Welke occasion moet ik kopen? advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpsbig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07 14:57
Beste mede tweakers,

Ik ben me aan het orienteren op een nieuwe 2e hands auto.

RIjd momenteel in een golf 5 tdi 1.9 diesel met iets meer dan 3 ton op de teller. Echter hij begint nu koelvloeistof te drinken :P en met alle nieuwe emmisie zones is het echt tijd om binnen de nabije toekomst over te stappen naar iets anders ben ik bang.
Het heeft nog geen haast, maar ik sta wel op het punt als de volgende onderhouds beurt weer aan de prijs is te zeggen dat het niet meer hoeft.

Ik rijd ongv 30.000 km per jaar. Qua formaat is de golf opzich goed maar liever een tikje groter, makkelijk voor zo nu en dan wat spullen vervoeren.

Liefst zuinig en mag Hybride zijn zonder laden (dus zo een batterij die oplaad bij remmen), ik heb immers geen eigen oprit en parkeerplek voor mijn deur is ook vaak in gebruik.

Ik kom zelf al uit op de kia Niro, iets groter, zuinig ik vind het er nog leuk uit ziet ook. Heb er alleen nog niet in gereden,

Budget zo rond de 15.000
De kia Niro zie je dan vooral uit 2016/17met rond de 140.000 op de teller dat is gevoelsmatig nogal veel voor dat bedrag.

Lang verhaal kort heeft iemand nog aanraders binnen dit budget en met mijn wensen zodat ik mij in iets anders kan verdiepen dan de Niro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Misschien is een Toyota Auris (station) een optie? De hatchback versie is denk ik qua maten ongeveer gelijk aan de golf 5.
Een model van 2015 + (facelift) met maximaal 150.000 kilometer heb je met wat opties voor minder dan €14.000.
De autos zijn super betrouwbaar, zuinig, hebben goede hybride techniek en zijn goedkoop per kilometer.

[ Voor 4% gewijzigd door Headshot_NL op 22-01-2025 12:48 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
Klopt ook nog naar gekeken maar vind die hatchback niet zo heel mooi. Maar is zeker een om ook mee te nemen in de overweging zeker qua betrouwbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Als je naar de Kia Niro kijkt, dan zou ik ook de Hyundai Kona eens bekijken. Dan heb je niet de hybride variant, die zijn wel weer een stuk duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
fpsbig schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:40:
Ik kom zelf al uit op de kia Niro, iets groter, zuinig ik vind het er nog leuk uit ziet ook. Heb er alleen nog niet in gereden,

Budget zo rond de 15.000
De kia Niro zie je dan vooral uit 2016/17met rond de 140.000 op de teller dat is gevoelsmatig nogal veel voor dat bedrag.
De Niro is populair (want hybride, hogere zit, goed formaat, prima betrouwbaarheid) en dat maakt 'm tweedehands best duur.
Headshot_NL schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:47:
Misschien is een Toyota Auris (station) een optie? De hatchback versie is denk ik qua maten ongeveer gelijk aan de golf 5.
Een model van 2015 + (facelift) met maximaal 150.000 kilometer heb je met wat opties voor minder dan €14.000.
De autos zijn super betrouwbaar, zuinig, hebben goede hybride techniek en zijn goedkoop per kilometer.
Ik zou dan adviseren om iets verder door te sparen en de opvolger te kopen: een Corolla. Dat is een véél modernere auto dan de Auris en dat zie je aan het interieur, de uitrusting en het rijdt gewoon veel fijner. Je komt dan wel boven de 15.000 euro uit, maar deze auto's zijn zuinig, oerdegelijk en zijn vaak nog heel goed verkoopbaar ook al staan er flink wat kilometers op. Als je het voorgeschreven onderhoud volgt (elk jaar of 15.000km) dan heb je ook nog eens garantie tot 10 jaar en 200.000km.
Deze bij een particulier bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.n...1d-49fb-8159-61d41cf730cd
Of een station als je echt lekker ruim wil: https://www.autoscout24.n...b5-4c25-8359-90e6c1b2f637
Enige nadeel is dat je wel dus elk jaar 2x voor een beurtje langs moet komen.

