Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 16:31
Ik en mijn partner ontvangen allebei onze eigen inkomens op onze eigen betaalrekeningen. Daarnaast hebben we een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke uitgaven, zoals de hypotheek, boodschappen, energie e.d. Maar bijvoorbeeld ook onze gezamenlijke vakanties.

Nu lopen we er regelmatig tegenaan dat bijvoorbeeld onze gezamenlijk gekoppelde creditcard wordt geincasseerd voordat de maandelijkse bijdragen zijn gestort (cash-flow is afhankelijk van storten inkomen op onze prive-rekeningen) en de incasso datum (rond de 15e) is bij ICS niet aanpasbaar.

Soms verlies ik een aanstaande hogere incasso uit het oog en staat er op het moment van incasseren te weinig op de rekening en mislukt de incasso.

Het probleem wat we met roodstaan oplossen is dus enkel en alleen cash-flow. Uiteraard willen we het saldo op de lopende rekeningen niet onnodig hoog houden en extra uitgaven worden altijd binnen 1 of 2 dagen vanaf een andere (spaar)rekening aangevuld, dus rente betalen we niet of nauwelijks.

Bij onze huidige bank kunnen we niet meer dan 1000 EUR roodstaan en hier is ook niets aan te doen omdat dit via een geautomatiseerd proces verloopt. Voor mij is 2500 EUR minimaal maar liever nog 5000. Een paar vliegtickets en een wat weken hotelovernachtingen en we zitten hier al heel snel overheen. Onze prive-cash-flow en buffers zijn uiteraard ruim voldoende om dit soort uitgaven te dragen, maar het geld staat soms gewoon niet op de juiste plek op de juiste tijd.

Nu mijn vraag: zijn er banken die een flexibeler beleid hebben met betrekking tot roodstaan? Met name als ook de salarissen niet op die rekening (of zelfs die bank) worden gestort.

Mijn vraag is niet: tips over uitgaven, cashflow management, of wijze raad over het aangaan van leningen. ;)

Beste antwoord (via nihilissimis op 22-01-2025 10:43)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:57

Theo

moederbord

graceful schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:19:
Als je dit soort problemen hebt en je reactie is niet "ah joh, duwen we wat geld op die rekening"
Dan kun je wel roepen dat je genoeg buffer bezit, maar dan is dat dus niet zo.
Ik snap @nihilissimis ergens wel.Zo'n betaalrekening levert nul procent aan rente op, terwijl je het elders wel voor 3% kan stallen. Wanneer je 5.000 euro hebt dan is dat 150 euro per jaar aan rente wat het ' kost' om dat geld dan op een betaalrekening ipv de spaar te zetten. Nu kost het tijdelijk rood staan voor een paar dagen misschien ook 20 euro per jaar (5k bij 11% roodstand kost je 1.50 euro per dag,en ik gok dat TS max 14 dagen per jaar 5K rood zal staan). De TS kan dus 100 euro per jaar besparen door rood te mogen staan voor een paar dagen ipv die 5K permanent op de betaalrekening te hebben staan.

Wanneer je iets van vermogen hebt dan moet geld geld maken; moeten rekeningen waar geen rente op wordt uitgekeerd zo laag mogelijk zijn en is kortstondig lenen soms een voordelige keuze.

7400 Wp op het dak

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JRR
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:00

JRR

Of een andere creditcard afsluiten waarbij je zelf het moment van de maandelijkse incasso kunt bepalen. Bij AMEX kaarten kun je zelf kiezen op welke datum de maandelijkse incasso komt.

Lijkt mij een pragmatischere oplossing dan de hele rambam met een nieuwe bank waarop je een hoger bedrag in de min mag staan dan dat je nu mag staan.

En dat enkel omdat de datum van de incasso van de creditcard voor de datum van de salarisbetaling ligt. Of maak tijdelijk geld over van je spaarrekening naar je betaalrekening als je weet dat er voor 5000 aan tickets en hotelovernachtingen wordt geïncasseerd. Nog goedkoper ook dan extra kosten maken om tijdelijk een hoger bedrag in de min te mogen staan.

[ Voor 60% gewijzigd door JRR op 21-01-2025 16:48 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 26-06 10:50
nihilissimis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:27: de incasso datum (rond de 15e) is bij ICS niet aanpasbaar.
Mijn ICS kaart betaal ik altijd handmatig, ik krijg de afrekening de 15e en heb daarna 21 dagen om daaraan te voldoen. Is ook iets om meer grip op de kaart te houden qua uitgaven

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
JRR schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:34:
Of een andere creditcard afsluiten waarbij je zelf het moment van de maandelijkse incasso kunt bepalen. Bij AMEX kaarten kun je zelf kiezen op welke datum de maandelijkse incasso komt.

Lijkt mij een pragmatischere oplossing dan de hele rambam met een nieuwe bank waarop je een hoger bedrag in de min mag staan dan dat je nu mag staan.

En dat enkel omdat de datum van de incasso van de creditcard voor de datum van de salarisbetaling ligt. Of maak tijdelijk geld over van je spaarrekening naar je betaalrekening als je weet dat er voor 5000 aan tickets en hotelovernachtingen wordt geïncasseerd. Nog goedkoper ook dan extra kosten maken om tijdelijk een hoger bedrag in de min te mogen staan.
De nog pragmatischere oplossing lijkt mij eigenlijk gewoon om het in die omstandigheden even over te boeken van de ene rekening naar de andere rekening, aangezien TS aangeeft dat het geld er wel is, enkel niet op de juiste rekening staat.
Nog pragmatischer: maak 1 keer een bufferbedrag over naar de gezamelijke rekening om die cash-flow problemen op te vangen ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Moeilijke oplossing voor een simpel probleem.
Ik sluit mij aan bij @henri86 . Zorg gewoon dat er een 'startkapitaal' op de rekening staat, dan ben je overal vanaf.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon 1000 euro teveel op de rekening laten staan kost je minder dan je roodstand? ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:04
Of stort maandelijks wat startkapitaal op je creditcard (bij ABN krijg je nog 1.5% rente op saldo boven de 500 euro)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
Ik weet niet bij welke bank je zit. Maar bij de meeste Nederlandse grootbanken zal het proces voor een krediet op je betaalrekening grotendeels geautomatiseerd zijn (voor dit soort bedragen).

