Dynamisch contract in onze situatie? WP/2ev/14zp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:21
Hoi,
In maart loopt ons vast contract af bij Essent en ik ben aan het onderzoeken of het verstandig/zinvol is om naar een dynamisch contract te gaan.
Ik vind het nog te vroeg voor een thuisaccu, maar we hebben een warmtepomp die een optie heeft om per 24 uur naar de handelsprijzen te kijken, 2 ev's die we variabel thuis kunnen opladen en 14 zonnepanelen die 5.000kwh produceren.
Uiteraard begrijp ik dat er een mate van risico-bereidheid in zit, maar over het algemeen, is het zinvol in onze situatie om naar een dynamisch contract over te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:33
Nou dat is heel moeilijk te beoordelen.. dynamisch contract is vaak wel interessant maar in dit geval heb je een warmtepomp die bijna continu energie verbruikt ook in de piekuren.. in de winter zul je daardoor juist fors duurder uit zijn

En ik denk dat de zomer dit niet gaat compenseren.. omdat je dan ook continu gebruik blijft hebben

Maar als je panelen teveel terugleveren die boetes opleveren zeg maar dan is een vast contract ook weer nadelig

Het blijft een complexe rekensom gebaseerd op schattingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:21
boyette schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:57:
Nou dat is heel moeilijk te beoordelen.. dynamisch contract is vaak wel interessant maar in dit geval heb je een warmtepomp die bijna continu energie verbruikt ook in de piekuren.. in de winter zul je daardoor juist fors duurder uit zijn

En ik denk dat de zomer dit niet gaat compenseren.. omdat je dan ook continu gebruik blijft hebben

Maar als je panelen teveel terugleveren die boetes opleveren zeg maar dan is een vast contract ook weer nadelig

Het blijft een complexe rekensom gebaseerd op schattingen
Was al bang voor dat het gevalletje is van of thuisaccu of glazen bol kopen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:33
1979sentinel schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
[...]

Was al bang voor dat het gevalletje is van of thuisaccu of glazen bol kopen is :)
Er zijn inderdaad teveel variabelen
Ook weet je niet wat de energietarieven gaan doen

Vast contract geeft je het meeste zekerheid

En dynamisch misschien wel meer kans om goed koper uit te zijn
Je hebt dan de boel wel meer zelf in de hand

Als je dan je auto gaat laden wanneer de stroom goedkoop is bijv. Maar is dat niet van toepassing dan kan je er misschien beter niet aan beginnen

Ik ben persoonlijk fan van dynamisch ook omdat je gewoon een factuur achteraf krijgt en geen voorschot betaald.

Het is de eerlijkste vorm..
En zou het altijd bijna adviseren..

Maar in jouw geval.. weet ik het zo net nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:06
Ik zou het wel weten. Als dit niet dynamisch kan weet ik het niet meer. Zeker als je de l/w warmtepomp nog enkele dure uren kan laten rusten. En 2 x een EV. Ik heb er maar 1 en een l/l warmtepomp die natuurlijk niet uit kan. Omdat die 24/7 draait krijg je de gemiddelde prijs van over de dag.

Ik heb nu 8 dagen op rij geen enkele wh terug geleverd. Deze week kostte mij mijn dynamisch contract meer dan een vergelijkbaar vast contract. De winst zit in de teruglevering waarbij je geen TLK hebt en wel de volle prijs van dat uur terugkrijgt. Die mistte ik dus volledig. Hoe uitzonderlijk is deze situatie met dure stroom. Ik heb zelf de EV voor 27 cent geladen in de nacht.

De winst komt zeker over een tijdje. Dan lach ik iedereen uit met het laden voor 10 cent etc.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-05 13:49
Met 2 ev's, w/w warmtepomp en 24 panelen hier geen spijt tot nu toe van dynamisch contract. Zeker als je regelmatig EV kunt laden in dal prijzen is dynamisch in het voordeel. (We hebben hier Tibber en 2 Tesla's, de integratie is heel eenvoudig, inpluggen en je laadt automatisch op de goedkoopste momenten)

Onze warmtepomp heeft geen optie tot automatiseren, daar heb ik nu simpelweg nachtverhoging toegepast waardoor de vloer in de nacht uren, die meestal het goedkoopst zijn, opwarmt. Overdag is er dan bijna geen opwarming meer nodig.
Pagina: 1