Een ander alternatief is de Hyundai Ioniq Hybrid. De hybride aandrijflijn is hetzelfde als in de Kia Niro maar in een wat minder populaire vorm en dus vaak wat goedkoper.
https://www.autowereld.nl...war-40802656/details.html

Als het geen hybride hoeft te zijn zou je ook kunnen kijken naar een auto op LPG. Dat zou met je jaarkilometrage nog wel eens aantrekkelijk kunnen zijn. Renault heeft de Clio en Captur geleverd met af-fabriek LPG installaties. Dat is prima qua betrouwbaarheid en netter dan een achteraf ingebouwde oplossing.
Een Renault Captur is wellicht dan een interessante optie: https://www.autowereld.nl...zen-40737319/details.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:13
Mocht LPG een optie zijn, dan kan je ook bij Dacia terecht. Die focussen echt op LPG en een Duster/Logan MPV zijn mooi ruim en kan je prima wat in vervoeren. En de tijden van "alleen met handmatige raambediening" is al lang voorbij bij Dacia.

Hier een Dacia Sandero gekocht. En beviel zo goed dat we een Dacia Logsn MCV hebben gekocht als 2e auto. Zelfde motor, zelfde auto eigenlijk maar dan in stationwagen vorm. En minder populair dus goedkoper terwijl je eigenlijk meer auto krijgt.

[ Voor 33% gewijzigd door Waah op 26-01-2025 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fpsbig
Wat een goede tips allemaal. Was zelf ook richting Dacia duster gegaan en aan het uitzoeken welke motor dan goed is. Maar van die Corolla wordt ik ook wel enthousiast , een stuk nieuwer en mooier in station vorm. Als je zoveel geld uitgeeft moet je er ook een beetje blij van worden natuurlijk. Dank voor de tips allen neem alles mee in mijn onderzoek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Niet groter (eerder kleiner) maar wel een hele fijne en onverwoestbare auto is de Lexus CT200H.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fpsbig
Gister een andere auto gekocht. Eerst in een golf station 1.0 tsi gereden. Was er een met hele lage m stand 35.000 maar was wel brandweer rood en helemaal kaal qua opties en omdat ie het al lang bij de dealer stond wat schimmel op de riemen (laten poetsen vocht vanbinnen en nooit meer in rijden) reed wel erg lekker maar vooral de kleur en gemis aan cruise control zorgen ervoor dat ik t voor dat bedrag (15000) niet heb gedaan. Vervolgens Toyota corolla station 1.8 gereden bij een andere dealer.

Veel opties ligt beter op de weg (golf is wel stiller en wat krachtiger) maar de looks en vooral de ijzersterke reputatie van Toyota hebben ervoor gezorgd dat ik voor 17.000 euro voor de Toyota ben gegaan zijn het wel met 110.000 op de teller. Maar ziet er nog heel erg goed uit en zal qua onderhoud goedkoper moeten zijn. Donderdag ophalen , heb er zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

110.000kkm is natuurlijk helemaal niks voor zo'n Corolla. Zonder al te veel kosten zet je er zo 3x zo veel op :)
Goede keuze en veel plezier met je nieuwe auto!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
Goede keuze en inderdaad, 110k is niks voor deze motoren. Je weet het natuurlijk nooit zeker maar ik durf met 99% zekerheid te zeggen dat de Corolla een betere keuze is die uiteindelijk veel goedkoper is. Nog los van het brandstofverbruik.

Zorg dat je je beurtjes netjes doet zodat je aanspraak kan maken op de 10 jaar garantie. Je kunt een dealer vragen hoe het er momenteel voor staat qua onderhoudshistorie. Bij Volkswagen moet je het doen met 2 of 4 jaar garantie, dat zegt natuurlijk ook iets.

Veel plezier!

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpsbig
Yes is tot nu toe dealer onderhouden was een lease auto en staan keurig alle Toyota stempeltjes in. Breng hem hier ook weer naar de dealer om de garantie te behouden. Als ik hem voor de deur heb staan eens even kijken of de navigatie geupdate is met Android auto anders vraag ik de volgende beurt of ze dat bij de dealer voor me kunnen doen.

Bedankt voor alle adviezen hier ik was anders blijven hangen in de Auris en die vind ik lang niet zo mooi als deze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
fpsbig schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:17:

Bedankt voor alle adviezen hier ik was anders blijven hangen in de Auris en die vind ik lang niet zo mooi als deze :)
Ja de Auris lijkt al wel weer een stuk ouder zo naast de Corolla. En als het budget iets ruimer kon heb je zo toch een flink modernere auto.

Pagina: 1