Schimmelprobleem op slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:26
Vanmorgen ontdekte mijn vrouw per toeval een schimmelplek in een hoek op onze slaapkamer. Niet heel lekker natuurlijk en we vragen ons dan ook af waar dit probleem vandaan komt.

Zoals gezegd gaat het om onze slaapkamer, hier ventileren we altijd goed. Er kan een raam open en deze is grootste deel van de dag open voor ventilatie, maar aangezien het op de slaapkamer erg koud wordt doen we deze 's nachts wel dicht. Mede ook voor het lawaai, aangezien we aan een doorgaande straat wonen. Het draai-kiep raam dat we open zetten, zit van binnenuit gezien aan de rechterkant van de betreffende wand. Hier is alles droog en geen schimmel te zien. Dan zit er een raampartij tussen met vervolgens een deur die naar een balkon leidt. Wat ons wel opvalt is dat met de koude dagen en nachten afgelopen periode, we 's morgens vaak condens aan de binnenzijde hebben van zowel de ramen als de deur. Dus ik vermoed dat dit onderdeel is van het probleem.

Voor deze deur hangen gordijnen en onderin de hoek hebben dus de schimmelplek ontdekt, te zien op onderstaande foto;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGofIMRUxXiW2ct2F4gORLiwj_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGT8PJSi7c2xSfPtgarO1BFC.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens goed bij de balkondeur gekeken en het viel me op dat ook daar nog vocht te zien is en wellicht ook schimmel. Zichtbaar op de volgende foto's;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w15AG6tIq0rpddLB-6NC67n7L2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cE3beL5Ubs8b937EdhFQIAC7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qCJl0-3YXfSjJeyVHKfWJfThq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3itWkYJcdbeuxVLltNcCSNy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnU8BSgDMil11-rGMWecnV9TgEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkULMfD5sblErRFsSSKmBuB4.jpg?f=fotoalbum_tile

Als ik vervolgens beter naar de deur kijk lijken daar ook kleine schimmelplekken te zitten op de uitstekende randen zeg maar;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XknLpwn0jFSoyoCpMwV2TfLsqgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VWowlv8vXcKFtpFEnSi88jzn.jpg?f=fotoalbum_large

En tot slot de ramen en het slot van de deur waar we met deze koude periode 's morgens dus de condens aan de binnenkant zien. De condens zit op het slot en op de onderkant van het raam tegen de witte rand van het kozijn aan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6xLp0WXt8h8A4GaVlp1W6zYcCU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K47P0HpBFTwGDodp3JQzUAiX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0yptrVYvTPmcO3fwIsiTT5pZtA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IlJsC1OABF2pKWSmwGNFcviC.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle foto's zijn vanmorgen genomen, even voor het middaguur. Toen stond het raam dus al een paar uur (vanaf ongeveer 8u / half 9) open. Uiteraard heb ik intussen het nodige zelf uitgezocht en ik kan in ieder geval concluderen dat het te maken heeft met het feit dat de slaapkamer erg koud is. Maar ondanks dat stoken we er nooit. Wat ik dus nu in ieder geval gedaan heb om het probleem hopelijk weg te krijgen is na een halve dag ventileren er rond de middag een elektrische verwarming neergezet om de slaapkamer warmer te stoken, want we hebben er nog geen permanenten elektrische verwarming hangen ook. Uiteindelijk wel hierbij het raam dicht gedaan, maar twijfel of deze niet juist open moet blijven.

Wat nog even goed is om te vermelden denk ik, is dat het gehele kozijn aan die zijde in 2021 vervangen is. Daar zitten nieuwe kunststof kozijnen in met HR++ glas. En ook onze spouwmuur is geïsoleerd.

