Nieuwe GPSR regels voor aankopen uit VK sinds december '24

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 30-09 23:26
https://business.gov.nl/a...rules-for-product-safety/

Hoi ik wil printjes, en kaartjes bestellen in England, maar sinds december 2024 is er door de EU een eis gesteld voor verkopers buiten de EU door de nieuwe nieuwe GPSR regels. Dit vormt een probleem, zodat de keine ondernemer het product niet naar Nederland of andere EU landen kan sturen.

De kleine ondernemer verkoopt non food producten. Alleen printjes en kaartjes (kunst door een printer afgedrukt).
De verkoper snapt er zelf ook weinig van deze wet. Maar het komt er op neer dat de persoon denkt nu niet kan leveren naar EU.

Voor de importeur is ook een regel, "Importeert u consumentenproducten (non-food) van buiten de EU? Je mag alleen producten verkopen die veilig zijn en aan de regels voldoen. Als uw product niet veilig is, kan dit u veel geld kosten. U kunt te maken krijgen met een claim voor schadevergoeding en u moet het product van de markt halen. Lees hier hoe je aan de regels voldoet"

uiteinelijk kan je een lijst vinden van hoe je van hoe en wat zien of het product veilig is. Maar printjes, (kunst afgedrukt op papier) is niet te vinden.

Wat moet ik nu hier van denken als consument wonende in NL, of de kleine ondernemer buiten de EU dat alleen maar printjes verkoopt?

Hier wordt er ook zoiets gevraagd, en geantwoord, maar er is nog maar weinig duidelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Snake_Eye op 21-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Weer een typische ‘brexit means brexit’.
Hier hebben ze zelf voor gekozen?

Dit geeft veel papierwerk en door iemand met kennis laten uitzoeken daar.
Voor een kleine ondernemer idd niet te doen.

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 21-01-2025 21:48 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

YakuzA schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:47:
Weer een typische ‘brexit means brexit’.
Hier hebben ze zelf voor gekozen?
De regels van de EU hebben niets met Brexit te maken. Iedereen die in de EU een product importeert of fabriceert, moet ervoor instaan dat het product veilig is (GPSR). Het is zuur, maar dat geldt ook voor degene die geprinte kaartjes opstuurt. De enige handreiking naar kleine ondernemers is deze:
Om ervoor te zorgen dat marktdeelnemers die kleine en middelgrote ondernemingen zijn, met inbegrip van micro-ondernemingen, kunnen voldoen aan de nieuwe verplichtingen die zijn opgelegd bij deze verordening, moet de Commissie voorzien in praktische richtsnoeren en begeleiding op maat, zoals een direct kanaal om in geval van vragen contact te kunnen opnemen met experts, waarbij rekening gehouden wordt met de behoefte aan vereenvoudiging en beperking van hun administratieve lasten.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Wat bedoelen ze hiermee met "importeur" Als ik (consument) van Engeland naar nederland laat opsturen? Of iemand die het laat importeren van Engeland naar Nederland om vervolgens het weer gaat verkopen als ondernemer?

[ Voor 3% gewijzigd door Snake_Eye op 21-01-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
Wat je hier van moet denken? Dat z het daar gewoon in een envelop stoppen en verzenden naar jou, dan zie je vanzelf wat er gebeurt.

Die persoon denkt namelijk dat hij of zij niet kan leveren naar de EU, maar is het ook al geprobeerd?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:31
Zoals @fopjurist al stelt gaat het erom dat er bij non-conformiteit een EU entiteit bestaat die benaderd kan worden bij problemen.

In dit geval zou dat dan een tussenpersoon of bedrijf kunnen zijn.
Het wordt simpeler als je het als groot bedrijf benaderd.

Groot niet EU bedrijf stuurt voorraad op naar EU warenhuis.
Er wordt nog steeds bestelt bij niet Eu bedrijf maar de leveringen worden uitgevoerd door de Europese vestiging ervan welke verantwoordelijk is bij problemen.

Voor de kleine business komt het er dan op neer dat er alleen een tussenpersoon (qua EU bedrijf) benodigd is die garantstaat en er voor verantwoordelijk is dat wat er rechstreeks geleverd wordt voldoet aan de EU normen.

