Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-06 15:32
Hallo,
Een korte vraag over mijn piekvermogen.

Sinds 2023 7 zonnepanelen x 400 WP (4 op zuiden, 3 op zuidwesten allen in mooie helling 30 graden) met GoodWe 2000 XS omvormer.
Opbrengst in 2024 (eerste volledige jaar) was 1716kwh.

Mijn simpele wiskundige berekening is dat er twee panelen niet goed aangesloten zijn o.i.d.?
Of kan het aan de omvormer liggen?
Ik heb verder volgens mij geen gegevens p/zonnepaneel..?

Een vervolgvraag die in mijn achterhoofd zit is of het installatiebedrijf nog eventueel tot een restitutie verzocht kan worden (of is het gewoon mijn onoplettendheid :( ).

Momenteel installatiebedrijf op de hoogte gebracht en ze willen het nu 'op de mail met screenshots' zodat ze het kunnen 'onderzoeken'.

Dank voor de reacties, groeten uit Eindje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsLGmsW0_b8PgP60R_23zUUJ7as=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LU40K2LyOqV9sMzxZ45hL6Ec.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MsxSmn7mFiz89q9SMGIGC8d7bM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paJAmoHJWGw19iH9fWVgkS0N.jpg?f=fotoalbum_tile

...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-06 08:32
Tja, 2 verschillende orientaties op een string omvormer met slechts 1 mptt. Dat gaat niet 100% efficient werken. Dit had de installateur anders moeten doen. Of met micro's of een omvormer met meedere mptts. Alleen is 2 panelen dan weer te weinig voor een losse tracker denk ik voor startspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
arneaux schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:21:
Hallo,
Een korte vraag over mijn piekvermogen.

Sinds 2023 7 zonnepanelen x 400 WP (4 op zuiden, 3 op zuidwesten allen in mooie helling 30 graden) met GoodWe 2000 XS omvormer.
Opbrengst in 2024 (eerste volledige jaar) was 1716kwh.

Mijn simpele wiskundige berekening is dat er twee panelen niet goed aangesloten zijn o.i.d.?
Of kan het aan de omvormer liggen?
Ik heb verder volgens mij geen gegevens p/zonnepaneel..?

Een vervolgvraag die in mijn achterhoofd zit is of het installatiebedrijf nog eventueel tot een restitutie verzocht kan worden (of is het gewoon mijn onoplettendheid :( ).

Momenteel installatiebedrijf op de hoogte gebracht en ze willen het nu 'op de mail met screenshots' zodat ze het kunnen 'onderzoeken'.

Dank voor de reacties, groeten uit Eindje

[Afbeelding][Afbeelding]

...
Wat is je simpele wiskundige berekening dan waardoor je concludeert dat 2 panelen niet goed zijn aangesloten? Ik zie hier nergens uit je screenshots hoeveel piekvermogen je geleverd hebt.

Je totale capaciteit wordt gelimiteerd door je omvormer, dat heeft niets met je panelen te maken.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 17:52
VidaR-9 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:28:
[...]

Wat is je simpele wiskundige berekening dan waardoor je concludeert dat 2 panelen niet goed zijn aangesloten? Ik zie hier nergens uit je screenshots hoeveel piekvermogen je geleverd hebt.

Je totale capaciteit wordt gelimiteerd door je omvormer, dat heeft niets met je panelen te maken.
Ik vermoed dat het gaat om de 2kWp "PV-capaciteit" in het 2e screenshot? 7x400 Wp = 2800 Wp, en bij 2000 Wp zou je 5x 400 Wp kunnen interpreteren....

Zoiets denk ik.

Maar goed, verschillende oriëntaties op 1 MPPT is idd vragen om problemen. Die installateur heeft dus duidelijk niet geweten waar ie mee bezig was met deze installatie...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Gameboy schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:31:
[...]

Ik vermoed dat het gaat om de 2kWp "PV-capaciteit" in het 2e screenshot? 7x400 Wp = 2800 Wp, en bij 2000 Wp zou je 5x 400 Wp kunnen interpreteren....

