Advies gevraagd voor PVDF-afdekkappen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:39
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik zie dit alleen aangeboden bij de dakrandshop en daar staan geen verwerkingsvoorschriften, mag ik weten welke leverancier dan wel voorschriften had en waar die te vinden zijn? Waarom zou je een verbinding met klangen kitten? En dan zeker met Tixoplast, dat is nogal stevig en biedt weinig ruimte voor beweging.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19
Ze zijn geplaatst toen het nog niet zo koud was als afgelopen week.
Gemonteerd met geen / te weinig ruimte voor krimp?
Kan in de zomer dan ook ellende geven als ze niet kunnen uitzetten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
No Hands schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:23:
Ik zie dit alleen aangeboden bij de dakrandshop en daar staan geen verwerkingsvoorschriften, mag ik weten welke leverancier dan wel voorschriften had en waar die te vinden zijn? Waarom zou je een verbinding met klangen kitten? En dan zeker met Tixoplast, dat is nogal stevig en biedt weinig ruimte voor beweging.
Klopt, ze komen inderdaad van Dakrandshop. De installateur is ook door hen aanbevolen. Op de dag zelf zei hij dat dit was voorgeschreven. Online is er inderdaad ook niets over te vinden hoe ze precies verwerkt moeten worden. Ik kan inderdaad niet controleren of Dakrandshop dit daadwerkelijk zo heeft voorgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
JukeboxBill schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:34:
Ze zijn geplaatst toen het nog niet zo koud was als afgelopen week.
Gemonteerd met geen / te weinig ruimte voor krimp?
Kan in de zomer dan ook ellende geven als ze niet kunnen uitzetten.
Ja, dat is precies ook mijn angst. Ze zijn er begin november in een droge periode opgegaan, afgelopen week is de boel door de matige vorst wat gaan krimpen en direct gescheurd. Zeker voor de zomer met brandende zon en 30 graden is het vragen om problemen. Er zit overigens zo'n 7-8mm tussen de kappen juist om dat uitzetten mogelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Ik kan alleen terugvinden dat dit materiaal goed lasbaar is en een lineaire uitzettingscoëfficiënt heeft van 0,14 mm/m/°C.

PVDF lijkt hetzelfde te zijn als Kynar (500) (PDF alert) wat een geregistreerd handelsmerk is van Arkema Inc.
https://hpp.arkema.com/en...nar-fluoropolymer-family/

Voor Kynar 500 is een tape beschikbaar: Kynar® KYNStick®
Misschien dat je daar iets mee kunt?

Wel een prijzig stukje "plakband" overigens.

En misschien kan je bij de Europese vertegenwoordiging van Arkema het verlossende antwoord kunt krijgen op de vraag hoe e.e.a. op de juiste manier verwerkt kan worden.

[ Voor 75% gewijzigd door Koffie-Verkeerd op 22-01-2025 14:33 ]

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ruimte voor uitzetten is mooi, maar in dit geval moet het ook ruimte hebben om te krimpen.
Is moeilijk zo te beoordelen maar misschien zit het te strak op de ondergrond geklemd.

Je zal eerst op zoek moeten gaan naar de montage instructies. Als dakrandshop het heeft geleverd moet dat toch daar te vinden zijn.
Dan heb je houvast om verder te kijken en eventueel de monteur van repliek te dienen.

Vind het overigens ontzettend dun spul. Kunststof is een mooi product maar je moet wel weten waarvoor en hoe het wordt gebruikt. Lijkt op een niche product als het alleen bij dakrandshop te koop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
JukeboxBill schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:38:
Ruimte voor uitzetten is mooi, maar in dit geval moet het ook ruimte hebben om te krimpen.
Is moeilijk zo te beoordelen maar misschien zit het te strak op de ondergrond geklemd.

Je zal eerst op zoek moeten gaan naar de montage instructies. Als dakrandshop het heeft geleverd moet dat toch daar te vinden zijn.
Dan heb je houvast om verder te kijken en eventueel de monteur van repliek te dienen.

