Arduino d1 mini [Beginner]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hano
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-02 12:25
Hoi Allemaal, ik heb sinds kort 2 Arduino`s
De d1 mini en de pro versie daarvan.

Ik heb meerdere vragen.

wat was jullie eerste project met een Arduino?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYhYKRrXC01nqXrciV9gw5mzkdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwk0ryr3HnIVLb8HaahPnSLu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2tWR9p0Jp621tOi9JnrIfnc5_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wzq2JD30AFY6rs45sMAVxSGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TynDFYY7vblERfi0rdMHBX67eI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LR6E2mVM7BcwBqYSqs26VqJe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7vhlvdrY9bCwze1KhfXv6vbF2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxdmkHgcLvzDGOGFnXd5LImy.jpg?f=fotoalbum_large
Is het mogelijk om deze dingen via een Android te programmeren? Of heb ik per se de Arduino Software op pc nodig?

ik zelf heb nog helemaal geen ervaring met programmeren. wel ervaring met websites maken (basic php) en begrip voor programmeertalen

Ik sta open voor tips en suggesties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-06 18:40
Dat is geen arduino maar een esp8266. Geen idee of je die vanaf je telefoon kunt programeren, ik programmeer liever op de pc. Je hebt geen arduino software nodig, voor vscode zijn er plugins maar arduino ide heeft wel veel voorbeelden van code dus is misschien wel handig.

Voor voorbeelden uitleg en inspiratie is Google een goede plek om te beginnen.
Overigens is de esp8266 al jaren geleden opgevolgd door de esp32 serie, die zijn nauwelijks duurder en kunnen veel meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eerste Arduino project was denk ik een soort rover bestuurd door een Nunchuck. Daarvoor al wel bezig met uC's maar dan vooral PIC.

En nu zijn er wel wat Arduino compilers op Android, maar naar mijn idee meer hoofdpijn dan gemak.

@Rrob ESP32 is niet als opvolger van de ESP8266 in de markt gezet. Vandaar dat hij ook nog gemaakt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
@Rrob Er zijn nu heel veel officiele arduino's met niet-atmega's, dus het een arduino noemen is niet fout.

Qua beginnen zou ik beginnen met 'blink-a-led', dermate simpel dat je goed kan kijken of je alle stappen goed doet.
Als je begint met een complex project heb je teveel variabelen om te kijken.

Ik werk al ruim voordat de arduino bestond met microcontrollers en nog steeds als ik wat raars/nieuws doe begin ik me (een equivalent van) blink-a-led, jezelf moeilijk maken voor je echt begint is een slecht idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hano
SA007 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:32:
@Rrob Er zijn nu heel veel officiele arduino's met niet-atmega's, dus het een arduino noemen is niet fout.

Qua beginnen zou ik beginnen met 'blink-a-led', dermate simpel dat je goed kan kijken of je alle stappen goed doet.
Als je begint met een complex project heb je teveel variabelen om te kijken.

Ik werk al ruim voordat de arduino bestond met microcontrollers en nog steeds als ik wat raars/nieuws doe begin ik me (een equivalent van) blink-a-led, jezelf moeilijk maken voor je echt begint is een slecht idee :)
Bedankt voor de tip ik had idd blink a led eerst gedaan en vervolgens constant aan laten branden mijn einddoel is een hele precieze en gevoelige weegschaal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-06 16:45
Is ook leuk om er WLED op te flashen en iets mee doen. Daarna kan je er met ESPHome iets mee doen, als je home automation wil gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
SA007 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:32:
Hoe je het noemt maakt me niet uit maar als je een pin-out oid. wilt googelen leek het me handig voor ts om te weten dat het ding meestal esp wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
hano schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Bedankt voor de tip ik had idd blink a led eerst gedaan en vervolgens constant aan laten branden mijn einddoel is een hele precieze en gevoelige weegschaal maken.
Als je voor die weegschaal een goede ADC (analoog naar digitaal converter) nodig hebt zou ik goed uitzoeken welke microcrontroller je gaat gebruiken. Esp's staan niet bekend om hun erg nauwkeurige ADC volgens mij maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hano
Rrob schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Als je voor die weegschaal een goede ADC (analoog naar digitaal converter) nodig hebt zou ik goed uitzoeken welke microcrontroller je gaat gebruiken. Esp's staan niet bekend om hun erg nauwkeurige ADC volgens mij maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb deze maand een budget van €125 apart gezet voor Arduino project heb je misschien een aanrader welke board en attachments ik het best kan aanschaffen met dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:38
Ik ben van mening dat eerst het kopen van een Arduino of soortgelijk en dan daarna jezelf gaan afvragen wat je ermee wilt gaan doen verkeerd om handelen is. Je gaat aan de slag met Arduino omdat je waarschijnlijk iets hebt gezien online wat je gaaf vond en zelf wilt reproduceren. Dan zou dat je doel moeten zijn. Als dat nu nog erg ver van je huidige vaardigheden met Arduino ligt, dan moet je het project gaan opdelen in kleinere stukjes en elk klein stapje wordt dan op zichzelf een doel.