Zoiets denk ik.
Exact.
Maar goed, verschillende oriëntaties op 1 MPPT is idd vragen om problemen. Die installateur heeft dus duidelijk niet geweten waar ie mee bezig was met deze installatie...
Nou dat zijn duidelijke, technische reacties. Dankjewel.
Rechtsbijstand maar even inschakelen, hehe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 17:52
Juist, hoewel ik niet weet of dat wordt vastgesteld aan de hand van het aantal panelen maal het piekvermogen per paneel, of dat het simpelweg een getalletje is wat door de installateur ergens kan worden ingevuld.

Mogelijk is dat laatste het geval, en kan het zomaar zijn dat dit lager is ingevuld om de problemen met de verschillende oriëntaties te verdoezelen, waardoor je niet snel denkt opbrengst te missen met deze setup.

Disclaimer: dit zijn nogal brute aannames, dus neem dit zeker met een korrel zout!
[...]

Nou dat zijn duidelijke, technische reacties. Dankjewel.
Rechtsbijstand maar even inschakelen, hehe.
Het lijkt me verstandiger dat je eerst de installateur aanschrijft en vraagt om verduidelijking van de keuzes bij installatie, en hoe die "2kWp" tot stand is gekomen in je installatie-overzicht. En wat de overwegingen zijn geweest voor deze specifieke installatie in combinatie met deze omvormer.

En als dat niet naar tevredenheid wordt beantwoord, kun je ze in eerste instantie aanmanen om een fatsoenlijk werkende installatie te realiseren.

Pas als dat niet naar tevredenheid werkt, kun je eens denken aan een rechtsbijstand. Dat is niet de eerste stap, maar juist de laatste in een conflict met een leverancier/installateur.

Succes!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
je piekvermogen is niet onjuist, maar je installatie is niet goed ontworpen en levert daardoor relatief weinig op. Kan prima zijn zo lang het niet te veel geld heeft gekost natuurlijk ;) Het is gangbaar om bij een PV-installatie voor de jaaropbrengst te kijken naar de hoeveelheid piekvermogen aan panelen, bij jou 7 x 400 W = 2800 Wp. Dan doe je daar een factor overheen obv de orientatie, in jouw geval ~80% en kom je op 2800 * 80% --> 2.240 kWh/jaar verwachtte opbrengst. Je zit daar dus 600-700 kWhs onder.

dit is te verklaren doordat het systeemontwerp niet heel lekker is. Wel simpel en goedkoop. Als je installateur dit netjes heeft vertelt voordat het is aangelegd dan is er niet zoveel aan de hand. Alles staat of valt met wat de installateur je heeft aangeboden en of er bijv. een opbrengst-garantie is (vaak niet).

edit: die 2 kWp in het overzicht is te verklaren doordat er een 2 kW omvormer hangt dus die vraag hoef je niet meer te stellen lijkt me. Qua vermogen ook niks geks om een iets kleinere omvormer te kiezen. Wat wel gek is dat er 2 dakvlakken zijn met weinig panelen op 1 omvormer met maar 1 MPPT, dat gaat niet heul lekker werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 22-01-2025 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat @Gameboy zegt, RBS nog niet aan de orde. Ook niet echt een constructieve stap.

Wat waren de voorgespiegelde opbrengsten in de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:39:
Wat @Gameboy zegt, RBS nog niet aan de orde. Ook niet echt een constructieve stap.

Wat waren de voorgespiegelde opbrengsten in de offerte?
Duidelijk.

Opbrengsten waren gebaseerd op 8 zonnepanelen met vermogen 3200WP, opbrengst 3021 Kwh.
met verdeelsleutel van 0,944 kom ik voor 7 zonnepanelen op 2643 Kwh uit.

(Plaatsing van 8 zonnepanelen kon toch niet, kwamen paar centimeter tekort, is netjes gerestitueerd etc.).

[ Voor 11% gewijzigd door arneaux op 22-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
arneaux schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:44:
[...]

Duidelijk.

