Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoempieK
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-06 13:59
Ik zoek een?
AV Receiver.

Wat is je budget?
Had max €1000 in gedachten

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
IAansluiten van Nvidia shield, nintendo switch, Platenspeler (cinch aansluiting), 2de zone aansturen in de keuken, FM/Dab tuner is aardig meegenomen

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb zelf niet echt een voorkeur heb wel al langer het gevoel dat met mijn huidige Onkyo de speakers niet echt doet leven. En hij heeft het gekende probleem dat er soms beeld is maar geen geluid.

Zelf kom ik uit op de Yamaha RX-V6A of Denon AVR-X2800H maar had dus graag jullie mening gehoord.

Versterker: Onkyo TX-SR444 <-- deze zal dus vervangen worden
L&R front speakers: Jamo Concert 5
Center speaker: Jamo S81
L&R back speakers: Jamo SAT80

Welke vragen heb je hier nog over?
De Jamo zuilspekers zijn al redelijk oud, is het de moeite om deze te vervangen?
Zou een woofer een groot verschil maken?
Bedankt voor jullie deskundige mening _/-\o_

Beste antwoord (via GoempieK op 23-01-2025 14:18)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-06 08:41
Ik zie geen echt voordeel tov de Denon X2800H tov de X1800H. De X2800H heeft ook slechts Audyssey multi EQ XT aan boord en niet het veel betere XT32. Ik weet niet exact wat het prijsverschil tussen die twee is, maar het kan een overweging zijn om voor de goedkopere X1800H te gaan. Denon heeft ook DAB varianten van die receivers.

Voordeel van een Yamaha receiver tov een Denon receiver is dat je middels musicast draadloze surround speakers aan de setup kunt toevoegen. Draadloos is relatief, dergelijke speakers hebben natuurlijk wel stroom nodig.

Zowel Denon als Yamaha kunnen de zone 2 speakers draadloos aansturen, zolang je Heos (denon/marantz) of Musiccast (yamaha) speakers in de zone 2 hebt staan.

Een subwoofer is een verschil van dag en nacht. Met name als je een goede subwoofer koopt. Voor je budget van € 1K zou ik kijken naar een Denon X1800H of een Yamaha v4a incl een SVS PB1000 subwoofer.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 22-01-2025 08:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:53

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Je kunt voor een receiver kijken in de link die ik je eerder gaf: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Speakers kun je vervangen als je denkt dat ze niet goed meer zijn, of wanneer je denkt dat ze niet fijn klinken naar jouw smaak. Anders kunnen speakers decennia meegaan.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-06 16:22
Een Subwoofer zal zeker groot verschil maken.
Zeker voor films.

[ Voor 17% gewijzigd door kevinmastah2005 op 22-01-2025 01:15 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
Ik zie geen echt voordeel tov de Denon X2800H tov de X1800H. De X2800H heeft ook slechts Audyssey multi EQ XT aan boord en niet het veel betere XT32. Ik weet niet exact wat het prijsverschil tussen die twee is, maar het kan een overweging zijn om voor de goedkopere X1800H te gaan. Denon heeft ook DAB varianten van die receivers.

Voordeel van een Yamaha receiver tov een Denon receiver is dat je middels musicast draadloze surround speakers aan de setup kunt toevoegen. Draadloos is relatief, dergelijke speakers hebben natuurlijk wel stroom nodig.

Zowel Denon als Yamaha kunnen de zone 2 speakers draadloos aansturen, zolang je Heos (denon/marantz) of Musiccast (yamaha) speakers in de zone 2 hebt staan.

Een subwoofer is een verschil van dag en nacht. Met name als je een goede subwoofer koopt. Voor je budget van € 1K zou ik kijken naar een Denon X1800H of een Yamaha v4a incl een SVS PB1000 subwoofer.