Een voorbeeld: Je moet vooral niet als beginner willen beginnen met het bouwen van een zelfrijdende auto als deze: (er zijn heel veel kitjes te vinden voor wagentjes zoals deze)

Afbeeldingslocatie: https://europe1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/a/c/8/ac8d13f4d986c08737f9fb649dc494bc00ae6d51_2_500x500.jpeg

Hartstikke leuk natuurlijk, en het fijne van zo'n kitje is dat je er vrij zeker van kan zijn dat je alles wat je nodig hebt meteen hebt. Maar met zo'n karretje beginnen te bouwen gaat één van de volgende uitkomsten hebben:
  • Je bouwt het hele setje in elkaar, gaat op internet struinen naar voorbeeldcode en probeert verschillende voorbeelden uit tot er eentje werkt. Eindstand: je hebt niets geleerd, maar je hebt wel een leuk zelfrijdend karretje.
  • Je gaat het zelf proberen te programmeren, raakt compleet overweldigd van de complexiteit en de problemen waar je tegenaan gaat lopen bij het programmeren en smijt het hele ding gefrustreerd in de hoek, om deze vervolgens nooit meer aan te raken. "Niks voor mij dit"
  • Je bent een natuurtalent en ondervindt totaal geen problemen bij het bouwen en programmeren van deze kit. (zeer onwaarschijnlijk)
Uitgaande dat de laatste optie niet het geval gaat zijn, Zou het natuurlijk ontzettend jammer zijn om zo'n project te maken zonder er iets van te leren of om er gefrustreerd mee te raken en nooit meer om te kijken naar deze mooie wereld van Embedded systemen.

Om frustratie te voorkomen, adviseer ik om alle onderdelen als losse projectjes te beschouwen, en die te doorgronden. Je hebt op dit karretje namelijk vanalles zitten:
  • Een ultrasoon-afstandssensor om te bepalen of het pad voor het karretje vrij is
  • Een servo-motor om de ultrasoon-afstandssensor mee te kunnen roteren
  • Vier motoren die ieder wiel onafhankelijk kunnen aandrijven
  • Een motor-controller om de vier motoren op de juiste manier aan te sturen
  • Twee obstakeldetecterende IR sensoren die op de grond gericht staan met een reden
Dus begin eens met elke sensor of actuator een keertje los aan te sluiten op de Arduino en deze te programmeren. Probeer door te krijgen hoe de sensor werkt, en bijvoorbeeld ook te ontdekken wat de beperkingen of onnauwkeurigheden zijn.

Zo'n ultrasoon-afstandssensor bijvoorbeeld is beperkt in het aantal metingen dat hij per seconde kan uitvoeren, en meet lang niet altijd even nauwkeurig de afstand op. Ook zijn er bepaalde materialen waar de sensor helemaal geen meting op uit kan voeren (probeer maar eens de afstand tot een microvezeldoek te meten met die sensor. Gaat je niet lukken!). Hoe zou dat komen? Wat geeft de sensor aan informatie terug aan de Arduino bij het maken van zo'n onjuiste meting? Is het makkelijk in je programma te ontdekken wanneer een meting onjuist is, of kan het goed zijn dat er soms een onjuiste meting tussendoor glipt? Hoe voorkom je dat zo'n onjuiste meting in het eindproduct voor ongewenst gedrag van het karretje gaat zorgen (Dus: hoe filter je zo'n onjuiste meting eruit)?