Zijn er hier mensen die suggesties hebben hoe we dit probleem structureel kunnen oplossen? Is regelmatig stoken voldoende? Moeten we zoeken naar andere oplossingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
Je zou de luchtvochtigheid kunnen meten en eventueel overwegen een ontvochtiger te gebruiken indien de lucht te vochtig is.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat je het beste tegen schimmel kunt doen is ventileren en stoken. Wat voor temperatuur heb je deze kamer nu? Dat lees ik nergens.
Je wilt minimaal 15°C hebben in binnenvertrekken zoals een slaapkamer, het liefst regelmatig iets hoger ook, maar dat hoeft niet per se.

Achter een gordijn heb je natuurlijk minder trek en blijft de lucht langer hangen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Serpz0r schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:22:
Je zou de luchtvochtigheid kunnen meten en eventueel overwegen een ontvochtiger te gebruiken indien de lucht te vochtig is.
Dat is symptoombestrijding. Kan prima werken (tegen schimmel), maar je haalt ook echt een hele berg vocht uit de lucht. En je moet in de weer met het legen van het water reservoir, want die ga je echt regelmatig gevuld aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-04 14:56
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:23:
[...]

Dat is symptoombestrijding. Kan prima werken (tegen schimmel), maar je haalt ook echt een hele berg vocht uit de lucht. En je moet in de weer met het legen van het water reservoir, want die ga je echt regelmatig gevuld aantreffen.
Nou, voor mij heeft het gewerkt.
Ik had op enkele plaatsen vocht/nat bij de kozijnen vooral in de kitnaden.
Luchtvochtigheid was te hoog, even enkele dagen een ontvochtiger aan gehad, en nu is de luchtvochtigheid net boven de 40% en alles is droog.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Serpz0r schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:30:
[...]

Nou, voor mij heeft het gewerkt.
Ik had op enkele plaatsen vocht/nat bij de kozijnen vooral in de kitnaden.
Luchtvochtigheid was te hoog, even enkele dagen een ontvochtiger aan gehad, en nu is de luchtvochtigheid net boven de 40% en alles is droog.
En als je niets gaat aanpassen qua verwarmingen/ventilatie heb volgend jaar in hetzelfde seizoen met vergelijkbare temperaturen exact hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:22:
Wat je het beste tegen schimmel kunt doen is ventileren en stoken. Wat voor temperatuur heb je deze kamer nu? Dat lees ik nergens.
Je wilt minimaal 15°C hebben in binnenvertrekken zoals een slaapkamer, het liefst regelmatig iets hoger ook, maar dat hoeft niet per se.

Achter een gordijn heb je natuurlijk minder trek en blijft de lucht langer hangen.
Ik zal eens kijken wat de temperatuur is, kom ik op terug.

Je opmerking over het gordijn triggert me ook. Want de gordijnen sluiten nu in twee helften, vanaf links en rechts. Ik zou eens kunnen kijken om beide gordijndelen naar een kant te brengen. Namelijk de hoek van het draai-kiep raam. Daarnaast zit een stukje blinde muur, daar zou het gordijnen kunnen hangen.
Serpz0r schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:22:
Goede tip, ik ga kijken hoe ik dit kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:42
True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:22:

Maarja ook dat is deels symptoombestrijding.

De oorzaak zit m waarschijnlijk in een slechte luchtdichte afwerking van deze buitendeur met de binnenmuur.

Ik lees dat de spouwmuur geisoleerd is. Wellicht een koudebrug?

[ Voor 5% gewijzigd door Draakje5 op 24-01-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

True schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:23:
[...]

..maar je haalt ook echt een hele berg vocht uit de lucht..
Hoort die berg vocht dan in de lucht? Vaak is de luchtvochtigheidsgraad gewoon hoger dan geadviseerd wordt. Dat verlagen lijkt me dus niet zo'n vreemd idee. En als het buiten ook zo vochtig is als de afgelopen dagen gaat ventileren in dat opzicht ook niet werken want dan trek je gewoon vochtige lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Yucon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:56:
[...]

