NAS gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 08:59
Ik zoek een?
NAS

Wat is je budget?
niet van belang

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

Ik ben op zoek naar een 2bay NAS. Dient enkel als storage voor fotos genomen op 2 mobieltjes. Verder moet het ook dienen als extra schijf die ik extern kan benaderen. (dus van thuis uit op de nas op een andere locatie.Dat is alles wat het moet kunnen, geen video streamen , eigenlijk enkel als opslag.
Ik heb nu een Synology die best al wat ouder wordt. Voor het bedrijfje van mijn vrouw wil ik een extra NAS.Blijf ik bij dit merk of zijn er betere alternatieven ?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:34

br00ky

Moderator Harde Waren
En hoe ziet je shortlist eruit? Het forum is geen afhaalrestaurant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Faece als beide NAS'en op 2 locaties staan (dus jouw vrouw geen bedrijf aan huis hebt), zou je zelfs kunnen overwegen om beide NAS'en als elkaars backup te fungeren dus dubbel-win.

Als dat niet zo is en beide apparaten dus thuis staan, moet je alsnog op zoek naar een (cloud-)oplossing voor je backups. En als je enkel prive een NAS wil voor "2 mobieltjes", is het misschien zelfs (zeker) veel goedkoper om enkel een losse clouddienst aan te schaffen. Voor Apple is iCloud bijna onverslaanbaar, voor Android zou je (beter) naar Proton of Backblaze syncen als je het kostentechnisch leuk wil houden en niet meer dan "ongeveer" 200GB per device zou willen opslaan.

Wil je de "prive-"NAS ook gebruiken voor je laptops/desktops/ documenten/OS-backup/etc, dan zou ik je alsnog aanraden om een goede backup-strategie te bedenken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
br00ky schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:42:
En hoe ziet je shortlist eruit? Het forum is geen afhaalrestaurant :)
Ik heb enkel ervaring met synology, en dat is maar 1 toestel. Dus ik weet niet goed waar ik moet op letten

bij syno zie ik dat de Synology DS223j maar 1 gig ram heeft, dus deze zou ik schrappen.

ik neig voorlopig naar de Synology DiskStation DS224+ te gaan.
-minder verbruik dan de 223 , ram uitbreidbaar.

Naar andere merken heb ik nog niet gekeken, omdat ik er geen ervaring mee heb. Daarom deze vraag op het forum..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
MAX3400 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:02:
@Faece als beide NAS'en op 2 locaties staan (dus jouw vrouw geen bedrijf aan huis hebt), zou je zelfs kunnen overwegen om beide NAS'en als elkaars backup te fungeren dus dubbel-win.

Als dat niet zo is en beide apparaten dus thuis staan, moet je alsnog op zoek naar een (cloud-)oplossing voor je backups. En als je enkel prive een NAS wil voor "2 mobieltjes", is het misschien zelfs (zeker) veel goedkoper om enkel een losse clouddienst aan te schaffen. Voor Apple is iCloud bijna onverslaanbaar, voor Android zou je (beter) naar Proton of Backblaze syncen als je het kostentechnisch leuk wil houden en niet meer dan "ongeveer" 200GB per device zou willen opslaan.

Wil je de "prive-"NAS ook gebruiken voor je laptops/desktops/ documenten/OS-backup/etc, dan zou ik je alsnog aanraden om een goede backup-strategie te bedenken.
voor mijn vrouw moet er ook bestandsopslag zijn die niet in de cloud kan wegens gevoelige patientsinformatie, dus toch locale opslag nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Faece schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:37:
[...]
Ik heb enkel ervaring met synology, en dat is maar 1 toestel. Dus ik weet niet goed waar ik moet op letten

bij syno zie ik dat de Synology DS223j maar 1 gig ram heeft, dus deze zou ik schrappen.

ik neig voorlopig naar de Synology DiskStation DS224+ te gaan.
-minder verbruik dan de 223 , ram uitbreidbaar.
Je spreekt jezelf nu tegen. Je geeft aan dat je niet weet waar je op moet letten, maar blijkbaar vind je een model met 1GB geheugen blijkbaar onvoldoende. Geheugen in een nas is niet hetzelfde als in een PC. Voor opslag van foto's, zoals je jouw doel beschrijft, voldoet een DS223J prima. En scheelt de helft in kosten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
Microkid schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:42:
[...]