Dat houdt in dat het systeem een voedingstoets doet en op basis daarvan berekend wat je rood mag staan. Doordat er geen salaris op jullie rekening binnenkomt zal dat minimaal zijn. jullie maken immers een kostendekkend maandbedrag over. salarissen komen op de prive rekeningen binnen.

Een iets grotere buffer aanhouden lijkt me het eenvoudigst.
alternatieven zijn: de salarissen op gezamenlijke rekening laten binnenkomen en jezelf zakgeld geven ;) of Creditcard bij je prive rekening aanvragen en gezamenlijke uitgaven weer retour boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:33

watercoolertje

Untertitel

YakuzA schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:13:
Gewoon 1000 euro teveel op de rekening laten staan kost je minder dan je roodstand? ;)
Precies wat ik wilde zeggen, maar dan 5000 euro omdat ie dat in de TS aangeeft.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salandur
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03

Salandur

Software Engineer

Als het alleen niet goed gaat als je een keer een groot bedrag geboekt hebt (voor je vakantie ofzo) dan zou ik gewoon dat direct overmaken naar de gezamenlijke betaalrekening. Dan staat het er alvast, en hoef je er ook niet meer aan te denken.

Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Lijkt een uitgelezen kans om met de opbouw van een buffer te starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een andere bank zou bunq kunnen zijn: dan krijg je een notificatie dat er een incasso niet gelukt is, en heb je tijd genoeg om alsnog bij te storten en de incasso alsnog door te zetten. Daarmee kun je met een lage buffer alsnog de incasso altijd voldoen. Overigens heeft bunq ook zelf credit cards, die schrijven direct af.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:13
Ik heb bij ING voor mijzelf al €2000 ruimte op de betaalrekening. Dus €1000 voor 2 inkomens is wel wat weinig.

Misschien kan je de creditcard rekening laten veranderen in eentje met maandelijkse vaste aflossing.
Het is dan een soort doorlopend krediet. Gaat dan wel ook rente kosten, maar misschien minder dan telkens rood staan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:50
Siedo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Mijn ICS kaart betaal ik altijd handmatig, ik krijg de afrekening de 15e en heb daarna 21 dagen om daaraan te voldoen. Is ook iets om meer grip op de kaart te houden qua uitgaven
Precies. Je ontvangt een mail waarin staat dat het rekeningoverzicht klaarstaat en dat je binnen 21 dagen moet betalen. Je kan gewoon met iDeal betalen.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Eigenlijk zeg je dat je financiële planning niet deugt. En daar zoek je dan een kromme oplossing bij. Klinkt als "ik vergeet wel eens op tijd brood te kopen waardoor ik weer een dure lunch moet laten bezorgen".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kunt toch ook bijstorten op je credit card? Toen ik nog een ics card had kon ik er gewoon geld naartoe boeken met een iDeal linkje. Dus als je 5k aan vakanties hebt geboekt dan kun je dat zo betalen en is je saldo weer 0 op je cc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:04
Kurkentrekker schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:58:
Je kunt toch ook bijstorten op je credit card? Toen ik nog een ics card had kon ik er gewoon geld naartoe boeken met een iDeal linkje. Dus als je 5k aan vakanties hebt geboekt dan kun je dat zo betalen en is je saldo weer 0 op je cc.
Dit is wat ik altijd doe. Zodra ik een grote uitgave als vakantie op de creditcard doe direct daarna dat bedrag vanaf mijn betaalrekening overboeken naar de creditcard.
Zo krijg je ook nooit een incasso. En je kan meteen in de omschrijving zetten waar het voor is zodat je op je lopende rekening zicht hebt op wat je uitgeeft in plaats van slechts het totaalplaatje van 1 maand als incasso te krijgen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:00
Wat ik heb bij Rabo: automatisch de rekening aanvullen vanaf de spaarrekening tot x (ik heb 500 ingesteld) zodra het saldo onder y (100 euro voor mij) komt. Nooit meer rood staan, ideaal. Weet niet of dat voor een gedeelde rekening kan, die heb ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Bij bijna elke credit card kan je handmatig eerder aflossen of extra geld op de creditcard storten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:10
Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:33:
Een andere bank zou bunq kunnen zijn: dan krijg je een notificatie dat er een incasso niet gelukt is, en heb je tijd genoeg om alsnog bij te storten en de incasso alsnog door te zetten. Daarmee kun je met een lage buffer alsnog de incasso altijd voldoen. Overigens heeft bunq ook zelf credit cards, die schrijven direct af.
Rabo heeft ook saldoalert voor als een incasso dreigt te mislukken.

Aanvragen van roodstaan bij Rabo decennium geleden vereiste pak papier groter dan hypotheekaanvraag kort daarvoor bij zelfde bank 8)7 Echt een middelvinger naar de klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb de OP een aantal keren gelezen:

- er komt inkomen binnen op eigen rekening
- er is een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven, huishoudelijk maar ook voor dingen als vakanties of andere (dure) uitgaven
- (dure) uitgaven voor vakanties wordt gedaan op een gezamenlijke creditcard en dit is geen lening want maandelijks wordt dit afgeschreven rond de 15e vd maand
- er is een spaarbuffer en deze is toereikend

Volgens mij is de oplossing simpel, stort (grote en/of bijzondere) uitgaven op de creditcard direct terug vanuit je spaarrekening. Of via-via als dat niet kan. Volgens mij kan je bij ICS altijd een storting doen op je creditcard-rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Rood staan wil je niet want dan betaal je rente en krijg je een registratie bij het BKR.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Simpel toch, verzorg dat er voor de 15de genoeg saldo is.
Waarom je dit 'probleem' zou willen oplossen met roodstand is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
De Cheetah schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:23:
Wat ik heb bij Rabo: automatisch de rekening aanvullen vanaf de spaarrekening tot x (ik heb 500 ingesteld) zodra het saldo onder y (100 euro voor mij) komt. Nooit meer rood staan, ideaal. Weet niet of dat voor een gedeelde rekening kan, die heb ik niet.
Handig! Wist niet eens dat dit kon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
Offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door Outerspace op 22-01-2025 08:53 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Als je dit soort problemen hebt en je reactie is niet "ah joh, duwen we wat geld op die rekening"

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

graceful schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:19:
Ik snap @nihilissimis ergens wel.Zo'n betaalrekening levert nul procent aan rente op, terwijl je het elders wel voor 3% kan stallen. Wanneer je 5.000 euro hebt dan is dat 150 euro per jaar aan rente wat het ' kost' om dat geld dan op een betaalrekening ipv de spaar te zetten. Nu kost het tijdelijk rood staan voor een paar dagen misschien ook 20 euro per jaar (5k bij 11% roodstand kost je 1.50 euro per dag,en ik gok dat TS max 14 dagen per jaar 5K rood zal staan). De TS kan dus 100 euro per jaar besparen door rood te mogen staan voor een paar dagen ipv die 5K permanent op de betaalrekening te hebben staan.