Vind het overigens ontzettend dun spul. Kunststof is een mooi product maar je moet wel weten waarvoor en hoe het wordt gebruikt. Lijkt op een niche product als het alleen bij dakrandshop te koop is.
het is geen kunststof, het is metaal met een coating, als ik het goed gelezen heb bij de dakrandshop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
No Hands schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:18:
[...]

het is geen kunststof, het is metaal met een coating, als ik het goed gelezen heb bij de dakrandshop.
Je hebt gelijk, iets te snel gelezen.
Waarom ze het dan PVDF noemen is dan wel vreemd, want dat is wel een kunststof.
Moet dan wel verdomd dun staalplaat zijn als het zo makkelijk scheurt.
In de specs staat 0,63-0,75 mm dik Als dat incl. coating is, dan is het staal misschien maar 0,3 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 07:50
De PVDF is in dit geval een coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ja klopt, het is inderdaad staal met daarop een kleurcoating. Daarom hebben we voor deze ook gekozen.
Vanmiddag is de monteur geweest, die heeft de kappen opnieuw gekit met Braven Siliconen - No kit. We gaan nu kijken hoe dat gaat.

Als er nog suggesties zijn hoe deze delen beter aan elkaar kunnen hoor ik het natuurlijk nog graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
In eerste instantie had ik begrepen dat de plaat zelf scheurt, maar het is alleen de kitnaad.

Een kitnaad heeft wel een bepaalde breedte en dikte nodig om goed te werken.
Kan het zijn dat de monteur de instructies verkeerd heeft begrepen en dat je de delen op de klang moet kitten. Eventueel met dubbelzijdig montage tape om wat ruimte tussen klang en afdekking te krijgen.
Zo wordt volkernplaat (Trespa) gemonteerd omdat dat ook nogal uitzet.

Alhoewel, het is staalplaat met een laagje, dat heeft niet zo'n grote uitzettingscoëfficiënt.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 22-01-2025 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
Mijn ervaring met Zwaluw Tixoplast, net als Shell Tixophalte, is hetzelfde. Dat spul verliest vrij snel zijn elastische eigenschappen en wordt hard en bros. Daardoor gaat het scheuren. Zeker op een ondergrond die uitzet en krimpt als gevolg van temperatuur.

PVDF, een fluorpolymeer (ofwel een PFAS) als coating is natuurlijk lekker waterafstotend. Maar het is chemisch gezien een zeer lastig materiaal om iets op te laten hechten. Het zal niet makkelijk worden een geschikte kit of tape te vinden. Dat wordt wellicht een trial & error oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Inmiddels is de installateur langsgeweest en heeft Siliconen-No van Zwaluw gebruikt. De hechting lijkt een stuk beter te zijn en hij heeft het er vrij dik opgedaan. Wat mij echter enorm heeft verbaasd is dat Dakrandshop totaal geen idee heeft hoe dit moet worden verwerkt. Ze hebben geen ervaring met dit materiaal op een spouwmuur waarbij de aansluitingen waterdicht moeten zijn.

Dat maakt e.e.a. wel erg vervelend. We hebben goed contact met de installateur en die is ook snel gekomen. Maar hoe 'waterdicht' is dit over enkele jaren. Die kappen hebben inclusief alle bewerkingen 3000 euro gekost en ik heb niet heel erg het idee dat dit zorgeloos toekomstbestendig is. Wat we wel hadden afgesproken. Nu begrijp ik best dat Dakrandshop faalt door niet duidelijk te communiceren met de installateur, maar ik zit best wel met twijfels nu.

Er onder zitten nu een 3cm dikke betonplaten die op overgangen zijn afgepurd. Daardoor zal het niet direct naar binnen gaan lekken, maar uiteindelijk natuurlijk wel.

Ik ben ook wel heel erg benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfT-vg6qIndYQnHB7elbn2RHHZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGt1eLGJfbj24KT2Mc55qyVs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door TwingyTwingy op 11-02-2025 17:01 ]

Pagina: 1