[ Voor 15% gewijzigd door Hulleman op 22-01-2025 08:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Heeft je platenspeler een phono-pre ingebouwd of heb je zelf een aparte phono versterker er al bij zitten?
Zo niet dan moet je versterker dus ook een Phono in hebben (of je moeten dus een losse phono versterker kopen)

iets om even rekening mee te houden, ik weet namelijk niet in hoeverre elke receiver tegenwoordig een phono in heeft en hoe goed die zijn.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoempieK
Er is idd in de platenspeler een phono pre amp ingebouwd dus daar hoef ik niet direct rekening mee te houden.
De speakers in de 2de zone zijn bekabeld aangesloten, draadloos is dus niet direct nodig.

De X1800H is 80W terwijl de X2800H 125W is. Ga ik met die 80W niet in de problemen komen met mijn zuilspeakers?

[ Voor 48% gewijzigd door GoempieK op 22-01-2025 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
GoempieK schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:57:
De X1800H is 80W terwijl de X2800H 125W is. Ga ik met die 80W niet in de problemen komen met mijn zuilspeakers?
Kort antwoord: Nee

Langer antwoord: Nee. De X2800H zal in de praktijk geen 125W halen en de X1800H geen 80W. Die waardes worden gemeten op twee speakers met een pieptoon van 1khz. Vaak ook nog eens met behoorlijke vervorming. Niet erg, want in de praktijk gebruiken je speakers maar een paar watt. Wat ik online kan vinden is dat je Jamo fronts een gevoeligheid hebben van 88db. Dat is best hoog. Dat betekent dat je Jamo's met 1 watt vermogen 88db lawaai kunnen maken, gemeten op een meter afstand. Dit betekent dat je niet veel vermogen nodig hebt om die speakers aan te sturen.

Dan nog wat versimpelde natuurkunde. Het verschil tussen 125W en 80W is zeg 50%. Dat is door de bank genomen zo'n anderhalve decibel aan geluidsdruk. Elke 3 decibel extra geluidsdruk betekent een verdubbeling van het benodigde vermogen. Het menselijk gehoor ervaart 3db extra als iets harder, maar niet dubbel zo hard. Die grens ligt een beetje rond de 10db (wat dus ca 7x het vermogen betreft). Het verschil in vermogen tussen 1 en 2 watt is in decibels dus groter dan het verschil tussen 125W en 80W. Stel dat je voor 100db (standje defqon) 200w vermogen nodig hebt, dan heb je voor 103db dus 400w nodig en voor 106db 800w. Als je aan 80w niet genoeg hebt, heb je aan 125w ook niet genoeg en ook niet aan 200w.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 22-01-2025 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hier een bezitter van een Denon X2600H DAB. mijn ervaringen:

- De receiver bezit een phono ingang met GND, echter alleen geschikt voor een MM element. Heb je een MC element dan heb je een phono amp nodig.
- ik wilde graag een DAB+ tuner. Ik heb een nieuwbouwwoning in oost-NL, en het DAB signaal in de woning is zo goed als afwezig. Ik kan twee kanalen ontvangen: Paris chanson en Boerenmetworst FM (of zoiets). Deze klachten hoor ik vaker.
- Wat moeten mensen toch met multiroom? Ik snap daar totaal de meerwaarde niet van. Je moet kabels trekken, je kunt het niet makkelijk vanuit de 2e zone bedienen. Stel je voor: jij kijkt TV met de surround set. In de keuken wil men een muziekje opzetten. Ik verzeker je dat de bediening een heel gedoe is en dat het regelmatig voorkomt dat jij ipv TV geluid ineens spotify te horen krijgt. Koop lekker 1 of 2 draadloze speakers voor in de keuken
- Alle apparaten kun je er perfect op aansluiten.

