1 aderige breuk in lange Cat6 kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 12:24
Ik heb thuis een cat6 kabel van de meterkast naar de zolder en sinds kort werkt deze niet meer.

Omdat de kabel lange tijd los op de grond lag en er uit eindelijk een poot van een bed op stond heb ik het vermoeden dat er een breuk in de kabel zit.

Wat ik geprobeerd heb is aan beide zijde een nieuw UTP-stekkertje knippen. Ik heb een kabel tester en telkens werkt het zelfde draadje niet terwijl de overige 7 goed zijn.

Het is erg moeilijk om een nieuwe kabel te trekken omdat deze door de kruipruimte, spouwmuur en het dak gaat. Ik kan de kabel wel iets inkorten maar knip er het liefste zo min mogelijk vanaf.

Het is niet zichtbaar waar de breuk eventueel zit. Heeft iemand een tip hoe ik deze kan vinden? Ik kan de buitenkabel strippen maar het is niet zeker dat de ader ook los zit.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:33
Kun je niet de nieuwe kabel aan de oude binden (koperdraadjes in elkaar draaien, duct tape er om heen) en dan voorzichtig (zowel duwen als trekken) de kabel vervangen?
Moeilijk is niet hetzelfde als onmogelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 09:56

BaRF

bijna kerst

In het ergste geval zou je ook ergens in het midden kunnen knippen en beide helften testen. Je zou dan enkel de defecte helft kunnen proberen te vervangen, dat is wellicht al makkelijker (en vervolgens de kabel correct koppelen).

Mits je er ergens in het midden bij kunt natuurlijk ;)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31
DeRinus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:45:
Ik heb thuis een cat6 kabel van de meterkast naar de zolder en sinds kort werkt deze niet meer.

Omdat de kabel lange tijd los op de grond lag en er uit eindelijk een poot van een bed op stond heb ik het vermoeden dat er een breuk in de kabel zit.

Wat ik geprobeerd heb is aan beide zijde een nieuw UTP-stekkertje knippen. Ik heb een kabel tester en telkens werkt het zelfde draadje niet terwijl de overige 7 goed zijn.

Het is erg moeilijk om een nieuwe kabel te trekken omdat deze door de kruipruimte, spouwmuur en het dak gaat. Ik kan de kabel wel iets inkorten maar knip er het liefste zo min mogelijk vanaf.

Het is niet zichtbaar waar de breuk eventueel zit. Heeft iemand een tip hoe ik deze kan vinden? Ik kan de buitenkabel strippen maar het is niet zeker dat de ader ook los zit.
Wil je het goed doen? Gewoon nieuwe kabel trekken of stuk eraf en switch ertussen zetten.

Nieuwe kabel trekken is simpel als je deze aan de oude vastmaakt met wat ducttape en de aders in elkaar vlecht. Voorzichtig trekken en je bent binnen 10 minuten klaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:27
SteveH schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:50:
Kun je niet de nieuwe kabel aan de oude binden (koperdraadjes in elkaar draaien, ducktape er om heen) en dan voorzichtig (zowel duwen als trekken) de kabel vervangen?
Dit kan natuurlijk wel iets professioneler met een koppelstukje. Deze zijn voor een paar euro verkrijgbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:28

franssie

Save the albatross

@DeRinus Ik zou zo dicht mogelijk bij waar de kabel de slaapkamer binnenkomt een muurkastje plaatsen (opbouw) en daar de kabel op monteren. Dan testen. Werkt het, dan met een UTP kabel verder in de kamer, deze zijn makkelijker te vervangen.

edit: werkt het niet, dan inderdaad de kabel opdelen in segmenten en die afzonderlijk knijpen en testen. De delen die werken kan je dan weer met een koppelstukje ... koppelen.

edit 2: Of als je genoeg hebt aan 100 mbit, twee werkende paren pakken.

edit 3: Of deze gebruiken op je huidige kabel, één poort zou moeten werken, maar ook dan 100 mbit.
uitvoering: Wentronic CAT T-Adapter 2x 10/100 BaseT Zilver

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 22-01-2025 16:10 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
DeRinus schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:45:
Je hebt dan dus ongeveer wel een idee waar de (zichtbare?) beschadiging zit ongeveer?
franssie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:04:
@DeRinus Ik zou zo dicht mogelijk bij waar de kabel de slaapkamer binnenkomt een muurkastje plaatsen (opbouw) en daar de kabel op monteren. Dan testen. Werkt het, dan met een UTP kabel verder in de kamer, deze zijn makkelijker te vervangen.
Inderdaad gewoon een eenvoudig (los) UTP opbouwdoosje gebruiken, dat is makkelijker/flexibeler dan direct stekkers monteren.
Eventueel aan beide kanten?
Zelf heb ik zulke CAT doosjes ook op diverse plekken liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeRinus
Bedankt voor alle tips! ik heb inderdaad een idee/vermoeden waar de breuk ongeveer zit.

Had inmiddels al x ingekort maar helaas nog niet genoeg. Mijn enige manier om te testen is nu eerst een nieuw stekkertje eraan maken en dan opnieuw de kabel tester gebruiken.

@franssie 2 werkende paren heb ik ook aan zitten denken maar krijg het niet over mijn hart om met 100 mbit genoegen te nemen.