Hoort die berg vocht dan in de lucht? Vaak is de luchtvochtigheidsgraad gewoon hoger dan geadviseerd wordt. Dat verlagen lijkt me dus niet zo'n vreemd idee. En als het buiten ook zo vochtig is als de afgelopen dagen gaat ventileren in dat opzicht ook niet werken want dan trek je gewoon vochtige lucht naar binnen.
Niet als je ook stookt, daarmee verlaag je de relatieve luchtvochtigheid ontzettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:02
Als lucht niet kan circuleren en de relatieve luchtvochtigheid is aan de hoge kant, krijg je dit ook. Denk aan kasten dicht tegen de muur. Goed schoonmaken, kijken of je de lucht in beweging kunt houden in die hoek en periodiek foto’s maken hoe het eruit ziet.
Je kunt natuurlijk vochtmetingen doen maar de uitslag daarvan vertelt je niet veel nieuws.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:45
Je zegt wel dat je voldoende ventileert, maar als je snachts het raam dicht hebt dan is dat zeker niet het geval. Helemaal omdat je onvoldoende verwarmt.
De enige echte oplossing is beter ventileren, bijvoorbeeld met behulp van mechanische ventilatie. En de temperatuur boven de 15 graden houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Dit zijn natuurlijk wel de lastige plekken, want allemaal typische koudebruggen.

Verwarmen en ventileren is de oplossing. Het gordijn moet weg uit die hoek, want het zorgt voor verlaging van dat stuk muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Dank voor alle reacties allemaal! _/-\o_ Afgelopen weekend hebben we e.e.a. geprobeerd en gemeten. Daar kom ik zo op.
Draakje5 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:07:
[...]

Maarja ook dat is deels symptoombestrijding.

De oorzaak zit m waarschijnlijk in een slechte luchtdichte afwerking van deze buitendeur met de binnenmuur.

Ik lees dat de spouwmuur geisoleerd is. Wellicht een koudebrug?
Wat bedoel je precies met "slechte luchtdichte afwerking van deze buitendeur met de binnenmuur." Is dat iets wat ik kan controleren?
Yucon schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 07:56:
[...]

De geadviseerde luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60% wat ik afgelopen weekend heb gelezen. En deze slaapkamer zit daar (afhankelijk van het moment van de dag) ruim boven. En zeker met de vochtige lucht van afgelopen dagen zien we dat terug inderdaad.
AtomicWing schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:50:
Als lucht niet kan circuleren en de relatieve luchtvochtigheid is aan de hoge kant, krijg je dit ook. Denk aan kasten dicht tegen de muur. Goed schoonmaken, kijken of je de lucht in beweging kunt houden in die hoek en periodiek foto’s maken hoe het eruit ziet.
Je kunt natuurlijk vochtmetingen doen maar de uitslag daarvan vertelt je niet veel nieuws.
Schoonmaken gebeurt wel goed, daar ben ik niet bang voor. Wel hebben we nog een kast tegen een muur staan. Daar zit wel ruimte achter, maar daar ga ik toch wel even kijken.. Goede tip!
Tinkerer84 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:43:
Je zegt wel dat je voldoende ventileert, maar als je snachts het raam dicht hebt dan is dat zeker niet het geval. Helemaal omdat je onvoldoende verwarmt.
De enige echte oplossing is beter ventileren, bijvoorbeeld met behulp van mechanische ventilatie. En de temperatuur boven de 15 graden houden.
De vochtmetingen die we gedaan hebben, bevestigen inderdaad wel dat de luchtvochtigheid te hoog is. En we zien ook dat 's morgens de luchtvochtigheid hoger is dan 's avonds.

Ik denk dat ik intussen wel kan concluderen dat het probleem veroorzaakt wordt door een combinatie van ventilatie en stoken. Sinds vrijdagmorgen het volgende gezien op de slaapkamer;

Dag en TijdTemperatuur + LuchtvochtigheidRaam open?
Vrijdag 7.3011 graden / 72%Ja
Vrijdag 22.3013 graden / 66%Voor een deel dicht geweest en ruimte warm gestookt. Halverwege middag avond en nacht raam open.
Zaterdag 8.2514 graden / 78%ja hele nacht
Zondag 8.446 graden / 74%Gedurende de nacht niet.
Maandag 7.2113 graden / 72%Ja hele nacht

De luchtvochtigheid blijft dus hoog, als zie ik wel dat hij het snelst gedaald is op de dag dat we ook met een verwarming gestookt hebben. De schimmelplek hebben we met een spray weggehaald, al lost dit natuurlijk niets definitief op.
Nu is dit wel de koudste slaapkamer van het huis lijkt, want deze is aan de voorzijde (westkant) van het huis. De twee slaapkamers aan de achterkant zijn beduidend warmer en hebben ook geen last van het schimmelprobleem.