Opbrengsten waren gebaseerd op 8 zonnepanelen met vermogen 3200WP, opbrengst 3021 Kwh.
met verdeelsleutel van 0,944 kom ik voor 7 zonnepanelen op 2643 Kwh uit.
Nee, wat werd er voorgespiegeld qua opbrengst?
Daar zou je oriëntatie, schaduw, systeem lay-out etc al in moeten zitten. Je hoeft daar niet zelf nog een correctie overheen te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
bbbrumbrum schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:47:
[...]

Nee, wat werd er voorgespiegeld qua opbrengst?
Daar zou je oriëntatie, schaduw, systeem lay-out etc al in moeten zitten. Je hoeft daar niet zelf nog een correctie overheen te gooien.
dat staat toch in zijn post? De installateur heeft blijkbaar gezegd dat bij 3200Wp geplaats vermogen er 3021 kWhs per jaar te verwachten zijn. Je kunt dan logischerwijs aannemen dat bij 7 ipv 8 panelen je op (7/8) * 3021 --> 2.643 kWhs per jaar denkt uit te komen. Daar zit het duidelijk onder.

De installateur gaat hier ook behoorlijk nat op want met 2 zulke orientaties, weinig panelen per string en geen micro-omvormers haal je nooit zo'n hoge opbrengst. Dit geeft TS ruimte om het gesprek mee aan te gaan!

@TS: hoe was de prijs? want 1700 kWh/jaar is minder erg als het maar 3000 euro kostte dan als de schade 5000 euro was zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Fr33z schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:39:
edit: die 2 kWp in het overzicht is te verklaren doordat er een 2 kW omvormer hangt dus die vraag hoef je niet meer te stellen lijkt me. Qua vermogen ook niks geks om een iets kleinere omvormer te kiezen. Wat wel gek is dat er 2 dakvlakken zijn met weinig panelen op 1 omvormer met maar 1 MPPT, dat gaat niet heul lekker werken.
Die eerste onderbouwing was inderdaad wel enigszins zo verteld.
En de oorspronkelijke plaatsing was in de oorspronkelijke offerte allemaal op het zuiden.
Ter plekke werd geoordeeld: we moeten de indeling op dit (ene) dakvlak anders organiseren, anders past het niet. Vandaar van 8 naar 7 panelen.
Verklaring is wellicht dat ze verder maar hebben uitgevoerd wat er al doorgegeven was...

Die laatste zin begrijp ik maar deels: er zouden dus meerdere MPPT's moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Fr33z schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:53:
[...]

@TS: hoe was de prijs? want 1700 kWh/jaar is minder erg als het maar 3000 euro kostte dan als de schade 5000 euro was zeg maar
Laten we maar zeggen dat het naar dat laatste bedrag neigt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:38
2024 was wel een heel slecht jaar voor de zonnepanelen opbrengst.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 20:11

voz

De echte kenner

Je hebt je vraag bij de installateur belegd, deze vraagt om meer informatie en even verder heb je het al over rechtsbijstand inschakelen. Begin eens met de installateur een kans geven tot toelichting. Op basis daarvan, kun je bepalen of er een probleem is of niet. Kom je er met de installateur niet uit, dan kun je overwegen iets met rechtsbijstand te gaan doen.

Inhoudelijk:
Initieel zou je alles op dezelfde oriëntatie krijgen. Zonder schaduw, kan dat op zich best op 1 string.
Bij de installatie bleek, dat het niet kon op dezelfde oriëntatie en zijn de panelen in 2 verschillende oriëntaties gelegd. Dat moet je inderdaad niet willen op 1 string. De installateur had op dit moment de consequenties voor de opbrengst met je moeten bespreken. Is dat gebeurd?

