vraagje of het voor niet al te veel iets beter kan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-07 18:42
Ik zoek een?

kleine upgrade evt het ligt aan de kosten ervan max 500 euro

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?

ik heb het gevoel dat me systeem sommige spellen moeilijk trekt zeg even fortnite , need for speed , call of duty en dan op max tot ultra settings die spellen

Wat is je budget?

max 500 euro maar mag er iets boven liggen het liefst minder als het kan
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

tussen de 200 en de 550 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

nee

Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.

nee als het maar wel aansluit op wat ik al heb ik ga niet een heel nieuw systeem ervan maken

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenASUS Prime B450M-A€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 373,99€ 373,99
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 54,97€ 54,97
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 0,-€ 0,-
2Geheugen internCrucial Ballistix BL8G32C16U4B€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Straight Power 10 400W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX200 2,5" 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 507,96

en dit is me systeem wat ik gebruik alleen in sommige spellen zoals hierboven aangegeven heb ik het gevoel dat me systeem het niet trekt door temperaturen van 70 graden of hoger soms ligt aan het spel dat ik speel en het blazen zogezegd wat ik me computer hoor doen bij intensieve graphics spellen

Beste antwoord (via ruud1985 op 22-01-2025 13:55)

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-09 10:20
ruud1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:47:
[...]

maar waarin kan dan de lag zitten waar ik zo mee zit in vele games is dat alleen maar de videokaart of kan het nog iets anders ook zijn
Ik denk echt niet dat het geheugen het probleem is. 16GB is echt zat voor alles behalve de allerheftigste en nieuwste games. En ook daarbij loopt dat wel los. Die videokaart is gewoon niet meer bij de tijd en als je die vervangt, ga je het grootste verschil zien in hoe goed je games lopen.

Op de tweede plaats gaan je games een stuk sneller laden als je ze op een SSD kunt installeren en veel games vereisen zelfs dat ze op een SSD staan. Dus dat zou ik sowieso meenemen als je toch gaat upgraden.

De voeding moet het wel trekken, maar als je systeem toch af en toe zomaar gaat uitvallen, kun je gaan kijken naar het upgraden daarvan naar een modelletje van 500-600W. Ik verwacht echter geen problemen.

Qua geheugen kun je een beetje met een schuin oog naar Taakbeheer blijven kijken om te zien voor hoeverre je geheugen in het dagelijks leven volloopt. Wordt dat toch een probleem, heeft je moederbord nog ruimte over voor twee extra geheugenbankjes om eenvoudig te upgraden naar 32GB.

Tot slot is je processor niet meer de nieuwste, maar op zich nog wel snel genoeg om alles games prima te kunnen draaien. Een upgrade naar eentje van de 5000-serie kan gewoon zonder dat je de rest van je systeem hoeft te upgraden, maar dat lijkt me voorlopig nog niet nodig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:51
Je behuizing heeft matige koelprestaties.
70 graden is op zich niet gek...

Download MSI afterburner -> welk onderdeel geeft 100% aan: je geheugen (RAM), je CPU of je GPU tijdens het spelen van jou spelletjes en je denkt dat het systeem het niet trekt?

Als je minder geluid wilt kan je OF extra fans (max 2 extra) of andere behuizing kopen die beter koelt.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 22-01-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Het probleem zit hem voornamelijk in je videokaart. Dat is een instapper van 5 jaar geleden. Als je die upgradet naar bijvoorbeeld een tweedehands RTX 3070 of iets anders van rond de 300 euro, ga je al een enorme verbetering zien. Als je geld overhebt, steek die in een leuke SSD om die harde schijf te vervangen zodat je je grote games daarop kunt installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:39

franssie

Save the albatross

Als ik je systeem naast deze leg BBG Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc kom je inderdaad uit op een nieuwe (of tweedehands) videokaart en een grotere SSD.
Geheugen zou je altijd later nog kunnen upgraden.