Dát is de juiste manier om het beginnen met Arduino aan te vliegen. Zet een stip op de horizon, maar vlieg daar niet direct op af. Breek het project op in kleine, hapklare brokjes. Vaak is iedere sensor en iedere actuator even apart aandacht geven om het helemaal door te hebben hoe het werkt de juiste manier om dit te doen. Als je alle sensoren en actuatoren door hebt, ga je verder door twee sensoren of actuatoren tegelijk in één programma aan te sturen. Je kan namelijk altijd maar één ding tegelijk doen in Arduino, dus hoe verdeel je de aandacht tussen twee sensoren of actuatoren? Enzovoorts.

Resumerend: ik denk dat je er het meest verstandig aan doet om een project te kiezen dat je toch al gaaf vind, en graag zelf zou willen namaken, daarvoor de spullen te kopen die je nodig hebt en dat dan in kleine stukjes op te breken en jezelf expert te maken in de individuele onderdelen, alvorens je gaat proberen de meerdere onderdelen samen te voegen in het grote eindproduct. En kies dan vooral een einddoel wat je toch al aanspreekt, want anders zakt de moed je waarschijnlijk snel in de schoenen. Je hebt het voordeel al een beetje PHP te kennen, en dus bekend bent met syntaxis van een programmeertaal die behoorlijk veel lijkt op C en je zult ook al enigszins bekend zijn met voorwaardelijk programmeren (if...else), maar je zult nog een hoop gaan leren gedurende het proces.

Om tot slot antwoord te geven op je vraag: Mijn eerste project was een LED-flitser, à la politie-flitslicht. Begonnen met twee ledjes, om en om laten knipperen. Dan een complexer flitspatroon. Dan meerdere, verschillende flitspatronen achter elkaar. Toen een knopje erbij om te kunnen wisselen van flitspatroon. Toen 3 lampjes per kleur i.p.v. 1, en zo steeds verder uitgebouwd. Heel veel eenvoudiger dan dat wordt het eigenlijk niet, en toch kom je daar al genoeg lastige dingen in tegen beloof ik je. Een knopje is namelijk niet zomaar een knopje (debouncing/contactdender en pullup/pulldown weerstanden zijn twee dingen waar je over moet leren voordat je een knopje goed werkend krijgt bijvoorbeeld).

[ Voor 5% gewijzigd door naarden 4ever op 24-01-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
hano schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:20:
[...]

Ik heb deze maand een budget van €125 apart gezet voor Arduino project heb je misschien een aanrader welke board en attachments ik het best kan aanschaffen met dit budget.
Niet echt wacht dat hangt echt volledig af van jouw interesses, doelen en vaardigheden.

Ik zou sowieso beginnen met wat simpels van een paar tientjes en pas als je weet wat je wilt de rest uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hano
naarden 4ever schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:39:
Ik ben van mening dat eerst het kopen van een Arduino of soortgelijk en dan daarna jezelf gaan afvragen wat je ermee wilt gaan doen verkeerd om handelen is. Je gaat aan de slag met Arduino omdat je waarschijnlijk iets hebt gezien online wat je gaaf vond en zelf wilt reproduceren. Dan zou dat je doel moeten zijn. Als dat nu nog erg ver van je huidige vaardigheden met Arduino ligt, dan moet je het project gaan opdelen in kleinere stukjes en elk klein stapje wordt dan op zichzelf een doel.