En ja, die laatste oplossing kost extra geld en moeite.
Vandaar dat het voor micro en kleine bedrijven niet meer lonend is om het oude model met post en verzenden na Brexit in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkbouwer
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 16:29
Snake_Eye schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:12:
Wat bedoelen ze hiermee met "importeur" Als ik (consument) van Engeland naar nederland laat opsturen? Of iemand die het laat importeren van Engeland naar Nederland om vervolgens het weer gaat verkopen als ondernemer?
Dat laatste.
Je bent importeur als je producten uit een derde land in de Unie in de handel brengt. Voor eigen gebruik is dat niet het geval.

Ook in het geval dat je voor eigen gebruik online koopt heeft de ondernemer in het VK nog steeds de verplichting om te voldoen aan de GPSR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:52
Yes, dit is een groter probleem, dat het bijna onmogelijk is om iets te kopen buiten Europa bij kleine bedrijven. Zat van kleinere spelers waar wij zelf bestellingen plaatste voor Etsy achtige producten sluiten Europa nu (tijdelijk) uit, tot er een duidelijke, goedkope oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Snake_Eye schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 23:12:
De definities staan in de GPSR:
6) “op de markt aanbieden”: het in het kader van een handelsactiviteit al dan niet tegen betaling verstrekken van een product met het oog op distributie, consumptie of gebruik op de markt van de Unie;
7) “in de handel brengen”: een product voor het eerst in de Unie op de markt aanbieden;
8 “fabrikant”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die een product vervaardigt of laat ontwerpen of vervaardigen en het onder de naam of het handelsmerk van die persoon verhandelt;
9) “gemachtigde”: een in de Unie gevestigde natuurlijke persoon of rechtspersoon die schriftelijk door een fabrikant is gemachtigd om namens die fabrikant nader omschreven taken te vervullen in verband met de verplichtingen van de fabrikant uit hoofde van deze verordening;
10) “importeur”: een in de Unie gevestigde natuurlijke persoon of rechtspersoon die een product uit een derde land in de Unie in de handel brengt;
11) “distributeur”: een andere natuurlijke persoon of rechtspersoon in de toeleveringsketen dan de fabrikant of de importeur, die een product op de markt aanbiedt;
Er is in dit geval geen importeur, want de verkoper is niet in de EU gevestigd, en jij bent het product niet in de handel. De verkoper is vermoedelijk fabrikant, en anders is hij wel distributeur. Op de verkoper rusten daarom regels met betrekking tot de productveiligheid als hij het product op de markt aanbiedt (aan jou verkoopt).
D-dark schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:35:
Zoals @fopjurist al stelt gaat het erom dat er bij non-conformiteit een EU entiteit bestaat die benaderd kan worden bij problemen.
GPSR gaat niet over conformiteit. Als de kleuren van de print na een paar weken al vervagen, zegt de GPSR daar niets over. Het gaat om productveiligheid. Dat je kinderen bijvoorbeeld geen ontwikkelingsstoornis krijgen als ze het product aanraken omdat er lood in is verwerkt.
In dit geval zou dat dan een tussenpersoon of bedrijf kunnen zijn.
Het wordt simpeler als je het als groot bedrijf benaderd.

Groot niet EU bedrijf stuurt voorraad op naar EU warenhuis.
Een EU-warenhuis zal het product eerst willen onderzoeken voordat ze het op de markt aanbieden, dus het wordt er niet makkelijker op.
Vandaar dat het voor micro en kleine bedrijven niet meer lonend is om het oude model met post en verzenden na Brexit in stand te houden.
:? zonder Brexit zou het bedrijf ook als fabrikant worden aangemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Maar als ik het goed begrijp, zou deze kunstenaar voor mij de prints als gifte opsturen, dan mag het wel.
Dan komen er geen regeltjes te pas, of zie ik dat verkeerd? En zou ik haar een donatie geven mag dat ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Snake_Eye op 22-01-2025 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Maar wat betekend dit voor de miljoenen pakketjes met troep die we via TEMU in nederland krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snake_Eye schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:48:
Maar als ik het goed begrijp, zou deze kunstenaar voor mij de prints als gifte opsturen, dan mag het wel.
Dan komen er geen regeltjes te pas, of zie ik dat verkeerd? En zou ik haar een donatie geven mag dat ook.
Zo doe ik dat altijd met de boodschappen. De AH schenkt mij dan een flinke tas met levensmiddelen, en ik schenk hun dan, uiteraard compleet ongerelateerd, €104,27. Da's mooi, want dan hoeven we ons ineens niet aan de regels voor consumentenverkoop te houden en hoeven we ook geen BTW af te dragen!