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
arneaux schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Laten we maar zeggen dat het naar dat laatste bedrag neigt....
Oef, dat is echt duur voor zo'n systeem. Vervelend dat dan de opbrengst jiust tegenvalt. Zeker voor een premium-prijs mag je verwachten dat er echt een goed systeem ligt. Dat is dit niet, in ieder geval puur ontwerp-technisch voldoet dit aan geen enkele richtlijn.

edit: meerdere MPPTs kan maar helpt niet bij zo weinig panelen. Eigenlijk hadden ze bij het vaststellen van "past niet, moet op meerdere dakvlakken/orientaties" meteen op moeten houden en het hoofdkantoor/ de ontwerper moeten bellen. Want daarmee klopt het ontwerp niet (meer) en leg je een systeem aan dat nooit optimaal gaat werken. Het doet wel iets, zoals je nu meet, maar absoluut niet wat er verkocht is. Gelukkig hebben ze zelf blijkbaar aangeven dat een bepaalde opbrengst te verwachten was. Die is onhaalbaar met wat ze nu hebben neergelegd.

source: heb een tijd panelen gelegd bij een installatie-bedrijf ;) en wat hier gedaan is kan geen goed werkend systeem opleveren en dat merk je nu in de opbrengst. Inmeetfouten komen geregeld voor en het is aan het bedrijf om dan netjes om te gaan met wat er wel kan en dat duidelijk aan de klant te maken. Natuurlijk willen die monteurs gewoon door en zorgen dat er iets ligt, maar daar gaan ze in dit geval nat op en dit gaat ze geld kosten. beetje gepruts wel dit :X :/

[ Voor 52% gewijzigd door Fr33z op 22-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
voz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:27:
Inhoudelijk:
Initieel zou je alles op dezelfde oriëntatie krijgen. Zonder schaduw, kan dat op zich best op 1 string.
Bij de installatie bleek, dat het niet kon op dezelfde oriëntatie en zijn de panelen in 2 verschillende oriëntaties gelegd. Dat moet je inderdaad niet willen op 1 string. De installateur had op dit moment de consequenties voor de opbrengst met je moeten bespreken. Is dat gebeurd?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Fr33z schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:33:
[...]

edit: meerdere MPPTs kan maar helpt niet bij zo weinig panelen. Eigenlijk hadden ze bij het vaststellen van "past niet, moet op meerdere dakvlakken/orientaties" meteen op moeten houden en het hoofdkantoor/ de ontwerper moeten bellen. Want daarmee klopt het ontwerp niet (meer) en leg je een systeem aan dat nooit optimaal gaat werken. Het doet wel iets, zoals je nu meet, maar absoluut niet wat er verkocht is. Gelukkig hebben ze zelf blijkbaar aangeven dat een bepaalde opbrengst te verwachten was. Die is onhaalbaar met wat ze nu hebben neergelegd.
Dank voor je inhoudelijke bericht.

Moet ik hier uit opmaken dat het technisch niet in de buurt kán komen van de eerder gedeelde opbrengst door de huidige opzet met oriëntaties en?

De hamvraag wordt dan wat kan ik in deze situatie verwachten als "nette oplossing? volgens jullie experts? En dat op technisch (MPPT/omvormer?), economisch (restitutie van niet ontvangen opbrengst/vergoeding voor herstel?) en moreel organisatorisch oogpunt....

edit: zojuist installatiebedrijf per mail verzocht om reactie .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
even ter dubbelcheck: bij installatie werd geconcludeerd dat er niet 8 maar 7 pasten maar was het nou ook zo dat er toen ineens naar een tweede dakvlak met andere orientatie werd uitgeweken? Want zoals ik het nu lees heb je 2 dakvlakken, 1 op zuid en 1 op zuid-west (dus 90 graden gedraaid tov van elkaar) en beide schuin dak met een helling van ongeveer 30 graden toch?

Zo ja: dan is er geen enkele mogelijkheid dat dit een mooie opbrengst geeft als je die orientaties met zo weinig panelen in 1 string combineerd. Kan alleen maar met micro-omvormers (dus elk paneel zijn eigen omvormer). Zoals je metingen laat zien wordt er wel stroom gemaakt, maar wel een stuk minder dan in goede condities. Dit komt doordat het slechtste paneel in de rij bepaald hoeveel stroom er kan lopen. Doordat in jouw configuratie altijd een deel van de panelen niet lekker in de zon ligt zullen die de andere panelen afremmen qua opbrengst.

maar dit verhaal is meer achtergrondinfo, waar het om gaat is dat ze iets hebben aangelegd en hebben beloofd dat het ~2.600 kWh/jaar opbrengt. Dat is duidelijk niet zo. De reden is ook duidelijk, namelijk dat ze iets hebben aangelegd wat een slecht ontwerp is en voor geen meter binnen de ontwerprichtlijnen valt. Dat tweede is hun probleem en moeten zij maar voor je oplossen, ik zou gewoon lekker aangeven "mijn opbrengst valt erg tegen, kijk maar --> meting van dit jaar plus berekening wat je verwacht".

