Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiannedw
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-05 14:26
Hallo iedereen,

Ik heb een huis bezichtigd waar ik mogelijk op wil bieden. De woning wordt verwarmd door indirecte luchtverwarming. Er is een CV-ketel uit 2022 aanwezig en een WTW-apparaat. Huis is goed geïsoleerd. Heeft energielabel A.
Nu ben ik absoluut niet thuis in dit soort systemen. Ik heb mij uiteraard ingelezen op het internet, maar word er niet veel wijzer van.
Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen hoe deze apparaten samenwerken? En heeft iemand hier toevallig ook ervaring mee? Wordt dit als prettig ervaren of juist niet?
Ik heb even online gekeken, maar het hele systeem vervangen door radiatoren lijkt ook niet wenselijk en is heel kostbaar.
Ik lees ook dat er maar weinig installateurs zijn. De angst is bij mij aanwezig dat als er iets kapot is aan het systeem, dit maar moeizaam kan worden gerepareerd.
Zoals hierboven beschreven ben ik er gewoon niet in thuis. Ik snap er vrij weinig van en twijfel daarom of ik wel moet bieden op de woning. Woning voldoet verder aan al onze wensen, maar ik wil geen miskoop door een mogelijk zeer nadelig verwarmingssysteem? wat niet zo makkelijk te vervangen is.

Ik zou het heel erg waarderen als iemand mij uitleg kan geven en ervaringen kan delen.

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-06 09:37
Zoals ik het begrijp zit er waarschijnlijk een door de CV verwarmde radiator ingebouwd in het ventilatiesysteem. Vanwege de grote luchtstroom kan die relatief veel warmte afgeven voor het formaat en je ventilatielucht is lekker warm. Als blijkt dat het niet genoeg verwarmd is dat een verborgen gebrek.

Dikke kans ook dat je radiatoren kan bijplaatsen en niet persé dit systeem moet vervangen, bijv. als je een nu nog onverwarmde zolderkamer wilt ombouwen tot slaapkamer. Vrijwel elke cv is immers flink geoverdimensioneerd voor verwarmen.

Mocht je gaan verbouwen en ook de vloeren doen, dan zou ik wel overwegen gelijk vloerverwarming te plaatsen, dat is toch comfortabeler (al is dat ook weer persoonlijk).