Dan maar een flink stuk eraf knippen, de kabel is dan te kort maar met een koppelstukje verlengen lijkt me een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sowieso eerst maximaal inkorten en kijken of dat werkt, twee paren zijn dan pas aan de orde als het dan nog niet werkt.
Dan is de afweging gewoon wat je het meeste pijn doet, opnieuw een kabel aanleggen of toch met 100 mbit leren leven. Als je op zolder gamed, dan is het wellicht wat trager met updates en downloads, voor de rest kan je met 100 mbit eigenlijk bijna wel alles (4K UHD native streamen wordt hooguit wat krap). Al snap ik als mede tweaker dat het sub-optimaal is ten opzichte van wat kan.

Koppelstukje werkt natuurlijk net zo goed als een muurdoosje, maar als er iemand over de kabel struikelt en deze in de muur beschadigd ben weer terug bij af, of misschien nog wel verder van huis.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 22-01-2025 17:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:54

timovd

Voorsprong door techniek

SteveH schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:50:
Kun je niet de nieuwe kabel aan de oude binden (koperdraadjes in elkaar draaien, ducktape er om heen) en dan voorzichtig (zowel duwen als trekken) de kabel vervangen?
Stop killing ducks to make tape.

In het vervolg dus je kabels goed beschermen en zoveel mogelijk in buizen leggen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Denk niet dat je een enkele ader kapot kunt maken door iets op de kabel te zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:55
Zeker als het vervangen van de kabel lastig is kan je er beter geen stekkertjes aan zetten. In plaats daarvan kan je beter een stopcontact of keystone + patchpanel aan weerszijden neerzetten. Op die manier beschadigt de kabel niet aan de uiteinden, en kan je wel makkelijk het laatste metertje oid vervangen - als die kabel ooit slecht wordt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeRinus
Ik heb de kabel in 2 delen ingekort. Eerst waar ik dacht dat de breuk zat. Daarna zo kort mogelijk. Had daarna nog steeds 1 ader die het niet deed. Heb de kabel tester nog getest met een goeie kabel voor de zekerheid maar die was prima. Daarna nog een keer aan de andere kant een nieuw stekkertje geknipt maar hetzelfde probleem blijft bestaan.

@Ben(V) heeft gelijk. Kabel is erg stug en gaat niet makkelijk kapot. had de afgeknipte delen nog gestript om het te checken. De breuk zat niet in het los liggende afgeknipte deel.

Hoe het dan wel komt dat er ineens 1 ader niet werkt in een kabel die het lange tijd goed gedaan geeft is me een raadsel. Er is verder nergens een beschadiging te zien.

Bedankt voor alle tips. Krijg het niet over mijn hart om met 100mbit genoegen te nemen met een 2,5gbit switch en NAS dus ik heb vandaag toch maar een nieuwe kabel getrokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

DeRinus schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:09:
<>
Bedankt voor alle tips. Krijg het niet over mijn hart om met 100mbit genoegen te nemen met een 2,5gbit switch en NAS dus ik heb vandaag toch maar een nieuwe kabel getrokken...
Mooi, vaak valt het ook wel mee maar gezien de spouwmuur wel spannend. Maar het is dus gelukt blijkbaar.
Top!

ter voorkomen van weer een breuk wellicht wel netjes afmonteren? Kon je aan de vervangen kabel nog dingen zien (zoals schaviel- of vochtplekken oid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
99 van de 100 keer zijn zelf aangeknepen Rj45's de oorzaak, zeker als het een kabel met stugge aders is.
Een Rj45 maakt enkel oppervlakte contact tussen de pennen van de connector en de kabel ader, daar kan op den duur corrosie tussen komen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ben(V) schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:31:
99 van de 100 keer zijn zelf aangeknepen Rj45's de oorzaak, zeker als het een kabel met stugge aders is.
Een Rj45 maakt enkel oppervlakte contact tussen de pennen van de connector en de kabel ader, daar kan op den duur corrosie tussen komen.
Bij mijn solide aders is dit nog nooit voorgekomen (en ik knijp daar gewoon connectors op). Daarnaast heeft @DeRinus ze aan beide kanten twee maal vervangen.
Een muis lijkt me dan zelfs waarschijnlijker.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 24-01-2025 18:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeRinus
@franssie Een muis of ander knaagdier is best denkbaar. Ik ga hem er morgen uit trekken, nu wil ik het weten ook.
Ben(V) schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:31:
99 van de 100 keer zijn zelf aangeknepen Rj45's de oorzaak
Vandaag, nadat ik een stekkertje aan de nieuwe kabel had geknepen bleken 2 draadjes verkeerd om te zitten. Soms heb je dan een kabel met aan weerszijden dezelfde fabrieksfout: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TM4Erv4nZjnqUk9nkRrzCs8Eg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roQPoCePuiggYakhcwmUBLIu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 20:40

M2M

medicijnman

Je zou natuurlijk, als alternatief, een (1)-poorts patchpaneel kunnen nemen of er een keystone aan zetten. Dan zit je niet met irritante adertjes in een krappe connector te prutsen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Monteer hem gewoon op een wcd af.
Die heb je ook als opbouw dus die kun je overal plaatsen.

Pagina: 1