Wanneer je iets van vermogen hebt dan moet geld geld maken; moeten rekeningen waar geen rente op wordt uitgekeerd zo laag mogelijk zijn en is kortstondig lenen soms een voordelige keuze.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Theo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 06:40:
[...]

Ik snap @nihilissimis ergens wel.Zo'n betaalrekening levert nul procent aan rente op, terwijl je het elders wel voor 3% kan stallen. Wanneer je 5.000 euro hebt dan is dat 150 euro per jaar aan rente wat het ' kost' om dat geld dan op een betaalrekening ipv de spaar te zetten. Nu kost het tijdelijk rood staan voor een paar dagen misschien ook 20 euro per jaar (5k bij 11% roodstand kost je 1.50 euro per dag,en ik gok dat TS max 14 dagen per jaar 5K rood zal staan). De TS kan dus 100 euro per kaar besparen door rood te mogen staan voor een paar dagen ipv die 5K permanent op de betaalrekening te hebben staan.

Dit is krom denken natuurlijk... Je haalt het immers ook tijdelijk van de spaar af.

TS heeft zijn financiën gewoon niet voor elkaar. Als je eens een grotere uitgave hebt haal je dat van je eigen vermogen ipv continue geld te willen lenen.

En serieus.. Wie van de rest van ons heeft nu ooit het probleem gehad regelmatig(!) duizenden euro's tekort te komen op de lopende rekening vanwege de creditcard afschrijving??

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:31

dragonhaertt

@_'.'

Zet op de 14e een reminder in je telefoon en spendeer 2 minuten om het openstaande creditcard bedrag op de juiste rekening te zetten.

Of zoals iemand anders al zei, betaal het niet automatisch maar handmatig.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Ik snap @nihilissimis ergens wel.Zo'n betaalrekening levert nul procent aan rente op, terwijl je het elders wel voor 3% kan stallen. Wanneer je 5.000 euro hebt dan is dat 150 euro per jaar aan rente wat het ' kost' om dat geld dan op een betaalrekening ipv de spaar te zetten. Nu kost het tijdelijk rood staan voor een paar dagen misschien ook 20 euro per jaar (5k bij 11% roodstand kost je 1.50 euro per dag,en ik gok dat TS max 14 dagen per jaar 5K rood zal staan). De TS kan dus 100 euro per kaar besparen door rood te mogen staan voor een paar dagen ipv die 5K permanent op de betaalrekening te hebben staan.

Maar als je zo met je financiën bezig bent dan weet je toch dat er een afschrijving komt en dan zorg je gewoon dat er voldoende saldo is. Hierin volg ik @Devian.

Leven op je CC en dan de rest van je geld op een spaarrekening is een trend die je steeds vaker langs ziet komen. Maar ja, dan moet je wel in de gaten houden dat je niet rood staat.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:55

mjl

Ugh

Wij hebben een vergelijkbare situatie (maar dan op de 11e van de maand). Ik heb een aparte spaarrekening aangemaakt; zodra ik een betaling doe met de credit card zet ik daar hetzelfde bedrag op. Op de 11e van de maand heb ik een automatische regel ingesteld om de volledige inhoud van die rekening op de rekening te storten waar de credit card wordt afgeschreven (Rabobank).

Mocht ik een keer een bedrag vergeten is het hooguit beperkt tot een klein bedrag rood staan, meestal gaat dit gewoon goed.

Verder ook een regel ingesteld om het saldo aan te vullen vanaf de spaarrekening.

-------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Blokker_1999

Full steam ahead

Het ene krediet proberen af te dekken met een ander krediet is gewoon niet wenselijk, want dat is wat in essentie de vraag van TS is: geef mij een betaalrekening met een groter krediet zodat mijn kredietkaart kan terugbetaald worden zonder problemen.

Aangezien de terugbetaling op een vaste datum is kan je enkele dagen ervoor altijd gewoon nagaan wat je tekort komt en dat tijdig bijstorten. Dat is goedkoper en kost je slechts evenveel werk als achteraf de roodstand weg te werken. De uitgavenstaat krijg je een heel stuk van te voren zodat je weet hoeveel je gaat nodig hebben en zou je, zoals anderen aangeven, ook proactief reeds kunnen overboeken naar de kaart.

Wat omschreven wordt is trouwens geen cash-flow issue. Je geeft namelijk aan dat je voldoende middelen hebt, alleen op de verkeerde locatie. Bij een cash-flow issue zou je continue meer aan het uitgeven zijn dan wat er binnenkomt in je huishouden, en dat is hier uiteraard niet het geval.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SURFivor schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:20:
Rood staan wil je niet want dan betaal je rente en krijg je een registratie bij het BKR.
Niet helemaal, de mogelijkheid om rood te mogen staan wordt geregistreerd bij het BKR. En dat speelt al bij TS. De opmerking over rente klopt natuurlijk wel... :)

Voor de rest is alles wel gezet:
  • Zet de 14e een reminder in je telefoon
  • Stap over op een creditcard waar je zelf bepaald wanneer je aflost
  • Stort direct na elke aankoop via CC, dat bedrag over van spaar naar CC rekening.
Er zijn genoeg goede opties. Extra rood willen staan, is daar in mijn ogen niet één van. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

nihilissimis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:27:

Mijn vraag is niet: tips over uitgaven, cashflow management, of wijze raad over het aangaan van leningen. ;)
Je weet dus verdomd goed waar het probleem ligt, maar wil liever horen dat er een magische oplossing is die buiten je eigen gedrag staat...
nee, die "magische oplossing" van een Lopend Krediet met onbeperkte en eindeloze roodstand met weinig kosten is er niet.