Een voorbeeld: Je moet vooral niet als beginner willen beginnen met het bouwen van een zelfrijdende auto als deze: (er zijn heel veel kitjes te vinden voor wagentjes zoals deze)

[Afbeelding]

Hartstikke leuk natuurlijk, en het fijne van zo'n kitje is dat je er vrij zeker van kan zijn dat je alles wat je nodig hebt meteen hebt. Maar met zo'n karretje beginnen te bouwen gaat één van de volgende uitkomsten hebben:
  • Je bouwt het hele setje in elkaar, gaat op internet struinen naar voorbeeldcode en probeert verschillende voorbeelden uit tot er eentje werkt. Eindstand: je hebt niets geleerd, maar je hebt wel een leuk zelfrijdend karretje.
  • Je gaat het zelf proberen te programmeren, raakt compleet overweldigd van de complexiteit en de problemen waar je tegenaan gaat lopen bij het programmeren en smijt het hele ding gefrustreerd in de hoek, om deze vervolgens nooit meer aan te raken. "Niks voor mij dit"
  • Je bent een natuurtalent en ondervindt totaal geen problemen bij het bouwen en programmeren van deze kit. (zeer onwaarschijnlijk)
Uitgaande dat de laatste optie niet het geval gaat zijn, Zou het natuurlijk ontzettend jammer zijn om zo'n project te maken zonder er iets van te leren of om er gefrustreerd mee te raken en nooit meer om te kijken naar deze mooie wereld van Embedded systemen.

Om frustratie te voorkomen, adviseer ik om alle onderdelen als losse projectjes te beschouwen, en die te doorgronden. Je hebt op dit karretje namelijk vanalles zitten:
  • Een ultrasoon-afstandssensor om te bepalen of het pad voor het karretje vrij is
  • Een servo-motor om de ultrasoon-afstandssensor mee te kunnen roteren
  • Vier motoren die ieder wiel onafhankelijk kunnen aandrijven
  • Een motor-controller om de vier motoren op de juiste manier aan te sturen
  • Twee obstakeldetecterende IR sensoren die op de grond gericht staan met een reden
Dus begin eens met elke sensor of actuator een keertje los aan te sluiten op de Arduino en deze te programmeren. Probeer door te krijgen hoe de sensor werkt, en bijvoorbeeld ook te ontdekken wat de beperkingen of onnauwkeurigheden zijn.

Zo'n ultrasoon-afstandssensor bijvoorbeeld is beperkt in het aantal metingen dat hij per seconde kan uitvoeren, en meet lang niet altijd even nauwkeurig de afstand op. Ook zijn er bepaalde materialen waar de sensor helemaal geen meting op uit kan voeren (probeer maar eens de afstand tot een microvezeldoek te meten met die sensor. Gaat je niet lukken!). Hoe zou dat komen? Wat geeft de sensor aan informatie terug aan de Arduino bij het maken van zo'n onjuiste meting? Is het makkelijk in je programma te ontdekken wanneer een meting onjuist is, of kan het goed zijn dat er soms een onjuiste meting tussendoor glipt? Hoe voorkom je dat zo'n onjuiste meting in het eindproduct voor ongewenst gedrag van het karretje gaat zorgen (Dus: hoe filter je zo'n onjuiste meting eruit)?

Dát is de juiste manier om het beginnen met Arduino aan te vliegen. Zet een stip op de horizon, maar vlieg daar niet direct op af. Breek het project op in kleine, hapklare brokjes. Vaak is iedere sensor en iedere actuator even apart aandacht geven om het helemaal door te hebben hoe het werkt de juiste manier om dit te doen. Als je alle sensoren en actuatoren door hebt, ga je verder door twee sensoren of actuatoren tegelijk in één programma aan te sturen. Je kan namelijk altijd maar één ding tegelijk doen in Arduino, dus hoe verdeel je de aandacht tussen twee sensoren of actuatoren? Enzovoorts.

Resumerend: ik denk dat je er het meest verstandig aan doet om een project te kiezen dat je toch al gaaf vind, en graag zelf zou willen namaken, daarvoor de spullen te kopen die je nodig hebt en dat dan in kleine stukjes op te breken en jezelf expert te maken in de individuele onderdelen, alvorens je gaat proberen de meerdere onderdelen samen te voegen in het grote eindproduct. En kies dan vooral een einddoel wat je toch al aanspreekt, want anders zakt de moed je waarschijnlijk snel in de schoenen. Je hebt het voordeel al een beetje PHP te kennen, en dus bekend bent met syntaxis van een programmeertaal die behoorlijk veel lijkt op C en je zult ook al enigszins bekend zijn met voorwaardelijk programmeren (if...else), maar je zult nog een hoop gaan leren gedurende het proces.