Wat is een nette oplossing: geld terug OF zorgen voor micro-omvormers/2 mini-omvormers. Dit tweede gaat ze minimaal 800-1000 euro aan spullen kosten en montagedagje voor een team monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Fr33z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 09:45:
even ter dubbelcheck: bij installatie werd geconcludeerd dat er niet 8 maar 7 pasten maar was het nou ook zo dat er toen ineens naar een tweede dakvlak met andere orientatie werd uitgeweken? Want zoals ik het nu lees heb je 2 dakvlakken, 1 op zuid en 1 op zuid-west (dus 90 graden gedraaid tov van elkaar) en beide schuin dak met een helling van ongeveer 30 graden toch?
Zie hier (sorry niet in gelegenheid om foto's te maken ter plaatse vandaag):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRxcA2XIqQMEpLcAX8iA8hcucTQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nO6IawVow3NB4iX19t8HSPpm.png?f=fotoalbum_large

Dus alles zou op één (plat) dakvlak geïnstalleerd worden, maar waar ze eigenlijk allemaal op zuiden zouden komen te liggen (naar links in de tekening) zijn de onderste drie dus naar zuidwesten gedraaid.
Zo ja: dan is er geen enkele mogelijkheid dat dit een mooie opbrengst geeft als je die orientaties met zo weinig panelen in 1 string combineerd. Kan alleen maar met micro-omvormers (dus elk paneel zijn eigen omvormer). Zoals je metingen laat zien wordt er wel stroom gemaakt, maar wel een stuk minder dan in goede condities. Dit komt doordat het slechtste paneel in de rij bepaald hoeveel stroom er kan lopen. Doordat in jouw configuratie altijd een deel van de panelen niet lekker in de zon ligt zullen die de andere panelen afremmen qua opbrengst.
Wat mij betreft essentiële toelichting voor mij als leek, super.
Net als jouw aangedragen idee rondom de oplossing, geeft in elk geval een denkrichting.
Dank @Fr33z en de rest!

(Maakt me des te benieuwder naar hun reactie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Maar is dit nou 1 dakvlak of meerdere? ik kan op het plaatje niet duidelijk genoeg zien hoe het zit. En is het nou een plat dak? of een schuin dak? een foto is denk ik nodig want ik heb nu twijfels of ik het goed genoeg begrepen heb en of mijn beweringen dus kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
Fr33z schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:40:
een foto is denk ik nodig want ik heb nu twijfels of ik het goed genoeg begrepen heb en of mijn beweringen dus kloppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQxiE3WotaO2ySVKa9sFYtSkOqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mJ9h721ygf03AgHK3gVwUQv.jpg?f=fotoalbum_large

Bij dezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Verschillende orientaties, moet niet op 1 MPPT.

Er zijn ook te weinig panelen voor 2 MPPT.

Dit kan dus eigenlijk alleen met micro-omvormers of optimizers, zoals het nu ligt.

Die 2k max is niet direct een probleem, overigens.

Voor 2800 Wp is bijna 5k in 2023 wel sowieso veel en veel te veel, zelfs als het goed zou zijn aangelegd. In plaats daarvan een omvormer die aan de kleine kant is, en ongeschikt, en goedkoop China spul. Maar goed, daar heb je nu weinig meer aan.

