Waar gaat het fout? Vloerverwarming vs warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offie87
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-02 21:47
Goedemiddag allemaal,

In een ander topic ben ik naar tevredenheid geholpen met het verder afstellen van mijn hybride warmtepomp (Intergas Xtend). Deze draaide bij tijden nog te veel op gas, maand of 2 geleden. Ik heb nu ingesteld dat hij alleen maar de WP gebruikt tot buitentemp van -5. Reden: ik heb nog overcapaciteit liggen qua zonnepanelen tot ik elektrische auto krijg, dus elke kuub gas is zonde

Ik heb nu het volgende: de woonkamer wordt niet meer volledig 19gr maar hangt zo tussen de 18,4 en 18,8 overdag. Dit is het "oude deel" van het huis, waar de thermosstaat hangt. Geen probleem opzich want het is nog prima aangenaam, maar ik vraag mij nu af of dit het maximale is wat de WP kan leveren qua verwarming, of dat er nog wat mis is qua afstelling. Gewoon om het maar een keer uitgezocht te hebben. Gisteren haalde bij bijv met een COP van 3.0 een kw van 70. Hierbij haalde bij de hele dag niet de 19gr maar hing dus rond 18,5. De keuken/extra ruimtes zijn warmer; airco geeft bijv in de keuken 20,0 aan, al hangt die hoger en zit in het "nieuwe" aanbouw deel wat beter geisoleerd is.

Wat ik mij afvraag (ik heb er nul verstand van) is waarom er in de WP live data maar een gem aanvoertemperatuur van ong 29gr staat met een streefwaarde van 45gr. Bij mijn vloerverwarming unit staat zowel bij de blauwe temp allebei 20gr. De thermosstaat knop (wit) staat op 35gr; volgens mij is de standaard dat je ong 30-35gr water door de vloerverwarming pompt, toch?

https://postimg.cc/gallery/q757XBQ

Korte recap vh huis: beneden heb ik 70 m2 vloerverwarming in een jaren 30 huis incl aanbouw, alles volledig verduurzaamd en geisoleerd.

Iemand enig idee of mijn vloerverwarming goed is afgeteld icm WP? Of "is dit het gewoon” en als ik meer warmte richting mijn vloerverwarming zou willen moet ik gas gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie feedback :)

Dank!

[ Voor 8% gewijzigd door Offie87 op 21-01-2025 16:43 ]