Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHW123123
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:21
Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb de laptop nodig voor zwaar grafisch gebruik. Ik werk dagelijks met meerdere adobe programma's tegelijk (Indesign, Illustrator, Photoshop en Lightroom). Deze programma's moeten tegelijk open kunnen staan, zodat ik snel kan schakelen tussen de programma's wanneer dit nodig is. Daarnaast wil ik een laptop hebben waar ook video bewerking op gedaan kan worden in de toekomst. Verder heb ik de laptop nodig voor simpele zakelijke werkzaamheden zoals tekstverwerking en mailen. Ik ben op zoek naar een Windows laptop.

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 1700,- uitgeven, maar liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal de laptop af en toe mee nemen, maar de laptop zal voornamelijk op mijn bureau blijven staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen voorkeuren voor een merk, het liefst wel iets enigszins bekend. Verder moet de laptop vlot werken en een groot geheugen hebben voor genoeg opslag. Er moet minimaal 1 HDMI-poort op zitten en minimaal 3 USB-poorten of genoeg voor het aansluiten van een hub.

[ Voor 11% gewijzigd door DHW123123 op 21-01-2025 15:26 ]

Beste antwoord (via DHW123123 op 23-06-2025 11:06)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Wellicht kan je de ASUS Vivobook Pro 15 OLED waarderen (N6506MV-MA043W of N6506MV-MA088W, zelfde specs maar voor andere winkels). RTX 4060 voor videobewerking/-encodering, Core Ultra 9 185H-processor met 24GB DDR5, eventueel uitbreidbaar. En een uitstekend 2.8K 120Hz OLED-scherm.

Als je hem niet nu nu nodig hebt, kan je ook nog even wachten op laptops met Core Ultra 200H-processors en RTX 50-GPUs. Ze zijn al aangekondigd, moeten alleen nog beschikbaar komen. Voordeel is dat deze nieuwere video-encoders hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:12
Dit lijkt me een aardige kandidaat:

https://tweakers.net/pric...6mv-ma088w/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:20

Major_ton

Shoot!

Je zou nog wat meer informatie kunnen geven over de gewenste schermgrootte, wat voor videobestanden je wilt gaan bewerken, hoeveel Megapixel (en wat voor soort) RAW bestanden je mee werkt en wat je zelf eventueel al gevonden hebt.

En hoewel € 1.700,- een hoop geld is, rijmt het niet helemaal met je wensen. Ik ben zelf een fulltime foto/videograaf en ik doe daarnaast veel extra grafisch werk. Ik gebruik daarvoor de gehele Adobe suite, maar ook extra software van o.a. Topaz en Autodesk en Blender. Op dit moment werk ik op een Asus ProArt Studio 16 uit 2022 met een Ryzen 9 5900HX cpu, RTX 3060 gpu, 32GB RAM en 1TB SSD en die kan het maar net bijbenen allemaal. Werken in Premiere Pro is soms best drama, dus ik zoek ook wat anders en het wordt (voor mij dan in ieder geval) pas interessant vanaf € 3.000,- (Windows) en ik zit ook te kijken naar een Macbook Pro M4 Max om voorlopig een paar jaar klaar te zijn.

Wat misschien interessant kan zijn voor je, zijn de uitlopende 2024 laptops. Asus heeft de Zephyrus G14 en G16 modellen in de uitverkoop. Ga sowieso voor 32GB RAM, meer zal gezien je budget niet lukken, maar is wel wenselijk!

Als je het budget met € 149,- kan rekken zou ik voor het volgende model aanraden: uitvoering: ASUS ROG Zephyrus G14 GA403UI-QS024W

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHW123123
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:21
Bedankt voor de reacties!

Het bewerken van videobestanden is geen must. Op dit moment doe ik dat niet, en het is ook niet zeker of we dat willen gaan doen in de toekomst. Het is meer als extra optie als dit binnen het budget mogelijk gaat zijn.
Er zal voornamelijk gewerkt worden in Indesign, Illustrator, Photohop en Lightroom (naast simpele internet zaken).

Wat betreft schermgrootte ligt mij voorkeur bij een 15 inch.

De bestanden waar ik mee werk zijn voornamelijk Tif en simpele Raw bestanden die in photoshop bewerkt moeten worden. Ik werk regelmatig aan magazines waarbij niet de individuele bestanden zwaar zijn, maar wel in een magazine of folder bestand gezamenlijk toch veel kunnen vragen van een computer. Is hier ook een 32GB RAM geheugen voor nodig?

Het budget is wat lastig aangezien dit bepaald wordt door mijn werkgever. De 1700,- is waarschijnlijk al veel meer dan er aan uitgegeven kan worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
Wellicht kan je de ASUS Vivobook Pro 15 OLED waarderen (N6506MV-MA043W of N6506MV-MA088W, zelfde specs maar voor andere winkels). RTX 4060 voor videobewerking/-encodering, Core Ultra 9 185H-processor met 24GB DDR5, eventueel uitbreidbaar. En een uitstekend 2.8K 120Hz OLED-scherm.

Als je hem niet nu nu nodig hebt, kan je ook nog even wachten op laptops met Core Ultra 200H-processors en RTX 50-GPUs. Ze zijn al aangekondigd, moeten alleen nog beschikbaar komen. Voordeel is dat deze nieuwere video-encoders hebben.