Water loopt bovenuit afvoer wasmachine/droger

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtd10
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-02 09:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A5RczOjC4V67U__kg_vmXxdlDLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/klLSN4inSVuiK704oZFwazJN.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat er telkens water bovenuit de afvoer komt lopen, ook nu ik de slang van de droger er uit heb.

Bovenstaand de opzet zoals die nu is, met als enige verschil dat in de linkerzijde normaliter de afvoer van de droger (klein slangetje) dichterbij zit (de droger staat nu niet op de plek maar heb dus wel even de slang er in gelegd). Dit laatste maakt voor de overlast overigens niet uit.

Ik heb al gekeken of er een verstopping zit met een trekveer, maar kom niets tegen. Het water loopt ook voor 95% goed weg. Ik verwacht dus dat het in het buiswerk zit.

Zien jullie de oplossing toevallig?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

https://www.action.com/nl-nl/p/2563296/duo-ontstopper/

het is rotzooi maar hier hebben wij vorig jaar hetzelfde gehad en hebben het hiermee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtd10
Dat is een optie, gaan we proberen. Zoals gezegd verwacht ik niet dat het door ontstopping komt. Het probleem kwam voornamelijk aan het licht door een nieuwe wasmachine (misschien andere druk?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
Jtd10 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:34:

Ik heb al gekeken of er een verstopping zit met een trekveer, maar kom niets tegen. Het water loopt ook voor 95% goed weg. Ik verwacht dus dat het in het buiswerk zit.

Zien jullie de oplossing toevallig?
Ik kan me niet voorstellen dat je met een trekveer (staal?) door de bochten van die sifon komt. Heb je simpelweg het onstoppingsdopje onderaan de sifon al eens losgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Jtd10 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:40:
Dat is een optie, gaan we proberen. Zoals gezegd verwacht ik niet dat het door ontstopping komt. Het probleem kwam voornamelijk aan het licht door een nieuwe wasmachine (misschien andere druk?)?
Het liep bij ons ook wel weg, alleen niet snel genoeg. Het kost maar een paar euro, ik gok dat je het daarmee oplost (pun intended :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtd10
gerritjan schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:45:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat je met een trekveer (staal?) door de bochten van die sifon komt. Heb je simpelweg het onstoppingsdopje onderaan de sifon al eens losgedraaid?
Dat laatste idd gedaan, dat hielp niet. Sifon zit er ook pas een paar weken aan.

De trekveer hebben we inderdaad pas gebruikt nadat we een stuk hebben afgezaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jtd10
MarkyB schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:48:
[...]

Het liep bij ons ook wel weg, alleen niet snel genoeg. Het kost maar een paar euro, ik gok dat je het daarmee oplost (pun intended :9 )
Gaan we proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:54
Vullen met kokend water, ff hard doorblazen.
En minder zeep gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:59
Hadden hier een vergelijkbaar probleem na nieuwe wasmachine. Die pompte het water blijkbaar sneller weg waardoor het overstroomde. Heb de boel schoongemaakt met een ontstoppingsveer en dat hielp een beetje.

Heb nu de sifon verder weggezet, waardoor er meer volume aan buis zit voor de sifon en het probleem is weg.

Evt zou je dit nog op kunnen lossen door eerst een stuk buis met grotere diameter te plaatsen en die met een verloop op je sifon.

Zoiets:
https://www.toolstation.nl/pp-verloopstuk-excentrisch/p28760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57
Stomme vraag wellicht maar zit je slang er diep genoeg in.

Qua buisdiameter etc, kijk eens wat de fabrikant voorschrijft of dat matcht. Je kan met pvc omgaan, dus dan matchend maken (bv stuk boven de buisklem afzagen en grotere sifon + pijp opzetten)

[ Voor 63% gewijzigd door FitTiv op 22-01-2025 08:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:14
Het stuk boven de zwanehals lijkt me redelijk kort. Water en zeepschuim moet wel die bocht om en dan kan er bij een waterlozing teveel komen voor dat eerste stuk.

Ik had ooit een soortgelijk probleem met maar 50 cm boven de zwanehals (want dan had ik precies mijn voorraad buis op). Nadat ik dat verlengd had, was het probleem voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zet net boven de sifon even een fatsoenlijk y-stuk en split de leiding boven de sifon in de rechte naar 40mm voor de wasmachine en de y aftakking naar 32 voor de droger.

Zorg dat beide leiding vrij lang zijn (dan creëer je een soort buffer).
En dan kun je de slang van de wasmachine vrij diep erin stoppen. Dat werkt denk ik wat beter dan deze oplossing.

Het probleem van nieuwere wasmachines is dat daar weer krachtigere afvoerpompen in zitten. Daar komt gewoon meer uit dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:56
Wat is er veranderd?
Is dit altijd al zo geweest?
Of heb je een nieuwe machine?
Of heb je recent een aanpassing gedaan?

Persoonlijk, vind ik een "plopper" het beste werken tegen verstoppingen.
Vullen met water en dan de plopper gebruiken om het water met kracht langs de verstopping te laten schuren...
Maar... gezien de omstandigheden wordt dat wat moeilijk hier....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 20:04

Fe2O3

Ja das roest

Je hebt mogelijk een verstopping, of de leidingen zijn smerig. Mogelijk is een sok oid door de wasmachine eruit gezogen. (of stukjes stof).

De staande kolom water zou nooit boven dat sifon uit moeten kunnen komen, water stroomt naar beneden ;)

Alleen als je er meer ingooit dan er doorheen kan, zal het aan de bovenkant op een gegeven moment eruit komen. Maar dan moet er serieus meer in. Bierviltjesrekenwerk iets van 5 a 10 liter, per seconde.

Als je er met een trechter een emmer water inkiept, is die meteen weg? of blijft het staan/gaat het eroverheen? Loopt het langzaam weg?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-06 16:49
Sifon een stuk lager zetten. Door een sterkere pomp of teveel zeep heb je net wat meer schuim waardoor het water niet snel genoeg wegkomt. Met wat meer bufferlengte voor de sifon heb je dat probleem niet meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:04
Jtd10 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:57:
[...]Sifon zit er ook pas een paar weken aan....
Ben je zeker dat er niet reeds een sifon zit (in het stuk wat achter die kast zit)? Want twee sifons na elkaar werkt niet, dan stroomt er niets weg.
Ook als de afvoerleiding "een sifon maakt" door een gedeeltelijk verstopping of een verzakking krijg je het fenomeen van de dubbele sifon.

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 22-01-2025 12:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 11:18
Wij hebben zoiets ertussen gezet. Bij ons kon de afvoer het niet echt aan, dit helpt nu om ervoor te zorgen dat het niet meer terug kan waar het vandaan komt.
https://www.elektramat.nl...1ac6964003131393937343297

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 23:38
De slang kan ook juist te diep zitten (zelf ook 1 keer meegemaakt).
Pagina: 1