Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53
Ik wil even kijken of ik dit verkeerd zie of niet.

Ik werk in de IT sinds medio jaren '90. Ik heb altijd een pensioen opgebouwd in een beschikbare premie regeling met leeftijdsafhankelijke staffels zoals deze

leeftijd percentage
t/m 24 6.6%
25-29 7.6%
30-34 8,9%
35-39 10,3%
40-44 12%
t45-49 13,9%
50-54 16.2%
55-59 19.1%
60-64 22,7%
65-67 25.8%

Met het nieuwe pensioenstelsel gaat mijn werkgever over op een vast premie percentage, laten we zeggen 14%. Dit gaat gelden voor nieuwe werknemers, de ouden blijven in de huidige regeling. Wat ik om me heen hoor zijn er nogal wat werkgevers die de wijziging op deze manier gaan aanpakken.

Ligt het nou aan mij of wordt van werkgever wisselen na je 45e of 50e dan gewoon een heel slecht idee voor je pensioen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DIJK
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:56
Wijnands schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:45:

Ik werk in de IT sinds medio jaren '90. Ik heb altijd een pensioen opgebouwd in een beschikbare premie regeling met leeftijdsafhankelijke staffels zoals deze

leeftijd percentage
t/m 24 6.6%
25-29 7.6%
30-34 8,9%
35-39 10,3%
40-44 12%
t45-49 13,9%
50-54 16.2%
55-59 19.1%
60-64 22,7%
65-67 25.8%

Met het nieuwe pensioenstelsel gaat mijn werkgever over op een vast premie percentage, laten we zeggen 14%. Dit gaat gelden voor nieuwe werknemers, de ouden blijven in de huidige regeling. Wat ik om me heen hoor zijn er nogal wat werkgevers die de wijziging op deze manier gaan aanpakken.

Ligt het nou aan mij of wordt van werkgever wisselen na je 45e of 50e dan gewoon een heel slecht idee voor je pensioen?
toon volledige bericht
Correct, maar dat hangt natuurlijk ook een beetje af van de bijdrage van je werkgever. Je hebt wellicht werkgevers die 50% van de premie bijdragen, maar ook die het volledige bedrag voor hun rekening nemen. 100% van 14% is natuurlijk meer dan 50% van 25,8. Daarnaast heb je als je meer gaat verdienen bij je nieuwe werkgever natuurlijk fiscale ruimte om zelf wat te regelen. Maar het is wel iets om rekening mee te houden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:30
Wijnands schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:45:

leeftijd percentage
t/m 24 6.6%
25-29 7.6%
30-34 8,9%
35-39 10,3%
40-44 12%
t45-49 13,9%
50-54 16.2%
55-59 19.1%
60-64 22,7%
65-67 25.8%

toon volledige bericht
Is de premie gelijk aan de opbouw?
Vaak wordt er gewerkt met een opbouw percentage van ~2% per jaar. De premie is als je jong bent lager omdat er langer rendement over behaald kan worden.

Overigens kan je toch zelf je pensioen ruimte vullen met het extra geld dat je over houdt als je minder premie zou gaan betalen bij een andere werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Overigens kan je toch zelf je pensioen ruimte vullen met het extra geld dat je over houdt als je minder premie zou gaan betalen bij een andere werkgever?
Oh, natuurlijk maar dat was mijn vraag niet.
Is de premie gelijk aan de opbouw?
Vaak wordt er gewerkt met een opbouw percentage van ~2% per jaar. De premie is als je jong bent lager omdat er langer rendement over behaald kan worden.
Lagere premie omdat je jong bent klopt.
Premie gelijk aan opbouw ligt aan de werkgever. Er zijn erbij waar de werkgever alles betaald maar een eigen bijdrage komt ook veel voor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 12:20
Als voormalig lid van de OR ben ik bezig geweest met de uitrol van nieuwe pensioenstelsel in onze organisatie.
En dit is precies een van de "haken en ogen" die het nieuwe systeem met zich mee brengt.

