Waterafvoer wasmachine en boiler: waarom onluchting door dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-05 20:48
Ik heb recent een huis gekocht uut 2011. Nu zit er een pijp die helemaal naar beneden gaat. Daar is de afvoer van de wasmachine en van de boiler op aangesloten maarvde pijp loopt ook door het dak.
Iemand enig idee wat dat is? Ontluchting? Dat heb ik zo nog nooit ergens gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2ir2bv-ecfw0SS7VtPnjgpBgwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJrT1Y6qY952Fsc9dNnH1BQT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Mz4jjk0xtXnBuxkIcpPaqC9yd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VzA5recymeaQA9XkYVEYCMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 15:37
Klopt is de ontluchting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17

Sabbi

je denkt aan mij.

Dat is de ontluchting van je riool.
Dit is zodat als bijvoorbeeld je wasmachine een hoop water wegpompt je niet door de over/onderdruk in je afvoerbuizen de sifon van bijvoorbeeld je douche of wastafels leegtrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

CyBeRSPiN

sinds 2001

Zie https://www.joostdevree.nl/shtmls/standleiding.shtml voor een uitgebreide uitleg.
Hij zit bij jou wel erg in het zicht en lijkt aangelegd om een probleem op te lossen. Doorgaans lopen deze door een leidingschacht van beneden naar boven in je huis. Of misschien is bij een verbouwing die leidingschacht weggehaald en is die leiding verplaatst.

[ Voor 64% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-01-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rexmedorum
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 04-05 20:48
Ik heb wel de indruk dat de muur en deur die op zolder de kamer vormen later zijn gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:36

sanzut

It's always christmas time

Op de foto is de leidingkoker toch ook gewoon duidelijk zichtbaar, in de hoek van de trap. Ik snap niet goed waarom die knikken in de standleiding zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Lijkt inderdaad de oplossing geweest te zijn van een probleem.
Soms kan je met een beluchter (zo'n ding met een rubber ventieltje in wat na een paar jaar toch begin te stinken) fouten in de afvoerleidingen maskeren; maar als je ergens met overdruk zit of niet plots in de stank wil zitten is een ontluchting door het dak de beste oplossing.

Doordat er via die leiding steeds lucht in en uit de riolering kan komen, worden sifons niet leeggetrokken, stroomt de afvoer goed weg waardoor verstoppingen worden vermeden, is er geen gebubbel in de wasbak als je het toilet doorspoelt, ....

Enige bedenking die je kan maken is dat je die leiding gerust wat mag isoleren, de binnenkant van de buis staat in contact met de buitenlucht.

[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 22-01-2025 10:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1