Het rood-staan is al een probleem in financieel gedrag die je zult moeten afleren..
een bank die zich specialiseert op mensen met structurele financiele huishoudens-problemen zal ofwel daarin een verdienmodel zien en des te meer kosten rekenen, vaak via deels 'verstopte'' boeterentes… je bent dan nog een stuk duurder uit en zult snel meer problemen kennen en mogelijk oplopende schulden.
Ofwel het is een Bank die zelf ook een groot financieel risico loopt en daardoor zelf in liqiditeits-problemen kan geraken (ondanks dat ze veel geld opleveren als klant, zijn mensen die voortdurend roodstaan niet de meest 'zekere' klanten voor een bank)

Ook al wil je dit niet horen:
Wat je moet doen is leren werken met een financiele buffer.
Die 'buffer'is niet de roodstand bij je bank, maar een stuk direkt beschikbare liquiditeit, voor 'onverwachte' financiele kosten:
Dat kan een eerdere afboeking van een creditcard zijn, een 'vergissing' van een uit het oog verloren incasso..
het kan ook een huishoudelijk apparaat zijn dat onverwacht kapotgaat, reparatie- of vervangingskosten, bepaalde onvoorziene boetes oid.
Sommige mensen noemen al hun spaargeld een 'buffer', maar dat is niet helemaal juist of zinnig. de definitie zoals bv NIBUD (die zich helaas zelf ook soms wel schuldig maakt aan dat redeneren van buffers als _al_ het spaargeld) stelt is: "Een buffer is een reservepotje om onverwachte, grotere en noodzakelijke uitgaven direct te kunnen betalen."... normaal is belegd vermogen of spaarvermogen dat niet op korte termijn beschikbaar is niet geschikt als financiele buffer op de korte termijn, hooguit laat het vaak wel een financieel risico dalen

De truc is dat je zelf moet aanleren dat als er EUR 2500 euro op je rekening staat het niet een goed idee is gelijk die 'vliegtickets of een 'paar hotelovernachting ermee te boeken, maar dat je dat moet doen voor het bedrag dat _boven_ de limiet staat, die je zelf als dat risico kunt vaststellen.
Sommige beleggings- en spaarrekeningen hebben ook de optie om bepaalde potjes aan te maken, je gewone spaargeld kun je dan vastzetten op een wijze die langer vastsstaat en dan wat meer rente oplevert, maar niet meer direct beschikbaar (liquide) is, maar je kunt een apart potje reserveren dat wel direkt terugboekbaar is (liefst zonder extra of met minimale transactiekosten, op je betaalrekening).

Als je geld wil uitgeven voor een leuke last-minute vakantie, is dat eigenlijk een ander spaardoel en is het goed daarvoor een ander 'spaarpotje' aan te houden..
Zulke vakanties wil je juist niet gaan betalen uit financiele middelen die je op bepaald momenten plots hard nodig hebt... Dus hierbij is het dan zinnig dat geld duidelijker te scheiden...

Zeker als je nu aangeeft dat je eigenlijk genoeg geld hebt en ook verder gewoon spaargeld hebt, maar 'dat dat soms niet op de juiste plek staat', is je probleem dus vooral hoe om te gaan met verschillende spaarpotjes en spaardoelen... en de vraag hoeveel vermogen je direkt liquide nodig hebt en wat verder wel meer op de lange-termijn weggezet kan worden

[ Voor 3% gewijzigd door RM-rf op 22-01-2025 09:16 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:58
Gewoon genoeg reserve op de rekening aanhouden..

Voor mijn betaalrekening heb ik altijd een "streven" om aan het eind van de maand nog 2000 euro over te houden..
Als we geen onverwachte rekeningen of kosten hebben dan redden we dit makkelijk, en alles erboven gaat naar de spaarrekening..

Maar soms heb je onverwachte kosten, en dan is het fijn om niet steeds te moeten schuiven met geld omdat je anders "tekort" hebt..
En als je dus wat van die buffer opsnoept, dan vul je dat in de maand erop weer aan (en spaar je dus niet/minder), en als het structureel is dan moet je kijken of het maandelijks deel wel genoeg is.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
De Cheetah schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:23:
Ik heb met regelmaat uitgesproken dat ik het stom vind dat ze dit niet hadden, maar dat was dus mijn onwetendheid :P

Werkt ook voor en/of, zojuist ingesteld. Voor overige geinteresseerden: hier de uitleg.

Wellicht adverteren ze hier niet mee omdat roodstaan ze geld oplevert ofzo. Ik spaar redelijk agressief na storten van salaris (ivm rente) dus de lopende rekening moest ik wel een beetje bijhouden. Dit scheelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
*knip* Deze reactie voegt niets toe.

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 22-01-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
[...]

Dank @Theo jij snapt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjgwolff
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-06 14:02
ABN Amro biedt 5K rood staan aan op de betaalrekening.
Als er salaris binnenkomt is dat zo geregeld.

Je weet dat het een beetje rente kost, je beiden 100% aansprakelijk bent voor de roodstand, dat de mogelijkheid voor beiden bij het BKR geregistreerd staat dus je hypotheekcapaciteit en andere leencapaciteit wat verkrapt en dat je het saldo standaard ook weer aanvult. Als je zowel de capaciteit hebt om de roodstand binnen de verplichte 3 maanden af te lossen en bereidt bent die paar euro's te betalen voor de faciliteit:

Doe je ding, zo spannend is het niet, en zoals ook anderen beargumenteren, er zijn veel scenario's waar een paar weken per jaar 5K lenen tegen 14% rente goedkoper is dan een heel jaar 3,5 of 10% rente of rendement mis te lopen.

[ Voor 30% gewijzigd door hjgwolff op 22-01-2025 10:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Dan kunnen jullie beiden niet rekenen gezien jij het hebt over tijdelijk.. Wat zou nou meer kosten?

Een week roodstaan a 12% rente
Of
Een week geld van je spaarrekening op je lopende rekening zetten, en je dus een week 3% rente misloopt..

