IPS scherm zonder ghosting - alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 22:48

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Beste allen. Onlangs heb ik een Samsung Odyssey Neo G95NC gekocht maar kon helaas niet wennen aan de 1000R kromming en de hoeveelheid werk die je hebt om het e.e.a. in te stellen in games (en ook minimaps die aan de andere kant van het zichtveld staan). Deze heb ik dus, stiekem met een beetje pijn in het hart, moeten retourneren. MiniLED i.c.m. VA vond ik prachtig. Leek goed te werken.

Nu overweeg ik een IPS of VA panel. En beiden hebben zo zijn voor- en nadelen. Bij de IPS-panelen lijken dit vooral de glow-gerelateerde 'issues' en bij VA-panel de smearing. Aan dat laatste zou ik niet kunnen wennen als ik enkele voorbeelden op YouTube zie. Maar de glow, dus niet het volzwarte wat je hebt bij OLED of een TN-panel, is ook niet iets wat een heel mooi is imo. Sterker nog, als ik op termijn games als Star Citizen wil doen dan betwijfel ik of met IPS de kleuren wel mooi tot hun recht komen (immers, veel zwart). HDR is voor mij geen relevant onderdeel.

Mijn voorkeur gaat uit naar een setup van 2x27", minimaal in 2K. Ik ben 2x24" inch gewend. 2x32" zou denk ik wel heel erg groot worden -en is zelfs groter dan de G9 57"-. Budget +/- €1600,-. Ik heb OLED overwogen, maar omdat ik veel productivity-werk doe (browsen, ook in privé tijd) werd dat eigenlijk wel afgeraden. Gemiddeld 16 uur per week thuiswerken en >3 uur per dag op de pc thuis. Helaas, want OLED-panelen vind ik geweldig. Text-Fringing en burn-in risico's zijn realistische problemen. Bovendien wil ik ook 2x dezelfde schermen (OCD dingetje, dus een OLED en TN panel naast elkaar lijken me precies niks in 24 en 27 inch).

Mijn vraag is: zijn er IPS panelen die minder last hebben van deze glow issues en tegelijkertijd wel goeie specs hebben om op te gamen? Of zijn er VA-panel alternatieven die wel goed werken met GSYNC zonder VRR flickering en smearing? Ik merk dat RTINGS bijzonder diep ingaat op de details maar kan o.b.v. ook nog niet echt een goede weloverwogen beslissing maken. Ik moet het vooral doen wat anderen zeggen. Op Reddit vb.

De belangrijkste vraag is: is het wel verstandig om te upgraden van mijn AOC-schermen naar iets anders gezien mijn 'zorgen en eisen-lijstje'? uitvoering: AOC G2590PX Rood, Zwart

Ik hoor graag jullie tips! :)

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 10:44

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Schopje naar CKA. :)

Ik vrees echter dat je bij VA niet om de smearing en black crush heen gaat komen. Voor zover ik weet bestaat er geen paneel die daar in zijn geheel geen last van heeft. Je hebt natuurlijk panelen waarbij het erger is en panelen waarbij het minder erg is, maar voorkomen kan niet. Hetzelfde geldt voor IPS glow overigens, dit is inherent aan de orientatie van de LCD laag tussen de polarisatiefilters in een IPS paneel.

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat IPS glow in de praktijk veel minder storend is dan je zou verwachten. VA bijvoorbeeld heeft erg veel last van verlies aan kleurverzadiging als je niet loodrecht voor het beeld zit, en dit is bij dagdagelijks gebruik hetgeen wat meer irritatie oplevert dan IPS glow, omdat je bijna nooit naar een zwart beeld zit te kijken (wanneer IPS glow het meeste opvalt).

Ik kan je dus geen concreet productadvies geven, maar wel de opmerking dat je wellicht je verwachtingen bij moet stellen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.