Ik heb eergisteren een L308-X "instap"model aangeschaft om te gebruiken met mijn MF camera, echter lees ik dat veel mensen die ook landschap fotograferen meerendeels spotmeters gebruiken. Het zit 'm voor mij vooral in het prijsverschil wat van 235,- naar boven de 600,- schiet. Is dit een persoonlijk voorkeur ding of is het echt een must?
Mis jij het? Heb je regelmatig dat je een losse spotmeter nodig hebt? Ik zou eerst die vragen eens proberen te beantwoorden.
Voor alsnog niet nodig gehad naar mijn gevoel, maar ik weet ook niet hoe het is met een aparte spotmeter, dus die vraag kan ik weerkaatsen.Archer_VC10 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
Mis jij het? Heb je regelmatig dat je een losse spotmeter nodig hebt? Ik zou eerst die vragen eens proberen te beantwoorden.
Wat voor camera gebruik je? Er is vast een reden dat je naar een losse lichtmeter hebt gegrepen, maar ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de foto's die je maakt wat voor meter je het beste kan gebruiken. Het voornaamste voordeel van een spotmeter (ik gok dat je aan apparaten als de Sekonic L-858D-U SPEEDMASTER denkt?) dat je bij landschapsfotografie minder hoeft te lopen (als het al te lopen is) om een meting op een specifiek punt uit te voeren. Maar ga je dat echt regelmatig nodig hebben?
Zenza Bronica ETRS. De lichtmeter in de zoeker vertrouw ik niet helemaal, vandaar dat ik voor een aparte lichtmeter kies. Ook voor toekomstige camera's zonder lichtmeter is het handig. Ik hou het voor nu dan even op deze, kunnen we later altijd nog beslissen voor een andere.Archer_VC10 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:26:
Wat voor camera gebruik je? Er is vast een reden dat je naar een losse lichtmeter hebt gegrepen, maar ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de foto's die je maakt wat voor meter je het beste kan gebruiken. Het voornaamste voordeel van een spotmeter (ik gok dat je aan apparaten als de Sekonic L-858D-U SPEEDMASTER denkt?) dat je bij landschapsfotografie minder hoeft te lopen (als het al te lopen is) om een meting op een specifiek punt uit te voeren. Maar ga je dat echt regelmatig nodig hebben?
Tja, als de meter in je zoeker het niet goed doet dan moet je iets. Het is erg afhankelijk van je fotografie welke meter voor jou het beste werkt. Een meter in je camera of zoeker meet natuurlijk precies het beeldveld wat je fotografeert op basis van het licht wat door je lens valt. Wanneer je met losse meters gaat werken moet je nadenken of je licht wilt meten wat op je onderwerp valt, of dat je gereflecteerd licht meet, maar of je dat over het hele beeldveld (of een benadering hiervan) wil doen of specifiek op een punt. Veel plezier er mee in ieder geval!
Pagina: 1