Om tot slot antwoord te geven op je vraag: Mijn eerste project was een LED-flitser, à la politie-flitslicht. Begonnen met twee ledjes, om en om laten knipperen. Dan een complexer flitspatroon. Dan meerdere, verschillende flitspatronen achter elkaar. Toen een knopje erbij om te kunnen wisselen van flitspatroon. Toen 3 lampjes per kleur i.p.v. 1, en zo steeds verder uitgebouwd. Heel veel eenvoudiger dan dat wordt het eigenlijk niet, en toch kom je daar al genoeg lastige dingen in tegen beloof ik je. Een knopje is namelijk niet zomaar een knopje (debouncing/contactdender en pullup/pulldown weerstanden zijn twee dingen waar je over moet leren voordat je een knopje goed werkend krijgt bijvoorbeeld).
Bedankt voor de lange uitleg ik waardeer het dit is idd mijn probleem ik leg de lat altijd iets te hoog waardoor ik motivatie en inzicht verlies mijn einddoel is een unieke weegschaal te maken eerst gewoon simpel wegen maar in de toekomst ook materiaal identificeren of metingen maken van het materiaal wat geweerd word denk bijv aan rafiosctief afval of iets in die richting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rrob
ik zie dat er speciale weegcel versterkers https://www.otronic.nl/nl...el-versterker-module.html zijn met een eigen 24bit ADC, dan werkt die esp8266 volgens mij prima en is een weegschaal helemaal niet zo ingewikkeld. https://www.instructables...-Arduino-Weighing-Scales/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hano
Rrob schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:15:
ik zie dat er speciale weegcel versterkers https://www.otronic.nl/nl...el-versterker-module.html zijn met een eigen 24bit ADC, dan werkt die esp8266 volgens mij prima en is een weegschaal helemaal niet zo ingewikkeld. https://www.instructables...-Arduino-Weighing-Scales/
Ow ja die ga ik gelijk even bestellen
Voordat ik de bestelling plaats heb jij nog modules waarvan je nu niet meer zonder kunt nadat je deze hebt ontdekt zoja hoor ik het graag :) nogmaals bedankt voor alle hulp en tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
[url=https://www.otronic.nl/nl/ch340-ttl-usb-serial-port-adapter-33v-5v-140568416.html]USB-serial adapter hebben liggen is altijd handig.

En verder wat Dupond draden en een soldeerbout voor als je het final gaat maken.

Overigens is het bord dat je hebt bekend als Wemos D1 mini.

Ook link op Otronic gepakt omdat er hier al naar gelinkt werd. Maar 0 ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 13:46
De basis in zicht krijgen is m.i. een stand alone microcontroller, Mcu, op een bread board neerzetten en deze dan via een losse programmer te laten blinken.
Je hebt ook bread board voedingen met usb aansluiting en dan kan je het via de Arduino IDE programmeren.
Edit:
Ik meen dat daarvan hieronder een mooi voorbeeld staat. Want er is een extra IC nodig om met Usb te kunnen programmeren bedacht ik me achteraf :

https://www.electronics-l...mega328p-on-a-breadboard/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id-67SN_8KV2vLPx5EMGcb0DTB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Se6uFtDA0Ezm4EWh41swSUPr.png?f=fotoalbum_large

Voordeel is dat je de datasheet, of in ieder geval de pin-indeling, in moet duiken en dus beter zicht krijgt op het gebeuren.

Deze heb ik toevallig vanmorgen wat gefatsoeneerd :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N7sz2mKqmHqfeI540htx9hyWmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vht40pyBNbefzb8pwvViTTwH.jpg?f=fotoalbum_large

Met een STK 500 Avr Isp programmer en Micro Chip Studio 7 flash ik zo nu en dan deze Atm328P chip voor allerlei test projectjes waarna ze eventueel met diezelfde software ge-debugd kunnen worden. En dat kan dan ook met andere chips/Ic's, bijvoorbeeld een Atm32A maar bijvoorbeeld ook Pic's.