Verder lees ik vaak dat een aantal tweakers duidelijk aangeven dat de receiver er bijna niet toe doet. Ik heb toch andere ervaringen. Bij mijn zoektocht jaren geleden heb ik mijn speakers meegenomen naar een serieuze winkel. Aangesloten werden een HK AVR630 (lompe powerhouse) en een NAD T753 (vlgs mij).
Ik ben echt geen mafketel die zijn kabels met wei-water besprenkelt en actieve netfilters gebruikt, maar er zat echt verschil tussen de receivers:
- de HK was bij een demo waarbij een Nascar raceauto over de startlijn van klinkers reed veel duidelijker te horen. het knalde door de speakers. Bij de NAD een stuk minder.
- bij muziek liet de NAD een veel betere scheiding van instrumenten horen, waarbij de HK het meer als een 'klont' muziek weer gaf.

Uiteindelijk heb ik een Marantz SR 7400 gekocht omdat dat een goede aanbieding was ;-)

Uiteindelijk moet een versterker alleen maar een signaal versterken, en zou er theoretisch weinig verschil mogen zijn, maar hey, een luidspreker hoeft alleen maar een electrisch signaal om te zetten in beweging. Hoe veel verschil kan daarin zijn /just kidding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoempieK
Onze woonkamer loopt over in de keuken.
In de keuken zitten 2 speakers in het plafond.
De tweede zone word dus enkel gebruikt wanneer er een plaat opligt of om radio te luisteren.

Kabels liggen er al dusja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:22
Je zou ook eens kunnen kijken naar goede tweedehands receivers via goede zaken.
Zo heb ik 2 jaar geleden een één jaar oude X-4500h met één jaar garantie op de kop getikt voor €650. Stukken beter dan een X2800h oid.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
107mb schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:38:
Verder lees ik vaak dat een aantal tweakers duidelijk aangeven dat de receiver er bijna niet toe doet. Ik heb toch andere ervaringen. Bij mijn zoektocht jaren geleden heb ik mijn speakers meegenomen naar een serieuze winkel. Aangesloten werden een HK AVR630 (lompe powerhouse) en een NAD T753 (vlgs mij).
Ik ben echt geen mafketel die zijn kabels met wei-water besprenkelt en actieve netfilters gebruikt, maar er zat echt verschil tussen de receivers:
- de HK was bij een demo waarbij een Nascar raceauto over de startlijn van klinkers reed veel duidelijker te horen. het knalde door de speakers. Bij de NAD een stuk minder.
- bij muziek liet de NAD een veel betere scheiding van instrumenten horen, waarbij de HK het meer als een 'klont' muziek weer gaf.
En waren de receivers allemaal ingesteld op exact dezelfde instellingen en eq's? Die kans is bijna nihil, helemaal als je naar surround gaat luisteren en dan ga je natuurlijk verschillen horen. Maar dat wordt niet veroorzaakt door dat de versterker ergens beter in is, maar dat je naar een andere EQ zit te luisteren. Ik heb mijn Marantz toentertijd ook vergeleken met Onkyo's en Denons bij homecinemacenter in Amersfoort. Ook toen hoorde ik een duidelijk verschil tussen de Marantz en de rest. De Marantz klonk me veel beter, gedetailleerder, voller. Wat bleek, daar zat ik naar Audyssey stereo te luisteren en de rest van de pruttel stond op pure direct. Daar kwam ik pas veel later achter, omdat mij verteld werd dat de receivers gelijkwaardig ingesteld stonden. Volgens de verkoper was de Marantz gewoon veel muzikaler..... oké man.... Dat wil niet zeggen dat Audyssey beter klinkt dan pure direct, vaak integendeel, maar het volume wordt wel behoorlijk opgepompt op hetzelfde volume tov pure direct. Harder klinkt al sneller als beter, maar dat is het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Hulleman op 22-01-2025 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Hulleman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:41:
[...]
Wat bleek, daar zat ik naar Audyssey stereo te luisteren en de rest van de pruttel stond op pure direct.
Het is echt lang geleden, 20+ jaar, dus dat is helaas niet meer te achterhalen. Ik was er toen ook nog niet zo mee bezig.... Wilde gewoon goed spul hebben in mijn eerste huisje ;)
Pagina: 1