeldraad los ligt.

Je kunt de ventilator triviaal testen door de bruinte fase met een Wago te splitsen naar fase en schakel ingang.

Als je kortsluiting had gemaakt tussen die 2 had je 'gratis' die test uitgevoerd :X

[ Voor 36% gewijzigd door Rukapul op 24-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaam
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-04 20:02
Ik dacht hetzelfde probleem te hebben. Alles was goed aangesloten, ook gemeten op de fase, maar hij deed het niet. Heel wat electronica gekocht in mijn leven, maar eigenlijk nooit een DOA gehad. Toch maar weer op onderzoek:

Aan 1 van de langszijde zit een vierkante knop. Het kan zijn dat die niet goed zit ingedrukt. Even goed hard indrukken, totdat je "klik" hoort. En hij start meteen op. Het lijkt op een soort veiligheidsknop voor als je hem wilt gaan demonteren. Je leest hier niks over in de beschrijving.
Pagina: 1