Let op dat wanneer je werkgever van de overgangsregeling gebruik maakt (je geeft aan dat voor bestaande medewerkers het oude systeem blijft gelden) het ook zomaar kan zijn dat men dit voor alle medewerkers in stand houdt. Jongere medewerkers (tot zeg 35 jaar) worden in dat geval aangemoedigd door het systeem om te switchen, want bij een nieuwe werkgever kunnen ze gebruik gaan maken van het nieuwe stelsel, en dus een hogere pensioenpremie krijgen dan ze in het oude systeem krijgen. Als je niet van plan bent je hele leven, of op z'n minst de komende xx-jaar bij je huidige werkgever te blijven, kun je beter meteen switchen.

Oudere medewerkers worden nou net weer aangemoedigd om te blijven, precies zoals jij beschrijft. Zij zitten als het ware in een gouden kooi, in het oude systeem.

Ik vermoed dat naar mate deze consequenties bij steeds meer mensen op het netvlies komen, er ook steeds meer discussie op gang zal komen. Ik ben in ieder geval oprecht benieuwd wat de komende jaren gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-06 14:30
Deze situatie zal per werkgever verschillen, er zullen ongetwijfeld PPI's zijn waar ze wel een leeftijdsafhankelijke opbouw zullen houden. Maar ook in de huidige situatie heb je gewoon al verschil in opbouw per situatie. En nu kun je natuurlijk niet kiezen waar je werkgever pensioen opbouwt maar je kunt wel kiezen waar je gaat werken. En in dat geval zou je bij een switch op latere leeftijd, als je je pensioenopbouw in je overweging mee neemt, misschien beter voor een werkgever kunnen kiezen die niet bij een PPI maar bij een BPF is aangesloten. Over het algemeen kennen die een hoger opbouwpercentage. En je zou natuurlijk altijd bij je baanwissel kunnen onderhandelen over het salaris zodat je zelf aanvullend pensioen kan opbouw buiten de regeling van je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:54

defiant

Moderator General Chat
Het probleem is imho dat de politiek niet alleen een pech generatie heeft aangewezen maar de verantwoordelijkheid hier ook nog eens voor heeft teruggeven aan werkgevers/werknemers. En dat laatste is een probleem omdat bedrijven waarbij de beschikbare premie regeling wordt gebruikt vaak buiten collectieve arbeidsovereenkomsten vallen, zoals veelal het geval is in de IT.

Het gaat dat aan iedereen individueel bedrijf liggen of dit probleem wordt opgelost, zo niet dan moet een werknemer dit zelf onderhandelen. Waarbij de werknemer natuurlijk een reëel risico loopt om zwak te staan vanwege leeftijd.

Een al dan niet gedwongen carrièrewissel kan dus een behoorlijke financiële strop worden met een beschikbare premie regeling als je ouder bent dan 45..

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:22
Deels is het een probleem dat nu ook al geldt. Werkgevers hanteren verschillende pensioensystemen (de ene middelloon, de ander beschikbare premieregeling). Daarbij is er variatie in het opbouwpercentage. Toch kun je ook wel gelijk hebben. In mijn huidige CAO is de opbouw nu leeftijdsgebonden en moet nog worden bepaald wat de opbouw ambitie is in het nieuwe stelsel. De geluiden zijn een vlakke premie en dit compenseren voor bestaande deelnemers (jongere deelnemers eenmalig aanvullen, en oudere deelnemers de oude staffel laten hanteren).

De mate waarin je een stap gaat zetten in je carriere wordt hier wel mede door bepaald, dat is ook nu al het geval. Je zal echter langer accepteren bij je huidige werkgever te blijven omdat het om een erg groot verschil gaat. Je kunt er inderdaad niet omheen dat het potentieel verschil 10k aan premieopbouw per jaar is. Daar zetten een paar 100EUR per maand geen zoden aan de dijk.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen. Het laatste woord is er vast nog niet over gezegd in ieder geval.

Dance with the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dank allemaal. Blijkbaar zie ik het dus toch goed.

Pagina: 1