Zou je een andere kast willen, dan review: Budget behuizingen van € 50 Round-up - Elf kasten met rgb voor een za...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
99ruud99 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:52:
Je behuizing heeft matige koelprestaties.
70 graden is op zich niet gek...

Download MSI afterburner -> welk onderdeel geeft 100% aan: je geheugen (RAM), je CPU of je GPU tijdens het spelen van jou spelletjes en je denkt dat het systeem het niet trekt?

Als je minder geluid wilt kan je OF extra fans (max 2 extra) of andere behuizing kopen die beter koelt.
sorry snap msi afterburner niet zo goed

en ja over het systeem die het niet trekt dat ik op sommige games heel veel lag ervaar welke setting ik hem ook zet zelfs soms op laag of middel dan nog veel lag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:59:
Het probleem zit hem voornamelijk in je videokaart. Dat is een instapper van 5 jaar geleden. Als je die upgradet naar bijvoorbeeld een tweedehands RTX 3070 of iets anders van rond de 300 euro, ga je al een enorme verbetering zien. Als je geld overhebt, steek die in een leuke SSD om die harde schijf te vervangen zodat je je grote games daarop kunt installeren.
kan ik die rtx 3070 zomaar vervangen hoef ik dan geen rekening te houden met iets anders in me systeem

en welke ssd zou je dan aanraden en zou die er dan evt niet bij kunnen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@ruud1985 Je moederbord lijkt een M2 slot over te hebben, dan zou ik die uit de BBG die ik linkte kopen en daarin zetten. Die gebruik je dan als OS/Game schijf en je andere SSD en HDD gebruik voor je data als je die hebt (Films, Foto's etc) of verwijder je om het stroomverbruik te verlagen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Je voeding is krap maar zou zo'n 3070 icm de rest van je componenten wel gewoon moeten trekken. Anders kun je ook een stapje lager doen met een 3060Ti als je wat meer ademruimte wilt.

Qua SSD: Misschien zoiets, of de 2TB-versie ervan als je wat meer wilt uitgeven. Past gewoon zo op je moederbord.
uitvoering: WD Black SN770 1TB

Overigens zie ik nu pas dat je maar 8GB geheugen hebt. Gooi deze erbij, die is erg vergelijkbaar in snelheid dus zou prima moeten samenwerken met het stickje dat je al hebt:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB/8 (retail)
(Ik keek niet goed, je hebt al twee van die stickjes)

[ Voor 3% gewijzigd door faraga op 22-01-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
Je voeding is krap maar zou zo'n 3070 icm de rest van je componenten wel gewoon moeten trekken. Anders kun je ook een stapje lager doen met een 3060Ti als je wat meer ademruimte wilt.

Qua SSD: Misschien zoiets, of de 2TB-versie ervan als je wat meer wilt uitgeven. Past gewoon zo op je moederbord.
uitvoering: WD Black SN770 1TB

Overigens zie ik nu pas dat je maar 8GB geheugen hebt. Gooi deze erbij, die is erg vergelijkbaar in snelheid dus zou prima moeten samenwerken met het stickje dat je al hebt:
uitvoering: Kingston Fury Beast KF432C16BB/8 (retail)
(Ik keek niet goed, je hebt al twee van die stickjes)
moet er niet meer geheugen bij of maakt dat niks uit qua spellen vloeiend kunnen spelen enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:14
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
Ik zie zeer geregeld mensen systemen samenstellen met 3070 of 4070 en dan een 850W-voeding erin, wat aardig overkill is.

Maar hier hebben we het over een 400W-voeding en een 3070, die alleen al maximaal zo'n 220W trekt (100W meer dan z'n huidige 1660). Dat noem ik toch wel erg krap. 650W of hoger heb je ook niet per se nodig, maar 500-550W lijkt me toch wel ten zeerste aan te raden voor een 3070.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
ruud1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:42:
[...]

moet er niet meer geheugen bij of maakt dat niks uit qua spellen vloeiend kunnen spelen enz
Met 16GB zit je eigenlijk wel oké voor vrijwel alles. Die kun je altijd later nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Hahn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:42:
[...]