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Krisp schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:33:
Een andere bank zou bunq kunnen zijn: dan krijg je een notificatie dat er een incasso niet gelukt is, en heb je tijd genoeg om alsnog bij te storten en de incasso alsnog door te zetten. Daarmee kun je met een lage buffer alsnog de incasso altijd voldoen.
Hier is bunq niet uniek in; ABN AMRO doet dit ook als je Rood Staan niet gebruikt. Bij onvoldoende saldo wordt een incasso tijdelijk vastgehouden en zodra er weer voldoende saldo is gestort wordt de incasso alsnog afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Een betaalrekening die rood-staat heeft vaak een rente van tusen de 10% en 15% over een negatief saldo (bij nederlandse banken in 2023: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/rood-staan)...

Het is dus een kwestie van goed financieel management bedrijven om _niet_ ervoor te zorgen dat je regelmatig daar rood komt te staan, omdat je al snel veel meer verliest op roodstaan, dan dat je spaart door misschien die buffer van 1000 op een spaarrekening te houden, omdat je daarover jaarlijks 3% rente zou ontvangen ..

Ik vermoed dat het al snel is dat 4 of 5-maal rood-staan op je betaalrekening, al genoeg boeterente oplevert om een eventueel spaarrente over datzelfde bedrag weg te snoepen.

Overigens juist dat je zelf aangeeft dat dit gebeurt 'doordat je soms eventjes een vakantie boekt' en daardoor schijnbaar 'ongemerkt' het saldo van je betaalrekening te ver gedaalt blijkt te zijn, versterkt het idee dat het dus veroorzaakt wordt doordat je niet goed met verschillende potjes werkt en je vakanties uit je bewone betaalrekening betaald en niet vanuit een gescheiden spaarpotje voor zulke doeleinden
daarom moet je dus ook als je financieel winstgevend wil ageren, dat niet willen doen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieprutser
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 09:04
Wellicht kun je overwegen om 5000 ofzo op een snel beschikbare spaarrekening te zetten en een calendar alarm in te stellen een of twee dagen voor je cc afschrijving.

Ik ben ook geen fan van het idee dat je maar een paar duizend euro op je betaalrekening moet hebben als "bodem". Kost je al gauw een bedrag waar je ook netflix van kan betalen ofzo.

Uiteindelijk blijf je zitten met het feit dat je bij zo'n rekening waar dus niet automatisch geld inkomt en wel automatisch geld wordt afgeschreven altijd goed gaat moeten opletten. Zodra je roodstaat moet je ook z.s.m. er weer geld op gooien. Dus wat het roodstaan nou echt oplost zie ik niet helemaal in. Als je twee dagen voor die incasso even checkt loop je dus wellicht een paar procent spaarrente mis, maar als je een dag rood staat betaal je 4 dagen aan spaarrente.

Uiteindelijk gaat het altijd wat extra moeite kosten als je het onderste uit de kan wilt halen. Je moet zelf beslissen hoeveel moeite je wilt doen voor die laatste paar euro.

[ Voor 9% gewijzigd door koffieprutser op 22-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hamsteg
  • Laatst online: 00:42

hamsteg

Species 5618

Beetje flauw allemaal dit, de TS op willen voeden in cashflow.

Beste TS, wij doen precies hetzelfde. Hebben bij de ING een rekening waar we rood kunnen staan. Allemaal potjes erachter voor reserveringen van vakanties, autoafschrijving/reparatie, huisonderhoud, studie etc. Onze limiet is -/-1500. Creditcard erbij etc. Zodra de rekening door de 0 gaat is er even een check wat er aan de hand is want er zou in essentie genoeg geld op de rekening moeten staan. Vaak is er dan een ander potje waar even van moet worden afgeboekt omdat bijvoorbeeld de auto in onderhoud is geweest. Hierdoor zijn wij bewuster bezig met de uitgaven zonder direct in paniek te hoeven raken want de potjes bevatten genoeg geld om aan te vullen.

Voor ons werkt het dus als bewust signaal en daarmee houden wij grip op onze uitgaven. Een hoger bedrag standaard aanhouden, zoals vele tips hier, werkt niet zo effectief als het zien van een rode min. Wij varen vrij scherp, dus veel wat we gezamenlijk storten wordt verdeeld over de potjes zodat we een helder zicht houden over de dagelijkse uitgaven uitgaven zonder daarbij een boekhouding te hoeven bijhouden. Bij ons werkt dit goed, ik snap wat je wil. De €10-20 verlies door rood staan, is volledig geaccepteerd als middel om de financiën scherp te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 22-01-2025 11:57 ]

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-06 09:22
Plan maandelijks twee extra boekingen.

1 dag voor ICS incasso 5000 naar je betaalrekening, 1 dag na je salaris betaling gaat dit weer terug.
Hier zit dan ongeveer 7 dagen tussen, dus mis je maandelijks 7 dagen aan 3% rente mis.

Echter voorkom je met deze extra betaling dat je die tussenliggende 7 dagen 11% rente aan roodstaan betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:19
[...]

Dat klopt qua cijfers ja. Maar wat nou als we gemoedsrust er eens bij pakken? Regelmatig rood staan, complexere constructies, betalingen die de boel overhoop kunnen halen, rente die je betaald in de gaten houden om te kijken of de door jou gesuggereerde methode wel rendabel is?

Pfoe, ik weet het wel: Dat is mij niet 100eu waard. De rust die komt van fincanciele stabiliteit is zeker ook wat waard. Wij zelf houden 1.000eu aan als nullijn (eg spendeerbaar bedrag is [bedrag op rekening] - 1000).
Dat betekent niet dat er altijd 1.000eu op de rekening staat! Ook wij hebben gewoon soms eerst afschrijvingen en daarna bijschrijvingen. Dus de rente die je effectief misloopt is dus minder.

Geen BKR risico's, niet puzzelen met datums, geen rood staan (eg geld uitgegeven dat je niet hebt!), rust. Ieder moet het zelf weten uiteraard, maar er is meer in het leven belangrijk dan geld.

Zeker als de oplossing zo simpel is: Zet een buffertje van 1.000eu (ofzo) neer. En dat kan ook over 2 of 3 of 4 maanden verspreid als dat nodig is, maar daarna ben je van al dat gehannes af.

[ Voor 10% gewijzigd door Martijn.C.V op 22-01-2025 12:15 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Als je voldoende vermogen hebt om bij een grootbank voor Private Banking in aanmerking te komen, dan kun je ook maatwerkafspraken maken voor roodstand.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:05
Bij de ASN mag je 2 (of 3, ik weet het eigenlijk niet precies) dagen gratis rood staan, zelfs als je rood staan helemaal niet hebt aangezet. Incasso's gaan dus altijd gewoon door. Met de instant payments van tegenwoordig lijkt het me geen enkel probleem om dat dan weer tijdig aan te vullen.
En door die instant payments lijkt het me trouwens sowieso geen probleem om alles op tijd op de gezamenlijke rekening te hebben staan.