Je spreekt jezelf nu tegen. Je geeft aan dat je niet weet waar je op moet letten, maar blijkbaar vind je een model met 1GB geheugen blijkbaar onvoldoende. Geheugen in een nas is niet hetzelfde als in een PC. Voor opslag van foto's, zoals je jouw doel beschrijft, voldoet een DS223J prima. En scheelt de helft in kosten.
als mijn nas die al x-aantal jaar oud is,die ook 1 gig heeft, zou ik gaan denken dat dat x-aantal jaar later niet meer de norm is... Blijkbaar was ik mis, mijn excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:24

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Je zou nog naar de uitvoering: Synology DiskStation DS223, zonder harde schijven kunnen gaan.
Zit je mooi in het midden tussen een DS223J en DS224+, en je hebt dan 2GB en hot-swappable drives.

[ Voor 19% gewijzigd door Microkid op 23-01-2025 08:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Faece schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 06:39:
[...]

voor mijn vrouw moet er ook bestandsopslag zijn die niet in de cloud kan wegens gevoelige patientsinformatie, dus toch locale opslag nodig...
Euh nee? Er zijn verschillende GGZ's en *arts-praktijken die ik ken, die de data ook "gewoon" in "de cloud" hebben. Allicht dat voor bepaalde data er andere richtlijnen gelden, en dat is heel goed; en dan zal je alsnog wel op zoek moeten naar een backup-mogelijkheid niet op je NAS.

Of is de patient-informatie dusdanig onbelangrijk dat als onverhoopt de NAS voorzien wordt van cryptoware en/of het pand met NAS afbranddt en/of jouw vrouw niet meer bij machte is om de data te ontsleutelen, dat iedereen dat dan maar okee vindt?

Overigens stelde ik een berg vragen / ideeen / denkwijzen in mijn vorige post; het is onhandig (en voor ons lastiger meedenken) dat je de rest van de informatie negeert / niet beantwoord / misschien niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faece
MAX3400 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 12:54:
[...]

Euh nee? Er zijn verschillende GGZ's en *arts-praktijken die ik ken, die de data ook "gewoon" in "de cloud" hebben. Allicht dat voor bepaalde data er andere richtlijnen gelden, en dat is heel goed; en dan zal je alsnog wel op zoek moeten naar een backup-mogelijkheid niet op je NAS.

Of is de patient-informatie dusdanig onbelangrijk dat als onverhoopt de NAS voorzien wordt van cryptoware en/of het pand met NAS afbranddt en/of jouw vrouw niet meer bij machte is om de data te ontsleutelen, dat iedereen dat dan maar okee vindt?

Overigens stelde ik een berg vragen / ideeen / denkwijzen in mijn vorige post; het is onhandig (en voor ons lastiger meedenken) dat je de rest van de informatie negeert / niet beantwoord / misschien niet snapt.
Inderdaad.

Proton is op zich best goedkoop. Tegen de tijd dat ik een NAS heb "terugverdiend" heb ik al enige jaren proton gebruikt eigenlijk.
Ik ga dit eens testen voor een jaar. Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Faece schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 06:23:
[...]

Inderdaad.

Proton is op zich best goedkoop. Tegen de tijd dat ik een NAS heb "terugverdiend" heb ik al enige jaren proton gebruikt eigenlijk.
Ik ga dit eens testen voor een jaar. Bedankt voor de info
Even ter info (mijn situatie): op mijn NAS staat ongeveer 300GB aan persoonlijke data. Deze data komt van 2 laptops, 2 smartphones en mijn verleden. Van die 300GB vind ik ongeveer 120GB belangrijk genoeg om te backuppen en dat gaat naar OneDrive.

Afgelopen weken kritisch aan het kijken geweest; eigenlijk heb ik "slechts" 32GB aan data die ik echt niet kan missen. Bijzondere foto's / tijden. Persoonlijke documenten (PDF etc). En nog wat zaken die ik niet hier post.

In essentie heb ik dus "slechts" een 64GB USB-stick nodig als 4e "strategie" (phone -> NAS -> OneDrive -> USB ) om 2 van de 3 fatale factoren uit te sluiten. Dus er gaat binnenkort een stickje in 2 afzonderlijke kluizen buitenshuis.

Daarnaast gebruik ik mijn NAS ook als bagger-opslag, VM's draaien / opslaan, etc; de rest van de 2TB aan data kan me in principe niets boeien. Het is jammer als de NAS uitfikt maar die data is niet langer interessant op dat moment. Ik heb dus wel bewust een (dure) NAS staan om alles in / om huis te kunnen opslaan.

Pagina: 1