Ik zie zeer geregeld mensen systemen samenstellen met 3070 of 4070 en dan een 850W-voeding erin, wat aardig overkill is.

Maar hier hebben we het over een 400W-voeding en een 3070, die alleen al maximaal zo'n 220W trekt (100W meer dan z'n huidige 1660). Dat noem ik toch wel erg krap. 650W of hoger heb je ook niet per se nodig, maar 500-550W lijkt me toch wel ten zeerste aan te raden voor een 3070.
De TDP van de CPU is 65W en een 3070 trekt 220. Dan zit je onder de 300 en Be Quiet maakt over het algemeen degelijke voedingen. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Dit gaat gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Met 16GB zit je eigenlijk wel oké voor vrijwel alles. Die kun je altijd later nog upgraden.
maar waarin kan dan de lag zitten waar ik zo mee zit in vele games is dat alleen maar de videokaart of kan het nog iets anders ook zijn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• faraga
ruud1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:47:
[...]

Ik denk echt niet dat het geheugen het probleem is. 16GB is echt zat voor alles behalve de allerheftigste en nieuwste games. En ook daarbij loopt dat wel los. Die videokaart is gewoon niet meer bij de tijd en als je die vervangt, ga je het grootste verschil zien in hoe goed je games lopen.

Op de tweede plaats gaan je games een stuk sneller laden als je ze op een SSD kunt installeren en veel games vereisen zelfs dat ze op een SSD staan. Dus dat zou ik sowieso meenemen als je toch gaat upgraden.

De voeding moet het wel trekken, maar als je systeem toch af en toe zomaar gaat uitvallen, kun je gaan kijken naar het upgraden daarvan naar een modelletje van 500-600W. Ik verwacht echter geen problemen.

Qua geheugen kun je een beetje met een schuin oog naar Taakbeheer blijven kijken om te zien voor hoeverre je geheugen in het dagelijks leven volloopt. Wordt dat toch een probleem, heeft je moederbord nog ruimte over voor twee extra geheugenbankjes om eenvoudig te upgraden naar 32GB.

Tot slot is je processor niet meer de nieuwste, maar op zich nog wel snel genoeg om alles games prima te kunnen draaien. Een upgrade naar eentje van de 5000-serie kan gewoon zonder dat je de rest van je systeem hoeft te upgraden, maar dat lijkt me voorlopig nog niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat is die afterburner software voor, ook te monitoren wat nu je bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:54:
[...]

De voeding moet het wel trekken, maar als je systeem toch af en toe zomaar gaan uitvallen, kun je gaan kijken naar het upgraden daarvan naar een modelletje van 500-600W. Ik verwacht echter geen problemen.

dus het beste zou zijn om die rtx3070 aan te schaffen en voor de rest kan ik dan wel even voort zeg maar als ik het goed begrijp

is er ook nog een goedkoper alternatief voor die rtx3070 of is dat het minimale al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
franssie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:54:
Dat is die afterburner software voor, ook te monitoren wat nu je bottleneck is.
ik snap die niet zo goed :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:45:
[...]

De TDP van de CPU is 65W en een 3070 trekt 220. Dan zit je onder de 300 en Be Quiet maakt over het algemeen degelijke voedingen. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet zo. Dit gaat gewoon werken.
TDP van 65W klinkt leuk als marketing, maar AMD heeft ook features die dat laat oplopen tot richting de 90W. En 3070's kunnen, afhankelijk van de versie, ook nog wel 230-240W trekken.

Dat maakt 'slechts' 330W, maar dat is alleen de processor en videokaart.