Nog een optie, bij mijn werkgever kan je bij HR aangeven dat je je inkomen op 2 rekeningen wilt laten storten. Dan is er dus op de gezamenlijke rekening ook altijd een bedrag aanwezig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:52

DataGhost

iPL dev

FirePuma142 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:18:
Als je voldoende vermogen hebt om bij een grootbank voor Private Banking in aanmerking te komen, dan kun je ook maatwerkafspraken maken voor roodstand.
Als je daar genoeg vermogen voor hebt ga je niet zoveel tijd besteden aan het "besparen" van worst-case 150 euro misgelopen rente op jaarbasis maar heb je allang de boel zodanig gepland dat je buffers in orde zijn en je er niet eens naar om hoeft te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

Blokker_1999

Full steam ahead

hamsteg schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:55:
Beetje flauw allemaal dit, de TS op willen voeden in cashflow.

Beste TS, wij doen precies hetzelfde. Hebben bij de ING een rekening waar we rood kunnen staan. Allemaal potjes erachter voor reserveringen van vakanties, autoafschrijving/reparatie, huisonderhoud, studie etc. Onze limiet is -/-1500. Creditcard erbij etc. Zodra de rekening door de 0 gaat is er even een check wat er aan de hand is want er zou in essentie genoeg geld op de rekening moeten staan. Vaak is er dan een ander potje waar even van moet worden afgeboekt omdat bijvoorbeeld de auto in onderhoud is geweest. Hierdoor zijn wij bewuster bezig met de uitgaven zonder direct in paniek te hoeven raken want de potjes bevatten genoeg geld om aan te vullen.

Voor ons werkt het dus als bewust signaal en daarmee houden wij grip op onze uitgaven. Een hoger bedrag standaard aanhouden, zoals vele tips hier, werkt niet zo effectief als het zien van een rode min. Wij varen vrij scherp, dus veel wat we gezamenlijk storten wordt verdeeld over de potjes zodat we een helder zicht houden over de dagelijkse uitgaven uitgaven zonder daarbij een boekhouding te hoeven bijhouden. Bij ons werkt dit goed, ik snap wat je wil. De €10-20 verlies door rood staan, is volledig geaccepteerd als middel om de financiën scherp te hebben.
Ik zie evenwel een verschil tussen TS en jezelf. Als ik de OP lees, dan gaat TS structureel in het rood waarbij 1000 Euro ondertussen al niet meer voldoende is. Jij houdt daarentegen een voldoende grote buffer aan om enkel in uitzonderlijke gevallen in het rood te gaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

DataGhost schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:29:
[...]

Als je daar genoeg vermogen voor hebt ga je niet zoveel tijd besteden aan het "besparen" van worst-case 150 euro misgelopen rente op jaarbasis maar heb je allang de boel zodanig gepland dat je buffers in orde zijn en je er niet eens naar om hoeft te kijken.
Dat is precies het punt ;)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
[...]

Ik gok dat meneer gewoon geen buffer heeft, want hoeveel moeite is het om die op te vangen als je al weet dat het op de 15e wordt afgeschreven, vrijwel geen moeite. Even een kleine herinnering in de agenda en klaar.

Daarnaast kun je volgens mij ook, zoals iemand al aangaf, je ICS rekening handmatig betalen zonder automatische incasso. Al lijkt me dat niet zo heel slim als je dit al niet op kunt vangen....

Ik zou zeggen, probeer eens regelmaat te krijgen hierin. De 15e ICS afschrijving? De 14e een herinnering in je agenda en alvast overmaken wat er afgeschreven gaat worden bij te weinig tegoed. Kost je wellicht een minuutje aan tijd.

Of je stort handmatig het geld op de CC waardoor de incassering op 0 komt te staan. Dat kan bij iedere CC aanbieder namelijk.

Als ik iets wil kopen en het kost meer geld dan dat er op mijn rekening staat is het tijdens het winkelen binnen een paar seconde overgeboekt van spaar naar lopende rekening. Of bij je CC ook, uitgave gedaan? Lekker aanvullen met je eigen geld zodat je CC weer op '0' staat.

[ Voor 8% gewijzigd door SgtElPotato op 22-01-2025 12:50 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:09

JaQ

Je kan ook accepteren dat je zo eens in de zoveel tijd een stornering hebt en dan handmatig ICS moet betalen (of wachten op de her-incasso). Als het werkelijk incidenteel is, gaat ICS daar echt niet door over de flos. Wat mij betreft is dit de consequentie van de inflexibele houding van ICS.

Dat is wat ik doe, en ja (voordat iemand me de les leest) er is een buffer van ruim 25x de CC limiet en een maandelijks salaris dat na aftrek van vaste kosten nog steeds hoger is dan de creditcard limiet. Ik heb gewoon geen zin om een buffer van enkele duizenden op de lopende rekening aan te houden omdat het geld dan net te gemakkelijk verdwijnt (ken uzelf en uw partner :) )

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Question Mark
  • Laatst online: 16:39

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nihilissimis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 16:27:
Nu lopen we er regelmatig tegenaan dat bijvoorbeeld onze gezamenlijk gekoppelde creditcard wordt geincasseerd voordat de maandelijkse bijdragen zijn gestort (cash-flow is afhankelijk van storten inkomen op onze prive-rekeningen) en de incasso datum (rond de 15e) is bij ICS niet aanpasbaar.
Hier: Rekeningoverzicht (online) betalen

Automatische incasso eraf halen, en kiezen voor handmatig overstorten via de app.... Dan kun je zelf bepalen wanneer je CC rekening betaald wordt, en los je je CC-rekeningt af nadat je salaris gestort is.

Hoef je geen moeilijke dingen te doen, rendement van je (spaar)geld blijft intact, geeft het minst aantal handelingen en je hoeft er niet extra rood voor te staan...