Onderstaande foto komt van het internet met de vele voorbeelden over Arduino op een bread board.
Ic's met sticker zijn vast nog ergens te koop maar noodzakelijk is het niet voor wie kan tellen, wel makkelijker ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crJEBKjhXlnp8h03CXMhZBGPSE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ib5BMX1oOfUP9N1Z5mJ4LfZL.jpg?f=fotoalbum_large

Probeer ook eens een simulator, als je nog niet veel onderdelen hebt is dat wel een uitkomst, bijvoorbeeld SimulIDE :

https://simulide.com/p/

Deze meneer heeft vele basis-projecten op video gezet met bijbehorende links naar de codes eronder :

https://www.youtube.com/@AnasKuzechie/videos

In hoeverre dat aansluit met jouw bordjes in de OP is de vraag, voor mij althans, want ik ken de ESP serie niet.

[ Voor 44% gewijzigd door kitao op 31-01-2025 20:20 . Reden: Usb programmer toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:59

Yucon

*broem*

Een ultrasoon afstandmeter met een simpele display is een mooi eerste project. Het is goed te doen en het voelt geavanceerd.

Zoekterm: HC-SR04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24

franssie

Save the albatross

@kitao zal zeker werken maar dan breng je gelijk ook de complexiteit van het breadboard in het project. A;s je al bekend bent met die dingen dan werkt het waarschijnlijk wel natuurlijker. Ik ben meer van de gaatjes perf boards of semi-deadbug (alle onderdelen aanelkaar solderen in 3d).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 13:46
@franssie

Het is op een bread board af en toe inderdaad wat onhandig met slechte verbindingen en gammele draadjes enzo maar ik heb me afgeleerd om iets wat niet goed lukt om daar eeuwig mee bezig te blijven. Zo ben ik momenteel bezig met een (mislukt) KY-040 Rotary Encoder projectje maar dan heb ik het al gauw over ca. 20 aansluitdraden met leds erbij.

YouTube: Assembly via Arduino (part 24) - KY 040 Rotary Encoder

In zo'n geval dat het hapert kan er evt. naar een simulator worden uitgeweken om te testen of de code met schakeling zou moeten werken. Of een code en KY-040 opstelling van iemand anders uitproberen :

https://projecthub.arduin...controlled-led-row-703098

Die deed het dan gelukkig een stuk beter.

Maar indien het dan nog niet zou werken dan laat ik het vallen voor een andere dag.

Solderen doe ik alleen met voorgedrukte fabrieks pcb's, dat vind ik momenteel al lastig genoeg.

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 31-01-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-06 10:30
hano schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:22:
...
Is het mogelijk om deze dingen via een Android te programmeren? Of heb ik per se de Arduino Software op pc nodig?
Je zou de App Blynk IoT eens kunnen proberen.
Zie ook: https://blynk.io/getting-started

[ Voor 7% gewijzigd door dik_voormekaar op 03-02-2025 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:44
Beste Tweakers,

Ik heb een vergelijkbare vraag als de initiele poster. Ik wilde het volgende maken: https://www.bright.nl/nie...sche-energietarieven.html
https://github.com/ardboer/Tibber_Price_Monitor

Nu is het mij gelukt om de ontbrekende ESP8266 driver te vinden en de software naar het board te schrijven, maar ik krijg deze niet aan Wifi gekoppeld. :?

Omdat ik dit eigenlijk voor iemand anders probeer en ik nu dus eigenlijk de WiFi gegevens vooraf programmeren moet wil ik eigenlijk wat anders naar het board schrijven.

Mijn wens is dat het board na programmeren een eigen SSID uitzend, tot deze via PC of GSM aangepast is. Ook dat als het board de SSID zoek raakt het weer reset naar de initiële SSID.

Zou iemand mij hier AJB mee kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Ik heb ooit een opzet gemaakt dat, zolang het bordje geen wifi verbinding heeft, hij een accesspoint opzet met daarachter een simpele webpagina waar je de SSID en PSK kon instellen. Zal vast nog wel ergens online zo'n scriptje te vinden zijn.

edit; hier staat wel zo'n library; https://github.com/tzapu/WiFiManager

[ Voor 13% gewijzigd door ouweklimgeit op 10-04-2025 10:05 ]

Pagina: 1