Voeg daar nog aan toe:
  • Moederbord: tot 80W max
  • Ram: 5W per stick = 10W totaal
  • Fans, inclusief CPU-fan: 5W per stuk, laten we zeggen 3 fans = 15W
  • Hard disk: 10W
  • SSD: 5W
Alles bij elkaar opgeteld zitten we dan al op een leuke 450W max, theoretisch gezien. Dat is allemaal vrij ruim genomen, voor de zekerheid, dus laten we zeggen dat je in de praktijk 80% daarvan haalt, zit je alsnog op 360W, zonder enige randapparatuur mee te nemen.

Gaat dat werken, want degelijke voeding? Waarschijnlijk wel, maar ik zou hier geen 99% zekerheid aan willen geven. En bij 80-90% zekerheid zou ikzelf me toch niet helemaal comfortabel voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Tja voor minder dan 300 euro zou je klaar zijn. Een 3060Ti is eventueel nog ietsje goedkoper, maar gaat ook sneller weer verouderd zijn. Zoiets is naar mijn idee een mooie deal. Wel bij voorkeur langsgaan om hem werkend te zien natuurlijk:
v&a aangeboden: EVGA GeForce RTX 3070 FTW3 Ultra Gaming, LHR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
Hahn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:58:
[...]

TDP van 65W klinkt leuk als marketing, maar AMD heeft ook features die dat laat oplopen tot richting de 90W. En 3070's kunnen, afhankelijk van de versie, ook nog wel 230-240W trekken.

Dat maakt 'slechts' 330W, maar dat is alleen de processor en videokaart.

Voeg daar nog aan toe:
  • Moederbord: tot 80W max
  • Ram: 5W per stick = 10W totaal
  • Fans, inclusief CPU-fan: 5W per stuk, laten we zeggen 3 fans = 15W
  • Hard disk: 10W
  • SSD: 5W
Alles bij elkaar opgeteld zitten we dan al op een leuke 450W max, theoretisch gezien. Dat is allemaal vrij ruim genomen, voor de zekerheid, dus laten we zeggen dat je in de praktijk 80% daarvan haalt, zit je alsnog op 360W, zonder enige randapparatuur mee te nemen.

Gaat dat werken, want degelijke voeding? Waarschijnlijk wel, maar ik zou hier geen 99% zekerheid aan willen geven. En bij 80-90% zekerheid zou ikzelf me toch niet helemaal comfortabel voelen.
Wat voor moederbord gebruik jij dat die 80W verbruikt 8)7

Maar al zou het te zwaar worden, dan valt het systeem af en toe uit bij totale piekbelasting. Gaat niets van stuk, anders dan je niet-opgeslagen spel. En dan is het duidelijk dat de voeding te krap is en dan vervang je die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Wat voor moederbord gebruik jij dat die 80W verbruikt 8)7
Ik heb gegoogled en meerdere bronnen geven aan dat max belasting 40-80W is van moederborden, en zoals ik zei: ik heb het ruim genomen.
Maar al zou het te zwaar worden, dan valt het systeem af en toe uit bij totale piekbelasting. Gaat niets van stuk, anders dan je niet-opgeslagen spel. En dan is het duidelijk dat de voeding te krap is en dan vervang je die.
Dat raad ik soms ook aan, als iemand twijfel of z'n 650W-voeding wel genoeg is bij een systeem wat niet eens 500W zal trekken. Maar 350W bij een 400W-voeding vind ik toch net een wat ander verhaal. Maar goed, aan TS zelf om te besluiten wat 'ie ermee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
Hahn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Ik heb gegoogled en meerdere bronnen geven aan dat max belasting 40-80W is van moederborden, en zoals ik zei: ik heb het ruim genomen.

[...]

Dat raad ik soms ook aan, als iemand twijfel of z'n 650W-voeding wel genoeg is bij een systeem wat niet eens 500W zal trekken. Maar 350W bij een 400W-voeding vind ik toch net een wat ander verhaal. Maar goed, aan TS zelf om te besluiten wat 'ie ermee doet.
dus het is beter als ik zo rtx3070 haal om er ook een 550 watt voeding bij te doen voor de zekerheid?