Wellicht met Hoymiles omvormers nog relatief goedkoop te redden. Die hebben in elk geval een variant voor 6 panelen (met 3 trackers), voor nog geen €300.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
deze situatie is echt heel anders dan je in de openingspost beschreven hebt. Dit is 2 orientaties op 1 plat dak, 90 graden gedraaid t.o.v. elkaar. hellingshoek is max. 15 graden ipv de 30 die je noemde. Dat maakt het effect VEEEL minder groot. Het is nog steeds niet optimaal maar ik zou inschatten dat je hiermee zo'n 10% opbrengst verliest t.o.v. ideale orientatie.

op zich blijft de vraag aan de leverancier hetzelfde: waarom is je opbrengst zoveel lager dan verwacht en wat gaan ze daar aan doen? want het blijft suboptimaal qua ontwerp EN bizar duur helaas.

extra: figuurtje met info over de te verwachtten opbrengst
Afbeeldingslocatie: https://zonduurzaam.nl/wp-content/uploads/2022/02/Grafiek-instralingsfactor-zonnepanelen.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
verschillende oriëntaties op 1 mpp.
het is niet optimaal, maar ook weer niet een te groot probleem van maken.
(veel tweakers vinden het wel leuk om iets te roepen, maar hebben ze dit gehoord of hebben ze het ook echt getest en geprobeerd en goed na gemeten. en dan vind ik het toch veel na geblaat, want de praktijk is toch een heel stuk weerbarstiger. en de kliene hoek maakt het eigenlijk best mogenlijk mits je de 10% verlies neemt.
dus ja ook ik vind @Fr33z zijn antwoord meer passend als de korte antwoordjes die ik hier lees.)

normaal als ik dit soort setjes zie en ze liggen perfect, dan kom je uit op een 2600kWh per jaar.
maar dit is niet hoog op een huis, maar laag op schuurtje, dat kost je al snel 10% opbrengst.
of gelopen jaar, was best een bagger jaar, ik zelf had een +/-10% lagere opbrengst als voorgaande jaren.
gewoon veel wolken weinig kou en hoge opbrengst.
dus als al je panelen goed hadden gelegen dan zou ik ook een grove 2000kWh verwachten.
dus al met al, grofweg je opbrengst is niet netjes maar ook niet super slecht.

de prijs, dat klinkt niet al te best.
als dat echt veel is, dan hadden ze dit echt veel maar dan ook veel netter mogen doen.

succes. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arneaux
migjes schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:28:
[...]
het is niet optimaal, maar ook weer niet een te groot probleem van maken.
Thanks, mooie nuances hier onderaan.

Inmiddels heb ik een (korte) reactie van de installateur.
Ze willen optimizers komen installeren, installatiekosten willen zij dan voor hun rekening nemen.
Kosten 210 euro enkel voor inkoop optimizers (voor 6 panelen dan, zoals door @Wilke genoemd?).

Ik twijfel nog om die kosten te dragen, aangezien het zo'n grove ontwerpfout is die ter plekke door drie installateurs (én de accountmanager) is genegeerd. Maar dat is voornamelijk koppigheid 8)

@migjes @Fr33z , nog een laatste, genuanceerd, advies? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door arneaux op 25-02-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
arneaux schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:51:
[...]

Thanks, mooie nuances hier onderaan.

Inmiddels heb ik een (korte) reactie van de installateur.
Ze willen optimizers komen installeren, installatiekosten willen zij dan voor hun rekening nemen.
Kosten 210 euro enkel voor inkoop optimizers (voor 6 panelen dan, zoals door @Wilke genoemd?).

Ik twijfel nog om die kosten te dragen, aangezien het zo'n grove ontwerpfout is die ter plekke door drie installateurs (én de accountmanager) is genegeerd. Maar dat is voornamelijk koppigheid 8)

@migjes @Fr33z , nog een laatste, genuanceerd, advies? O-)
oke, ze willen de om bouw kosten wel dragen, maar betalen van de optimizers.
(oke het had allemaal wat netter gemogen, maar heel slecht is de deal nu ook weer niet.)

er zijn alleen optimizers en optimizers (en micro's) etc etc....
als je voor b.v. 7xtigo XXX gaat, dan heb je een gaaf systeem, maar worden het halve bak varianten dan schiet je er niks mee op.
maar alles heeft ook weer een prijs, tigo is niet goedkoop b.v.
dus kun je meer zeggen wat je gaat krijgen?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1