Even serieus, ik zou er niet vanuit gaan dat dat dan mag. Of het alsnog door de douane komt omdat ze geen tijd hebben om per pakketje uit te zoeken of elk gift niet stiekem een gekocht product is is een tweede.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Het is wel erg ver gezocht deze wet, zeker voor iemand die printjes verkoopt, met inkt gedrukt dat in europa goedgekeurd is en word verkocht. Het is ook nog op waterbasis, en ook het papier is van katoen gemaakt, wordt ook in europa verkocht. Deze materialen worden allemaal op de site vermeld, dus dan denk ik waar gaan we toch naar toe dat zoiemand dan niets meer kan verkopen van Engeland naar de EU, door zo'n domme regeltjes.

Als het nu kinderspeelgoed zou zijn, dan is het geen domme regel.Want speelgoed kan gevaarlijk zijn, een kind kan erin stikken. Maar zelfs een potlood kan gevaarlijk zijn, je kan er iemand mee doodsteken.
stylezzz schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:52:
Maar wat betekend dit voor de miljoenen pakketjes met troep die we via TEMU in nederland krijgen?
Mij lijkt het hetzelfde gedoe met deze nieuwe GPSR: nieuwe regels voor productveiligheid.

TEMU lijkt me dan de verantwoordelijke, van alle hun aangeboden goederen.
Temu is een Chinees e-commerceplatform dat in handen is van PDD Holdings.Het bedrijf werd opgericht in juli 2022 Het hoofdkantoor bevindt zich in Boston (Verenigde Staten)

Temu biedt op haar platform allerhande goedkope producten van verschillende aanbieders aan die direct vanuit China naar de klant worden verscheept.

[ Voor 61% gewijzigd door Snake_Eye op 22-01-2025 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:56
In principe heeft Temu een contact adres in Ierland. Als TEMU dat aanbied aan de verkopers als algeheel contact persoon is een heel groot probleem al ondervangen. Zo zal een Amzone en een Aliexpress ook werken vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Vallen kado's versturen buiten de EU naar de EU buiten de nieuwe GPSR regels?
Want ik kan dat nergens lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Snake_Eye schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:16:
Vallen kado's versturen buiten de EU naar de EU buiten de nieuwe GPSR regels?
Want ik kan dat nergens lezen.
In de GPSR staat precies wat er wel onder valt. Het belangrijkste begrip daarbij is de volgende:
“op de markt aanbieden”: het in het kader van een handelsactiviteit al dan niet tegen betaling verstrekken van een product met het oog op distributie, consumptie of gebruik op de markt van de Unie;
Als het opsturen van het kado gebeurt in het kader van een handelsactiviteit, valt het eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Ja best wel moeilijk deze regels. Stel die kunstenares in Engeland stuurd me gratis een printje toe.
Is dat handelsactiviteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Snake_Eye schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:12:
Ja best wel moeilijk deze regels. Stel die kunstenares in Engeland stuurd me gratis een printje toe.
Is dat handelsactiviteit?
De regels zijn niet moeilijk, de handelaar die geld aan jou wil verdienen is verantwoordelijk voor de productveiligheid, en de tante is die een verjaardagskado opstuurt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snake_Eye schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:15:
dus dan denk ik waar gaan we toch naar toe dat zoiemand dan niets meer kan verkopen van Engeland naar de EU, door zo'n domme regeltjes.
offtopic:
Brexit means Brexit!

De regeltjes zijn niet dom, het is waar op wordt teruggevallen als een derde land weigert om een praktischere handelsovereenkomst uit te onderhandelen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
bwerg schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:15:
[...]

offtopic:
Brexit means Brexit!

De regeltjes zijn niet dom, het is waar op wordt teruggevallen als een derde land weigert om een praktischere handelsovereenkomst uit te onderhandelen.
Ook bedrijven of verkopers in de EU zelf moeten zich aanpassen in deze GPSR regels. Dat ook problemen kan geven.
Pagina: 1