Zo simpel kan het leven soms zijn....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

SgtElPotato schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Ik gok dat meneer gewoon geen buffer heeft, want hoeveel moeite is het om die op te vangen als je al weet dat het op de 15e wordt afgeschreven, vrijwel geen moeite. Even een kleine herinnering in de agenda en klaar.
Ik heb soortgelijke situatie als de TS, maar ik ben ook wat blij dat ik ook rood kan staan. Op de betaalrekening staat nooit meer dan 2k, simpelweg omdat het rendement hierop gewoon nul is. Ik heb het ook af en toe (3x per jaar?) dat ik rood sta op de betaalrekening; dat ik een inschattingsfout heb gemaakt over de verdeling van liquide middelen over de verschillende rekeningen. Je kunt het wel in de agenda zetten dat je voor datum X bedrag Y even moet overboeken, maar soms vergeet je dat ook gewoon, of is de datum waarop een bepaalde afschrijving gebeurt ook onbekend waarmee je het rood staan mooi als backup kan gebruiken. Niet omdat je geen buffer heb, maar simpelweg juist omdat die die hebt :)

Ik ben het compleet met je je eens dat rood staan wanneer je geen geld hebt niet verstandig is om te doen. Maar wanneer je het niet meer over een spaarpotje hebt maar over vermogen en spreiding ervan dan maakt het roodstaan echt niet meer uit, en is het slechts een middel om een synchronisatiefout in vermogensverdeling op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 23-01-2025 19:12 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:52

DataGhost

iPL dev

JaQ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:12:
Ik heb gewoon geen zin om een buffer van enkele duizenden op de lopende rekening aan te houden omdat het geld dan net te gemakkelijk verdwijnt (ken uzelf en uw partner :) )
Ik heb een aparte betaalrekening exclusief voor incasso's, zonder betaalkaart. Elke maand komt daar (vanaf een soortgelijke spaarrekening waar ik ook geen andere uitgaven uit doe) automatisch het bedrag op wat ik verwacht aan incasso's en verder kom ik er gewoon niet aan. Heel simpel eigenlijk. Ik heb hier al jaren niet naar om hoeven kijken, alleen eens per jaar loop ik nog eens door al m'n vaste lasten heen om de bedragen aan te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door DataGhost op 22-01-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:53
Bij de Rabobank kon je zelf instellen hoeveel je rood mag staan, heb hem toen zelf op 2.5k gezet maar kon nog wel hoger (volgens mij moet je onder je maandelijkse salaris blijven). Als ik nu in de app zie staat er dat ik het aan kan vragen en alleen 500,- of 1000,- staan maar ik heb niet geprobeerd om verder te gaan in de wizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:22
Theo schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb soortgelijke situatie als de TS, maar ik ben ook wat blij dat ik ook rood kan staan. Op de spaarrekeningen staat voldoende om de hypotheek af te kunnen lossen en een nieuwe auto te kunnen kopen, maar op de betaalrekening staat nooit meer dan 2k, simpelweg omdat het rendement hierop gewoon nul is. Ik heb het ook af en toe (3x per jaar?) dat ik rood sta op de betaalrekening; dat ik een inschattingsfout heb gemaakt over de verdeling van liquide middelen over de verschillende rekeningen. Je kunt het wel in de agenda zetten dat je voor datum X bedrag Y even moet overboeken, maar soms vergeet je dat ook gewoon, of is de datum waarop een bepaalde afschrijving gebeurt ook onbekend waarmee je het rood staan mooi als backup kan gebruiken. Niet omdat je geen buffer heb, maar simpelweg juist omdat die die hebt :)

Ik ben het compleet met je je eens dat rood staan wanneer je geen geld hebt niet verstandig is om te doen. Maar wanneer je het niet meer over een spaarpotje hebt maar over vermogen en spreiding ervan dan maakt het roodstaan echt niet meer uit, en is het slechts een middel om een synchronisatiefout in vermogensverdeling op te lossen.
Ieder zijn eigen manier natuurlijk, mijn post was ook niet ondermijnend bedoelt (al kan ik snappen dat het zo overkomt). Mijn standpunt blijft wel staan tho.

Die paar euro rendement op mijn spaarrekening zijn het mij niet waard, het geld wat ik kan missen en overblijft gooi ik in aandelen (en andere producten) de rest is 'levensgeld'.

Kan zelf ook niet rood staan, schuld maakt schuld ook al is het maar een klein beetje. Maar dat is maar net hoe je er mee om gaat en hoe je erin staat.

Maar voor TS zijn er genoeg mogelijkheden. Zelf je ICS rekeningen betalen op momenten dat het wel uitkomt (zet de incasso dus stop) of stap over naar een andere aanbieder. Rood staan op rekeningen waar geen salaris op gestort wordt gaat lastig worden, een bank wil natuurlijk wel geld binnen zien komen voordat ze je dat aan gaan bieden (dat is ook de vraag van TS dus).

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
FirePuma142 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:18:
Private banking zou een mogelijkheid zijn, maar is nogal een dure. Dan wil je private bank nl. wel al je vermogen beheren, tegen meestal voor hen leuke tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoi!!!
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:33
Zr40 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Hier is bunq niet uniek in; ABN AMRO doet dit ook als je Rood Staan niet gebruikt. Bij onvoldoende saldo wordt een incasso tijdelijk vastgehouden en zodra er weer voldoende saldo is gestort wordt de incasso alsnog afgeschreven.
Precies, en abn houdt deze bedragen een week in de wachtrij. Ook netjes overzicht daarvan in je app. Dus als binnen een week de overschrijvingen van TS binnenkomen worden de transacties alsnog meteen automatisch uitgevoerd. Ideaal! Voor mij dan ook al jaren de roodstand geblokkeerd. De incassanten wachten wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waarom zo moeilijk doen.

Bij ICS kun je geld op de creditcard storten en als je meer dan € 500 hebt staan krijg je er 1,5% rente op.
Dus als je die dure vakantie boekt, direkt even wat geld op de creditcard zetten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-06 17:52
Kan je niet beter opzoek gaan naar een bank die het automatic van de spaarrekening naar de "gewone" rekening terug boekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 20:15
Zr40 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:11:
[...]

ING idem dito. Geeft een melding dat een incasso niet is gelukt. Probeert het vervolgens een x-aantal dagen nogmaals. Niet eens één keer per dag, maar meermaals per dag. Dus indien je op de dag geld overschrijft van je spaarrekening naar betaalrekening, is het opgelost.