Dus we moeten echt op zoek naar een manier om deze slaapkamer aan de voorzijde constanter op temperatuur te houden en tegelijkertijd goed te ventileren. Iemand die daar goede tips voor heeft? We stoken elektrisch op de bovenverdieping, maar om de hele dag een elektrische verwarming daar aan te laten vindt ik ook geen optie want we hebben nog geen zonnepanelen om dat verbruik op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17:45
Rohem schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:38:
Dank voor alle reacties allemaal! _/-\o_ Afgelopen weekend hebben we e.e.a. geprobeerd en gemeten. Daar kom ik zo op.

[...]

Wat bedoel je precies met "slechte luchtdichte afwerking van deze buitendeur met de binnenmuur." Is dat iets wat ik kan controleren?

[...]

De geadviseerde luchtvochtigheid ligt tussen de 40 en 60% wat ik afgelopen weekend heb gelezen. En deze slaapkamer zit daar (afhankelijk van het moment van de dag) ruim boven. En zeker met de vochtige lucht van afgelopen dagen zien we dat terug inderdaad.

[...]

Schoonmaken gebeurt wel goed, daar ben ik niet bang voor. Wel hebben we nog een kast tegen een muur staan. Daar zit wel ruimte achter, maar daar ga ik toch wel even kijken.. Goede tip!

[...]

De vochtmetingen die we gedaan hebben, bevestigen inderdaad wel dat de luchtvochtigheid te hoog is. En we zien ook dat 's morgens de luchtvochtigheid hoger is dan 's avonds.

Ik denk dat ik intussen wel kan concluderen dat het probleem veroorzaakt wordt door een combinatie van ventilatie en stoken. Sinds vrijdagmorgen het volgende gezien op de slaapkamer;

Dag en TijdTemperatuur + LuchtvochtigheidRaam open?
Vrijdag 7.3011 graden / 72%Ja
Vrijdag 22.3013 graden / 66%Voor een deel dicht geweest en ruimte warm gestookt. Halverwege middag avond en nacht raam open.
Zaterdag 8.2514 graden / 78%ja hele nacht
Zondag 8.446 graden / 74%Gedurende de nacht niet.
Maandag 7.2113 graden / 72%Ja hele nacht

De luchtvochtigheid blijft dus hoog, als zie ik wel dat hij het snelst gedaald is op de dag dat we ook met een verwarming gestookt hebben. De schimmelplek hebben we met een spray weggehaald, al lost dit natuurlijk niets definitief op.
Nu is dit wel de koudste slaapkamer van het huis lijkt, want deze is aan de voorzijde (westkant) van het huis. De twee slaapkamers aan de achterkant zijn beduidend warmer en hebben ook geen last van het schimmelprobleem.

Dus we moeten echt op zoek naar een manier om deze slaapkamer aan de voorzijde constanter op temperatuur te houden en tegelijkertijd goed te ventileren. Iemand die daar goede tips voor heeft? We stoken elektrisch op de bovenverdieping, maar om de hele dag een elektrische verwarming daar aan te laten vindt ik ook geen optie want we hebben nog geen zonnepanelen om dat verbruik op te vangen.
toon volledige bericht
Bij dit soort temperaturen kan de lucht weinig vocht bevatten, dat condenseert dus snel op de koudste oppervlakken.
Kan je meer vertellen over de verwarming? Hoe verwarm je de rest van het huis? Is er een mogelijkheid een radiator te installeren op de slaapkamer?