1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 550W€ 114,35€ 114,35
Totaal€ 114,35

en is deze dan goed denk je

[ Voor 33% gewijzigd door ruud1985 op 22-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ruud1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:08:
[...]

dus het is beter als ik zo rtx3070 haal om er ook een 550 watt voeding bij te doen voor de zekerheid?
Dan zit je ruimschoots goed.

Met 400W zal het waarschijnlijk, zoals faraga ook zegt, wel werken, maar is het best krap. En alles wat je toevoegt (SSD 5W, fan 5W, accessoires via USB, etc) maakt het nog krapper.
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 550W€ 114,35€ 114,35
Totaal€ 114,35

en is deze dan goed denk je
€115 vind ik nogal gortig voor een 550W-voeding. Als je niet per se volledig modulaire kabels wilt, dan ben je voor €50-60 ook wel klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Hahn op 22-01-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
ruud1985 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:08:
[...]

Naar mijn idee is het zonde van het geld dat je ook in andere componenten kunt steken. Een beetje degelijke voeding ben je toch al snel minstens 60 euro voor kwijt namelijk. Is dat geld je waard voor wat peace of mind? Dat is aan jou.

Mijn eigen vuistregel is altijd geweest om de tdp van de cpu en gpu bij elkaar op te tellen en dan 100W marge te pakken voor inaccuraatheden van die tdp's en het stroomverbruik van het moederbord en andere randapparatuur. Heeft me eigenlijk nog nooit in de steek gelaten.

[ Voor 22% gewijzigd door faraga op 22-01-2025 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
faraga schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:13:
[...]

Naar mijn idee is het zonde van het geld dat je ook in andere componenten kunt steken. Een beetje degelijke voeding ben je toch al snel minstens 60 euro voor kwijt namelijk. Is dat geld je waard voor wat peace of mind? Dat is aan jou.
TS wil maximaal €500 uitgeven. De huidige 1660 is ook wat waard, dus die verkopen levert waarschijnlijk genoeg op voor een nieuwe voeding.

De tweedehands 3070 voor €275 (of beetje onderhandelen) lijkt me een goede deal, stop er nog 16GB DDR4 bij voor 3-4 tientjes, is 'ie uiteindelijk iets meer dan €300 kwijt voor een hele leuke upgrade ;)

edit:
Het gaat zelfs om een 1660 Super, zie ik nu. Dan is die al helemaal meer waard dan een degelijke 550W-voeding :P

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 22-01-2025 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb 'm even geïnstalleerd en om eerlijk te zijn ik ook niet :o
Had ooit eens een tool van hun die liet zien wat er nu echt gestressed werd in je PC (Soort taskmanager plus) maar deze werkt blijkbaar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
franssie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:04:
[...]

Ik heb 'm even geïnstalleerd en om eerlijk te zijn ik ook niet :o
Had ooit eens een tool van hun die liet zien wat er nu echt gestressed werd in je PC (Soort taskmanager plus) maar deze werkt blijkbaar anders.
hoe heet die dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1985
Hahn schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:17:
[...]

TS wil maximaal €500 uitgeven. De huidige 1660 is ook wat waard, dus die verkopen levert waarschijnlijk genoeg op voor een nieuwe voeding.

De tweedehands 3070 voor €275 (of beetje onderhandelen) lijkt me een goede deal, stop er nog 16GB DDR4 bij voor 3-4 tientjes, is 'ie uiteindelijk iets meer dan €300 kwijt voor een hele leuke upgrade ;)

edit:
Het gaat zelfs om een 1660 Super, zie ik nu. Dan is die al helemaal meer waard dan een degelijke 550W-voeding :P
ik kan geen goede 3070 vinden in mijn omgeving en weet ook niet zo goed welke ik moet nemen omdat je geforce hebt een 3070 maar ook van asus welke is dan goed? |:(

en is er anders een andere kaart die voordeliger is evt

[ Voor 3% gewijzigd door ruud1985 op 23-01-2025 11:33 ]

Pagina: 1