In zekere zin snap ik het probleem van TS ergens wel. Het is dat ik zelf nagenoeg dagelijks de aankomende afschrijvingen voor de komende dag bekijk om de betaalrekening aan te vullen. Maar kom ik er omwille van gebrek aan tijd een aantal dagen niet aan toe, dan mislukt een incasso in eerste instantie ook. Rood staan heb ik verder uit staan, dus dat kan niet.

Ondergelegen kromme is natuurlijk gewoon het gehele concept van een betaalrekening waar 0% rente tegenover staat. Dit terwijl de maandelijkse cash flow aan woonlasten, verzekeringen, boodschappen, etc. circa 4k euro is. Welk indien je het als buffer op een betaalrekening laat staan, je geld kost in de vorm van misgelopen rente.

Het is natuurlijk ergens treurig dat anno 2025 het niet mogelijk is om bij een bank voor een automatische incasso aan te geven dat dit niet van de betaalrekening, maar van spaarrekening of spaardoel x afgeschreven moet worden. Dan wel spaarrekeningen en betaalrekeningen gewoonweg beide identieke rentestanden zouden kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 26-06 10:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:21:
[...]

Het is natuurlijk ergens treurig dat anno 2025 het niet mogelijk is om bij een bank voor een automatische incasso aan te geven dat dit niet van de betaalrekening, maar van spaarrekening of spaardoel x afgeschreven moet worden. Dan wel spaarrekeningen en betaalrekeningen gewoonweg beide identieke rentestanden zouden kennen.
Daar zal vast wel een reden voor zijn dat een spaarrekening anders gezien wordt als een betaalrekening.

Overigens kun je bij de Rabobank wel een automatische overboeking instellen als je saldo te laag wordt. Van je spaarrekening naar de betaalrekening bijvoorbeeld.
Is het probleem ook opgelost. Maar ik weet niet of die triggert als er een incasso uitgevoerd moet worden en het saldo wordt daarna te laag. Maar als dat gebeurt kun je er wel een alert voor instellen zodat je een melding krijgt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
Hier krijg ik gewoon een melding een paar dagen voordat de CC wordt afgeschreven. Ik zorg er op dat moment dan voor dat er voldoende op de rekening staat. Daarmee krijg je hetzelfde als wat TS wil, maar dan andersom. Dus in plaats van rood staan en weer aanvullen, vul ik aan net voordat er afgeschreven wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Maasluip schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:02:
[...]

Daar zal vast wel een reden voor zijn dat een spaarrekening anders gezien wordt als een betaalrekening.
Zeker, het verschil tussen een spaarrekening en een betaalrekening is helder. Een spaarrekening kent een vaste tegenrekening, een betaalrekening niet. Dit is anno 2025 eigenlijk alleen nog maar het enig onderscheid tussen deze twee.

Zodra je zonder beperkingen direct naar een andere rekening, buiten de vaste tegenrekening, geld over kan maken, voldoet het voor de DNB niet langer aan de definitie spaarrekening maar is het een betaalrekening.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet toegestaan zou zijn om als bank een soortgelijke rente te hanteren over je spaarrekening als betaalrekening. Of dat het verboden zou zijn om meer controle te geven over automatische opnames van een spaarrekening. De reden dat dit niet gedaan wordt, is puur ter financieel voordeel voor de bank.

Voor een grootbank als ING, met circa 8 miljoen rekeninghouders in NL bijvoorbeeld, is het natuurlijk wel lekker als men gemiddeld bijvoorbeeld 500 euro op een betaalrekening laat staan in plaats van spaarrekening. Zelfs indien het slechts 100 euro gemiddeld is, heb je het over 800 miljoen euro waar ze geen rente over betalen. Er ligt een flinke besparing op niet doorvoeren van technisch prima uitvoerbare innovaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Welke van alle oplossingen is het geworden als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:47
psychodude schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:58:
[...]

Zeker, het verschil tussen een spaarrekening en een betaalrekening is helder. Een spaarrekening kent een vaste tegenrekening, een betaalrekening niet. Dit is anno 2025 eigenlijk alleen nog maar het enig onderscheid tussen deze twee.
Kennelijk is het rentepercentage tussen de twee ook nogal verschillend want een paar posts eerder zeg je:
psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2025:
Ondergelegen kromme is natuurlijk gewoon het gehele concept van een betaalrekening waar 0% rente tegenover staat. Dit terwijl de maandelijkse cash flow aan woonlasten, verzekeringen, boodschappen, etc. circa 4k euro is. Welk indien je het als buffer op een betaalrekening laat staan, je geld kost in de vorm van misgelopen rente.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
No Hands schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:23:
[...]

Kennelijk is het rentepercentage tussen de twee ook nogal verschillend want een paar posts eerder zeg je:

[...]
Ja, hehe. Nogal wiedes op moment dat het rentepercentage op de betaalrekening 0,0% is bij nagenoeg alle grootbanken in Nederland. Zoals ook verder aangegeven in de rest van de post welk je quote overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jagerr63
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:22

Jagerr63

5.1kWp Zuid 55 graden Vent-wp

hjgwolff schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:47:
ABN Amro biedt 5K rood staan aan op de betaalrekening.
Als er salaris binnenkomt is dat zo geregeld.

Je weet dat het een beetje rente kost, je beiden 100% aansprakelijk bent voor de roodstand, dat de mogelijkheid voor beiden bij het BKR geregistreerd staat dus je hypotheekcapaciteit en andere leencapaciteit wat verkrapt en dat je het saldo standaard ook weer aanvult. Als je zowel de capaciteit hebt om de roodstand binnen de verplichte 3 maanden af te lossen en bereidt bent die paar euro's te betalen voor de faciliteit:

Doe je ding, zo spannend is het niet, en zoals ook anderen beargumenteren, er zijn veel scenario's waar een paar weken per jaar 5K lenen tegen 14% rente goedkoper is dan een heel jaar 3,5 of 10% rente of rendement mis te lopen.
Niet helemaal, wij zijn ook bij abn amro maar krijgen met geen mogelijkheid roodstaan op onze gezamenlijke rekening.
Ons salaris komt hierop binnen, maar wegens leeftijdsdiscriminatie mogen oudere mensen niet meer rood staan , en moeten wij opletten dat er altijd genoeg geld staat op onze rekening staat.
Pagina: 1