Een andere optie is om een airco te installeren om mee te verwarmen, daarmee ontvochtig je de slaapkamer ook gelijk en het is een relatief goedkope manier om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Tinkerer84 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Bij dit soort temperaturen kan de lucht weinig vocht bevatten, dat condenseert dus snel op de koudste oppervlakken.
Kan je meer vertellen over de verwarming? Hoe verwarm je de rest van het huis? Is er een mogelijkheid een radiator te installeren op de slaapkamer?

Een andere optie is om een airco te installeren om mee te verwarmen, daarmee ontvochtig je de slaapkamer ook gelijk en het is een relatief goedkope manier om te verwarmen.
Zeker kan ik dat :-) Beneden verwarmen we alles met vloerverwarming. We hebben twee radiatoren in huis. Een daarvan hangt in de hal, de andere op de badkamer. Op alle slaapkamers zijn extra stopcontacten gemaakt om een elektrische radiator op te hangen. Dit met het idee dat als er in de toekomst zonnepanelen geplaatst kunnen worden, we boven elektrische radiatoren kunnen gebruiken in plaats van de conventionele.

Ik heb wel een elektrische radiator (Eurom Alutherm) deze heb ik er nu even los bijgezet als test de afgelopen dagen.

Airco vindt ik geen gekke gedachte, maar gaat dat afdoende zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-04 12:16
Ik vermoed dat je niet genoeg verwarmd. Als je de ruimte verwarmd en savonds is het al terug 13 graden verlies je veel warmte. Ook de daling naar 6 graden bevestigd dit. Zet je het raam op kiep stand? En verwarmen tot 18-20°C?

Kan je matras goed verluchten? Normaal komt het meeste vocht in een slaapkamer van zweet en verdampen van vocht in de matras.

[ Voor 22% gewijzigd door Xavier001 op 27-01-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
Xavier001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:04:
Ik vermoed dat je niet genoeg verwarmd. Als je de ruimte verwarmd en savonds is het al terug 13 graden verlies je veel warmte. Ook de daling naar 6 graden bevestigd dit. Zet je het raam op kiep stand? En verwarmen tot 18-20°C?

Kan je matras goed verluchten? Normaal komt het meeste vocht in een slaapkamer van zweet en verdampen van vocht in de matras.
Raam staat inderdaad open op de kiepstand. En de elektrische verwarming had ik op 16 graden gezet, maar begrijp dat die dus naar 18-20 graden zou moeten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:35
Heeft de deur van de slaapkamer voldoende kier, of laat je deze open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-04 12:16
Tja hoger lijkt me wel beter maar de vraag is als je de verwarming op 16 zet is het dan overal zo warm? Of meet het toestel gewoon 16 en valt deze af? Want je moet eigenlijk de hele ruimte op temperatuur krijgen.

Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Dus een verhoging van 13 naar 16 graden gaat minder impact hebben dan van bijvoorbeeld 13 naar 20 graden. Ook is circulatie en ventilatie natuurlijk belangrijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Xavier001 op 27-01-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
jeroen3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:01:
Heeft de deur van de slaapkamer voldoende kier, of laat je deze open?
Die heeft aan de onderkant een ruime kier, maar we laten hem 's nachts ook altijd op een kleine kier staan.
Xavier001 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:02:
Tja hoger lijkt me wel beter maar de vraag is als je de verwarming op 16 zet is het dan overal zo warm? Of meet het toestel gewoon 16 en valt deze af? Want je moet eigenlijk de hele ruimte op temperatuur krijgen.

Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Dus een verhoging van 13 naar 16 graden gaat minder impact hebben dan van bijvoorbeeld 13 naar 20 graden. Ook is circulatie en ventilatie natuurlijk belangrijk.
Op dit moment denk ik dat eerste, die meet 16 en dan stopt hij. Maar zal eens kijken of ik dat kan veranderen, want nu je het zegt bedenk ik me dat er een extra voeler bij zit die verder van het toestel weg geplaatst kan worden om de temperatuur te meten.
Pagina: 1